Werkende moeders

School is wettelijk verplicht opvang te regelen. Ik ben hier ooit door de opvang door getipt. Als er een meester/juf ziek ik en wij kunnen hem niet makkelijk zelf kunnen opvangen dan krijgt hij altijd opvang in een andere klas. De directrice weet dat ze hiertoe verplicht is. Overigens is mijn zoontje heel sociaal, kent veel vriendjes uit andere klassen en vind het nooit erg om in een andere klas mee te draaien.

7 likes

Ja ik vind het heel ouderwets, het systeem is nog erg gericht op gezinnen met 1 ouder die werkt. Terwijl dat niet meer de realiteit is. Vorige week was voor mij wel het toppunt. As maandag is er een studiedag, dus daar heb ik al vrij voor op genomen (want weer geen opvang). Kregen we een berichtje in de app of 1 van de ouders een schildpad wilde gaan ophalen die dag, die een week in de klas zou komen. Het beestje moest onder hele specifieke voorwaarden vervoerd worden, er kon daarom geen kind mee. Hoe dan?? Hoe denken ze dat je op een random maandag in februari en een dag je kind kunt thuishouden en de andere ouder nog een schildpad op kunt laten halen??

6 likes

Wat suf! Hebben dan alleen de kleuterleraren extra scholing?

1 like

Kleuters hoeven minder uren te draaien volgens de norm. Dus op veel scholen zijn kleuters standaard 1 halve dag vrij of korter (bijv de vrijdag middag). Doet een school dat niet, dan zou je dus kleuters extra studiedagen kunnen geven en personeel dus extra scholing

2 likes

Nee… maar de realiteit is ook dat al die dingen anders door onderwijsassistenten moeten worden opgevangen en die hebben “we” ook niet :sweat_smile:… ook al zou er geld voor zijn, ze zijn moeilijk te vinden…
Andere discussie dan “werkende moeders”, maar speelt wel mee. Vroeger deden ouders de leesgroepjes, het luizenpluizen, de overblijf, beheer van de school bibliotheek, de handvaardigheid en techniek middagen etc. Wie moet dat nu dan doen als al die ouders niet meer kunnen

2 likes

Maar dan komt het neer op planning. Vooruitdenken. Nu is het vaak dat je op maandag een bericht krijgt dat XYZ in het aankomende week moet gebeuren. De meeste ( werkende) ouders kunnen niet ad hoc vrij nemen om mee te doen aan deze bezigheden. Als ik of mijn partner het van te voren weten, dus paar weken ervoor, kijken we altijd wat we kunnen schuiven qua werk om aan het behoefte van school te voldoen. Maar dat zou ook andersom moeten gelden. Planning qua school staat meestal al vast.

8 likes

Ja ik moet zeggen dat dat bij ons op school (zowel waar ik werk als waar m’n kinderen zitten) goed gaat… jaarplanning (ook van de weeksluiting en schoolreisjes etc) is van te voren bekend.
Maar ook als je aan het begin van het jaar in de HELE school (400lln) een oproep doet voor elke dinsdag achtend 2 ouders in de schoolbieb, komt er niemand op af :sweat_smile:. Oproep aanpassen naar om de week hielp ook niks haha

1 like

Ik vind dit ook apart hoor (ook @Madonna en @WhereTheLightIs). Er kan een keer iets onverwachts komen waar de school ouders voor vraagt, maar zo’n tentoonstelling zou bij mij op school echt niet pas drie dagen van tevoren aangekondigd worden. Ik vind dat je daar ook best wat van mag zeggen tegen de leerkracht van je kind. Voor de kinderen is het natuurlijk heel leuk als hun ouders komen kijken bij zoiets, maar dan moet dat wel op een nog enigszins realistisch moment gemeld worden (en dan nog lukt het natuurlijk niet altijd).

Maar wat @Fishing zegt klopt ook. Er wordt verwacht dat we op uitjes gaan etc en ouders geven via de MR ook aan dat ze graag betrokken worden bij van alles, maar puntje bij paaltje zit je de helft van de tijd toch zonder ouders. Ik snap het hoor als je beide werkt, maar loop dan niet te klagen dat je meer bij alles betrokken wil worden (ik zeg niet dat jullie dat doen hoor, dit is meer mijn eigen ergernis)

6 likes

Maar er zijn toch ook genoeg scholingen waar de kleuterleerkrachten niet bij aansluiten. Alles mbt po-vo bijv al. Bij de meeste scholen is het evenveel volgens mij

