Werkende moeders

14 is ook wel echt veel! Wij hebben er maar 5?

Ik snap ook echt waar ouders tegenaan lopen hoor!
Het is meer dat ik de andere kant van de medaille ben, ik werk al zo’n 50 uur en dan ben ik niet bereid om gratis in de avond ook nog te komen werken.

4 likes

Op mijn school wordt ook niet ‘s avonds gewerkt. De afscheidsactiviteiten van groep 8 zijn een uitzondering.

1 like

Dit vind ik ook niet helemaal hetzelfde. Ik heb dit ook gehad en kon dat altijd op een ander moment compenseren. Dat gaat voor iemand die voor de klas staat toch echt een stuk lastiger.

Daarnaast zijn er ook voor leraren al meerdere momenten waarop ze ook in de avond aanwezig moeten zijn (kerstdiner, kamp, musical groep 8, bij veel scholen wel de oudergesprekken), dus ik snap het heel goed dat het echt niet kan om alles voor werkende ouders beschikbaar te maken.

Neemt niet weg dat ook bij ons op school alles een paar dagen van te voren wordt gevraagd en ik dat ook bloedirritant vind, want ik wil graag helpen maar heb ook wel even wat tijd nodig om het te regelen op werk

8 likes

Krijg jij de uren na 16.30 betaald of gecompenseerd in vrije tijd?

Ik niet namelijk. Je kunt ervoor kiezen om eerder naar huis te gaan, maar dan blijft er veel werk liggen (waar de kinderen last van hebben) of zijn lessen niet voorbereid.
Mijn werkdag op een dag met oudergesprekken+avond loopt dan van 07.15 tot 21.00/21.30.

1 like

Misschien heb ik dit altijd verkeerd begrepen, dus corrigeer me vooral, maar dat is toch waarom leraren 11 weken vakantie hebben? Om te compenseren voor de uren die in een normale week teveel gewerkt worden?

21 likes

Voor mezelf sprekend uit een tijd dat ik nog geregeld in de avond werkte, bij verschillende organisaties, nee. Dat hoorde ‘gewoon’ bij de baan, je kon die uren niet compenseren. Dit was in commercieel bedrijfsleven en bij de semi-overheid.
Mijn werkdagen waren op dat soort dagen ook belachelijk lang.

1 like

Tijd voor tijd maar de hoeveelheid werk blijft hetzelfde. Dus ja same same. Al moet ik wel zeggen dat we in juli augustus wel minder werk hebben dus dan kan ik die uren vaak wel opnemen. Heb standaard ‘maar’ 26 vakantiedagen.

1 like

Klopt!
Je werkt standaard van 7.30-17. Bij ons althans. Dus in een week plusminus 45u. Dus 200u (want 5x40 schoolweken) “extra”, en daar krijg je je eigen vakanties van. Want 200u is zo’n 25 dagen en met de standaard vrije dagen is dan totaaal dan zo’n week of 10-11.
Althans zo is het mij uitgelegd. En daarnaast zijn er een aantal avonden idd die er gewoon bij horen.

3 likes

Ofwel: ook in het onderwijs sta je in de avonden in je eigen tijd te werken, want dit gaat dus alleen over overdag.

4 likes

Helaas is het tegenwoordig zo dat je van de zomervakantie 1 week moet werken en van andere vakanties kan het ook zijn dat je dagen terug moet komen.

2 likes

Dan zou dat toch gewoon rond moeten rekenen met wat je ‘te veel’ werkt? Anders lijkt het me niet helemaal zuiver dat jouw werkgever je verplicht te komen werken en je dus meer uren werkt dan je contractueel zou moeten.

Nou dat is inderdaad precies het probleem.

