Ik blaas dit topic even nieuw leven in met een dilemma
Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
Ik heb een contract voor 36 uur en neem 4 uur per week ouderschapsverlof op, waardoor ik nu 32 uur per week werk. Mijn betaalde ouderschapsverlof loopt binnenkort af, maar ik heb nog 13 weken onbetaald ouderschapsverlof over (dat is ook weer ruim 2 jaar als ik het met 4 uur per week verbruik). Ik wilde die 13 weken eigenlijk aansluitend aan mijn betaalde verlof inzetten (om mijn aanstelling van 36 uur voorlopig te behouden), maar overweeg nu om in uren terug te gaan naar 32 uur.
Ik zie mezelf tot mijn kind naar de basisschool gaat geen 36 uur meer werken, want 4x9 werken wil ik eigenlijk niet. De dagen zijn al zo vol. Extra opvang is denk ik ook lastig (wachtlijsten, duur) en en ik wil niet meer werken ten koste van tijd met mijn kind.
Ik weet nog niet of ik weer naar 36 uur wil als mijn kind naar school gaat, dat kan ik nog niet inschatten. Het lijkt me wel fijn om dan ‘s middags af en toe thuis te kunnen zijn. Ik ben benieuwd hoe mensen met ervaring op dit vlak hiernaar kijken.
Qua maandsalaris is 32 uur ook iets gunstiger dan 36 met 4 uur onbetaald verlof, maar dat is natuurlijk tijdelijk. Ouderschapsverlof achter de hand houden voor later is denk ik ook wel verstandig, want wie weet wat er zich allemaal nog voordoet in de komende jaren (ik kan het inzetten tot kind 8 is).
Als ik terugga naar 32 krijg ik die 4 uur naar verwachting ook niet meer terug (er wordt veel bezuinigd in mijn sector). Ik zit ook een beetje met pensioenopbouw (over onbetaald OSV bouw ik alsnog pensioen op) en financiële zelfstandigheid maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet meenemen om tot een beslissing te komen.
Disclaimer: ja, ik heb op dit gebied een heel gunstige CAO - I know!