Werkende moeders

Mijn vriend heeft het gedaan (wel maar een opleiding van een jaar en wij hebben maar een kind), en het was goed te doen maar het is wel echt een beslissing die je als gezin maakt. Het kost geld en ook uren die geen geld opleveren, dus de inkomsten zijn tijdelijk wat anders verdeeld. En rondom deadlines en examens zal de andere ouder wat meer vrije tijd moeten opofferen om ruimte te maken voor het studeren. Dus dat moet je goed doorspreken van tevoren! Maar verder vonden wij het de moeite waard, zeker als ik zie hoeveel meer voldoening mijn vriend nu uit zijn werk haalt na de opleiding.

4 likes

Ja ik! Wat wil je weten?
Ik deed een werken leren combi met 3 dagen werken en 1 dag school. Kinderen waren 1 en 3 toen ik begon. Het was best pittig, had weinig sociaal leven en studeerde bijna iedere avond. M’n opleiding duurde 3 jaar. Je hebt een goed netwerk nodig en mijn tip is om zoveel mogelijk uit te besteden (we hadden toen een schoonmaakster en bestelde m’n boodschappen bij Picnic). Het is me verder goed bevallen, vond m’n nieuwe werk meteen heel leuk dus dat scheelde.

2 likes

Ja! Ik heb mijn master (2jarig) gehaald met een baby en zwanger en even later (2e deel) dus peuter en baby haha.
Daar werkte ik ook nog 20-30u bij.
Waar ben je naar op zoek :slight_smile:

1 like

Hier ook net als @grace ervaring van de andere kant. Mijn vriend heeft eerst een 3 jarige opleiding gedaan, terwijl hij daarmee bezig was kregen we ons kind. Hij is nu bezig met een 2 jarige opleiding en daarvan in het laatste jaar. We zijn inmiddels dus niet anders gewend, maar het is wel even een omschakeling.

In ons geval betaalde zijn werkgever, dus dit hoeft niet per se van toepassing te zijn. Dat zou ik nog wel extra pittig vinden.

Want de niet-studerende ouder is wel echt een goede ondersteuning. In het geval van deadlines en examens is hij zoveel mogelijk “vrijgesteld” van naar-bed-breng rituelen etc. In de weekenden doen we vaak een aantal uurtjes wat zonder m’n vriend, zodat hij zich weer even op z’n studie kan focussen.

Waarschijnlijk ga ik nu binnenkort ook met een opleiding starten, dus zijn we allebei aan het studeren. Ik heb lang getwijfeld of ik het nog wel wilde doen in deze fase in m’n leven, maar als ik zie wat het m’n partner oplevert, dan denk ik alleen maar; zonde als je het niet doet!

2 likes

Van de andere kant: mijn man begon met een 4 jarige vervolg opleiding, deeltijd (1 dag school, 4 dagen werken), toen ons zoontje net een half jaar was. Was een nodige stap in zijn vakgebied maar vond het zelf wel een hele pittige combinatie omdat hij daarvoor toch wel vaak er niet was (ook vaak werken in de avond/studie in andere stad).
Tijdens de opleiding werden ook een hoop van zijn groep wel zwanger, dus het was een flinke kinderclub met de diploma uitreiking, dat was dan wel weer mooi om te zien!

Voor ons was het financieel pittig, we draaiden op zijn opleidingsinkomen, het was ook een dure opleiding (waar uiteindelijk gelukkig halverwege wel vergoeding voor kwam). En Corona viel er ook nog middenin, waardoor hij wel door bleef werken en studeren maar het thuis allemaal stil viel. Het was een bewuste keuze en eentje die we als gezin namen, maar heb echt wel eens met mijn handen in het haar gezeten omdat wij zelf bijna geen vangnet hadden. Maar nĂș heel blij dat het achter de rug is.

5 likes

Ik ben sinds juli van baan veranderd waarbij ik een jaar lang een interne opleiding volg. Dit is 36 uur per week. Ik heb 2 kids van 2 en 5 jaar. Misschien niet helemaal hetzelfde als jouw situatie. Maar mocht je wat willen weten, vraag maar!

1 like

Hier geen succesverhaal helaas, het is mij niet heel goed bevallen. Ik werkte zelf best veel uur naast mijn studie (met veel overwerk, spoedklussen etc) en in de praktijk was ik elke avond tot laat aan het studeren en in het weekend moest ik dingen afzeggen.

Dat zou een paar jaar gaan duren dus ik ben er halverwege mee opgehouden. Minder werken was financieel lastig voor mij, maar als dat bij jou wel kan is mijn advies om minder te werken zodat je genoeg tijd hebt om te studeren.

