Werkende moeders

Ik ben van baan gewisseld toen mijn kind anderhalf was.
Oude baan was dichtbij huis, veel vrijheid in uren indelen / thuiswerken, maar had echt 0 uitdaging en verveelde me dood
Nieuwe baan heeft veel meer reistijd, kan niet thuiswerken en heb vaste uren van 8.30u tot 17.00u wat ik me moeite een keer kan wisselen. Maar de baan is inhoudelijk zoveel leuker en heb zoveel leukere collega’s, dat het me het absoluut waard is! Ik krijg nu veel meer energie van mijn werk.
Het is soms (inmiddels een tweede kind) echt wel zwaar, maar ik ben heel blij dat ik de stap genomen heb.

5 likes

Ja ik zou mij ook wel goed in willen zetten als ik ergens start. En nu door de moeheid het gevoel dat ik dat niet echt kan. Ook is het met mijn collega’s nu zo vertrouwd dat ik gewoon tegen hun kan klagen als ik rotnacht heb gehad of kapot ben haha. Dat ga je bij een nieuwe plek natuurlijk ook niet (meteen) doen.

@Avocadotoast ik heb een opleiding gevolgd die mijn huidige werkgever heeft betaald en daarna kreeg ik een nieuwe functie. Waardoor ik nu twee functies heb. Maar die nieuwe functie heeft maar weinig uur per maand (één werkdag van 9 uur). Dat komt omdat we zo kleinschalig zijn. En dat vind ik jammer. Want in mijn andere functie vind ik dus weinig uitdaging.
Maar dit is wel een beetje wat het is dus.

Bedankt voor alle reacties! Fijn om te lezen. Ik ga er nog even goed over nadenken.

2 likes

Ik was van baan gewisseld toen mijn zoon 7 maanden was, uiteindelijk ging mij dat goed af want ik ging naar een werkgever met meer flexibiliteit, inhoudelijk leuker werk, thuiswerken en meer zelfstandigheid. Dat had ik bij mijn vorige baan dus niet.

Nu met de 2e erbij zou ik niet direct wisselen (is ook niet van toepassing bij mij) maar puur omdat ik lager in mijn energie zit dus dan weet ik ook niet of ik direct alles tot mij kan nemen.

Ik denk dat het erg afhangt van je eigen energie maar ook hoeveel je ervoor terug krijgt straks. Je kan het natuurlijk altijd proberen en kijken of je uitgenodigd wordt voor een gesprek, klik en sfeer is natuurlijk ook heel bepalend. Maar dan hoef je ook niet steeds af te vragen van wat als ik nou wel had gesolliciteerd.

1 like

Ik ben van baan geswitch / in opleiding gegaan toen m’n oudste net 8 maanden was. Beste beslissing ooit. Ik kreeg wel extra reistijd erbij, maar het was de uitdaging voor mij waard. Wel deed mn man echt superveel qua zorg omtrent de baby. Halen brengen van opvang/oma.

3 likes

Ik ben na zwangerschapsverlof begonnen bij een nieuwe werkgever (baby was toen 4.5 maand) en het is mij tot nu toe meegevallen. Ik kolfde ook nog eens 3x per dag (nu maar 1x). Ik merk wel dat ik nog niet volledig de beste ‘ik’ ben, als bij mijn vorige functie maar dat komt langzaamaan terug. Ik zou het zeker aanraden indien je een nieuwe baan tegenkom waarvan je meer energie krijgt!

2 likes

Ik ben nog maar net geswitcht (sinds 1-7). Kinderen zijn 5 en 2,5. Ik volg een interne opleiding en werk nu 36 uur ipv 25,5. Ook is de locatie verder. Best wat veranderingen dus. Maar werkinhoudelijk ben ik zoooo blij dat ik de keuze heb gemaakt. Het meer uren werken vind ik goed te doen, we hebben de opvang goed geregeld. Maar wat ik lastig vind is dat er nu dus meer op de schouders van m’n man terecht komt. We hadden het best gelijk verdeeld maar nu doet hij 4 van de 5 doordeweekse ochtenden de kids klaarmaken en wegbrengen. Ik vind het dus niet pittig qua presteren of uitdaging op het werk maar meer even een nieuw ritme vinden ofzo.

3 likes

Mijn man is gewisseld toen Y ruim 7 maanden was. We werden toen nog 4 x per nacht wakker. Hij had een maand proeftijd en was erg bang dat die daarop ontslagen werd dus in die maand toen Y corona had heb ik de opvang voor het grootste deel op me genomen. Misschien heb ik iets meer nachten gedaan maar niet echt volgens mij.
Het was wel pittig, nieuwe baan en de druk die erbij komt. Maar tis nog steeds de beste keuze die die ooit gemaakt heeft. Hij zit hier veel beter op z’n plek en kan veel meer leren en cursussen volgen.

2 likes

Ik ben van baan geswitcht toen mijn oudste 10 mnd was en echt beste beslissing ooit. Ik was gewoon stuck in mn oude baan. Geen doorgroei.
Nu bij andere baan doorgroei en daardoor ook meer vrijheid.
In mijn ervaring heb je ook snel een klik met nieuwe collega’s

1 like

Ik ben geswitched toen kind 2.5 jaar was voor meer rust en uitdaging. En na maand daar werken zwanger. Maar pakte goed uit, ik had baan voor betere prive werk balans uitgezocht.

Maar zit nu na 3 jaar toch weer te twijfelen. Uitdaging begint weer te missen maar misschien is het ook inherent aan mn vakgebied. En hele carrièreswitch zie ik ook niet gebeuren.mbt opleiding want heb daar echt geen tijd voor naast werk.

