Werkende moeders

Ik was 8 mei bevallen (21 mei uitgerekend) en midden augustus weer begonnen met 32 uur werken. Ik “mocht” langer thuis blijven maar stond echt te trappelen om weer te werken. Ik ben geen thuisblijfmoeder, daar word ik voor niemand gezelliger van :joy::joy:. Ik snap je dus heel goed en laat iedereen met vooroordelen lekker de tyfus genieten! De één wilt zo lang mogelijk thuis blijven en dan ander wil graag zsm weer werken. Iedereen zn eigen keus!

6 likes

You do you!
Veel plezier en succes morgen weer met werken☺️

5 likes

Ik begin ook weer, ook 4 dagen, twee kinderen. Als het goed voelt, dan is dat het enige dat telt. En er zijn vast ook dagen dat het niet goed zal voelen, maar ik ben vastberaden om de lat niet te hoog voor mezelf te leggen, zowel op werk als thuis. Kan ook niet nu in het begin, want ik ben nog chronisch oververmoeid, geen enkele nacht doorgeslapen, meestal nog 2 voedingen, en dus borstvoeding. En dan kolven op het werk :expressionless:. Maar heb er wel weer zin in om m’n hersenen aan het werk te zetten :nerd_face:.

5 likes

Ik zou na m’n verlof ook drie dagen gaan werken, maandag dinsdag en woensdag. Maar gelijk al de eerste week ook de donderdag gewerkt omdat ik het zo leuk vond weer te starten en waren leuke dingen die dag.
M’n ouderschapsverlof heb ik ingezet om elke dag wat later te beginnen en eerder te stoppen. Dat is ook nog een optie! Dat vond ik namelijk wel heel fijn. Elke ochtend en avond in alle rust heb ik meer aan dan een extra dag vrij.

8 likes

Ik ben vorige week weer begonnen, ook vier dagen. Heb er wel opmerking over gekregen maar ik ben echt leuker als ik werk. Is het wennen? Vond het echt meevallen. Scheelt wel dat ik een goede vervanger had en niet, zoals na de eerste, heel veel achterstallig werk moet inhalen. Veel plezier en succes!

5 likes

Ahh veel succes alvast morgen!

Ik ben weer begonnen toen onze dochter precies 3 maanden was (had na het standaard verlof nog 3 weken vakantie genomen).
Aan de ene kant vond ik het snel en had ik nog langer van verlof willen genieten (het was thuis met baby ook goed, fijn…). Maar aan de andere kant was het ook wel prima. Begon meteen weer volop in de drukte, geen extra verlof ofzo. Ging ook goed gelukkig. Het was net of ik nooit was weggeweest :sweat_smile: En onze dochter had ook een goede start op de opvang. Dat maakt het allemaal toch makkelijker vond ik

6 likes

@Freedom @Portugal @wiewatwaar @Calypso @Sovereign @Miena @Blake

Dankjulliewel voor jullie lieve reacties!

Ik weet nog niet of het financieel een probleem wordt - mijn arbeidsovereenkomst loopt af per augustus en tot die tijd ontvang ik 100% ziektewetuitkering via mijn werkgever. Per augustus wordt ik overgedragen naar het UWV en dan ga ik, voor zover ik het begrijp, óf naar 70% uitkering (ziek uit dienst) of ik blijf op een 100% uitkering (ziek uit dienst door ziekte na/door zwangerschap/bevalling). Ik hoop natuurlijk dat ze mij het laatste gaan geven, want met 70% komen we op het nippertje rond maar dat is het dan ook het enige. Ik denk dat als ik de toezegging krijg dat het 100% wordt, er al een last van mijn schouders valt waardoor ik wat meer tijd durf te nemen.

Zodra ik die toezegging krijg, wil ik ook een fitness abonnement gaan nemen. Ik heb veel lichamelijke klachten na mijn bevalling en door de verzorging van m’n geopereerde dochtertje is dat alleen maar toegenomen. Ik hoop daarmee m’n lichaam wat sterker te kunnen gaan maken en sowieso te ontstressen.

Ik heb in ieder geval morgen een sollicitatiegesprek voor een baan van 20 tot 24 uur, vanaf september/oktober. Voelt heel dubbel want aan de ene kant vind ik het dom van mijzelf en vraag ik me af of ik niet te snel ga, anderzijds is het een fijn vooruitzicht om straks in het najaar een baan te hebben en dat geeft me energie. Nou ja, eerst maar eens aangenomen worden en dan beslissen wat ik doe. Ik heb in ieder geval volgende week donderdag een gesprek ook met de arbo-arts.

5 likes

Veel succes vandaag! Een ding scheelt: op je werk zullen de reacties ongetwijfeld positief (of positiever) zijn dan op de verjaardag gisteren.

2 likes

Omg moet ineens weer denken aan toen ik weer aan het werk ging en mijn collega’s door het hele pand foto’s van mij hadden opgehangen met ‘Welkom terug’ :pleading_face:

Zo beschamend maar ook zo lief.

16 likes

Thanks! Hier is iedereen inderdaad heel blij om me te zien dus dat scheelt.

