Werkende moeders

Wij werken allebei 4 dagen (ik 36 uur dus iets langere dagen) en we hebben (nog) geen hulp in de huishouding. Ik zou het wel heel graag willen maar nu met tijdelijk dubbele lasten en zometeen een stuk hogere hypotheek eerst maar even zien hoe het allemaal loopt financieel voordat we daaraan beginnen.

Wel leuk om alle uiteenlopende ervaringen te lezen! Hier gaat ze 2 dagen naar de opvang en 1 dag naar oma. Ik zou het niet anders willen en helemaal met thuiswerken kunnen we haar lekker vroeg van de crĂšche halen en echt nog even gezellig samen eten en spelen voor ze naar bed gaat. Nu nummer 2 onderweg is ben ik wel heel benieuwd hoe het straks gaat maar ik hoop net zo relaxed!

3 likes

@Ovenschaal @Ohappyday @Zitzak

Oké dan ga ik toch eens nadenken over een schoonmaker. Ben ook nog wel benieuwd wat jullie per uur er voor betalen en hoe vaak en veel uur hij/zij komt.

Hier dus 2 mensen die 2u per week komen. We betalen 15 euro per persoon per uur

1 like

@jahoor hier ook wekelijks een schoonmaakster. Wij zijn allebei totaaaaaal niet goed in het huishouden bijhouden en omdat we allebei ‘veel’ werken is het hoognodig. Ze komt 1x per week 3 uurtjes (12,5 p/u).

1 like

Momenteel werk ik 2 dagen en op die dagen is mijn vriend vrij. Vanaf oktober loopt mijn ouderschapsverlof af en ga ik weer 3 dagen werken. Mijn schoonmoeder komt dan 1 dag oppassen. Het liefst blijf ik fulltime thuis, maar ergens weet ik dat werken ook wel goed is (tijd voor jezelf, sociale contacten, ontwikkeling). Wij hebben geen hulp in huis, maar dat is ook niet nodig momenteel.

2 likes

Wij denken er al heel lang over na en als we straks in ons nieuwe huis gesetteld zijn en geen dubbele lasten meer (we hebben nu zoveel dingen dubbel lopen omdat we het al hebben gekocht en aan het verbouwen zijn maar pas in augustus overgaan en dan pas ons huidige huis verkopen) gaat die er zeker komen. Ik werk 3 dagen, maar vind poetsen als K. wakker is echt ondankbaar (want maar kort echt resultaat van) en besteed die tijd ook liever aan haar of R
 Wassen tussendoor vind ik prima, maar echt grondig poetsen doen we het liefste als ze op bed ligt, maarja dat middagdutje wordt steeds korter :stuck_out_tongue:

Wij hebben geen schoonmaker en werken allebei full-time. Nu wel veel thuiswerken is het ook af en toe best een zooitje, maar als er 1 of er allebei weg zijn wordt het niet echt vies. We hebben maar een klein huis en relatief weinig spullen. Elke avond ruim ik de woonkamer op. Beneden stofzuigen doen we denk ik om de dag even. Vaatwasser ruimen we uit tijdens het ontbijt maken en verder in het weekend alles even wat grondiger schoonmaken. Wasjes draaien we meestal in het weekend. Ik zou wel een schoonmaker willen, maar het kost ook weinig tijd om hetzij bij te houden. Als het allemaal wat krap is qua tijd, bestel ik liever eten dan dat ik schoonmaken uitbesteed. J. vind ook eigenlijk alles mooi (toekijken bij vaatwasser uitruimen, stofzuigen, dweilen), maar savonds is hij soms wat onrustig en dan is het lastig om te koken.

TLDR: nee geen schoonmaker wel vaker eten bestellen

N=1, maar ik heb ‘gewoon’ verlof gehad en niet verlengd oid. Dus mijn baby was 3 maanden toen ik weer ging werken. En dat vond ik eigenlijk meteen heel erg chill. Vond het alleen thuis zijn met hem vrij saai, had het toen ik enigszins hersteld was en mijn kindje ‘snapte’ vrij snel gezien haha en was echt weer toe aan nieuwe prikkels.

2 likes

Ik denk zeker dat dat verband er is! Zelf ben ik ruim een jaar thuis geweest en dat helpt ook dat ik nu niet het gevoel heb dat ik iets mis, omdat ik zo veel bij hem ben geweest. Als je met 3 maanden gaat werken kan ik me zo goed voorstellen dat je die tijd die je aan het begin niet hebt gehad, daarna in je weken wilt hebben.

