Wat vreselijk die opmerkingen. Doen ze denk ik om je eruit te werken. Bedenk een plan met je arbo arts hoe je het beste kunt reïntegreren. Zou gewoon kijken hoe dat je je bevalt. Doet je partner wel goed meehelpen? 50-50 verhouding? Ik kan mij voorstellen dat een jaar slapen het je sloopt.
Nou idd, wat een idioten! Zoals je weet zat ik vorig jaar in een zelfde soort situatie maar er is, iig naar mij toe, nooit sprake geweest van twijfel of ik mijn functie nog kon uitvoeren. Dat gaf mij juist veel vertrouwen toen ik aan mijn reintegratie begon.
Ik zou mezelf afvragen of zij jouw energie en reintegratie nog waard zijn. En weet niet of je een fijne Arbo arts hebt die jouw belangen ook behartigt, maar zo ja dan zou ik dit ook met haar/hem bespreken.
Ik vind het heel lastig dat ik het vrij druk heb op mijn werk (ik werk 32 uur verdeeld over 4 dagen) maar dat ik eigenlijk na werktijd niet meer de puf heb om iets extra’s op te pakken.
Ik werk nu vaak van 9.00 tot 17.00/17.30, ga dan m’n dochter halen (man brengt haar weg) en dan is het even aanrommelen tot etenstijd, haar naar bed doen of opruimen waarna ik ook nog graag even wil relaxen en/of sporten. Ik moet zeggen dat ik vaak wel 2 a 3 uur uiteindelijk nog op de bank kan zitten, want ik ga niet per se vroeg naar bed.
Maar ik kan gewoon niet de puf opbrengen om dan nog wat e-mail weg te werken of wat extra rapportages te lezen. Ik voel me daar heel schuldig over, terwijl ik dus gewoon mijn uren werk, maar ik wil mezelf graag laten zien en meer uit het werk halen.
Helpt niet mee dat mijn directe collega alleenstaand is en soms ook gerust in het weekend wat extra werkt en dat mijn man zijn eigen bedrijf heeft en dus ook altijd in de avond nog wat doet.
Lang verhaal, weet ook niet per se wat ik er mee wil. Vind het soms lastig dat mijn dagen bestaan uit óf werken óf kind. En dat ik niet echt tijd (of meer zin) weet te maken voor andere dingen als extra werken/uitzoeken van speelgoed etc. Vraag me trouwens ook af of het makkelijk wordt om wat extra te werken als je kind ouder wordt?
Zoontje is nu 4 en ik merkt niet dat het makkelijker is om meer te werken of dat ik meer tijd heb voor mezelf. Ik moet echt met m’n man planning maken van hij dan en ik dan wat extra werken. Hij dan en ik dan die S naar bed brengt, zodat de ander kan rusten of extra werken. Het is echt tijd vrij plannen met elkaar, althans bij ons.
Ik heb in dat opzicht echt een 9-5 mentaliteit, werk dat ik niet af krijg komt de volgende dag wel (ik heb wel werk waarbij dat ook kan). Ik zou echt niet weten hoe ik in de avond nog zou moeten werken, zodra ik thuis kom is het rennen en vliegen om op tijd te eten en de kinderen in bed leggen. Ben al blij als ik even kan sporten of een paar blz kan lezen… in mijn geval heb ik dus echt mijn verwachtingen moeten bijstellen. Jezelf vergelijken met een alleenstaande college is denk ik zinloos, je hebt ten slotte een heel ander leven. Is het voor je werk nodig dat je extra werkt of is het gewoon een bepaalde verwachting die je naar jezelf toe hebt?
Ik herken het ‘probleem’ dat het leven doordeweeks soms uit werken, huishouden en zorgen lijkt te bestaan. Ik heb het ook behoorlijk druk op werk en probeer soms avonden te werken, maar dat lukt lang niet altijd. Nu met Corona en het meer thuis en flexwerken gaat het wel beter…
Wat voor mij wel werkt:
- een keer in de week ofzo met een kop thee lekker op de bank met laptop in alle rust wat dingetjes die openstonden afmaken savonds
- als ik meer energie heb even aan tafel aan de slag en dan mezelf om 22.00 bv nog een serietje gunnen
Dit doe ik alleen als de kids op tijd slapen en ik op hele drukke dagen/tijden aan bepaalde dingen niet ben toegekomen. Als ik eenmaal bezig ben zit ik er vaak ook wel snel ik, geeft een goed gevoel en vaak tik ik best wat af. Benoem dit dan ook terloops wel ihkv goodwill . De weekenden laat ik de laptop trouwens wel echt achterwege, daar ligt mijn grens.
Overigens is het herkenbaar dat je met kids minder flexibel bent dan mensen zonder op werk, heb ik ook weleens ‘last’ van. Maar iedereen kent je situatie en daar hoef je je ook echt niet lullig over te voelen; je maakt immers gewoon je uren!
Krijgen jullie ook betaald voor die extra uren in de avond?
Heb je niet teveel werk voor die uren? Als je wat extra’s wilt doen om bij te blijven. Dat zou ook in werktijd kunnen.
