Werkende moeders

Doen jullie trouwens betaald of onbetaald ouderschapsverlof?

Ik werk nu 3 dagen door (betaald) ouderschapsverlof maar dat loopt straks af. Dan zou ik in principe terug gaan naar 4, ergens zou ik wel bij 3 willen blijven of inderdaad om de week. Maar vind het nog lastig om te bepalen omdat ik ook genoeg verlof wil overhouden voor als ze naar de basisschool gaan. Dan wil ik sowieso de woensdagen vrij houden zodat ik in de ochtend dan huishouden enz kan doen.

Met 3 dagen werken en 2 dagen thuis krijg ik in de praktijk niet meer veel huishouding gedaan omdat de ritmes van mijn kinderen niet zijn afgestemd op elkaar. Ik vind het wel fijn dat ik zoveel thuis ben met ze en veel tijd met ze kan besteden. Maar vermoeiend vind ik het wel! Dat doorbreek ik dus door woensdagen veel met familie af te spreken zodat mijn kinderen ook met hun nichten en neef kunnen spelen vinden ze super leuk en dat ontlast mij dan ook gelijk.

1 like

Ook echt mijn reden om (maar) 2 dagen te werken inderdaad. Elke week weer dankbaar dat ik zoveel bij hem kan zijn. Het gaat zĂł snel.
Als hij straks groter is en ons minder nodig heeft zie ik wel weer. Maar deze tijd komt nooit meer terug.

3 likes

Hier 40 uur gewerkt toen de oudste op de opvang zat. Vond ik beter te doen dan met twee kinderen op de basisschool. Nu werk ik alleen onder schooltijd (28 uur), omdat het naschoolse veel vraagt. Sport/muziek/kinderfeestjes/spelen, een keer naar de bieb/kleding kopen/knutsel voor de juf maken. Ik vind/vond het heel lastig om dat in één of twee naschoolse middagen te stoppen. Dat zou wat mij betreft toch flink op de schop moeten om beide genoeg/veel te kunnen werken.

1 like

Ik heb idd bij de eerste gezien hoe snel het ging en nu bij de 2e lijkt het nog sneller te gaan.
En de oudste gaat nu bijna naar de basisschool dus probeer echt nog ff bewust te zijn en genieten van deze korte periode met zn 3en.

Mijn vriend werkt nu 32 uur dus we hebben ook een dagje met zn 4en extra per week.
Later komt later wel weer. Vind dit heel fijn nu.

2 likes

Ik denk dus ook dat ik juist minder ga werken nu ze op de basisschool zitten. Misschien bijv nog na januari een halve dag onbetaald verlof zodat ik de oudste 2 naar sport oid kan brengen. Dit vraagt veel meer tijd dan toen ze klein waren haha

1 like

Hier gaat gewoon al het ouderschapsverlof door tot het op is. En dan ga ik mijn contract ook minderen in uren.

Super fijn dat het zo kan toch?
Mochten wij een tweede krijgen, wil mijn man waarschijnlijk ook wat ouderschapsverlof in gaan zetten om de eerste periode wat meer thuis te kunnen zijn.

Je hoort het deze tijd bijna niet meer, dat ouders meer thuis zijn dan dat ze werken. Alles lijkt vaak maar om werk te draaien. Ik voel me soms wel eens een vreemde eend, maar vind het leuk om te lezen dat er hier ook anderen zijn die het ook zo doen als wij.

4 likes

Ik denk dat het nu anders verdeeld is :slight_smile: vroeger was het normaal dat je als vrouw 3 dagen werkte en als man 5. Dus dan waren de kinderen 4 dagen thuis en 3 dagen “elders”.
Nu werken veel beide 4, de kinderen zijn alsnog meer thuis dan elders (dat is voor ons altijd de wens geweest, dat ze meer thuis bij ons zijn dan ergens anders). Maar de verhouding ligt andsrs

6 likes

Hoezo niet? Het is even goed een werkende moeder. Wie ben jij om dat te bepalen ook.

10 likes

Ja gelezen. Dan nog bepaal jij niet voor iemand of het wel of niet haar topic is. Lijkt me prima om ook de andere kant te belichten hier, zodat daar ook meer herkenning in gevonden kan worden.

