Werkende moeders

Het is wel echt een puzzel ja. Wij hebben gewoon automatisch op KDV-dagen ook BSO gereserveerd, ook omdat er een lange wachtlijst was. Maar nu gaat ze naar school en heeft ze direct op drie dagen BSO. Achteraf hadden mij partner en ik ook wel wat middagen vrij kunnen nemen om het op te bouwen. Aan de andere kant vond ze de BSO meteen superleuk tijdens de we middagen. Dus je zou ook even aan kunnen kijken of het bevalt? Of moet je ook nu al een plekje claimen?
Over sportclubjes maak ik me nog even niet druk, maar als we dat gaan doen denk ik aan zaterdag, zodat er doordeweeks nog minstens één of twee niet-volgeplande middagen overblijven voor spelen met ons of klasgenootjes.

2 likes

Ja wij hadden ook 3 dagen en dat was / is erg pittig. Ze vinden de BSO niet leuk na schooltijd, en willen vooral graag afspreken met vriendjes en de buurkinderen die bijna allemaal niet of maar 1 dag niet thuis zijn, daarnaast is de sport die ze willen doen dus idd op een van die 3 dagen. Nu zitten ze nog op zwemmen, dus is nu nog een ding. Maar heeft wel meegespeeld in onze keuze om een per maart een gastouder aan huis te kiezen. Daarvan mag alles (bij hen spelen, ergens anders spelen, ze brengt ze naar sport als dat zo uit komt etc).
Maar goed dat is vooral interessant als je overdag ook nog een niet schoolgaand kind hebt. (En dat is bij ons de komende 3jr nog zo, 3 kinderen).

Ik vond / vind dit ook heel lastig. Zeker als je in een kleinere gemeente woont waar bijv maar op 1 middag turnen (als voorbeeld) wordt aangeboden. En vrijwel niet in het weekend hier in de omgeving.ja, de wedstrijden, niet de training.
In een stad heb je dan misschien nog uitwijk mogelijkheden naar een andere turn vereniging. Maar wij vonden het heel beperkend :sweat_smile:.
Ik neem het ouderschapsverlof van de jongste nu dus op op maandagmiddag zodat ik met de kinderen naar zwemles kan

2 likes

Mijn oudste gaat wel meteen drie dagen naar de BSO. Nu na bijna 2 weken merk ik juist dat hij er meer energie van krijgt. Ik was best bang door de verhalen hier dat hij op vrijdag doodmoe zou zijn maar dat is absoluut niet zo. Ik probeer hem wel altijd wat eerder op te halen, maar ook omdat de school ver weg is en ik anders heel laat thuiskom. Ik begin nu werk een half uur eerder zodat ik een half uur eerder weg kan. Ik denk dat als m’n jongste ook naar school gaat ik woensdagochtend en vrijdagochtend ga werken, zodat ik wel 32 uur kan blijven werken maar minder bso hoef te betalen + ook woensdagmiddag vrij kan zijn voor alle activiteiten die dan zijn.

2 likes

Vanaf eind november gaat hij naar school. Nou ja hij staat al wel forever op de wachtlijst haha. Maar ik moet ook bedenken of ik eventueel minder ga werken of anders ga werken.
Plus mijn man neemt nu onbetaald ouderschapsverlof en we moeten dus ook nadenken wat wij doen met onze dochter die nu 2 dagen naar de opvang gaat en of dat misschien 3 worden als zoon naar school gaat. Nou ja dat is meer dat we nu al erover moeten nadenken want we moeten wel redelijk op tijd dat met werk regelen en de bso zelf dus, dat kan ik niet een maandje van te voren doen. Maar eerder rond de zomer al, maar goed is dus wel dat ik/wij nu de tijd nemen om te kijken welke opties er zijn en wat ook werkt voor onze kinderen.

Edit: de rest van de reacties nog niet gelezen, ga ik straks allemaal doen!

2 likes

Hier ook 3 dagen BSO, meteen vanaf begin. Ze vinden het gelukkig heel erg leuk, ook omdat ze daar met oudere kinderen omgaan en ze daar beide wel naar toe trekken. Ze ervaren het iig niet als zwaar, maar ik moet zeggen dat ze de start op school enzo ook niet als extra vermoeiend hebben ervaren, dat is natuurlijk ook voor ieder kind anders.

In mijn omgeving zijn er best veel kinderen die 3 dagen naar de bso gaan iig, ik zie dat zeker niet als extreem veel. En ze doen daar zoveel dingen waar ze blij van worden en die ik ze sowieso niet bied als ze die middagen bij mij zouden zijn dat ik me er niet bezwaard over voel (knutsel atelier, speelzolder met kussens etc, regelmatig uitstapjes, dingen bakken)

Edit: zwemles zijn we pas mee gestart toen ze 5 waren. Schijnt ook beter te zijn qua informatieverwerking en uithoudingsvermogen om wat later te starten.
Op zaterdagochtend doen ze allebei sinds 2 jaar ‘sport’ (kleutergym en -dans).