En bedankt allemaal voor de superlieve reacties en om jullie ervaringen te lezen. Dat doet me echt goed. Ik zit nu te kolven in een of ander rommelhok maar helemaal prima. Eerste stap is weer gezet💪

10 likes

Wij hebben dit ook gehad door een vrij spontane verhuizing. Ik werk 4 dagen en ben toen 2 volle dagen en 2 halve dagen gaan werken, mijn partner ook, zo hebben we 4 middagen gecovered. De 5e middag deden we een beetje op roulatie, af en toe een familielid, af en toe thuiswerken en kind maar voor de tv een middagje. Op een gegeven moment kwamen er ook speelafspraakjes waardoor we soms 2 uurtjes extra hadden om te werken.

Succes! Het is inderdaad super stressvol om continue te moeten puzzleen
.

2 likes

Ik loop na 2 dagen werken na m’n verlof alweer tegen een dilemma aan. Ik krijg nu de vraag of ik mee ga naar een lang weekend weg in een ander land (soort beurs) in september. Dat is altijd superleuk, naar luxe restaurants en hotels dus dat wil ik natuurlijk wel. Maarrr ik geef (nu nog) borstvoeding en geen idee of ik dat tegen die tijd nog steeds doe. Maar als dat zo is kan ik natuurlijk niet mee. Of heeft iemand hier dat wel gedaan? Ik zie het niet zitten om 3/4 dagen lang elke paar uur te moeten kolven daar.

1 like

Ik heb dat wel gedaan, eerst 2 dagen naar een klant. Dat ging best ok behalve dat ik mn melk van de 1e dag weg heb moeten gooien ivm geen koelkast.

De 2e keer, 5 dagen, kolfde ik nog 2x per dag, maar ging t niet. Had ook geen koelkast (wel op de beursstand) maar vond dat niet fijn. Toen was t noodgedwongen wel een beetje klaar. Vond t toen niet leuk maar achteraf wel prima.

2 likes

Nou respect dat je dat zo hebt kunnen doen! En gelukkig dat je er goed op terugkijkt.

Mijn baby is tegen die tijd ongeveer 6 maanden oud en ik had in m’n hoofd zitten dat ik een half jaar borstvoeding wilde geven. Dus op zich klopt het wel maar het voelt zo gek om dan definitief te moeten stoppen omdat ik voor werk wegga. Ik ga er nog maar even goed over nadenken.

4 likes

Ik ben toen mijn kind 6 maanden was een lang weekend weg gegaan met vriendinnen. Ik kolfde toen ‘s ochtends voor het gezamenlijke ontbijt extra lang (ongeveer een uur) en at ondertussen al een reep en een banaan. Met lang kolven probeerde ik m’n productie op gang te brengen voor de dag. Ik keek dan aan het begin foto’s en nam oxytocine neusspray (op recept). Dan kolfde ik na de lunch kort zodat ik m’n borsten leeg had en ik kolfde vaak voor het slapen nog 45 minuten. Mijn doel was eigenlijk niet perse een bepaalde hoeveelheid melk krijgen, maar meer de productie op gang houden en m’n borsten legen zodat die niet knapten. Toen ik terug kwam heb ik m’n kindje extra vaak aangelegd. Borstvoeding hoeft dus niet perse te stoppen met een periode weg van je kindje.
Misschien kan je tzt ook een plannetje maken als je nog niet wil stoppen, eventueel met advies van een lactatiekundige.

8 likes

Oh goede tips! Ik ga het onthouden en ook goed idee om tegen die tijd met een lactatiekundige te overleggen.

2 likes

Hoe oud is je kindje dan? Ik ben 3 keer een nacht/weekend weg geweest van m’n baby toen ik nog borstvoeding gaf. Twee keer 1 nacht en één keer 2 nachten. Die 2 nachten was rond de 10 maanden, dus toen voedde ik al niet meer zoveel. Toen kolfde ik volgens mij alleen ‘‘s ochtends en ‘‘s avonds en heb ik de melk gewoon weggegooid. Die andere 2 keer was dus 1 nachtje dus viel het ook mee met hoe vaak ik moest kolven, dochter was toen 7 en 8 maanden.
Ik zou gewoon toezeggen en tegen die tijd kijken hoe vaak je nog voed. Ik kon destijds met kolven ook langer er tussen laten dan dat ik live voedde

2 likes

Lastige afweging! Misschien red je het tegen die tijd wel om voor elke maaltijd te kolven en dan voor de nacht nog een keer.
Als je tegen die tijd sowieso wilt afbouwen zou ik zeker meegaan en anders een plan maken met een lactatiekundige.

1 like

Zou zo’n handsfree kolf als Elvie ofzo nog een optie zijn?

3 likes

Ik heb het ook meerdere keren gedaan. Ben 4 dagen naar een festival geweest toen mijn baby 9 maanden was. Ik kolfde toen denk zo’n 6-7x per dag. Ik vond dat toen wel te doen (nu denk ik goh…dat ik daar zin in had😉) en productie bleef daarmee op peil. Mijn baby weigerde kunstvoeding, dus vandaar dat ik dat toen belangrijk vond.
Ik heb die melk wel allemaal weggegooid, had paar keer alcohol gedronken en had geen zin om die kolf elke keer schoon te maken en me druk te maken over hoe ik die melk koel kon houden, dat scheelde wel een hoop gedoe (en thuis was er genoeg voorraad).

Daarna ben ik ook nog meerdere malen 1-2 nachten weg geweest, maar toen was mijn baby al ouder, dronk minder vaak en had ik nauwelijks last van stuwing als ik eens een voeding oversloeg, dus toen kolfde ik wel minder vaak, 2-3x per dag deed ik dan.

2 likes