Werkende moeders

De kinderen van oud-collega’s zaten allemaal op een kdv in het centrum van Amsterdam omdat daar veel plek was (er wonen weinig kinderen in het centrum). Dit was een paar jaar geleden, maar mogelijk is dat nu nog steeds zo.

Edit: ik zou ook voor een kdv in Amsterdam zelf gaan. Een paar buurten reizen met een kind lijkt me beter dan elke keer een uur.

3 likes

@death_by_sexy Ik moet nu een half uur reizen naar het kinderdagverblijf en ik vind dat echt al gedoe op mijn thuiswerkdagen. En aan het eind van de dag is mijn kind moe en wil je gewoon zo snel mogelijk samen thuis zijn. Een uur is dan helemaal ver. Ik sluit me bij de rest aan: ik zou gewoon bij verschillende kinderdagverblijven binnen een straal van x km van jullie huis inschrijven. Misschien valt het mee!

Ik sta nu ook al ergens 13 maanden op de wachtlijst en heb nog niet eens een rondleiding kunnen krijgen. Op een andere plek kon ik dan juist weer binnen 2 maanden terecht.

2 likes

Daarnaast vetrekken veel stellen/gezinnen uit de stad. Ik werk op een kdv in een grote stad en wij hebben ook een wachtlijst maar hebben soms een terugloop in kinderaantallen omdat veel gezinnen verhuizen naar dorpen rondom de stad. En dan toch (uiteindelijk) weggaan.

2 likes

Dank allemaal! Ik heb het niet helemaal goed beschreven. We hebben ons echt overal ingeschreven en zijn geaccepteerd bij mijn vriends werk om de hoek (20 min rijden voor hem met auto, alleen in heel onhandige situaties zou ik dan 1 u moeten fietsen), of op weg naar zijn werk (halfuur fietsen) of afwachten voor een KDV hier om de hoek.

Met ouderschapsverlof, vakanties (ik werk in het onderwijs) en opa’s en oma’s redden we het tot de 9 maanden, dus op de fiets kan tegen die tijd. Gastouders hebben we geprobeerd en ontmoet maar hier in de buurt is weinig keus en tot nu toe geen klik of geen plek. Het is hier wel Amsterdam, maar we wonen echt in een uithoek haha dus zowel wat betreft gastouders en KDV weinig keus in de buurt; maar wel veel kinderen, vandaar denk ik de lange wachtlijsten.

Ik ga inderdaad eens kijken hoe het zit mbt de opzegtermijn en kosten die daaraan verbonden zijn. En inderdaad eventueel op den duur overstappen als dat de enige optie is. Dank allen!

3 likes

Als de Rivierenbuurt een haalbare optie is: de Krekels. Een kennis van mij kreeg daar recent snel een plek voor haar baby.

Ik struggle nog steeds met werk/privé en balans daarin vinden. Het is sinds augustus vrij druk op mijn werk (ik ben in januari weer gestart). Ik werk ‘maar’ 3 dagen per week (1 week in de maand 4 dagen). Maar ik werk in de kinderopvang dus ik maak wel lange dagen, niet flexibel, hoge werkdruk en dat laatste lijkt ook niet te gaan veranderen.

Nu is mijn kind geen geweldige slaper in de nacht. Het gaat de laatste tijd echt beter maar hij wordt met regelmaat nog 1/2 keer wakker in de nacht of vroeg in de ochtend wakker. Dus ik heb regelmatig het gevoel dat ik op mijn vrije dagen moe ben van werk en op werk het gevoel dat ik moe ben door de gebroken nachten. Het voelt alsof ik nergens 100% aanwezig ben.

Ook voelt het soms als een blur, werk en privé. Ik vind het vaak lastig om het huishouden en andere randzaken los te laten. En ik ben dus best veel daarmee bezig op mijn vrije dagen. Maar op mijn werk moet ik ook wassen, schoonmaken, speelgoed opruimen etc. Waardoor ik eigenlijk altijd met die randzaken bezig ben. Eerst ervaarde ik dit als prettig omdat de tijd op werk daardoor snel gaat. Er is altijd wat te doen en je bent altijd bezig. Maar nu weet ik het niet zo goed. Ik merk dat ik wel eens de boel, de boel zou willen laten maar op werk kan ik dat mijn collega’s niet aandoen en thuis heb ik ook mijzelf er mee uiteindelijk.