2 likes

Ja denk ik ook. Zoals ik al zei heb ik dus echt wel het idee dat iets mis. Maar las je (& ikzelf) m’n post terug lees, mis ik vooral dingen van E (8mnd), en niet van T (2.5jr). Die is ouder en ontwikkelt minder snel vergeleken met die eerste 12/18 maanden. En ook stabieler ofzo, en kan ook vertellen over zn dag bij de kindjes. Hij geniet nu echt van andere kinderen. Bij een baby ban 4mnd breng je toch weg voor “de ouders”, het kind heeft daar naar mijn idee echt weinig voordeel aan (vergeleken met wanneer ze 1.5 zijn bijv).

3 likes

Wat een fijn topic en leuk te zien hoe anderen het doen.

Ik werk 28 uur, mijn man 32. Mijn jongste gaat vanaf 7 maanden 1 dag per week naar de opvang, de oudste van 3 gaat dat sinds hij 3 maanden is. De andere 2 dagen zijn ze bij opa en oma. We hebben 1 keer in de 14 dagen een schoonmaakster voor 2-2,5 uur voor de grote dingen (25 euro). Stofzuigen vinden we beiden geen probleem en doen we zo om de dag.

Ik vind verlof wel kort, als in: ik had graag langer bij mijn baby’s willen blijven, maar had ook wel veel zin beide keren om weer aan het werk te gaan. Ideaal had ik gevonden als ik vanaf 12 weken bijvoorbeeld nog 6-12 weken halve dagen had kunnen werken.
Helaas wordt ouderschapsverlof bij mij niet doorbetaald dus kon het voor ons niet uit.

2 likes

Ik heb woensdag vrij. Heerlijk een break tussendoor. Zoontje heeft dan een korte dag op school. Veel tijd samen.

4 likes

Ik ga maandag vrij nemen omdat woensdag en vrijdag bij ons rustige dagen zijn (dus vind ik zonde om vrij te zijn) en dinsdag en donderdag zijn vergaderdagen.

1 like

Als ik jouw functie zo hoor zou ik de vrijdag doen. Op woensdag is er een grote kans dat de andere activiteiten allemaal doorgaan en is de kans dat je gebeld wordt groter (ik weet natuurlijk niet precies wat je doet, maar dit stel ik me zo voor). En dat je dan mentaal ook al bezig bent met morgen. Op vrijdag glijdt iedereen aan het eind van de dag een beetje richting weekend, er gebeurt vaak wat minder (afhankelijk van je sector) en het is lekker weekend dus ik denk dat je dan sneller dat ‘vrije’ gevoel hebt.

Edit: aan de andere reacties zie ik dat mijn bericht echt te erg op mijn eigen situatie is gebaseerd haha sorry :grinning_face_with_smiling_eyes: zo zou ik het dus doen

1 like

Ik ben van plan om dinsdag en woensdag vrij te nemen. Maandag hebben wij altijd weekstart en vaak toch wel een dag dat je meetings hebt. En dacht dat het voor mijn kind ook wel fijn zou vinden als die mij na een dagje werken weer ziet haha.

2 likes

Oh ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Zie em nu pas. Leuk :grin:

2 likes

Ik zou ook de vrijdag doen als je goed bereikbaar moet zijn.
Ik heb zelf de woensdag vrij maar op donderdag is mijn mailbox vaak ontploft. En wordt nog veel gebeld op woensdag (ik neem niet op).
Ik kan niet de vrijdag vrij want dan heb ik juist oppas (mijn moeder is dan vrij)
Al breekt woensdag wel lekker de week.
Ideaal zou ik ma, di do werken. Maar kan hier niet.

2 likes

Ik had eerst maandag vrij maar ben nu geswitcht naar dinsdag omdat ik na een weekend vaak echt geen zin had om nog een dag alleen met de kinderen te zijn :grimacing:

Nu er een dag tussen zit vind ik het veel leuker, dus wellicht is dat voor jou een overweging om voor woensdag te gaan. De week is voor mij iig een stuk relaxter nu ik moeder zijn en werken meer afwissel

2 likes

@Wonderland haha ja maandag raad ik ook af. Dat is mijn vrije dag nu en het is dat het praktisch niet anders te regelen is nu, maar anders was maandag wel de laatste dag die ik vrij zou willen. N is ook altijd extra jengelig op maandag en we hebben het hele weekend al samen gehad. Woensdag of donderdag lijkt me een ideale vrije dag.

2 likes

Maar dan zit je op je vrije maandag eigenlijk alsnog te werken toch?