Werkende moeders

Niets zo veranderlijk als een ziek kind. Het is nog lang geen dinsdag.
Ik snap het hoor, maar je kunt er nu nog niets over zeggen. Hebben jullie andere familie in de buurt die kan/wil inspringen? En waarom vind je je schoonmoeder niet zo fijn? Of als het nodig is dinsdag dat jullie half/half doen zodat jullie een halve dag kunnen werken?

2 likes

Bijzonder. Het is toch zijn kind wat ziek is?
Hier probeert mijn partner juist het meeste op te vangen omdat zijn baan makkelijker / flexibeler is mbt schuiven ervan itt de mijne.

18 likes

Idd. En hij heeft waarschijnlijk zorgverlof dus gaat het niet van z’n vakantieverlof af

Edit wel superfijn dat je schoonmoeder graag inspringt, hoef je je ook echt niet schuldig over te voelen

3 likes

Verlof heeft hij die dag gewoon recht op, dus kost niets.
Ik ben zelf vorig jaar o.a. vanwehe dit soort situaties dichterbij huis gaan werken. Mijn partner zit veel voor zijn werk in het buitenland, waardoor ik het zal moeten oplossen. Mijn schoonmoeder zou wel kunnen inspringen, maar mijn schoonvader was lange tijd ziek en is recentelijk overleden. Mij gaf het meer rust om dan dichtbij huis te werken en toevallig was er ook een bedrijf waar ik graag wilde werken en ik heb tijdens solliciteren ook gezegd dat ik daardoor soms thuis zal werken/flexibiliteit zal vragen en daar is begrip voor.

Maar het is en blijft altijd vervelend en slecht getimed, als er een kind ziek is

1 like

Ja idd, zorgverlof opnemen dat staat los van je vakantiedagen. En tja lijkt mij dat iedereen het ‘zonde’ vindt van zijn/haar vrije dagen en niemand voor zn lol vrijneemt voor een ziek kind :joy:

3 likes

Ik breng m’n kind ook liever naar m’n ouders als ze ziek is dan dat dat ik verlof inzet. Tis niet dat m’n werkdruk er minder om wordt als ik een dag thuis blijf dus ik zit dan niet echt ontspannen.
Ze heeft het hartstikke goed bij m’n ouders en ik vind dat m’n kind bij iemand moet zijn die met liefde voor dr zorgt. Dat hoeft niet m’n man of ikzelf te zijn.

3 likes

@lijnewiets ja dat is zo. Hopelijk voelt hij zich dinsdag weer beter. Maar ik ben ook gewoon benieuwd over ‘het algemeen’. En mijn schoonmoeder past graag op en gaat goed maar mijn eigen gevoel zegt toch dat een ziek kindje het liefst met één van zijn ouders is. Maar dat is meer mijn eigen gevoel dus.

@Broodrooster ja ik vertelde dus ook over het zorgverlof en mijn vriend was daar niet echt van op te hoogte. Maar zijn baan is wel flexibeler maargoed dat betekent niet dat hij geen dingen moet doen. En dat onderschat ik dan soms weer. Wat @Kusjessoldaat ook zegt.

Ik vind het lastig in dit soort situaties dat mijn werk totaal niet flexibel is.

3 likes

Ik ben pas net begonnen, dus misschien ben ik een beetje voorbarig
 maar ik werk nu 3 dagen (24u) en merk dat ik te weinig kan doen en mezelf daardoor niet voldaan voel na een werkweek. Echter wil ik ook niet meer dagen weg van m’n hele jonge baby.

Ga nu niks veranderen, want zoals ik al zei ben ik pas net begonnen, maar vroeg me af of dit herkenbaar is en of dit ook weer wegtrekt als je eenmaal gewend bent?

1 like

Ik zou het ook niet fijn vinden als een van m’n kinderen ziek is en wij er allebei niet zijn. Dat is gewoon persoonlijke voorkeur en prima als anderen dat geen probleem vinden.

Wij hebben wel allebei flexibel werk en ik heb laatst zelfs gewoon acht uur kunnen maken omdat ik de avond ervoor twee uurtjes werkte, extra vroeg was begonnen en dan tijdens de dutjes werken en mijn man werkte dan weer extra laat. Dat was wel echt omdat er dingen moesten gebeuren, anders neem ik een half dagje op en mijn man ook.

Maar wel lastig in jouw situatie, je kunt ook lastig je vriend dwingen. Maar ik vind het wel gek dat hij helemaal niet vrij wil.

3 likes

Ja ik werd echt heel ongelukkig van 2 dagen werken. Ben toen met 8 maanden weer 28 uur gaan werken en dat klopte wel. Ben nu directeur en werk 32 uur per week. Vind dat ook wel nodig omdat er gewoon veel werk is en ik het nu al amper bijgebeend krijg.