Ja het heeft te maken met de uren zoals @Fishing zegt. En dan is het aan de school hoe daar invulling aan wordt gegeven: elke week een middag vrij, meerdere studiedagen voor de kleuters of het wel over alle groepen gelijk trekken en dan over de hele lijn een of twee extra studiedagen (die uren mogen gecompenseerd worden over de 8 leerjaren). Maar dit gedeelte is meer iets voor het onderwijstopic

1 like

Dat van die uren kan wel kloppen inderdaad. Het gaat mij inderdaad om het principe, moet het ophalen van een schildpad echt op de dag dat er ook al een studiedag is? En afsluitingen van projecten die je al maanden weet, drie dagen van tevoren aangekondigd worden? En als er studiedagen zijn, je dan afhankelijk bent van het aantal kinderen. Snap ik natuurlijk wel, maar maakt het wel lastig om als twee ouders te kunnen blijven werken

5 likes

Ik kan op m’n werk extra vrije dagen kopen dus dat dan denk ik…

2 likes

Ik ben erg tevreden over onze basisschool maar ik herken inderdaad heel erg dat verzoeken om te helpen of aankonigingen voor bepaalde zaken zo enorm last-minute komen.

Los van dat ik er een vrije dag voor zou moeten opnemen, is mijn rooster 8 weken van te voren bekend en zodra dat gepubliceerd is, is het behoorlijk lastig om nog vrij te krijgen. Laatst kwam de vraag voor hulp-ouders bij de sportdag krap anderhalve week van te voren.

Als je die studiedagen een jaar van te voren kan vastleggen en doorgeven, dan moet dat met een sportdag ook wel lukken toch?

5 likes

Wij hebben ook een ruim pakket bso genomen, zodat de vakanties en studiedagen gedekt zijn. Maar ik heb sindskort een andere baan met veel vakantiedagen en het idee dat ik dus makkelijker een dag zelf op kan vangen is zo fijn.

Overigens krijgen wij aan het begin van het schooljaar een overzicht met alle vrije dagen, die plan ik dan direct in bij de bso.

Hier gaan ze 2 dagen naar de bso, met veel plezier. En vanaf t begin probleemloos. Maar ze waren ook een kdv gewend.

1 like

Ook als je alles een jaar van tevoren vastlegt (dat hebben wij) en iedereen ver van tevoren vraagt, komt er vrijwel niemand helpen.
Ik snap dat heel goed, ouders moeten ook gewoon werken en kunnen niet voor alles vrij nemen.

Wat ik merk (specifiek op mijn school) ouders willen betrokken zijn en overal bij komen kijken, maar wel het liefst tussen 17.00 en 18.00 of na 19.30.
Dat is helemaal prima, maar geen van de ouders doet mijn was of stofzuigt mijn huis even ter compensatie :wink:

2 likes

Ik werk bij een lokale overheid en bewoners hebben veel inspraak tegenwoordig bij allerlei beslissingen. Ik heb ook regelmatig een inspraakavond na 19:00. Ik vraag die mensen ook niet om mijn huis te zuigen? Hoort er ook gewoon bij tegenwoordig. Impopulaire mening misschien.

Overigens is op onze school alles overdag. Ook de oudergesprekken. De hulpouderplekken zijn hier juist vaak super snel vol.

8 likes

Ik snap wat je zegt, maar dan ligt het toch aan het systeem? Er wordt veel van ouders verwacht en ouders willen dat zeker graag doen, maar moeten gewoon werken. Onze maatschappij is ook zo ingericht dat in veel gevallen beide ouders moeten werken om rond te komen. 14 studiedagen per jaar + nog allerlei extra verzoeken om te helpen, past dan gewoon niet

8 likes

Ja het is gewoon niet meer zoals toen ik zelf op de basisschool zat en bijna iedereen een moeder had die huisvrouw was.

Het is echt geen onwil, ik wil graag helpen, maar het is gewoon lastig te combineren met werk.

4 likes

Dat ligt ook aan het systeem, maar de andere kant van “het systeem” is dat er geen geld is om daar onderwijs assistenten voor aan te nemen, en als er wel geld is zijn er geen onderwijs assistenten :stuck_out_tongue:.

3 likes

Op mijn school hebben we het aantal studiedagen teruggebracht van 10 naar 7 omdat dit voor ouders erg lastig werd. 14 studiedagen vind ik persoonlijk erg veel. We proberen het aantal hulpverzoeken ook zoveel mogelijk te beperken, zelf heb ik maar twee keer per jaar ouderhulp nodig omdat ik lesgeef in groep 8, voor het schoolvoetbaltoernooi en schoolkamp. Ik merk dat ouders dan echt wel bereid zijn hiervoor tijd vrij te maken. Misschien dat dat komt omdat het echt de ‘laatste’ schoolactiviteiten voor hun kind zijn.

2 likes