Heb een tijdje geleden gepost dat ik misschien iets anders wil doen maar niet weet of dit het moment is. Omdat ik niet echt hoog in mijn energie zit😅. En heb het verder prima bij mijn huidige baan. Leuke collega’s, fijne plek, dichtbij, kind gaat mee, het contact met de kinderen en ouders vind ik nog steeds leuk etc. Zou ook even niet zo goed weten wat.

En nu is het ook zo dat sinds deze maand mijn vriend weer begonnen is met 5 dagen werken ipv 4 en we moeten weer wat meer balans vinden in de taken verdelen.

Ik hoef niet per sé advies of iets maar wilde het even kwijt. Of om andere ervaringen te lezen.

7 likes

Geen echte tips, maar mijn ervaring.
Ik werk zelf 4 dagen die goed gevuld zijn en mijn vriend 5 en soms 6. Ook hier een baby die vaak nog wel een keer wakker is snachts. Ik ben vrij makkelijk met het huishouden. Het is hier op het zicht schoon, stof doe ik eens in de 3 weken af, stofzuigen en doekje door keuken en badkamer elke week. Eens per maand ongeveer doe ik alles wat grondiger.
De was een paar keer per week, strijken alleen wat echt nodig is. Boodschappen, wekelijks de weekboodschappen en goedgevulde diepvries zodat er altijd wel wat te maken is.

4 likes

Oh ik weet nog dat ik in de eerste maanden na mijn verlof soms voelde alsof ik in een ‘waas’ zat of dat het voelde of mijn hoofd vol watten zat. Meer dan eens heb ik ook gedacht: Wauw, bizar dat ik nog functioneer op zo weinig slaap.

Maar dat ging langzaamaan wel beter. Bij mij was het beide keren dat op het moment dat ze 9 a 10 maanden waren (het moment dat ze bij ons doorsliepen) dat die waas begon op te trekken.

Maar het blijft gewoon pittig, maar ik denk altijd maar: Fulltime thuis zijn zou ik zelf als nog pittiger ervaren.

2 likes

Ik herken wel wat je zegt qua blur en dat je in je vrije tijd dan ook weer bezig bent met huishouding. Voor jou zal dat natuurlijk ook extra dubbel aanvoelen omdat je bij een kdv werkt en dus thuis (denk ik) soort van hetzelfde moet doen als op je werk. Maar wat bij ons wel heeft geholpen is om een schoonmaker te nemen voor thuis. Zo kon ik in ieder geval in het weekend minder met het schoonmaken van het huis bezig zijn omdat ik daarvoor echt een halve dag besteedde aan het huishouden, daarna dus moe en gewoon geïrriteerd was. Dagelijkse dingen moet je natuurlijk nog steeds wel doen maar ben dan in ieder geval niet bezig met grote klussen zoals de douche schrobben ofzo.

3 likes

Áls ja.
Niet elk kind slaapt structureel door en al zeker niet na 9/10 maanden 🫠🥲

13 likes

Geen advies, maar jouw kindje zit ook op jouw eigen groep toch? Ik zou dan zelf ook privé en werk lastiger kunnen scheiden. Helemaal als je dan idd ook nog ‘huishoudelijke taken’ moet doen, dan zijn de dagen ook wel deels hetzelfde kan ik me voorstellen. Dus denk helemaal logisch dat je dit zo ervaart.

1 like

Ik herken wel dat werk / privé in beetje op elkaar lijkt. Ik werk ook met jonge kinderen (geen kdv) en denk soms thuis: daar gaan we weer :melting_face:
Mijn oudste is inmiddels de fase van mijn cliënten voorbij, dat scheelt. De jongste zit nu echt op hetzelfde niveau. Doordat ik het bij mijn dochter ook hen gezien, weet ik ook dat dit weer voorbij gaat en dat mijn werk weer meer energie gaat geven als de fases thuis en op het werk weer wat verder uit elkaar liggen.
Het is niet hetzelfde als bij jou, maar ik lees bij jou ook een beetje dat het je geen energie geeft, wellicht ook omdat je weer hetzelfde doet als thuis. Is het evt een optie om tijdelijk een andere functie te doen binnen de organisatie? Meer planning ofzo? Misschien totaal niet wat je wil hoor, maar dat helpt wellicht om de sleur een beetje te doorbreken.