1 like

Hier gaat ze eigenlijk altijd naar oma als ze ziek is. Daar wordt ze enorm vertroeteld. Blijf liever zelf thuis natuurlijk, maar is niet altijd een optie.

@Avocadotoast Hoeveel betalen jullie daarvoor? Ben bang dat dit te duur is! Maar wel een slimme oplossing! Word er echt moedeloos van😔 Levert zoveel stress op.

Ik viel over de woorden heen “zonde” en dan “vaak naar je schoonmoeder”. Een kind dat ziek is kan toch ook gewoon behoefte hebben aan een van de ouders ipv opa of oma? Hoe lief die laatste twee ook zijn. Ik beproef een beetje dat jij dat juist ook lastig vind dat hij dat dan niet opvangt?

4 likes

Ik heb een beetje hetzelfde als @Calypso. Ik ben met 28 uur teruggekeerd (3 om 4 dagen) maar ik vind de 3 dagen werken qua werk echt te weinig. Qua thuis zijn wel chill uiteraard. Ik ga vanaf oktober (baby is dan al 1😭) 30 uur werken, dus 3 weken 4 dagen en 1 week 3 dagen. In die week zijn we dan met zn 3en een dagje extra thuis. Ik voel me gewoon fijner als ik lekker werk en geniet dan ook meer thuis! Maar zou voor je iets aanpast eerst nog even wennen hoor.

3 likes

Ik ga zeker eerst wennen! Als m’n ouderschapsverlof op is, is de wens vanuit mijn werkgever ook liever minimaal 3,5 dag. We gaan het zien, misschien denk ik er over een paar weken/maanden ook wel anders over en wil ik helemaal niet meer werken haha!

1 like

Jaa wie weet! Ik had na m’n verlof naast dat ik niet voldaan was ook gewoon het gevoel dat ik liever thuis was bij onze baby. Je vindt vast wel een balans die fijn voelt.

5 likes

Ik heb de inflexibele baan en mijn vriend een flexibelere baan. Hij neemt meestal sowieso de eerste ziek-dag op zich. Ik probeer dan al iets te regelen voor de evt 2e dag (als we dan beide werken).

Wij hebben een aantal jaar geleden de dagen verdeeld. Op maandag en woensdag ben in beschikbaar voor zieke kinderen, mijn man voor de rest. Tenzij een van ons een belangrijke afspraak heeft, dat zetten we ook altijd in de agenda. Zo is het altijd duidelijk wie er een eventueel ziek kind moet opvangen/ophalen.

Kanttekening daarbij; we hebben beide erg flexibel werk. Niet werken is doorgaans geen probleem, het werk blijft wel liggen tot we er weer zijn.

Ik ben (dus) alleenstaand maar “dwing” mn mede co-ouder om ook vrij te nemen van zn werk als onze zoon ziek is. Ik bel m op en zeg okeeee hoe gaan we dit doen? Gelukkig hebben we een breed netwerk die we in kunnen zetten, wat in de praktijk vaak betekend dat we vaak maar één dag echt omhoog zitten.

En tuurlijk zorg ik liever zelf voor mn kind als hij ziek is, maar dat is vaak gewoon niet mogelijk. Mijn moeder was ook alleen dus als ik ziek was werd ik ook vaak bij familie of vrienden ondergebracht. Heb er geen slechte herinneringen aan en er niks aan overgehouden :joy:

12 likes

Wij splitsen de dag op. Beiden hebben we werk dat stopt zodra we weg gaan, we kunnen niet thuiswerken en zijn allebei even ‘belangrijk’ voor het team dat er die dag staat.

Afgelopen woensdag was ons kind ziek en dan lossen we zo het op.
Ik werk van 08:00-13:00
Mijn vriend werkt van 13:00-18:00

Zo voelt het voor ons beiden eerlijk aan richting onze werkgever en het is voor jezelf fijn want we vinden allebei een ziek kind zĂł pittig.

11 likes

Ik begin morgen weer met werken na mijn zwangerschapsverlof en ik heb het er zo moeilijk mee. Zometeen naar een verjaardag en heb echt geen zin in de opmerkingen die ik daar ga krijgen. Iedereen vindt het zo onzettend snel (terwijl ik nog 4 weken vakantie achter m’n verlof heb geplakt). En krijg ook elke keer hele verbaasde reacties dat ik gewoon 4 dagen blijf werken met 2 kinderen. Laat me gewoon met rust, het is al pittig genoeg zonder veroordelende reacties😭

25 likes