Waar ik werkte was het zo dat je iig van 8 tot half 4 of tot 4 (2 verschillende organisaties) aanwezig moest zijn, en op woensdag tot half 2 uit m’n hoofd. En dan in de zomervakantie iig 3 dagen. Maar uiteindelijk ben je eindverantwoordelijk voor zo’n groep (en dan nog de projectgroepen erbij zoals schoolreis en sportdag) en daar moet je gewoon veel voor neerzetten en dat gaat over het algemeen niet in 40 uur per week. Ik heb 1 x een collega gehad die echt pro was en het wel kon en minimale klassenvoorbereiding deed en het nog steeds heel goed deed. Maar zij was echt uitzondering op de regel (en ze liep niet de kantjes er vanaf, zij was echt heel vaardig!).
Bij ons waren de projectgroepen ook de reden dat ouders alles zo “laat” horen. Als leerkracht ga je niet terwijl je je sintproject voor de school voorbereid ook al nadenken hoe sportdag vorm krijgt. En pas als je weet hoe sportdag vorm krijgt (allemaal schoolbrede evenementen) kan je bedenken hoeveel vrijwilligers er nodig zijn. Anders zit je straks met 20 ouders die ook allemaal instructie nodig hebben en dan gaan klagen dat ze overbodig waren en dat geen vrije dag waard was.
Daarnaast werkt een inschrijflijst voor een langere periode misschien voor 4 ouders en de andere 20 krijg je zo alsnog niet mee en dan zit je dus iedere woensdag zonder ouder die meegaat naar het zwemmen (bijvoorbeeld).
Echt het basisonderwijs is het meest uitdagende werk dat ik ooit gedaan heb, ik ben zo blij dat ik daar niet meer in werk. Een veilig klassenklimaat bewaren onder toeziend oog van 20 moeders die allemaal denken dat zij het beter kunnen.

7 likes

Maar als je extra opvang aanvraagt wordt dit toch wel rechtgetrokken met je kinderopvangtoeslag in de jaaropgaaf? Wij krijgen vanuit de kinderopvang ook altijd zo’n jaaroverzicht met hoeveel uur er daadwerkelijk is afgenomen voor de belastingdienst. We kregen dan soms ook nog wel eens wat opvangtoeslag terug omdat we dan te weinig hadden gekregen.

Ik snap m effe niet :rofl:?
Ik gebruik toch niet meer opvang bij 45u werken als bij 40? (Als je ft zou werken dan)

1 like

Ik weet niet hoe het nou komt dat ik op dit bericht hebt gereageerd haha, ik wilde hier dit bericht reageren

Maar los daarvan, ookal was ik leerkracht, kost het me gewoon die dag zo’n 200-300€ omdat ik extra opvang inkoop voor de kinderen zonder toeslag, en dat 8x per jaar (alle studiedagen vallen bij ons altijd op een maandag of vrijdag :smiling_face_with_tear:).

Dat is helemaal geen probleem, want contractueel heb je recht op 10,7 week vakantie en niet de volledige 12. Tenzij je leidinggevende ervoor kiest die 1,3 week te verspreiden over elke vakantie een dag en je daardoor nooit weg zou kunnen, dan snap ik dat je er niet heel blij van wordt.
Maar goed ook dit hoort meer thuis in het onderwijstopic dan hier.

2 likes

Het probleem is dat leerkrachten dus meer werken dan contractueel. Daar reageerde ik op.

Over een paar weken wordt mijn zoontje 4 en start hij op de basisschool. We hebben hem lang geleden aangemeld op een aantal bso-locaties. Ze gaven toen allemaal aan dat hij op de wachtlijst stond maar dat er pas kort van tevoren iets te zeggen was over wanneer er plek zou zijn.
Nu van alle locaties te horen gekregen dat ze op korte termijn geen plek hebben en dat ze ook niet kunnen inschatten wanneer er plekjes vrij zouden komen.

Zowel ik als mijn vriend zullen nu iets moeten gaan regelen met extra ouderschapsverlof zodat we hem die dagen van school kunnen halen, ik weet nu al dat dat mij veel stress gaat geven omdat mijn werk niet minder druk zal worden.
En ik vind het erg om te zeggen, maar ik zie ook al op tegen de zomervakantie. 6 weken vrij van school en geen enkele dag opvang. Gelukkig gaan we dan ook op vakantie, maar hoe we hem de rest van de tijd moeten gaan vermaken en hoe we dat moeten doen met werk.
Hoe doen andere mensen dit😓

3 likes

Familie of vrienden die bij kunnen springen? Gastouder? Duurt nog even, maar misschien straks iets regelen met vriendjes van je kind en hun ouders?

Bizar dat er gewoon 0 plek is, succes met een oplossing zoeken!

1 like