6 likes

Heb je al nagedacht over een schoonmaakster thuis? Kan me voorstellen dat als je zoveel huishoudelijke klussen op werk doet, je daar thuis zat van bent!

En misschien een keer alleen weg? Kan een week vakantie zijn of 2 nachten naar een hotel in de buurt. Dat kan mentaal ook zo’n opsteker zijn.

1 like

@Vloeistof Hier dacht ik ook aan, ik vind de dagen op mijn werk juist wel lekker omdat ik even zonder baby ben. Ik zou het best ingewikkeld vinden als ik de hele dag dan ook nog mijn kind in de buurt heb.

2 likes

Ik struggle ook mega met werk/ privé. Wel doorslapende kinderen ( over het algemeen) maar meer dat constante AAN, die trein die elke dag, elke week maar doordendert. De schoolrush elke ochtend van “ ontbijten, omkleden, naar school op tijd, daarna door racen naar werk. Dan na werk weer racen om ze op te halen, tegen half 6 thuis: 6 uur eten. Opruimen, douchen en naar bed. Dan ben ik echt al wel kapot om 20.00. Soms nog een poging tot sporten. Mijn man en ik verdelen echt super veel, heel fijn, maar hij werkt ook gewoon 4 dagen.

Op mijn 1,5 vrije dagen komt het vaak aan op sporten- huishouden- boodschap en dan kan ik de kinderen alweer halen.

In de weekenden probeer ik met mijn partner af te wisselen qua afspreken met vriendinnen/ sporten en nog de resterende huishoudelijke taken. Zwemles.

En dan is het alweer maandag.

Ik zie echt niet goed hoe dit soms anders kan/ moet.
Wel aan een hulp in de huishouding gedacht, maar we zitten er financieel ook niet zo heel fantastisch bij.

Ik mis ook wel een beetje vriendinnen. De meesten wonen inmiddels ver weg, of hebben net een baby dus zitten in die bubbel. Dus even op vrijdag lekker bij iemand thuis eten of borrelen zit er ook niet echt in om even los te komen van die trein.

12 likes

Geen tips, maar heel herkenbaar dit "sleur"gevoel.

3 likes

Super herkenbaar inderdaad!
Hier helpt het enorm om 1 of 2 keer per week savonds weg te gaan. Eten/bios met een vriendin, sport of hobby. Zodra ik de straat uit fiets voel ik me vaak al beter en twee uur later opgeladen. Ook als ik totaal energieloos wegging die avond.

4 likes

Ik herken dit ook. Op sommige momenten helpt het me gewoon minder te willen en te accepteren dat dit het voor nu is en andere momenten is het inderdaad juist fijn om twee avonden per week even wat anders te doen ook juist alleen ipv met vrienden. Ik deed een tijdje elke avond een wandeling van een half uur met audioboek aan nadat kind op bed lag, dat vind ik ook een goede afsluiter en afstand nemen. Ik wil ook nog een keer zelf een nachtje weg in een hotel in een andere stad om even los te zijn van het AAN staan, maar nog niet uitgeprobeerd.

4 likes

Ik herken dat sleur/zombie gevoel ook. Sommige dingen gaan op de automatische piloot en je gaat door op chronische vermoeidheid.
Het is een hele omschakeling van verlof, rustig aan en veel babyknuffelen en gelukkige besef momentjes naar de gewone molen van de dag.

Ik ben wat low key aan het kijken naar vacatures, maar helaas zijn er in mijn vakgebied bijna alleen maar fulltime op locatie functies te vinden (online marketing/ecommerce management). Omdat je dan vaak ook een team aanstuurt. Zijn er hier dames die dit ook doen maar in minder dagen en/of op afstand? Benieuwd naar jullie ervaringen, dan kan ik dit wellicht beargumenteren wanneer ik ga reageren op de vacatures. Eventueel ook nog een optie om wel voor 32 of 40 uur aan de slag te gaan met 1 dag ouderschapsverlof. Maar daar heeft zo’n bedrijf wellicht geen boodschap aan en is enkel voor korte termijn.

2 likes

Ik zie eigenlijk best veel vacatures voor die functie maar dan parttime en hybride. Misschien minder de e-commerce kant op en andere online marketing zoeken?

Ik ben zelf geen manager maar mijn manager werkt ook hybride en hoeft ook niet fulltime te werken.

6 likes