Misschien zit je niet te wachten op concrete tips en negeer mij dan vooral maar misschien kun je ouderschapsverlof inzetten? 1 uur per dag inzetten om het begin en eind van de werkdag rond te kunnen breien kan al enorm verschil maken. Dan koop je ook meer tijd om als je in rustiger vaarwater zit te bedenken wat je zou willen
Lief dat je meedenkt hoor!
Ja, ik heb een dag pw ouderschapsverlof. Elke werkdag 2 uur opnemen vind ik lastig, want dan zou mijn baby nu al 4 ipv 3 dagen naar het kdv moeten en daar vind ik haar nog te klein voor. Daarnaast zou ik ook dan niet zomaar 1 uur eerder kunnen stoppen of later beginnen. Sommige dagen moet je er gewoon om 9 zijn of juist tot 5 blijven, dat is inherent aan dit werk. Op termijn moet ik gewoon op zoek naar ander werk.
Ik ga komende week eens goed in gesprek met haar vader en kijken of vrienden evt. wat kunnen betekenen. Dat geeft me hopelijk wat ruimte. En anders in gesprek met mijn werkgever.
-weg-
In mijn omgeving niet veel herkenbaarheid, dus hoop tips of ervaringen te vinden. Haal dit later misschien weg ivm herkenbaarheid.
Absoluut geen falen, maar gebrek aan ondersteuning en nog veel meer vanuit je werkgever. En hoe moeilijk het is om je grenzen aan te geven, moet je eigenlijk tegen hem zeggen dat het niet jouw taak is om iemand te vinden die jou ondersteunt. Dat is de taak van je manager. En dat je op deze manier niet kan werken. En zeggen: je zegt dat ik op mezelf moet letten. Dat doe ik nu door aan te geven dat jij extra ondersteuning moet regelen.
Ik ben nu tijdelijk deels ziekgemeld omdat het niet gaat na mijn verlof en mijn manager heeft extra ondersteuning geregeld.
Ik herken heel erg het in 3 dagen 4 dagen werken. Hier is er al vanaf dat ik 3âmnd zwanger ben een vacature voor mijn verlof en ouderschapsverlof maar die is nooit vervuld. Ook altneratieven hebben ze geprobeerd (als in: niet iemand die mijn functie op universitair niveau doet, maar dan HBO-iemand die bijv wel een aantal taken kan doen of ondersteunend kan zijn). Maar er wordt gewoon niet gereageerd. Gevolg: ik werk nu 4 dagen in 3 Ăšn er ligt dus 6mnd achterstand . Maar het is in mijn geval dus niet dat mân werkgever niet wil, maar als er niemand komtâŠ
Ik ben het met @Mexi eens dat zij voor vervanging moeten zorgen. Vooral als je langere tijd verlof op neemt, want dan is het probleem niet 1-2-3 voorbij en stapelt het werk zich op. Ik ga er vanuit dat je niet 3wkn voor je verlof voorbij was hebt aangegeven dat je verlof wil, dus ze hebben ook de tijd gehad dit te fixen.
Zit er misschien ruimte bij collegaâs om tijdelijk extra te werken ipv iemand aan te nemen (scheelt werk?). Of bijv ondersteuning in (afgebakende) taken die jou ruimte geven om andere dingen te doen?
Als ik kijk naar al jouw werkposts op dit forum vraag ik me sowieso af wat er leuk is aan je werk en werkgever. Het is niet de eerste (of tweede, of derde) keer dat je post over je werkgever die moeilijk doet over verlof of dat je het te druk hebt en er te veel werk is. De conclusie is heel simpel, je werkt niet voor een gezinsvriendelijke werkgever en daar kun je allerlei gesprekken over gaan voeren, maar ik denk dat de kans nihil is dat het verandert in de periode dat jij nu kleine kinderen hebt.
Persoonlijk zou ik de oplossing zoeken in een andere baan.
Ik struggle daar wel mee indd, het heeft 2 kanten natuurlijk. ik hoop dat het met gesprekken nog opgelost kan worden. Of ik moet nog strenger de grenzen aangeven misschien. Heb ook wel wat zitten zoeken naar vacatures. Maar die stap is niet zomaar gemaakt.
Vind mijn werk wel echt leuk en krijg ook wel vrijheid verder, ook leuke collegas etc. Dus hoop nog steeds dat het beter wordt door meer gesprekken te voeren.
Hier posten helpt me vaak om inzicht te krijgen. Daarnaast ben ik zelf een soort high achiever dus het ligt ook deels aan mezelf en mijn betrokkenheid ipv dat ik iets meer scheit heb aan t bedrijf of wat ze van mijn functioneren vinden.
Als het goed gaat hoor je me hier minder (voel me bijna bezwaard soms)
Haha meid ik denk echt dat ik niemand zo regelmatig over haar werk zie posten als jij. Ik vind je posts ook altijd behoorlijk hetzelfde (ik ben manager, ik heb het erg druk, mijn werkgever geeft niets om mij) dus de situatie verandert blijkbaar ook niet. Wie houd je voor de gek
Ik vind het vooral irritant als je hier elke keer hetzelfde verhaal typt en alleen maar loopt te klagen maar precies 0 actie onderneemt. Dan moet je accepteren dat je daar wil blijven werken en al het gezeik gewoon slikken
Nouja ik baal ook wel eens van mijn avond- en weekenddiensten en de werkdruk. Maar andere aspecten maken dat ik wel vind dat ik een hele leuke baan heb waardoor ik er (nu) niet over peins om te wisselen van baan.