1 like

Ik heb een tweejarige master gedaan met daarvoor een premaster. Drie jaar bezig geweest dus. Tijdens de master twee kinderen gekregen. Heb er wel te veel naast gewerkt. Werkte eerst 32 uur en later 36. Aangezien de master 20 uur per week was (op papier), was dat geen combi.
Maarja we did it. Zou het gerust nog een keer zo gedaan hebben met de kennis van nu.

1 like

Hier ook ervaring. Heb mijn master deels zwanger en deels met baby gedaan. Het is mij erg goed bevallen, zelfs beter dan nu de 2e tijdens mijn gewone baan. Ik voelde voor mezelf minder druk tijdens mijn studie (als het echt niet gaat kan je ook evt iets uitstellen) dan nu in mijn baan waar veel mensen afhankelijk van me zijn. Maar zoals hierboven gezegd moet je wel kunnen plannen. En mijn partner heeft bv flexibele werktijden, dus dat scheelt ook bij drukke dagen/tentamens.

1 like

Dit heb ik ook heel erg ervaren. Kind ziek? Dan geen college volgen op locatie, prima. Of vak een jaar later als het echt zo uit kwam. Werkgroepen moest natuurlijk wel bij aanwezig zijn en stage later ook. Maar dat eerste jaar met alleen vakken was echt :ok_hand:t2: met kleine kinderen.
Idem dito voor scriptie schrijven, dat kan ook wel buiten de wakker tijden van je kind en in de weekenden als partner er is bijv.

3 likes

Bedankt voor alle reacties! Ook vanuit het partner perspectief. Dit helpt heel erg om wat beter te doorleven hoe mijn/ons (gezins)leven er dan uit zou kunnen zien. Vind het eigenlijk wat pittiger klinken dan ik had bedacht, al lees ik ook dat het wel kan, dus ik ga er eens goed over nadenken. Wat ik voor ogen heb is ook 32 uur werken + 12 uur studeren voor minimaal 4 jaar dus dat is nogal een investering.

@fishing @yzile hoe was het om zwanger te studeren? Kan je dan wel vrij nemen tijdens je verlof en loop je dan geen vertraging op met vakken die in een bepaalde volgorde moeten ofzo?

1 like

Ja ik had een perfecte zwangerschapstiming :sweat_smile:
Was augustus uitgerekend, dus heb precies 1 jaar afgemaakt zoals “gewoon”. En tweede jaar was stage en scriptie. Dat heb ik toen opgepakt met de februari stroom waardoor ik een half jaar verlof had in feite. En toen dus die twee tegelijkertijd gedaan ipv verspreid over 1 jaar.

Maar ja, je loopt dan, tenzij je het inhaalt, wel vertraging op. En bij ons moesten vakken inderdaad in een bepaalde volgorde. Bijv eerst statistiek 1 voor je 2 mocht en pas als je die had mocht je je scriptie doen.

Overigens hangt het ook van je leer/werk tempo af denk ik. Ik heb een fulltime opleiding (wanneer het alleen theorie was), nooit als fulltime (32-40u) belasting ervaren. Dat is voor iemand anders wellicht wel zo

1 like

Uhm ik heb geloof ik geen verlof van studie gehad. Na de tweede wel twee maanden maar dat viel samen met een toevallige vertraging die in mijn thesis zat vanwege een probleem in de onderzoeksgroep. Het ging wel want mijne was 1 dag in de week colleges en 1 dag studeren officieel. En dat kun je ook best uitsmeren over een hele week als je niet meer hoeft te werken en thuis zit met een newborn. Heb in mijn zwangerschapsverlof ook gewoon doorgewerkt voor school en een beetje voorruit gewerkt zodat ik een paar weken niks hoefde. Wel een tentamen niet gehaald (was na de uitgerekende datum, wel gedaan maar hoogzwanger natuurlijk en niks gepresteerd haha) maar dat nam ik mezelf niet kwalijk en kon het gelukkig later herkansen.

2 likes

Wat een fijn topic dit, ik heb m de afgelopen maanden stukje bij beetje gelezen. Ik ben nu bijna 6 maanden zwanger van de eerste, en ben me een beetje aan het inlezen in ouderschapsverlof etc om met mijn vriend een plan te maken hoe dit in te zetten, en ik hoop op jullie advies.

We werken nu beiden 5 dagen en willen beiden naar 4. Mijn werkzaamheden gaan zich door omstandigheden op de werkvloer (en met behoud v mn salaris) weer langzaam opbouwen als ik aan het werk moet na mijn bevallingsverlof, te beginnen met 1 dag per week (thuis) werken en pas met 5 maanden vaker op locatie werken, maar nog steeds geen hele dagen (heb veeel geluk hier). En ik hoef pas als de baby 9 maanden oud is weer fulltime te werken. Tegen die tijd wil ik dan 1 dag per week ouderschapsverlof opnemen, zoals ik begrijp is dat dan 70% betaald. Maar dan maak ik dus de uren die je 70% betaald krijgt niet op. Is dat zonde? Ik twijfel, wat vinden jullie? Eventueel kan ik het ook inzetten in de periode daarvoor maar misschien vind ik het juist wel weer lekker om (deels) te gaan werken.