5 likes

Bij een bevriend stel gaat de vader 1 dag minder werken en dan heeft hij een vaste dag thuis met de kinderen. Ze hoeven voor 2 kinderen 1 dag minder bso/kdv af te nemen en gaan er financieel niet op achteruit.

Hier meteen 3 dagen bso vanaf 4 jaar. Ze vond het heel leuk maar ze was wel kapot op het einde van de week. Toen we ook nog met zwemles begonnen is mijn vriend op vrijdag de ochtend thuis gaan werken en hebben we die dag de bso laten vallen (hier hebben ze best lang maar een halve dag op vrijdag) Pas toen ze haar zwemdiploma had mocht ze een andere sport gaan doen. Het was anders gewoon niet te doen qua tijden/haar energie/en willen afspreken.

Ze heeft nu 2 doordeweekse avonden haar sport en 1 dag in het weekend scouting. (Buiten evt wedstrijden) en ik vind dat echt al pittig :sweat_smile:

4 likes

Ik vind dit ook lastig. We willen starten met 2 dagen bso en dan zwemles op mijn vrije woensdag. En als opa en oma niet meer zouden kunnen oppassen wordt het ook 3 dagen bso. Het is helaas niet anders, mijn baan mag niet minder dan 4 dagen per week.

Die van mij heeft drie dagen BSO en we hebben het opgebouwd door de eerste week alleen 3 dagen naar school te gaan, deterred eeek 5 dagen school en 2 dagen Bso en de derde week 5 dagen school en 3 BSO. Hij vindt het bij de BSO superleuk en ik heb de indruk dat hij meer moet wennen aan school. Op zaterdag doet mijn man met hem om de week iets van sport (maar geen vaste clubjes). Met zwemmen beginnen we als hij 5 is.

1 like

Mijn oudste gaat naar de buitenschoolse opvang sinds ze 2,5 jaar is na haar schooltijd. Dat wil zeggen dat ik haar afzet om 8u op de speelplaats en haar ophaal omstreeks 16u45/17u en dat 3 keer per week. 1 dag haalt haar oma haar op als school uit is om 15u20 en op woensdag hoeft ze maar een halve dag naar de kleuterklas. Sindsdien dutte ze enkel nog op woensdag en in het weekend. Inmiddels helemaal niet meer.
Heb haar aangemeld voor zwemles bij een organisatie die dit in het weekend doet.
Ik zou niet weten hoe dit anders zou moeten gaan eerlijk gezegd

Ja dit is ook echt een crime
 heel veel sporten zijn om 16.00 of 16.30. Hoe dan? Dan zit ik nog op mijn werk, mijn man idem.

Ik ben onder andere hierom minder gaan werken, zodat ik twee middagen thuis ben om de kinderen van school te halen/ zwemles of andere sport. Ik werk dan dus alleen de ochtenden en de middagen kan ik het dan zo inplannen.

Onze kinderen gaan 2 dagen per week naar de bso. De andere 2 dagen ben ik er en 1 middag mijn man.

Overigens bieden ze bij een aantal bso’s hier in de stad ook aan om dit te combineren met zwemlessen. Een busje van de bso brengt en haalt de kinderen dan. Misschien hebben ze bij jullie ook zoiets?

Meteen vanaf 4jaar en start school 2 dagen bso. Ik dacht, ik kijk het wel aan. Het is wel veel maar bso is geen school en ze mogen ook gewoon relaxen als ze willen.

Maar het zijn lange dagen. Voel me ook nog bezwaard als ik ze in de vakantie breng maar heb niet zoveel vakantiedagen. En bso doet echt leuke dingen met ze.

Ik merk wel werk en naar school brengen lastig wordt. Ookal werk ik best veel thuis, eerst 8.30 brengen is vaak pas 8.45 van huis weg en maakt werken buiten de woonplaats meteen zoveel later.

1 like

Mijn zoontje gaat vanaf het begin 4 dagen naar de BSO. Alleen na schooltijd. Mijn dochtertje gaat 4 dagen naar de opvang. Mijn kinderen hebben het nooit als zwaar ervaren. Ze vinden het geweldig! Als ik een keer eerder kom dan worden ze juist boos. Verder sport mijn zoontje op de vrijdag (vrije middag van m’n man) en op de zaterdag. Gaat allemaal prima.

5 likes

Ik ben zelf ook aan het twijfelen qua indeling met BSO. Er zijn nu 3 dagen aangevraagd en ze gaat nu 3 dagen naar het KDV. De basisschool waar ze heen zal gaan geeft 4 dagen les tot 14:00. Op ma/vr zijn ik en of mijn man thuis en di/woe/do zou dan BSO zijn. Ik start per april met een nieuwe functie maar wil eigenlijk de woe een aantal uur ouderschapsverlof opnemen zodat ze 1 dag minder BSO heeft.

