Werkende moeders

Als ik dit lees snap ik er nog minder van dat mijn bedrijfsarts en werkgever me niet ziek wilden melden tijdens mijn zwangerschapsverlof. Want juist daarom trok ik op tijd aan de bel (had ook nog vakantieverlof gepland na het zwangerschapsverlof).
Onze arbodienst stond ook wel bekend als heel vervelend en we hebben inmiddels een andere, maar dan nog is het niet logisch. Bedrijfsarts heeft me ook nooit geholpen. Alleen onbegrip, telkens opnieuw bij een nieuw iemand mijn verhaal moeten doen en gepush om me weer beter te melden. Gelukkig is dat blijkbaar niet de standaard, want het heeft mij zeker niet geholpen.

3 likes

Dankje voor de uitleg, helder!

Ik ben alleen niet ziek als gevolg van de zwangerschap, op de fysieke klachten na dan. En mijn officiële verlof is eind juli afgelopen, ik heb nu gewoon vakantie. Ik ben dus benieuwd hoe dat dan voor mij werkt, maar dat zal ik dan tzt maar met de arts bespreken.

2 likes

Ja was enorm blij verrast! En aangegeven wat de bekkenfysio adviseerde (ik ga ook elke 2 weken), de bedrijfsarts vond het verstandig om dat advies te volgen.

Mijn bekkenfysio gaf ook aan dat Nederlands verlof eigenlijk veeeeeel te kort is voor vrouwen, zowel fysiek als mentaal. Er zijn veel vrouwen die niet kunnen werken na 12 weken, maar die verhalen hoor je nooit. Hoop dat daar echt nog verandering in komt.

6 likes

Als je verlof al is afgelopen dan kun je je toch niet meer ziek melden als gevolg van je zwangerschap?

Krijgen veel van jullie betaald ouderschapsverlof? Ik nu wel die 9 weken 70% in de toekomst maar niks meer dan dat bij deze werkgever

Ja, dat is toch de standaard? Althans, ik krijg volgens mij ook alleen dat en daarna nog X aantal uur onbetaald.

4 likes

Ik ook niks meer. Ken wel een paar mensen die wel meer krijgen en zij werken allebei voor de overheid.

5 likes

Ik heb je een prive berichtje gestuurd!

1 like

Klopt, is heel fijn geregeld:

4 likes

Ik heb nog 26 weken tot ze 8 jaar is met 40% vergoeding. Ik mis dan wel opbouw van vakantieuren over die periode.
Ze is nu 2 jaar en ik heb nog geen idee of en hoe ik het uit wil geven.

Ik heb dit idd, maar ook weer een goede reminder dat het echt goed geregeld is. Ik kan hierdoor best wel lang met verlof en daarna nog eerste jaar 3 dagen werken terwijl ik nog voor 5 betaald wordt. Daar lever ik nog wel een deel extra uren voor in maar dat heb ik afgelopen jaren opgebouwd o.a. door compensatie uren.

Mijn vriend is wel ZZPer dus die moet alles gewoon zelf regelen dus blijft wel puzzelen.

Ik heb ook alleen die 9 weken gehad - mensen die het tot 8 jaar doorbetaald krijgen (die ik ken) werken allemaal bij (semi)overheidsinstellingen. M’n salaris is verder helemaal top, dus ben er ok mee, maar wel bizar hoe zeer het kan verschillen!

@Kusjessoldaat bouw je er wel pensioen over op of dat ook niet?

1 like

Ik heb idd ook geen opbouw vakantie tijdens ouderschapsdagen, wel pensioen!

2 likes

Ja, ik val ook onder CAO rijk, hier krijg je een deel 100% vergoed en daarna 75% betaald. Als het betaalde deel op is dan wel onbetaald. Ik zit er nu tegen aan te lopen dat mijn betaalde deel eind dit jaar op gaat en dan ga ik dus misschien 1x per 2 weken een dan onbetaald opnemen maar moet nog even kijken hoe dat financieel uitpakt.

Nee maar je hebt wel de optie dat te doen. Ik val onder de cao sociaal werk en het staat allemaal erg ingewikkeld geformuleerd. Als ik bedacht heb hoe ik het uit wil geven ga ik de cao opbellen om meer verduidelijking te vragen.

3 likes

Ik vraag het even hier want het gaat mij vooral over de combi met een (jong) gezin: heeft iemand ervaring met parttime studeren en kleine kinderen, en hoe is dat bevallen?

Mijn vriend heeft het gedaan (wel maar een opleiding van een jaar en wij hebben maar een kind), en het was goed te doen maar het is wel echt een beslissing die je als gezin maakt. Het kost geld en ook uren die geen geld opleveren, dus de inkomsten zijn tijdelijk wat anders verdeeld. En rondom deadlines en examens zal de andere ouder wat meer vrije tijd moeten opofferen om ruimte te maken voor het studeren. Dus dat moet je goed doorspreken van tevoren! Maar verder vonden wij het de moeite waard, zeker als ik zie hoeveel meer voldoening mijn vriend nu uit zijn werk haalt na de opleiding.

4 likes

Ja ik! Wat wil je weten?
Ik deed een werken leren combi met 3 dagen werken en 1 dag school. Kinderen waren 1 en 3 toen ik begon. Het was best pittig, had weinig sociaal leven en studeerde bijna iedere avond. M’n opleiding duurde 3 jaar. Je hebt een goed netwerk nodig en mijn tip is om zoveel mogelijk uit te besteden (we hadden toen een schoonmaakster en bestelde m’n boodschappen bij Picnic). Het is me verder goed bevallen, vond m’n nieuwe werk meteen heel leuk dus dat scheelde.

2 likes

Ja! Ik heb mijn master (2jarig) gehaald met een baby en zwanger en even later (2e deel) dus peuter en baby haha.
Daar werkte ik ook nog 20-30u bij.
Waar ben je naar op zoek :slight_smile:

1 like

Hier ook net als @grace ervaring van de andere kant. Mijn vriend heeft eerst een 3 jarige opleiding gedaan, terwijl hij daarmee bezig was kregen we ons kind. Hij is nu bezig met een 2 jarige opleiding en daarvan in het laatste jaar. We zijn inmiddels dus niet anders gewend, maar het is wel even een omschakeling.

In ons geval betaalde zijn werkgever, dus dit hoeft niet per se van toepassing te zijn. Dat zou ik nog wel extra pittig vinden.

Want de niet-studerende ouder is wel echt een goede ondersteuning. In het geval van deadlines en examens is hij zoveel mogelijk “vrijgesteld” van naar-bed-breng rituelen etc. In de weekenden doen we vaak een aantal uurtjes wat zonder m’n vriend, zodat hij zich weer even op z’n studie kan focussen.

Waarschijnlijk ga ik nu binnenkort ook met een opleiding starten, dus zijn we allebei aan het studeren. Ik heb lang getwijfeld of ik het nog wel wilde doen in deze fase in m’n leven, maar als ik zie wat het m’n partner oplevert, dan denk ik alleen maar; zonde als je het niet doet!

2 likes