Dan mijn vriend, we willen alle kansen tot betaald en onbetaald verlof bij hem benutten en ik denk dat het fijn is als hij 3 weken thuis is na de bevalling en daarna 1 dag per week verlof gaat nemen. En als ik weer fulltime moet werken heb ik hem ook graag een paar weken alleen thuis met de kleine van 9 maanden.

Hij zal dan sneller door al zijn ouderschapsverlof heen zijn en zijn contract moeten laten aanpassen naar 4 dagen pw week werken dan ik.

Ben benieuwd hoe de werkende ouders hier mee ervaring tegen dit plan aankijken. We verdienen overigens ongeveer evenveel. We willen gewoon graag de zorguren “eerlijk” verdelen - voor zover dat kan, kijkend naar hoeveel ik al gratis vrij ben in de eerste 9 maanden.

2 likes

Naast betaald ouderschapsverlof is er ook nog onbetaald ouderschapsverlof waardoor je niet direct je contract hoeft te laten aanpassen geloof ik. Mocht iemand hier een aanvulling op hebben ben ik daar ook benieuwd naar.

Verder een tip op de verlofdagen eerst op te maken en eventuele vakantiedagen mee te nemen naar het volgend jaar als dat kan, zodat je ze langer kunt gebruiken dan een jaar (wat bij betaald verlof zo is).

Wij hebben flink gepuzzeld met dagen en verdelingen. Door een jaarkalender uit te printen en daar met kleurtjes in overleg met werkgever en elkaar (en opvang) indeling aan te geven.

1 like

Ja dat zag ik ook inderdaad! 26 weken verlof in totaal, waarvan 9 betaald. Alleen dat is niet genoeg voor 1 dag in de week vrij 4 jaar lang.

2 likes

Ik viel in de oude regeling dus heb geen advies qua verlof, maar ik zou me ook niet blindstaren op 4 jaar. Als je kind naar de basisschool gaat is het ook top om af en toe ouderschapsverlof in te kunnen zetten namelijk.

1 like

Ik vond dat zelf wel zonde, mits je het kan veroorloven natuurlijk. Ik heb het opgemaakt door 1 dag p/w ouderschapsverlof op te nemen, extra vakantiedagen (kan zelfs gunstiger zijn omdat dat goedkoper is dan vakantiedagen kopen als je te weinig hebt en je kan ook evt het jaar erna vakantiedagen die je zo overhoudt verkopen) maar ik heb ook tot 12 maanden gekolfd en daarvoor uren vanuit ouderschapsverlof ingezeg toen het kolfrecht afliep. Ik vond het heerlijk om zo af en toe een paar dagen vrij te nemen!

Zou met die contractverandering checken of dat zomaar kan. Ik kon volgens mijn arbeidsvoorwaarden structureel 2-4 uur (weet t even niet meer maar was niet veel meer dan dat) meer of minder werken dan mijn contracturen maar alleen per januari en dat moest elk jaar opnieuw vastgesteld worden. Mijn man is wel gelijk vanaf geboorte 4 uur minder gaan werken (4x9 ipv 5x8) om een vaste vrije dag te hebben. Hij is 5 weken na de geboorte thuis gebleven en de laatste week van mijn verlof. De rest van de uren heeft hij opgenomen in plaats van vakantieuren.

4 likes

@Tubing @Feather @Krekel Thanks voor de tips!! Ik neem ze zeker mee. Een jaarkalender maken en dagen opvang noteren is wel een goed idee, mochten we in het begin niet uitkomen (want weet nog niet hoeveel dagen opvang gaat lukken) dan kan ik die betaald verlofdagen alsnog inzetten. En ik had totaal niet gedacht aan de basisschoolleeftijd dus ook dat is een goeie!

Ik ben net terug van verlof en deels aan het werk. Ik probeer een beetje zich te krijgen op mijn taken van aankomend jaar, maar merk meer en meer dat deze baan eigenlijk niet meer past vanwege de reistijd en deels vaste tijden. Ik kan gewoon niet meer elke dag van 9-5 aanwezig zijn zoals hiervoor, maar door de aard van het werk is een half uurtje later komen of eerder weggaan lang niet altijd mogelijk.

Het afgelopen half jaar is mijn leven op ongeveer elk vlak veranderd en ik zit daardoor tegen overspannen aan, dus nu een nieuwe baan zoeken zie ik niet zitten (en daarnaast komen er flinke bezuinigingen aan in mijn sector). Maar ik krijg het gewoon niet rond in mijn hoofd :pensive:

3 likes