Maar dan blijven die vele vakanties ook over. Dan kan ze nergens heen op die woensdagochtend

Dat probleem dacht ik eerst ook te hebben maar onze BSO werkt met schoolweken en vakantieweken, dat zijn aparte uren/potjes.
Misschien kan dat bij jullie ook!? Denk dat wel meer ouders dat hebben met woensdagochtend/vrijdagochtend in de vakanties

Tijdens schoolweken nemen we 2 middagen af (ma-di) en voor vakanties heb ik ma+di hele dag + woensdagochtend
 (waar we ook nog flexibel met de uren mogen zijn, dus uren die we niet gebruiken als we op vakantie gaan, kunnen we inzetten tijdens studiedagen of een andere dag)

3 likes

Dit hangt echt van de BSO organisatie af. Wij hebben geen bso op de donderdag en in de vakantie mogen we absoluut geen opvang aanvragen voor op de donderdag. Daar doen ze absoluut niet aan. En dit is een grote organisatie in Rotterdam.

3 likes

Klopt bij de organisaties waar we hier staan aangemeld is het zo dat je alleen BSO in de vakantieweken kan krijgen op je normale dagen. Heb dat dus ook maar aangevraagd want ja wij kunnen echt niet iedere vakantie de hele vakantie opvangen.

2 likes

Hier hebben ze bij de BSO 2 pakketten: alle 52 weken of alleen de schoolweken. Daarnaast kan je er ook nog losse “vakantiedagen” bij kopen.

Wij gaan nu voor het pakket met alleen de schoolweken en kopen er dan 5 losse vakantiedagen bij. Zo zijn in ieder geval 5 van de 12 vakantieweken gedekt. De overige weken ga je zelf ook nog een deel van op vakantie, dus denk dat we het zo wel moeten redden.

Misschien is dat bij jullie ook een optie?

2 likes

Mijn kind ging 4 dagen naar het KDV (ma/di/do/vrij), en gaat nu 3 dagen naar de BSO (ma/di/do). Woensdag is hij om 12:00 uur uit, en de andere dagen om 14:45.

De eerste weken was het ĂŒberhaupt nog even opbouwen met de basisschool, de week daarna kwam de BSO daar langzaam bij. De eerste dag 1 uur BSO, de dag erna 2 uur BSO en de dag erna tot het “einde”. BSO is tot 18:30 open, maar ik haal hem meestal wel om 17:15 op, dus dat is dan 2,5 uur BSO.

Hij vind de BSO heel leuk, leuker eigenlijk dan school haha. Soms wil hij 's ochtends niet naar school, maar als ik dan vertel dat het een BSO-dag is, dan is hij helemaal blij.

Ik werk zelf de ma/di/do, dus woensdag en vrijdag haal ik hem zelf uit school. Nu (zo’n 3 maanden na start school) vind hij het allemaal even veel, dus op advies van juf doen we de komende tijd: of op woensdag thuisblijven, of op vrijdag om 12:00 uur al afhalen. Dit hebben we nu 2 weken zo gedaan en die 3 uurtjes school die hij mist, schelen echt zoveel in zijn humeur!

Wat betreft sport heb ik hem wel alvast op de wachtlijst voor zwemles gezet, maar die zal op zaterdagochtend zijn. Als het met school weer beter gaat, dan zou ik een sportles op de woensdag ook leuk vinden, maar ik denk dat ik dat pas na de zomervakantie ga doen.

Maar wat betreft wachtlijsten voor de BSO; je kunt wel voor meer dagen inschrijven dan je daadwerkelijk nodig hebt toch? Niet 5 dagen terwijl je maar 1 dag wilt, maar 1 dag extra t.o.v. je gewenst aantal dagen, is meestal wel mogelijk. Zeker als je flexibel bent in welke dag(en) je wilt afnemen, is er vaak veel mogelijk is mijn ervaring. En als je dan al 1 dag afneemt, heb je ook voorrang op een volgende dag (t.o.v. meteen het gewenst aantal dagen afnemen).

Op de BSO van mijn zoontje zit trouwens een meisje dat 5 dagen naar de BSO gaat. Ik ken haar ouders en hun persoonlijke situatie niet, maar het gebeurt dus zeker. Soms kan het niet anders, of is dit het beste voor het kind zelf.

Wij doen geen bso want ik denk echt dat m’n dochter het niet aan kan. Zij heeft (net als ik) geen filter en krijgt alles mee. Ze kan van elk kind vertellen hoe laat die binnen kwam, wat die aanhad, door wie die werd gebracht, wat die ouder dan aanhad etc. Ze volgt Ă©lk gesprek wat in dezelfde ruimte plaatsvindt en gaat daar dan over nadenken
 Ik denk dat twee dingen op een dag echt te veel zijn voor haar. Bovendien vindt ze oudere kinderen eng.
Dus wij doen het zo:
Maandag: ik vrij (ouderschapsverlof) met jongste
Dinsdag: oma met jongste
Woensdag: man vrij "
Donderdag: ik werk een korte dag jongste naar opvang
Vrijdag: ik werk een korte dag jongste naar opvang
Dus ik werk dan 5 dagen, 3 lange en 2 korte maar 1 lange zet ik ouderschapsverlof in. Hoe verder als dat op is zie ik dan wel. Misschien gaat de jongste dan ook naar school of nog een baby of vraag opa en oma extra of ik ga minder werken of vraag m’n man een korte dag te nemen
 geen idee

4 likes