Werkende moeders

Wat zie je precies niet zitten? Is er een manier te bedenken waardoor je het wel zou zien zitten? Ik ben bij mijn eerste een paar keer een paar nachten weg geweest en in mijn huidige borstvoedingsperiode ook. Paar dingen waar ik rekening mee hou:

• de afstand van huis tot de bestemming, het liefst kolf ik niet onderweg
  • van te voren al uitzoeken en regelen waar ik op locatie kan kolven
  • ook van te voren al regelen dat er een koelkastje op de hotelkamer is, of inderdaad zoals hierboven de keuze maken de melk weg te gooien

Ik bedenk me ook: deze periode met zo’n kleine baby in combinatie met werken is hartstikke zwaar, en ik wil liever niet iets laten omdat het gedoe is terwijl ik denk dat het me goed zal doen. Dus ja het is makkelijker om thuis te blijven maar ik weet dat ik achteraf heel blij zal zijn dat ik ben gegaan, ondanks dat het even kut is om op locatie te kolven. Als ik nu terugdenk aan de tripjes die ik had tijdens de borstvoedingsperiode van mijn eerste ben ik zo blij dat ik het heb gedaan.
Dat gezegd hebbende vind ik ook dat je het jezelf niet kwalijk moet nemen als je het toch niet ziet zitten! Want het is dus al zwaar genoeg

1 like

Echt een superfijn topic dit, heb het helemaal doorgelezen.

Ik begin over een paar weken met werken na mijn verlof van mijn eerste kind en ik vind het echt spannend
Heb er zo geen zin in om afscheid van hem te nemen, het is een vermoeiende periode met hem geweest maar ik begin het moederschap eindelijk iets leuker te vinden
Het is zo rot om eindelijk meer interacties met hem te hebben dan alleen het borstvoeden en verschonen, maar net nu het leuker wordt, voel ik de donkere wolk van mijn werk boven m’n hoofd.

Mijn werk is vrij intens en heeft een beetje een Zuidas sfeer, waardoor ik nu al druk voel om straks weer on top of the game te zijn als ik begin. Al mijn taken zijn goed verdeeld en een collega die op kraamvisite kwam vertelde dat alles zo goed gaat dat ik als het ware “vervangbaar” ben geweest. Hij bedoelde het goed, maar ik maak me er wel zorgen om dat ik weer iets moet vinden om mezelf te onderscheiden, en heb daar even geen mental space voor.

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Hoe heb je je voorbereid op het oppakken van je werk na verlof? Is vier dagen te doen? Heb je dan nog genoeg quality time met je kind?

3 likes

Sluit me wel aan bij @Calypso, het is allemaal heel persoonlijk. Ik vind vier dagen werken heel fijn combineren met de kinderen. Maar ook flexibel werk en weinig reistijd.
Ik vond de beginperiode na het verlof wel 2 keer pittig. Probeer echt niet te streng voor je zelf te zijn in die eerste periode. Het is best een grote overgang, dus het is heel logisch als je er nog niet zo bent als voor je zwangerschap.

4 likes

Ik vind vier dagen te veel (voor mijzelf!). Ik werkte 36 uur per week, verspreid over 4 dagen. En één week in de maand werkte ik 5 dagen (dus 45 uur).
Ik werk in de kinderopvang. Vind dagen van 9 uur best lang en mijn werk is totaal niet flexibel.

Nu werk ik 27 uur verspreid over 3 dagen en één week in de maand 4 dagen dus 36 uur. Vind het voor nu prima zo.

Ik werk 4 dagen/5 dagen. In uren werk ik gemiddeld 32 uur.
Ik vind het te veel en zou liever minder willen maar dat ‘kan’ niet met mijn functie. Ik werk in een 4 weken rooster, dus een soort van onregelmatig met ook werken in weekenden.

Ik zou willen dat ik meer tijd met ze heb want alles gaat zo snel, maar ik wil er ook niet mijn baan voor opgeven. Ik wring mezelf nu vaak in bochten om ze zoveel mogelijk te zien. Daarin doe ik mezelf nu wel te kort, maar dat is een afweging die ik zelf gemaakt heb. Zodra ze beiden naar school gaan wordt het iets makkelijker.

Ik werk ook 4 dagen en qua quality time mis ik weinig voor mijn gevoel tot nu toe, maar zou wel graag een halve of een dag minder werken omdat ik het huishouden voor m’n gevoel niet rond krijg op dit moment. Minder dan 3 dagen zou ik niet willen, ook niet wat betreft de continuïteit die ik wil behouden.

1 like

Dat is echt voor iedereen verschillend.

Ik heb redelijk snel de knoop doorgehakt om van 4 naar 3 dagen te gaan. En heb er geen dag spijt van gehad. Vind zelf 3 dagen de perfecte mix van thuis en werk. Ik moet wel zeggen dat ik ook niet een echte carrieretijger ben maar vind een redelijk uitdagende baan wel belangrijk/leuk vind. In de drukke maanden moet ik daardoor soms wel wat avondjes pakken maar als de kids ziek zijn kan ik ook wel weer makkelijk een dag niet werken. Vind dat ook makkelijker met 3 dagen om te wisselen van werkdag etc.

