Maar dan zit je op je vrije maandag eigenlijk alsnog te werken toch?
Ik ben heel blij met mijn vrije dag op woensdag, hoop dat dat volgend schooljaar zo kan blijven. Kans is groot dat het dan maandag wordt. Dan zou F. 3 dagen achter elkaar naar de opvang gaan, weet niet helemaal wat ik daar van vind. Nu juist wel fijn dat er voor haar ook wat afwisseling is.
Wat je ook nog mee kan nemen in je overweging; wanneer zijn anderen vrij die niet iedere doordeweekse dag werken. Ik ben bv woensdag en vrijdag vrij en woensdag zijn een aantal anderen met kinderen vrij, dus spreken we wel eens af bij een speeltuin hier in de buurt. Iemand anders uit onze vriendengroep is de maandag vrij en baalt daar nu echt van, omdat verder iedereen met kinderen in onze groep dan werkt. Op vrijdag werken de meeste met kinderen wel, maar mijn vriendinnen zonder kinderen werken bijna allemaal onregelmatige diensten dus zijn dan ook regelmatig vrij.
Voor de mensen die 4 dagen werken: kunnen jullie vertellen hoe je dit vindt? Zou je liever minder werken of meer? Is het goed te combineren met je kindje (s) of niet?
Ik werk er 4 maar denk de laatste tijd steeds: is dit niet te veel. Ben ik precies nu gevraagd voor een functie waarbij 4 dagen wel het minimum is⦠ik heb nu helemaal dramatische visioenen waarin mijn kind ooit zegt: jij werkte altijd alleen maar.
Ik! Vind het precies goed. Werk ma, di, wo en vrijdag.
Maandag is altijd in 2 tellen voorbij, dus heb ik geen erg in. Dan nog maar 2 dagen werken. Dagje vrij samen. Vrijdag is ook maar 1 dag en daarna is het alweer werken.
Ik werk vier dagen en vind dat zelf heel goed te doen. Ik ben bijna de helft van de week bij haar en mijn man brengt veel tijd met haar door vanwege zijn onregelmatige werk.
Ik ging er zelf in van: ik blijf gewoon fulltime werken en als het me te veel wordt dan kan ik altijd nog ouderschapsverlof opnemen. Ik ken mezelf namelijk; stel ik ging 32 uur werken dan ging ik alleen maar een 36 urige werkweek in 32 uur proppen. Dus ik probeerde gewoon fulltime te blijven werken en dat heeft in mijn geval goed uitgepakt. Wellicht is het voor jou ook een idee om vier dagen te werken en te kijken hoe dat bevalt? Ouderschapsverlof is een recht dus kan je altijd nog inroepen (tot je kind 8 jaar is).
Vind het juist fijn om 4 en soms meer dagen te werken. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de tijd wat je met elkaar hebt. Thuis doe ik zo min mogelijk aan mān werk zitten of pas zodra S slaapt. Ik heb tot op heden nooit van mān zoontje gehoord dat ik āzoveel werkā. Hij leert juist dat werken een essentieel onderdeel is van het leven en brengt mamma kom geluk.
Volgens mij zeggen kinderen dat vooral tegen ouders die meer dan 60 uur per week werken En zelfs dan is dat niet noodzakelijkerwijs het geval, vooral niet als je gewoon betrokken bent. Met 4 dagen gaat je kindje dat echt nooit zeggen, geen zorgen.
Ik werk 4 dagen en mijn man ook. Mijn dochter is dus 4 van de 7 dagen bij ons.
Ik denk zelf dat ik mijn uren wel zo zou willen verdelen dat ik ook op vrijdag (nu mijn vrije dag) ga werken als mijn dochter naar school gaat. Omdat ik me snel verveel en mezelf liever bezig houd lijkt dat me fijn. Ik vind werken oprecht leuk, dus ben heel blij met 4 dagen.
Mijn ouders werkten beiden full time en mijn moeder vroeg me afgelopen weekend nog (ik ben nu 30) of ik daar ooit last van ervaren had want ze voelde zich zo vaak schuldig Maar het antwoord was nee, absoluut niet!
Ik ben heel blij dat ik vier dagen werk! Elke woensdag vrij dus het is een fijne afwisseling tussen 2 dagen werken, dagje vrij, 2 dagen werken en dan weer weekend. Mijn werk kan eigenlijk ook niet in minder dagen en ik zou het ook niet willen. Wel werk ik nu 4x9 en twijfel ik om naar 4x8 te gaan met ouderschapsverlof. Dat voelt net iets relaxter maar ik heb hele flexibele werktijden waardoor ik ongemerkt die 4x9 wel maak maar dan voelt het niet als 4x9.
De woensdag thuis is wel echt voor mān dochter dus dan probeer ik niet achter de laptop te zitten, behalve als ze slaapt.