9 likes

Ik ga nu na ziekte ook eerst een jaar betaald ouderschapsverlof inzetten voor een dag minder werken per week. Daarna kan ik dat nog met het wettelijk onbetaalde doen, maar hr gaf aan dat als ik over een jaar niet naar mijn uren wil gaan, ze mijn uren aan willen passen (en dat willen ze vastleggen in een soort blauwdruk). Dat leek me al niet correct, maar als ik lees dat jij wel al je verlof in gaat zetten dan hoort dat echt niet he?

Dankjewel, wilde dit net posten inderdaad.

@Fishing
Wat jij zegt klopt zeker. Hoor om me heen inderdaad veel de verdeling 4 om 4 of zelfs 4 om 3.
Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als onze 5 om 2 inderdaad.
Meer thuis dan elders is ook ons uitgangspunt.

6 likes

Dat is echt onzin en mag ook niet:

Ouderschapsverlof: functie en werkuren in arbeidsovereenkomst ongewijzigd

Als u met ouderschapsverlof gaat, verandert dat niets aan uw arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat u tijdens uw verlof recht houdt op uw eigen functie.

Ook wanneer uw ouderschapsverlof is afgelopen, houdt u recht op uw eigen functie. U houdt na uw verlof ook recht op het aantal uren dat in uw contract staat.

Zie meer hier: Mag mijn werkgever mijn functie en uren aanpassen als ik ouderschapsverlof opneem? | Rijksoverheid.nl

Zou er erachteraan gaan. Want het kan benadelend zijn voor je

3 likes

Wij hebben daar inderdaad duidelijke afspraken over gemaakt.

Eens met jou wat betreft alle argumenten over het tijd doorbrengen met (jonge) kinderen. Dit gaat inderdaad niet (of minder) op voor mijn man.
Hij werkt echter wel 2/3 dagen per week thuis, dus geen reistijd, samen lunchen en hij heeft dan tussendoor ook tijd over voor ons zoontje. Heeft ook wel meegeholpen in onze overweging hoe alles te verdelen.

2 likes

Ja, ik moet helaas wachten tot mijn leidinggevende terug van vakantie is. Ben iig niet van plan zoiets te gaan tekenen. Dank voor je antwoord.

5 likes

Nee idd, succes!

Ik moet altijd wel lachen om die standaard argumenten.

Alsof iedereen het zo geregeld heeft.

Wie weet heeft de vrouw wel veel meer te besteden dan de man ondanks dat ze minder werkt, of hebben ze het op een andere manier goed geregeld oid.
Weet jij veel. Het is altijd dat standaard riedeltje.

Sommige mensen kunnen ervoor kiezen om idd wat meer tijd met hun kinderen te besteden en het financieel te redden. ( ookal zouden ze uit elkaar gaan)

You do you. Laat de mensen die daarvoor kiezen ook lekker in hun waarde joh.

Ha nee zeker niet tekenen, ouderschapsverlof of het nou betaald is of niet is er om op te nemen zodat je je uren kunt behouden. Als jij osv wilt inzetten en (nog) niet terug in uren op contract mogen ze jou dat niet afdwingen.

3 likes

Ik weet niet of je het zo bedoeld maar een deel van je bericht komt op mij nogal veroordelend over. “Alles lijkt maar om werk te draaien”, terwijl:

• het moet ook financieel haalbaar zijn dat je ‘weinig’ werkt.
  • voor veel mensen/vrouwen/moeders is werk heel belangrijk. Een kans tot ontwikkeling, iets voor jezelf, energie krijgen (ook voor je kinderen!), nog los van het financiĂ«le plaatje (ook pensioen, spaarpotje etc).

Nogmaals waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar toch.

Verder werk ik 3 dagen. En ik wil zeker mee gaan werken als mijn jongste van 2 naar de basisschool gaat!

13 likes

Het is inderdaad niet veroordelend bedoeld. Daarom typte ik er ook bij dat ik mezelf een vreemde eend voel, omdat ik het anders doe. Maar daar soms dus wel vraagtekens bij heb of dat dan “goed” is, omdat ik overal om me heen anders zie.

Wat betreft de basisschool en meer werken, dat zei ik ook altijd. Maar als ik de berichten hierboven lees, kan je het dan dus zelfs drukker krijgen :sweat_smile:
Ik ben nu de 2 dagen dat ik werk pas om 19.00 uur thuis. Ga tegen die tijd dat hij naar school gaat misschien wel iets zoeken onder schooltijd.

1 like