Dat vind ik echt van een totaal ander kaliber dan waar het hier om gaat
Ik vind dit wel heel makkelijk klagen zeg. Voor ons als buitenstaanders is het toch veel makkelijker om te zeggen âzoek wat andersâ, dan wanneer je er in zit? En als het @Tubing helpt hier te spuien moet ze dat lekker doen, je hoeft er niet op te reageren
Ik snap je struggle wel en ben zelf binnen 2 mnd fulltime gaan werken, maar ik vond dat ook leuker dan thuis zijn. Mijn bedoeling was 6 mnd, 3 dagen pw (dus dat ging niet volgens plan). Wilde mân werk goed doen, maar vooral ook niet alle leuke dingen laten liggen en dat zou dan wel imo wel moeten
Anyways, ik vraag me wel af op welke manier je hier een gesprek over voert.
Met de kaarten: ik heb recht op én jij moet het voor me moeten oplossen (want ik hier wel in reacties lees) ga je het bij je werkgever denk ik niet redden. Ik denk dat de kracht er veel meer in zit om je leidinggevende juist meer een hulpvraag te stellen omdat het je nu niet meer lukt - want hoewel zeer begrijpelijk dat dat is als je % minder werkt (los van alle andere zooi) ga je daarmee toch meer empathie en medewerking mee creëren.
Overigens ook prima, want als manager kan je ook âprimaâ met een tegenvoorstel komen lijkt me. Het bedrijf is in jouw afwezigheid ook niet failliet gegaan, hoe hebben ze het werk toen opgelost?
Anyways, concreet denk ik aan:
- werven via werving en selectie ipv zelf (en even mooi berekenen dat een fee onder aan de streep goedkoper is dan het alternatief)
- taken die geen prio hebben laten liggen en aangegeven dat dat prima kan want XYZ.
- structureel naar jouw takenpakket kijken en in gesprek gaan wat jij nu er niet meer bij kunt hebben (en accepteren dat daarmee de taken die je graag doet voor nu verschuiven als je zelf geen concreet plan hebt)
- afhankelijk van het werk wat jij/je team doet, je teamleden of een uitblinker meer verantwoordelijkheid en dus moneys geven (want die dag van jou is toch 70% vergoed denk ik - dus kunnen ze leien)
- meer om hulp vragen en delegeren zodat het niet allemaal bij jou komt.
- bespreek in je team in hoeverre zij jouw aanwezigheid van 3 dagen nuttig achten en accepteer dat dat niet nodig is
als dat wel is - ga dan eens per week halve dag thuis werken, dan baken je toch wat af. Werk om de week een dag thuis etc.
Ohja - als je voor je verlof nog niet over salarisverhoging bent begonnen en daar geen directe consequentie aan wil hangen > dan zou ik die even laten rusten tot je meer ruimte in je hoofd hebt en de structuur hebt teruggevonden.
Groetjes iemand die werkt(e) met veel MKB chefkes (toch wel vaak mannen van middelbare leeftijd)
Dank!
Ik had aangegeven bij mijn werkgever dat ik onbetaald verlof op wil nemen. Ik werkte 38 uur p/w en na mijn zwangerschapsverlof heb ik eerst betaald verlof opgenomen en ben ik naar 29 uur p/w gegaan. Dit wil ik zo houden (maar dan onbetaald).
Nu kreeg ik een nieuwe contract met 29 uur en niks over ouderschapsverlof erin opgenomen.
Echt irritant.
Huh wat stom zeg! Het voordeel van het verlof is dat toch juist dat je contract niet aangepast wordt⊠Kan je er nog over in gesprek?
Ja dat denk ik wel! Ik denk ook niet dat mijn leidinggevende dit bewust heeft gedaan maar zij heeft zo weinig kennis van de regels/afspraken omtrent verlof. Dus dat vind ik wel vervelend want moet zelf alles checken/uitzoeken. Ik werk ook bij een klein bedrijf dus geen HR oid.
Maar ik heb toen duidelijk in de mail gezet: ik wil nog onbetaald ouderschapsverlof opnemen zodat ik het recht heb om terug te gaan naar mijn oorspronkelijke uren.
Dus gisteren schoof ze het contract onder mijn neus en toen thuis ben ik hem goed gaan lezen (gelukkig). Ik dacht eerst misschien heeft ze erin gezet dat ik dus ouderschapsverlof opneem of weet ik veel wat. Maar staat niks over in. Ga het dus ook niet ondertekenen en er op terug komen.
Maar toen ik eerst betaald verlof opnam heb ik ook zoveel moeten mailen met haar en het duidelijk moet uitleggen hoe het zit. Anders was ik gewoon uren misgelopen.
Wat vervelend zeg. Ik vind echt dat een manager basiskennis moet hebben over de verlof mogelijkheden en dit in ieder geval goed uitzoekt als er een vraag hierover komt. Als je ouderschapsverlof opneemt bouw je ook nog pensioen op over de 38 uur, belangrijk om eerst je verlof op te nemen voordat je je contract daadwerkelijk laat aanpassen.
Nu we het toch over verlof hebben. Op papier werk ik 5 dagen, maar ik zet nu nog mijn onbetaald ouderschapsverlof in, waardoor ik 4 dagen werk. Ik wil straks als ik met zwangerschapsverlof ga wel weer voor 5 dagen betaald krijgen. Mag/kan dat eigenlijk wel?
Ja dat mag, je kan je ouderschapsverlof stopzetten zodra je met verlof gaat. Je zwangerschapsverlof wordt dan berekend over je contract uren. Zonde om je verlof door te laten lopen, ben je en je uren kwijt, en je krijgt minder salaris.