Bij ons op de basisschool zijn woensdag en vrijdag tot en met groep 4 ook halve dagen. Dus vind het ook fijn om die dagen thuis te zijn voor de kinderen. Probeer dan ook altijd wel iets te doen met ze en lekker uitgebreid lunchen en dat ervaar ik wel als qualitytime.

2 likes

Ik werk (volgens mij als 1 van de weinigen hier) 2 dagen en ik vind het echt heerlijk. Perfecte balans voor mij.
Helemaal niet werken is niets voor mij.

Ik onderneem ook best veel met ons zoontje en zou echt niet weten hoe ik dat in 1 dag (buiten het weekend om) moet stoppen eigenlijk.
Voor nu vind ik dit echt super fijn en als hij naar de basisschool gaat zie ik wel weer verder.

5 likes

Ben wel benieuwd wat je zoal onderneemt! Heb je het dan b.v. al over sportlessen?

Ik werk zelf 32 uur (4 dagen) en vind dat voor mezelf ook het prettigst. Hoewel ik nu tijdelijk even 28 uur werk i.v.m. ouderschapsverlof omdat er geen plek zou zijn op de BSO. Er bleek echter op het laatste moment toch wél een plekje te zijn en toen heb ik besloten dat ouderschapsverlof even zo te laten om wat tijd voor mezelf te hebben en eventueel mijn dochter eens een middag eerder op te kunnen halen. Nu heb ik een middag voor mezelf en dat is echt hemels maar financieel niet echt ideaal om op de lange termijn vol te houden. Wel een enorme luxe vind ik zelf!

1 like

Hier ook beide 4 normaliter, nu tijdelijk beide 3 door ouderschapsverlof van de jongste. Dat vinden we heel fijn omdat de baby daardoor maar 1 dag naar de opvang hoeft. En voor ons gevoel heeft een jonge baby nog niet echt iets te “halen” op de opvang. Dus als thuis kan vinden we dat fijn.
Daarnaast valt het samen met het starten op de basisschool van de middelste, dus fijn dat die maar 1 dag naar de BSO hoeft de eerste weken.
Als baby 9 maanden (dus 2 dagen opvang) is gaat m’n man weer terug naar 4 en als hij een jaar is ik ook weer (& dan dus 3).

Wat ik lastig vind als ze basisschool leeftijd hebben is dat je echt weinig naschoolse dingen kan doen
 wij wonen in een dorp dus bijv turnen is er wel, maar wel op 1 dag. Dat is dan net BSO dag dus valt af. Zwemles al 4x moeten afslaan omdat ze dan aanbieden op dinsdag middag = BSO dag.
Uiteindelijk blijft er qua sporten echt weinig over voor ze om uit te kiezen
 en muziek les voor groep 2-3-4 is ook allemaal maar op 1 dag. In een stad zul je dit wel minder hebben, want dan is er vast ook turnen op dinsdagen n donderdag ofzo.
En doordat ze dan 3 dagen BSO hebben, 1 dag zwemles, blijft er nog maar 1 middag voor spelen over. Terwijl ik het stiekem ook fijn vind 1 middag met ze samen te hebben :sweat_smile:.

Dat (nog) niet, hij is pas 3. Maar dat wil ik straks wel gaan doen met ‘m, net als muziekles.

Ik betrek hem nu gewoon in al m’n dagelijkse bezigheden en neem ‘m overal mee naar toe. Maar ook een dagje naar een pretpark of dierentuin, spelen in een binnenspeeltuin, fietsen door het bos en daar picknicken, thuis knutselen of bakken, naar een kinderboerderij, spelen bij een waterspeeltuin, bezoekje aan een molen, wandelen in het bos, naar een tuincentrum, samen naar de stad, andere leuke dorpjes in de buurt opzoeken, varen, naar een pluktuin om bloemen of fruit te plukken, spelen en zwemmen bij een meertje etc.

Mijn partner werkt overigens wel 5 dagen.

5 likes

90% check met 4 dagen werken in de week :sunglasses:

4 likes

Herkenbaar dat met drie dagen BSO + 1 middag zwemles het voelt alsof er geen tijd overblijft om bij vriendjes te spelen. Vsn de andere kant ziet ze haar vriendjes juist ook weer op de BSO. En ik woon in een grote stad maar veel naschoolse activiteiten zijn toch op de woensdagmiddag, en dat is een BSO dag. Het is nu geen groot probleem maar maak me soms zorgen hoe dat moet als ze ouder is.

Overigens werk ik doordeweeks 4 dagen, maar 1 dag daarvan is een avonddienst. Toen ze allebei nog op de opvang zaten had ik dus alsnog een 2 (bijna) hele dagen met ze samen. Daarnaast heb ik ongeveer om het weekend een dag- of avonddienst in het weekend. Dus best regelmatig heb ik een week dat ik 5 dagen werk. Vrij uitzonderlijk als ik het hier lees.

