Werkende moeders

Mijn zoontje is 3 weken geleden op school begonnen. Hij gaat 1 dag in de week naar de BSO. Dat hebben we de eerste 2 weken niet gedaan (ik een middag vrij) maar is nu wel gestart. Ik ben blij met die eerste 2 weken niet, want hij was echt wel heel moe. Nu nog steeds hoor, maar wel iets meer gewend. Qua sport: hij zit nog op peutersport op zaterdag ochtend (al sinds hij 2,5 is) en we hebben een sport BSO uitgekozen. Dus dat is voor nu wel even genoeg. Over een tijdje zal hij stoppen met peutersport, maar is voor nu nog wel even goed zo.

1 like

@Ishq oh pffff wat lastig zeg, wat een gepuzzel moet dat zijn! Had me niet beseft hoe luxe het is dat het bij ons zo flexibel is

1 like

Je hebt al heel veel reacties gekregen, en volgens mij is de gemene deler dat ieder kind anders is :sweat_smile: maar bij mijn kind gaat 3 dagen bso al vanaf de eerste schoolweek prima. Ja, aan het einde van de dag en einde van de week is de energie wat minder, maar dat heb ik zelf ook. Als we merken dat het echt niet meer gaat, neemt mijn man of ik een paar uurtjes op om al 's middags op te halen (kan bij ons gelukkig last minute) maar dat is in 5 maanden nog maar 2 keer gebeurd. Sport doen we op zaterdag want dat krijg ik doordeweeks inderdaad niet geregeld. Zwemles wordt dadelijk op mijn of mijn mans vrije dag. Dus ja, het kan denk ik prima met 3 dagen, gewoon vast die extra dagen aanvragen

3 likes

Hahaha sorry maar dit is wel echt exemplarisch voor hoe er in Nederland naar kinderopvang gekeken wordt, je afvragen ‘wat de persoonlijke situatie is’ van ouders wiens kind 5 dagen naar de BSO gaat. Allemachtig zeg ‘soms kan het niet anders’, zo neerbuigend

15 likes

?? Ik vraag het me helemaal niet af. Boeit mij het waarom dat meisje 5 dagen gaat. Ik bedoel juist te zeggen, of je nou 1 dag of 5 dagen BSO doet, het maakt echt niks uit, alles kan.

Ja sorry, maar opmerkingen als ‘soms kan het niet anders’ schieten bij mij echt in het verkeerde keelgat. Alsof het echt iets heel sneu’s is. Geen wonder dat moeders zich schuldig voelen.

29 likes

Dat vul je dan echt zelf in.

Van alle (stage)leerlingen (een paar honderd) was er maar 1 die de bso niet leuk vond. Echt veel gingen naar de bso en ook meerdere dagen en vonden het super gezellig met elkaar, leuke activiteiten en ze doen vaak ook iets van bewegen of buiten spelen (tenzij het stortregent) dus ik zou me daar als ik ooit moeder mag worden echt niet schuldig om voelen of sneu vinden. Tenzij je kind het echt niet leuk vindt en dat aangeeft. Maar dat was er bij mij maar 1.

3 likes

Hier kinderen die zo goed als niet naar de bso zijn geweest en die waren regelmatig verdrietig of boos dat ze niet mee mochten met vrienden :sweat_smile: ervaring van kinderen zelf is ook tijdsgebonden en relatief.

1 like

Hier kinderen die de bso wel stom vinden, maar voel me alsnog niet schuldig. Niet alles hoeft altijd leuk te zijn toch. Ik vind m’n werk ook niet altijd leuk :sweat_smile:

13 likes

Wel fijn geregeld dan zo, alleen hoe doe je dat dan in de schoolvakanties? Bedoel het niet lullig maar ze hebben natuurlijk regelmatig vakantie en in de zomer gewoon 6 weken lang.

Ik heb m’n kind net toch maar aangemeld voor de bso om deze reden. Wij krijgen het in theorie wel geregeld, als m’n zus in de vakanties 1 dag per week oppast (wat ze ook wil). Alleen de school heeft dubbele vakanties dus dat zijn bij elkaar 15 weken per jaar.

Dubbele vakanties :flushed:?

1 like

Jup :sweat_smile:. 2 weken herfst, 2 weken voorjaars en 3 weken mei. En dan geen studiedagen.

1 like

Ik vind dit veel fijner dan al die lossen studiedagen die ik dan toch weer vergeet en voor de verassing sta.

Hier heeft de school sinds twee jaar ook juni vakantie. Misschien hebben andere dat ook? Dan hebben ze dus extra vakantie om het reguliere rooster heen (paar studiedagen gekoppeld) en dat valt buiten het pakket van de BSO dus moeten we extra betalen. Ik heb het idee dat de BSO ook alleen maar duurder wordt door allerlei extra vrije dagen vanuit school die net op een werkdag vallen.

1 like

Nou dit inderdaad. Bij ons hebben groep 1 en 2 ongeveer tien extra studiedagen per jaar. Ook zoiets waar je pas achter komt als je kind op school zit. Er is op die dagen ĂŒberhaupt geen bso mogelijk, omdat er niet genoeg kinderen zijn. Ik vind dit zo absurd. Hoe doen mensen dit?? Wij hebben elke keer weer moeite iets te regelen en zijn de helft van onze vakantiedagen hier aan kwijt

2 likes

Bij ons is er wel bso op studiedagen!

3 likes

Op studiedagen voor de hele school bij ons ook. Alleen heeft groep 1 en 2 dus extra dagen :disappointed:

2 likes

En wat me dan ook nog stoort aan onze school: ze vragen ook continue hulp op school voor uitjes/voorbereidingen/wekelijk snijden schoolfruit/versieren van de school en weet ik wat allemaal. Je wordt zowat geshamed als je het niet doet. Daarnaast krijg ik vaak op maandag bericht dat er bijvoorbeeld donderdag een optreden of tentoonstelling is van kind. (Of dat de leerkracht de dag erna ziek is en er geen school is). Ik kan niet thuiswerken, dus het kost zoveel verlofdagen als ik dat uberhaupt geregeld krijg :sweat_smile: Hoe denken ze dat mensen dit doen?

4 likes

Eens hoor, het wordt steeds moeilijker vind ik. Mijn zoon zit overigens in groep 5, ik vond het eerder makkelijker. En de regel is ook dat ze op de studiedag pas opvang regelen als er genoeg opvang is en dat weet je pas 2 weken (!) van te voren. Mijn werkrooster is 6 mnd van te voren bekend 

1 like