Ik vind het precies goed! Zou niet minder willen, eventueel wel meer maar aan de andere kant denk ik dat ik het misschien zo houd want als mijn dochter dan over een paar jaar naar school gaat, heb ik een dag voor mezelf haha #vooruitdenken. Mijn vriend werkt ook vier dagen en we zouden het nu niet willen veranderen.
Even een tegengeluid hier
Ik heb 4 dagen gewerkt, en voor mij was dit wel teveel. Dit kwam ook omdat ik dan op vrijdag vooral bezig was met het huishouden, terwijl ik dan graag iets met mijn zoontjes zou willen doen. Daarnaast vind ik het ook leuk om thuis iets met de kinderen te doen, en ik miste dat echt op dagen dat ik werkte, dat ik ze maar 1 uur zag. (Ik kom om 18 uur thuis, en om 19 uur gaan ze naar bed)
Ik ben toen naar 3 dagen gegaan, en dat was voor mij, maar ook voor de kinderen, echt heel fijn. Maar ik zou vooral je gevoel hierin volgen.
Wellicht dat ik later weer naar 4 dagen ga, maar voor nu vind ik het goed zo.
Ik denk oprecht ook dat ik meer dagen zou werken als het hier anders geregeld zou zijn. Na het werk is het zoān race met eten en kind naar bed brengen, dat dat echt niet als quality time kan gelden. Ik had voorheen ook nog een uur pauze smiddags, zodat we langere werktijden hadden maar de baas dat natuurlijk niet hoefde te betalen. Heel leuk dat ik een uur kon doen over mn boterham, maar die tijd heb ik liever thuis als echte vrije tijd. Gelukkig is dat sinds kort veranderd en ben ik een half uur eerder thuis.
Hier ook een tegengeluidā¦
Ik werkte 4 dagen, verdeeld over 5. Maandag, dinsdag en donderdag volledig en twee halve dagen thuis. Met een kind was dat prima, helemaal toen ze naar school ging. Nu de tweeling er is, mistte ik tijd voor hun alleen. Op de momenten dat ik vrij was, was de oudste er ook bij. Nu werk ik 28 uur (en ben ik de woensdag vrij) en daar ben ik wel heel blij mee. Voor mijn gevoel is er nu veel meer balans.
Dit. Dit vinden wij beide zo naar. Dat je soms voor je gevoel je kind 3 dagen niet ziet? Ja, om naar de opvang te brengen en te halen, maar verder?
Nu hebben wij nog twee kinderen die er niet voor 20u in gaan, vaak 21u. En door deze hele Corona situatie halen we ze meestal wel 17.30 op. Maar voor Corona was dat niet en vond dat echt naar. Mijn man ook overigens. Zeker als die in de file stond en 19u pas thuis kwam, zag de kinderopvang zān kind meer als hij zelf in de weekā¦
Ik werk vier dagen en vind dat prima. Maar, eventueel zou ik 3,5 ook wel prima vinden qua werk-uitdaging, maar ik denk dat als ik daar naar switch je niet snel weer 32 gaat werken. Ooit wil ik weer van baan wisselen en dan zijn er met 32u gewoon meer leuke opties. Dus voorlopig houd ik het maar gewoon bij 32!
En betreft welke dag vrij; ik was (ook voor de tweeling) altijd vrijdagen vrij. Vond ik heerlijk, dus zo gehouden toen de kindjes geboren waren. Maar vanaf juli ga ik switchen naar woensdag vrij. Ik vind 3 dagen achter elkaar vooral de kinderen vermaken heel leuk, maar soms ook wel pittig en eentonig. Dus ik weet eigenlijk zeker dat ik er meer plezier uithaal als mijn vrije dag niet aan mān vrije weekend vast zit. Het duurde alleen maanden voor de opvang op vrijdag plek had voor twee, maar over een paar weken is het eindelijk zo ver!
Wat een fijn topic, super interessant allemaal! Ik ben druk met dit onderwerp bezig met mān psycholoog en merk dat ik het lastig vind.
Weggehaald ivm herkenbaarheid, bedankt voor al jullie en helpende reacties
Ik denk dat de vraag niet is of jij geschikt bent om te kunnen functioneren op de werkvloer maar of dit bedrijf überhaupt wel geschikt is om een werkplek te zijn. Wat een achterhaalde uitspraken zeg.
Helemaal eens met bovenstaande reacties. Vooral die laatste uitspraak: āwe zijn het vertrouwen verlorenā vind ik heel erg. Dat je nu bent uitgevallen heeft niks met je (gebrek aan) ambitie of kwaliteiten te maken, maar is een opeenstapeling van alles wat je nu meemaakt. Je werkgever heeft daar ook steken laten vallen door niet eerder te signaleren dat je het niet trok. Vind het echt erg dat zij nu zulke uitspraken over vertrouwen doen.