Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb altijd 5 dagen gewerkt en heb nu 1 dag ouderschapsverlof. Als dat op is is mijn dochter ong. 2,5. Ik wil dan niet meer terug naar 5 dagen, maar wil dan 4 dagen gaan werken. Heb je dan recht op minder osv? (Ga deze vraag ook aan HR stellen, maar misschien weet iemand hier dit toevallig ook)
Ja het is naar rato van de uren die je werkt, volgens mij in totaal 26 x de uren die je werkt in een week.
Dus als je contract wordt aangepast naar minder uren, en je krijgt daarna nog een kind, dan krijg je minder uren ouderschapsverlof.
En als ik mijn contract aanpas nadat mijn osv voor baby 1 op is? Moet ik dan osv voor haar terug betalen of had ik dan voor haar wel recht op osv voor 5 dagen? Nog los van of er eventueel nog een kind komt.
Inderdaad wat @Medusa zegt. Osv is op basis van je huidige contract. Als je dat gewoon laat doorlopen tot je osv op is, dan blijft de osv gewoon hetzelfde. En dan kan je daarna je uren laten aanpassen, zonder dat iets aan je osv verandert
Maar⊠is dat niet gewoon te verklaren? Namelijk: gewoon het financiële plaatje? Hoe nodig 2 inkomens zijn door alle kosten en het misschien eerder een luxe en privilege als je zoveel thuis kan blijven als 1 van de 2, of zeg ik nu iets geks?
Ik stem ja, maar vooral om meer tijd voor mijzelf te hebben en niet om meer voor mân kind te zorgen.
In dat geval begrijp ik het volkomen natuurlijk.
Maar in dit topic lees ik juist vaak verhalen van moeders die het heerlijk vinden om 32 uur te werken en dat âvrijwilligâ doen t.o.v. een extra dag thuis zijn bij hun kinderen.
En in dat geval voel ik me dan vaak een vreemde eend, omdat ik dat dus totaal niet heb. Vind 2 dagen werken leuk en goed, maar ben altijd blij als ik weer thuis ben.
Hier een moeder van een tweeling (8mnd) en 2 bonuskids (7jr en 11jr, voor 50% van de week bij ons). Voor de komst van de tweeling werkte ik 24 tot 32uur, waarvan 4uur vanuit huis. Dat was prima te doen voor mij.
Nu zoek ik een baan voor 20 uur per week (2,5 dag) op locatie en indien er hybride gewerkt mag/kan worden wil ik graag 24 uur per week werken (2 dagen op locatie en 1 dag thuis).
Ik vond deze keuze qua urenaantal heel moeilijk omdat werk altijd erg belangrijk voor mij geweest is. Mijn man kan niet minder gaan werken, maar hij gaat wel proberen een andere baan te vinden met meer flexibiliteit in uren zodat hij op de dagen dat ik met 4 kids ben, kan bijspringen. Het zijn tenslotte ook (en bij 2 kids zelfs alleen (in theorie)) zijn kinderen.
Over 3,5 jaar gaat de tweeling naar de basisschool, mijn bonuszoontje naar de middelbare en bonusdochter zelfs al naar mbo. Dan ben ik van plan om weer meer uren te kunnen gaan werken zodat ik mezelf kan ontwikkelen op werkgebied.
Mijn werkgever was niet aangesloten bij een cao en heeft daardoor de afgelopen jaren nooit loonstijgingen gegeven. Dat zorgt ervoor dat ik qua salaris amper tot niet omlaag zal gaan ondanks ik minder uren ga werken.
Nu eerst de ziektewet uit en een baan vinden die aan deze eisen voldoet, maar dat terzijde .
Bij ons in het onderwijs is dat niet zo⊠als je daarna terug gaat naar 4 dagen moet je OSV terugbetalen âŠ
Edit, voor zover ik kan vinden op Google is dat echt een onderwijs ding
Of een overheidsfunctie ding?
Samenvatting
Linkje
Als je binnen zes maanden na het einde van het ouderschapsverlof ontslag neemt of disciplinair wordt ontslagen, moet je je salaris welke gedurende je verlof is doorbetaald, terugbetalen. Dit geldt niet als je bij een andere gemeente gaat werken of als je je partner volgt, die ergens anders in het land gaat werken.
Ook als je binnen drie maanden na het einde van het betaalde ouderschapsverlof minder gaat werken op je eigen verzoek moet je je salaris welke gedurende je verlof is doorbetaald, terugbetalen.
Wanneer je ervoor kiest om aansluitend aan je periode van betaald ouderschapsverlof, gedurende meer dan 3 maanden onbetaald ouderschapsverlof te nemen, is de terugbetalingsverplichting niet van toepassing.