Ik werk weleens over in de avonduren als ze slaapt of op mn vrije dag. Maar gaat niet van harte en alleen als echt moet. Dit is vaak in drukke periode en dan ligt er gewoon te veel werk.
Ik heb ook het gevoel dat mijn leven en uit werk, kind en huishouden bestaat. En zoek nu een hobby ter ontspanning.
Dit klinkt wel een beetje alsof je het vooral wilt doen omdat je andere collega het ook doet, en dat lijkt me niet zo’n goede reden. Als je tijdens je kantooruren gewoon goed je best doet en laat zien dat je hard werkt, heb je het denk ik niet nodig om 's avonds nog een paar mails te sturen. Althans, ik ken je baas natuurlijk niet, maar als je het daarvan ‘moet hebben’ is dat niet best natuurlijk. Je krijgt voor je uren betaald en als je daarin goed werk doet is er echt geen énkele reden om je schuldig te voelen dat je daarbuiten niet werkt Denk je dat jouw baas zich schuldig voelt als hij 's avonds nog een mail krijgt en denkt: ah die arme Watson zit nog een mail te sturen, zou ik haar wel genoeg betalen?! Nee, dus andersom (ik snap dat dit echt suuuuuper rationeel gedacht is hoor) is dat ook niet nodig.
Ohh nee sorry ik zei het verkeerd… bedoelde iemand met kinderen! Heeft niks met de partner te maken, onhandig geformuleerd. Zal het aanpassen.
Ik merk zelf nu bij een project waar je heel erg moet aansluiten bij de orde vd dag van praktijkorganisaties dat collega’s dan vaak even op hun vrije dag langsgaan of toch even ruilen. Zeker omdat je op andere dagen niet altijd flexibel (genoeg) bent vanwege andere werkafspraken en er een deadline is. Dat is dan een soort extra goodwill, maar omdat ik op mijn vrije dag standaard de kinderen heb kan dat natuurlijk niet en kan ik dus in verhouding vaak minder doen. Snapt iedereen wel, maar voelt toch soms onhandig.
Ben je nog met de partner van je kind samen? Dacht van wel toch? Want dan is het denk ik vooral een kwestie van samen goede afspraken maken. Als hij fulltime werk (weet ik natuurlijk niet), dan zou je kunnen afspreken dat hij een aantal avonden of bv iedere zaterdag een paar uurtjes de volledige zorg op zich neemt zodat jij alle tijd hebt om te studeren. Is ook meteen een stok achter de deur van jezelf om er dan ook écht aan te gaan zitten. Wat voor mij goed werkt is om dan ook fysiek ergens anders heen te gaan. Ik ga graag bij la place of een koffie tentje zitten met m’n laptop bijvoorbeeld.
Herkenbaar dit hoor! Voor mij ook de reden om te twijfelen of er überhaupt een 2e gaat komen. Ik heb gewoon behoefte aan me time. En ik heb trouwens echt geen speciale hobby ofzo, vaak doelloos op de bank forummen/insta of tv kijken om weer een beetje op te laden. Als ik hoor wat anderen allemaal naast het werken/moederen doen dan denk ik dat ik niet mag klagen want “maar 1” kind, maar blijkbaar valt het me zwaar
Mijn vriend werkte al 4 dagen en die blijft dat straks doen. Ik werk voor mezelf en kan mijn uren deels zelf bepalen (thuis/kantoor) maar probeer zoveel mogelijk tijdens kantooruren te werken (ook ivm stagaire en medewerker). Soms maak ik 24 uur per week en soms 60, en alles daartussen.
In oktober uitgerekend maar vind het nog lastig om in te delen. Voor nu hebben we bedacht
2 dagen opvang, en papa, mama en oma ieder 1 dag.
Ik doe dit soort dingen normaal erg op gevoel en flexibel maar mijn leven zal sowieso wel enorm veranderen dus een beetje houvast qua structuur en dagen zou ook fijn zijn voor me denk ik.
Ja precies dit. En door het thuiswerken vanwege corona kom ik ook niet helemaal los van thuis en de baby.
Fijn als ik straks in ieder geval weer voor 1-2 dagen op kantoor kan werken.
Dit klinkt echt super! Ook een filmpje om je welkom te heten, begint goed!
OMGGGG meen je! Wat fantastisch! Gefeliciteerd!!
Ik boek je alvast voor Jan/feb haha.
Echt zo leuk, is echt op je lijf geschreven volgens mij. Jammer dat je niet hier in de buurt woont, anders had je hier in december mogen kramen!
Ik vind het nog steeds zo leuk voor je!!
Ik ben heel blij met mijn baan maar ik vind het zo jammer dat ik mijn baby zo weinig zie. Ik haal hem al rond vijf uur op maar hij slaapt daar zo slecht dat het thuis dutje - eten - bad - slapen is. 's Ochtends is het ook even verzorgen en dan ga ik al naar werk. Ik hoop echt dat hij snel beter gaat slapen daar zodat hij wakker kan blijven en we kunnen spelen of gewoon chillen.
Omg wat geweldig!! Klinkt ook echt heeeel erg leuk!! Gefeliciteerd!!