Wat vervelend dat je in de ziektewet zit! Maar fijn dat er begrip is voor je situatie. Dat geeft hoop
Ja, de bekkenfysio zie ik tweewekelijks.
Wat vervelend dat je in de ziektewet zit! Maar fijn dat er begrip is voor je situatie. Dat geeft hoop
Ja, de bekkenfysio zie ik tweewekelijks.
Ja, ik heb in overleg met mijn werkgever eerst mijn wettelijk betaalde ouderschapsverlof opgenomen (dat ze aanvulden tot 100%) en heb me daarna ziek gemeld.
Had ook overlegd met de bedrijfsarts, en ik mocht me wel ziek melden, maar ik moest wel meteen weer wat gaan werken. Dat ging nog helemaal niet, maar volgens hem mocht ik alleen 100% ziek zijn als ik manisch of opgenomen was . Ik had dus een postpartum depressie.
Ik vond het eerst maar raar van mijn werkgever, want dat verlof leek me voor mijn kind, niet voor mijn mentale gesteldheid. Maar door dat verlof begon mijn ziekteperiode later en ik ben nu bijna 2 jaar ziek geweest, dus achteraf was die extra tijd heel fijn, want ik heb echt zo lang nodig gehad. Ook om nog even niet aan het werk te hoeven en het op mijn eigen tempo te doen. Ik kreeg toen vanzelf weer behoefte om het te gaan proberen, al heb ik me achteraf gezien toch onder druk laten zetten door de bedrijfsarts (gelukkig niet mijn werkgever) en heb ik te snel te veel gewild (ookal voelde het alsof ik niets deed).
Je mag me altijd een berichtje sturen, want het is gewoon een lastige situatie.
Ik heb me juist op aanraden van de bedrijfsarts en HR ziekgemeld tijdens mijn bevallingsverlof, terwijl ik eigenlijk aansluitend 2 maanden fulltime ouderschapsverlof had ingepland. Ik weet niet meer precies waarom dat gunstiger was, maar volgens mij kregen dan zowel ik als de werkgever langer doorbetaald in het geval van langdurige ziekte. Dus zeker goed om je rechten en mogelijkheden te checken en te overleggen. Als je ziek bent ben je toch ziek, en in overleg kun je dan ook weer langzaam reïntegreren als het wat beter gaat.
Ja omdat je dan ziekte, uit zwangerschap, hebt en dan behoudt je vanuit uwv je zwangerschapsuitkering. En zodra je 1 dag werkt (en misschien ook ouderschapsverlof? Geen idee) kan dat niet meer ofzo. Zo iets zal het mee te maken hebben…
Als ik dit lees snap ik er nog minder van dat mijn bedrijfsarts en werkgever me niet ziek wilden melden tijdens mijn zwangerschapsverlof. Want juist daarom trok ik op tijd aan de bel (had ook nog vakantieverlof gepland na het zwangerschapsverlof).
Onze arbodienst stond ook wel bekend als heel vervelend en we hebben inmiddels een andere, maar dan nog is het niet logisch. Bedrijfsarts heeft me ook nooit geholpen. Alleen onbegrip, telkens opnieuw bij een nieuw iemand mijn verhaal moeten doen en gepush om me weer beter te melden. Gelukkig is dat blijkbaar niet de standaard, want het heeft mij zeker niet geholpen.
Dankje voor de uitleg, helder!
Ik ben alleen niet ziek als gevolg van de zwangerschap, op de fysieke klachten na dan. En mijn officiële verlof is eind juli afgelopen, ik heb nu gewoon vakantie. Ik ben dus benieuwd hoe dat dan voor mij werkt, maar dat zal ik dan tzt maar met de arts bespreken.
Ja was enorm blij verrast! En aangegeven wat de bekkenfysio adviseerde (ik ga ook elke 2 weken), de bedrijfsarts vond het verstandig om dat advies te volgen.
Mijn bekkenfysio gaf ook aan dat Nederlands verlof eigenlijk veeeeeel te kort is voor vrouwen, zowel fysiek als mentaal. Er zijn veel vrouwen die niet kunnen werken na 12 weken, maar die verhalen hoor je nooit. Hoop dat daar echt nog verandering in komt.
Als je verlof al is afgelopen dan kun je je toch niet meer ziek melden als gevolg van je zwangerschap?
Krijgen veel van jullie betaald ouderschapsverlof? Ik nu wel die 9 weken 70% in de toekomst maar niks meer dan dat bij deze werkgever
Ja, dat is toch de standaard? Althans, ik krijg volgens mij ook alleen dat en daarna nog X aantal uur onbetaald.
Ik ook niks meer. Ken wel een paar mensen die wel meer krijgen en zij werken allebei voor de overheid.
Ik heb je een prive berichtje gestuurd!
Klopt, is heel fijn geregeld:
Ik heb nog 26 weken tot ze 8 jaar is met 40% vergoeding. Ik mis dan wel opbouw van vakantieuren over die periode.
Ze is nu 2 jaar en ik heb nog geen idee of en hoe ik het uit wil geven.
Ik heb dit idd, maar ook weer een goede reminder dat het echt goed geregeld is. Ik kan hierdoor best wel lang met verlof en daarna nog eerste jaar 3 dagen werken terwijl ik nog voor 5 betaald wordt. Daar lever ik nog wel een deel extra uren voor in maar dat heb ik afgelopen jaren opgebouwd o.a. door compensatie uren.
Mijn vriend is wel ZZPer dus die moet alles gewoon zelf regelen dus blijft wel puzzelen.
Ik heb ook alleen die 9 weken gehad - mensen die het tot 8 jaar doorbetaald krijgen (die ik ken) werken allemaal bij (semi)overheidsinstellingen. M’n salaris is verder helemaal top, dus ben er ok mee, maar wel bizar hoe zeer het kan verschillen!
@Kusjessoldaat bouw je er wel pensioen over op of dat ook niet?
Ik heb idd ook geen opbouw vakantie tijdens ouderschapsdagen, wel pensioen!
Ja, ik val ook onder CAO rijk, hier krijg je een deel 100% vergoed en daarna 75% betaald. Als het betaalde deel op is dan wel onbetaald. Ik zit er nu tegen aan te lopen dat mijn betaalde deel eind dit jaar op gaat en dan ga ik dus misschien 1x per 2 weken een dan onbetaald opnemen maar moet nog even kijken hoe dat financieel uitpakt.
Nee maar je hebt wel de optie dat te doen. Ik val onder de cao sociaal werk en het staat allemaal erg ingewikkeld geformuleerd. Als ik bedacht heb hoe ik het uit wil geven ga ik de cao opbellen om meer verduidelijking te vragen.
Ik vraag het even hier want het gaat mij vooral over de combi met een (jong) gezin: heeft iemand ervaring met parttime studeren en kleine kinderen, en hoe is dat bevallen?