Oh dit is dus op mij van toepassing. Thanks! Maar te omzeilen dus door eerst het betaalde osv op te maken en daarna mijn onbetaalde osv.
Bovenaan jouw link staat dat dat is komen te vervallen per 01-01-2020. Volgens mij is dat in het onderwijs ook aangepast, iig in de CAO PO (daar valt jouw werkgever ook onder toch?). De details weet ik niet, maar weet wel zeker dat er iets veranderd is aan die terugbetalingsregeling. @Monito
In de cao gemeenten is dat iig ook veranderd, terug betalen hoeft niet meer.
Of gewoon echt je droombaan hebben en gelukkig worden van werken. Happy me, happy mom, happy baby.
Oh dan moet ik toch wachten tot de zomervakantie voorbij is en ik het aan HR kan vragen.
Edit: dit is wat ik in de CAO terug lees:
âEen werknemer kan in bepaalde gevallen worden verplicht tot terugbetaling van
de bezoldiging zoals bedoeld in artikel 15.7 tijdens de verlofperiode. Die plicht
bestaat indien de werknemer binnen een jaar nadat hij (een gedeelte van het)
ouderschapsverlof op grond van deze regeling heeft genoten ontslag neemt of hij
wegens plichtsverzuim wordt ontslagen en wanneer de betrekkingsomvang binnen
een jaar na afloop van de verlofperiode wordt verkleind tot de helft of minder van
de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof.
In die gevallen is de werknemer verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging
die hij gedurende het ouderschapsverlof heeft ontvangen over het aantal uren
waarmee de betrekkingsomvang is verkleind. De terugbetalingsverplichting geldt
niet voor het gedeelte van de bezoldiging van het betaald ouderschapsverlof
waarvoor de werkgever een wettelijke uitkering betaald ouderschapsverlof van
UWV heeft ontvangen.â
Super mooi als dat kan! Ik heb dat helaas nog nooit zo ervaren. Niet echt een duidelijke passie of toewijding op werkgebied.
Vind mân werk echt wel leuk en heb het goed naar mân zin daar, maar mân droombaan zou ik het niet willen noemen.
Hoop dat ooit ook nog eens mee te mogen maken!
Nouja, vrijwillig klinkt zo gek. Ik ga nu anders naar mijn werk dan voor ik kinderen had, het is even minder mijn prioriteit, maar ik vind het ook wel belangrijk de financiële verantwoordelijkheid en het plezier, of soms ook last ;), van met de kinderen zijn met mijn partner te verdelen. Ik snap bij vrouwen die weinig werken (niet persoonlijk naar jou toe hoor, ken je financiële situatie natuurlijk niet) niet dat de partner dan niet ook een dagje wil terugschakelen of osv wil opnemen om een dagje alleen met de kinderen te hebben.
Ik denk niet dat dit topic een goeie afspiegeling is van de maatschappij. Dus misschien voel je je hier een âvreemde eendâ, maar je past prima in het plaatje van hoe de Nederlandse samenleving een moeder het liefste ziet.
Ik vond dit wel een interessant artikel in dit opzicht:
In mijn vriendenkring merk ik ook wel verschillen tussen hoe flexibel werkomstandigheden zijn en hoe zwaar de combinatie met ouderschap wordt ervaren. Ook bijvoorbeeld qua kolven. Ja, daar zijn regels en wetten voor, maar hoe zit het in de praktijk?
Maar dan begeef jij je toch gewoon niet in een wereld waarin beide partners weinig verdienen en er dus simpelweg 2 salarissen nodig zijn om rond te komen?
Het is toch ĂŒberhaupt een privilege/luxe als een van de twee (beduidend) minder kan werken, want dat betekent dat de ander dus zodanig genoeg geld binnenhaalt en daarmee een gezin gerund kan worden. Mijn punt ging over basisinkomen en ĂŒberhaupt kunnen rondkomen, omdat iemand zich afvroeg of het goed was omdat niet veel mensen dat doen in haar omgeving. En ik noemde dat als een van de verklaringen. Los van wie van de twee minder werkt? Nergens noem ik iets over wie van de 2. Dus je tweede punt snap ik niet helemaal, natuurlijk is dat zo? Maar mijn reactie/punt ging over de privilege om minder te kunnen werken want dat betekent dat je die ruimte hebt en dat heeft niet iedereen.
Ze bedoelt denk ik vooral dat het een privilege/luxe is om die keus zelf te kunnen maken op basis van waar je blij van wordt.