Pff ik ben van 36 naar 28 uur werken gegaan zodat ik minder dagen per week werk. Ik werk in de zorg en werk daardoor dus 2 weekenden per maand, prima. Nu heeft m’n planner me 5 diensten in 1 week gegeven incl weekend, ben daarna maar 1 dag vrij en dan weer 3 diensten. Hiervoor ben ik niet minder gaan werken :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Ik ben geswitcht van baan, inclusief opleiding toen mijn kinderen 4, 2 en 5 maanden waren. Ik zat in zo’n nare werksituatie doordat bij mijn vorige werkgever een nieuwe leidinggevende zat en zij de werkdruk zo omhoog gooide, dat ik met het idee zat mijn verlof zou eindigen ik er bijna zeker van zou zijn dat ik in een burn out terecht zou komen.
Ik heb gesolliciteerd in mijn verlof en nog maar 2 maanden hoeven werken bij mijn oude werk.

Het viel mij qua pittigheid wel mee, ondanks korte nachten. Ik kreeg gewoon ruim kolf tijd ( waar ik bij mijn vorige baan gewoon met veel pijn en moeite in een omkleed hok moest plaatsnemen en het liefst maar een kwartier) dus daarmee had ik bij mijn nieuwe werk gewoon ook even een rust momentje.
Mijn thuissituatie en vangnet zijn groot, had veel ondersteuning van mijn man, kreeg studie tijd van werk etc.

Het is in mijn leven tot nu toe, bijna de belangrijkste en beste beslissing ooit geweest.
Ik ben nu een gelukkig mens :slight_smile:

PS ben wel heel benieuwd wat voor werk jij doet dat je kindje mee kan/ mag naar werk :flushed:

Kinderopvang denk ik? Haha

7 likes

Ik ben begonnen bij een nieuwe baan toen mijn kind 11 maanden was en bij 13 maanden kwam ik erachter dat ik zwanger was van de tweede.
Het is me heel goed bevallen om toen bij een nieuwe baan te beginnen maar ook om nog even te blijven hangen bij mijn baan die mij totaal niet uitdaagde, die ik niet leuk vond en me niks boeide. Want daardoor kon ik heeeeeel veel kolven (had ik nodig voor m’n productie), overdag daar ook wel gewoon uitrusten en had ik het niet zwaar ook al was ik soms moe. Het boeide me toch niet. Als kind ziek was kon ik gewoon weg, het maakte me toch niet uit of ik daar een goede indruk achterliet.
Ik zou dus ook niet te snel naar een nieuwe baan gaan want je moet dan wel ineens weer presteren, investeren in mensen leren kennen, naar borrels etc. Dat kan ook te veel zijn in het begin natuurlijk.

2 likes

Oké ook even de andere kant, ik ben voor het eerst moeder geworden en vind het juist héél fijn om op een oude vertrouwde plek te zitten.

Het leven als nieuwe moeder kan al zó onzeker en spannend zijn, dan is het heel fijn om op je werk te komen en gewoon weten dat je je werk goed doet en in een vertrouwde omgeving te zijn. Even geen onzekerheid! En daarnaast is het heel fijn dat je afgelopen jaren al je credits hebt opgebouwd, je kunt net even wat makkelijker eerder weg of later beginnen etc.

11 likes

Ik snap dat je je hier zorgen om maakt en er graag iets van controle over wilt hebben, maar denk dat de enige manier is het gewoon aangaan en ervaren. Ik werk zelf in het mbo, niet als docent, maar heb genoeg collega’s die wel docent zijn en jonge kinderen hebben. Krijg in ieder geval niet de indruk dat het overdreven zwaar is. Maar het hangt natuurlijk ook heel erg af van welke school, opleiding, manager, neventaken etc.

Leuk dat je de stap hebt gemaakt! Veel succes en plezier alvast!

1 like

Heb je als mbo docent ook de schoolvakanties vrij?

Ja ik heb dit ook echt belachelijk, ik werkte deze week 2 dagen en de week erna 6 ?! Hello ik werk graag 4 dagen per week (32u) aub. Typisch de zorg.
Zit wel te twijfelen over 28 u te werken. Vind het met de wisselende diensten ook best zwaar en kom niet aan mezelf toe. Merk wel dat ze hier in Belgie het gek vinden dat je minder gaat werken met kinderen.

3 likes

Oja! :sweat_smile: dat zou idd kunnen haha.

Ik heb nu vakantie, aansluitend op mijn bevallingsverlof. Straks is m’n vakantie voorbij en moet ik weer aan het werk, met een dag betaald ouderschapsverlof, maar ik ben daar om meerdere redenen (mentaal en fysiek) nog niet klaar voor.

Ik heb deze week een afspraak met de bedrijfsarts om dit te bespreken. Ik vrees dat mijn werkgever gaat pushen om dan maar fulltime ouderschapsverlof op te nemen.

Heeft iemand van jullie ervaring met een vergelijkbare situatie?

Ik zit deels in de ziektewet omdat ik fysiek nog veel klachten heb (4 maanden pp). Gelukkig onwijs veel begrip van leidinggevende en ook bedrijfsarts. Van m’n leidinggevende had ik het wel verwacht maar bij de bedrijfsarts moet je toch altijd afwachten.

Voor het fysieke aspect, loop je ook bij een bekkenfysio oid? Dat sterkt je zaak natuurlijk.

2 likes