Maar ook daar geldt dat het vaak een avonddienst is waardoor ik overdag toch tijd heb om iets met ze te doen.

1 like

Zijn er hier ook ouders die (fulltime) onregelmatig werken? Ik heb een nieuw baan waarbij ik tijdens de opleiding (40 weken tot een jaar) fulltime moet werken. Dat is 36 uur en is prima. Ik werk dit in 4 dagen. Nu werk ik nog regelmatig maar straks wordt het ook onregelmatig tijdens de stageperiode. Heb er zelf bewust voor gekozen maar vroeg mij wel af hoe andere dit ervaren.

Niet zelf maar wel collega’s gehad die dat deden. Het is een behoorlijke puzzel qua opvang wat ik begreep, dus een flexibele gastouder/opvang is wel een must. Weet niet of je ook avond/nachtdiensten moet gaan doen? Want die maken het pittig.

Niet zelf, maar mijn vriend werkt 32u onregelmatig. Wel heeft hij een vaste vrije dag in de week wat dan zijn ‘papadag’ is. Zelf werk ik 4 dagen regelmatig, maar het kan dus voorkomen dat mijn vriend juist de 3 dagen moet werken dat ik vrij ben. Dat vind ik best wel jammer en pittig, ook omdat we ook wel dingen als gezin samen willen doen en ik er dan alleen voor sta thuis.

Moet wel zeggen dat er wel enige regelmaat zat in zijn onregelmatige diensten, bijvoorbeeld ene weekend werken andere weekend vrij. Helaas is dat door personeelskrapte wat minder de laatste tijd, maar dat maakt het wel overzichtelijk.

1 like

Ik werk ook 2 dagen en vind t ook prima met een kind van 3,5 en 1 van 1,5 jaar.

Ze zijn maar zo even klein en ik ben blij dat ik er van kan genieten nu ze nog zo klein zijn.
Ookal is het niet altijd “genieten” natuurlijk :crazy_face:

Meer werken kan ik straks wel weer wanneer ze beide op de basisschool zitten.
En op mijn werk is dat gelukkig ook goed mogelijk.

5 likes

Momenteel werk ik 3 om 4, waarbij ik nu nog standaard 1 dag ouderschapsverlof inzet en dan om de week gewoon een dag verlof opneem. Het wisselt soms een beetje afhankelijk van het rooster van mijn partner, maar in principe hebben we dan om de week een dag samen vrij, als de kinderen op de opvang zijn. Dat vind ik zo fijn, want dan hebben we even tijd samen om iets leuks te doen of om klussen in huis te doen haha.

En voor mij is het zo precies de goede hoeveelheid werk - tijd met kinderen - tijd voor mezelf (vergeet niet de tijd voor jezelf, die bleek ik echt hard nodig te hebben, gewoon even rust! Hahaha)

Ik denk ook dat ik dit zo wil blijven doen als de kinderen naar school gaan. Ik heb al gerekend met verlofdagen en schoolvakanties, als ik maximaal verlof bij koop dan kan ik in principe alle schoolvakanties vrij nemen :joy:
Dat lijkt me ook wel fijn en luxe, dus ik denk, als het kan dan doe ik dat gewoon.

4 likes

Dit mis ik het meeste omdat we allebei 4 dagen werken! We nemen nu af en toe allebei een dag verlof op zodat we ook samen thuis zijn zonder kind. Opa en oma passen ook 1 keer per maand een dag op in het weekend maar omdat ze ver wonen is dat altijd bij ons thuis en moeten wij de deur uit.

Ik vind 4 dagen (32 uur) werken prima en heb genoeg tijd met mijn kind. Dat voelt wel pas zo sinds ik bijna geen reistijd meer heb. Ik kan daardoor samen ontbijten, na het wegbrengen naar de opvang nog zelf een kop koffie drinken voor ik naar werk ga en 's avonds ook veel meer rust. Eerder was ik al voor het ontbijt weg of pas vlak voor ze naar bed ging thuis. Dat was voor mij te weinig en toen voelde 4 dagen werken als te veel. Ik zorgde toen wel dat ik er of s ochtends was of s avonds op tijd thuis. Maar dan moest ik vrijwel elke avond nog werk inhalen (36 uur destijds).

Achteraf gezien zou ik mijn betaald ouderschapsverlof hebben willen gebruiken om tijdelijk (eerste jaar) minder te werken en het werk op te bouwen in uren. Ik vond de overgang van fulltime moeder zijn naar fulltime werken én moeder zijn heel groot.

2 likes

Precies dit. Of juist een dag helemaal niets. O en geen pretpark en binnenspeeltuin want daar word ik gillend gek. Maar dat laatste ligt aan mij want mijn zoontje zou niet meer weg willen.

Maar ik heb ook maar 10min reistijd en mijn werk is flexibel. Als mijn partner de kinderen naar de opvang brengt begin ik iets eerder en kan ik ze op tijd ophalen. Dus dan hoeven we niet onwijs te haasten met eten etc. Dat scheelt wel echt vind ik.

3 likes