Werkende moeders

Je zou misschien kunnen vragen bij de BSO of er wel
Een vakantie optie is? Dan zijn er natuurlijk veel mensen op vakantie en daardoor soms ook plekjes. Sommige BSO’s bieden zelfs vakantie BSO, dus voor mensen die geen BSO contract hebben normaal

4 likes

Ik had dit eerder hier ook al gevraagd en toen veel verschillende reacties gekregen. Nou ja sowieso gewoon bij de wachtlijsten blijven staan en geregeld checken bij de bso’s… maar inderdaad anders kijken wat je met ouderschapsverlof kan doen.

Ik heb mijn zoon ook voor 2 dagen bso aangemeld maar in de praktijk gaat hij waarschijnlijk 1 dag want 2 dagen gaat hij echt niet leuk vinden, hij is ook na 2 dagen opvang het hele weekend eigenlijk gesloopt dus dat gaat voor hem te pittig zijn denk ik.
Ik zit daarom nu serieus te denken om extra verlof uren in te zetten voor die laatste 2 uurtjes en verder koop ik nu maximaal uren bij om de schoolvakanties te overbruggen. In de vakanties eventueel nog kijken af en toe een dagje logeren bij opa/oma?

1 like

Is een oppas aan huis misschien een optie? Ik heb me een tijdje terug georiënteerd op oppas voor wanneer ik eens een avondje uit wil of uit eten oid. Het viel mij op dat die vrouwen/meiden over het algemeen vaste dagen wilden en vaste uren. (Dat was via een site, volgens mij Sitly)

2 likes

Misschien is een gastouder nog een tussenoplossing?

3 likes

Ik heb dezelfde ervaring gehad. Ook meerdere keren contact opgenomen, steeds te horen dat ons kind op de wachtlijst staat en ze niet weten wanneer er plek. We hebben toen wel opgegeven voor vakantie bso, dat was hier een los contract en dat scheelde al heel veel. Want ze zeiden dat vakantie bso altijd plek is. Nou alles geregeld qua werk enzo, en toen zat ons kind 2 weken op school en kregen we bericht van de bso dat er plek is. Dus misschien valt het mee?

4 likes

Vaak kom je hoger op de wachtlijst als klant dan als potentiële klant dus het kan zijn dat de vakantie bso je omhoog plaatst op de wachtlijst voor de gewone dagen dus alleen al daarom, doen als het kan!

1 like

Bedankt voor alle reacties! Ik ga zeker even nakijken hoe het zit met vakantie-bso. Dat is echt een goede tip!
Opa en oma passen al 2 dagen op en wil ik eigenlijk niet meer vragen. Een nieuwe oppas zoeken is zeker een optie, maar vind ik ook wel spannend. Hoe weet je nou of je iemand echt kan vertrouwen met je kinderen?

Ik heb gisteren nog even gebeld met 1 BSO en daar gaven ze aan dat mensen een maand opzegtermijn hebben en dat er vaak wel wat opzeggingen zijn voor het nieuwe schooljaar. Ik hoop dus dat er wellicht in september een plekje komt. Blijf inderdaad gewoon op de wachtlijsten en zal ze af en toe bellen/mailen.

1 like

Je zou ook nog naar gastouderopvang kunnen kijken die buitenschoolse opvang bieden.

2 likes

Ik blaas dit topic even nieuw leven in met een dilemma :blush: Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Ik heb een contract voor 36 uur en neem 4 uur per week ouderschapsverlof op, waardoor ik nu 32 uur per week werk. Mijn betaalde ouderschapsverlof loopt binnenkort af, maar ik heb nog 13 weken onbetaald ouderschapsverlof over (dat is ook weer ruim 2 jaar als ik het met 4 uur per week verbruik). Ik wilde die 13 weken eigenlijk aansluitend aan mijn betaalde verlof inzetten (om mijn aanstelling van 36 uur voorlopig te behouden), maar overweeg nu om in uren terug te gaan naar 32 uur.

Ik zie mezelf tot mijn kind naar de basisschool gaat geen 36 uur meer werken, want 4x9 werken wil ik eigenlijk niet. De dagen zijn al zo vol. Extra opvang is denk ik ook lastig (wachtlijsten, duur) en en ik wil niet meer werken ten koste van tijd met mijn kind.

Ik weet nog niet of ik weer naar 36 uur wil als mijn kind naar school gaat, dat kan ik nog niet inschatten. Het lijkt me wel fijn om dan ‘s middags af en toe thuis te kunnen zijn. Ik ben benieuwd hoe mensen met ervaring op dit vlak hiernaar kijken.

Qua maandsalaris is 32 uur ook iets gunstiger dan 36 met 4 uur onbetaald verlof, maar dat is natuurlijk tijdelijk. Ouderschapsverlof achter de hand houden voor later is denk ik ook wel verstandig, want wie weet wat er zich allemaal nog voordoet in de komende jaren (ik kan het inzetten tot kind 8 is).

Als ik terugga naar 32 krijg ik die 4 uur naar verwachting ook niet meer terug (er wordt veel bezuinigd in mijn sector). Ik zit ook een beetje met pensioenopbouw (over onbetaald OSV bouw ik alsnog pensioen op) en financiële zelfstandigheid maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet meenemen om tot een beslissing te komen.

Disclaimer: ja, ik heb op dit gebied een heel gunstige CAO - I know!

1 like

Ik zit in een vergelijkbare situatie (zelfde aantal uren en afweging die ik moet maken). Ik moet toegeven dat ik me (nog) niet heel erg goed verdiept heb in de voors en tegens, maar mijn idee nu is zo lang mogelijk mijn 36 uur contract aanhouden met onbetaald ouderschapsverlof. In mijn sector wordt ook flink bezuinigd en op mijn werk is ook een reorganisatie gaande. Stel dat ik ontslagen ga worden, dan is een hoger urencontract gunstiger (denk ik).

Ben heel benieuwd naar andere antwoorden!

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit kan?

1 like

Hee, goed om te horen! En wat een rottige situatie. Ik snap je afweging om bij 36 uur te blijven.

(Ik denk dat wij misschien wel in dezelfde sector werken. Hier is er nog geen reorganisatie aangekondigd maar wordt het niet uitgesloten)

Ik denk dat dat komt doordat je bij onbetaald OSV zelf het werkgevers- en werknemersdeel van de pensioenpremie betaalt.

1 like

Ik pik even je vraag eruit over de basisschool: weet niet of je een partner of andere achtervang hebt maar in mijn ervaring is ft werken veel makkelijker in de crèche leeftijd dan tijdens de basisschool. Zeker de eerste jaren zijn er tig margedagen, sport, kinderfeestjes, voorstellingen etc. waarbij fulltime werken echt een uitdaging is. Dat vond (en vind :sweat_smile:) ik regelmatig vies tegenvallen. In de praktijk kunnen wij samen niet meer dan 60 uur werken zonder dat het heel erg gaat wringen.

5 likes

Ik lees hier wel vaker dat mensen basisschool tijdrovender vinden dan kinderopvang, maar ik ervaar dat in ieder geval in het eerste jaar totaal niet zo. Bij fulltime misschien wel, maar bij allebei 36 uur of minder vind ik het veel chiller dan in de opvangtijd. Af en toe een keer een optreden of activiteit waar je naartoe kan, maar dat doet 1 van ons dan. Studiedagen hebben we gewoon extra bso. Sporten is hier op zaterdagochtend en terwijl kind sport ga ik boodschappen doen. Alleen de oudergesprekken zijn hier overdag maar die proberen we dan gunstig te plannen zodat je daar hoogstens een uur voor vrij moet nemen. En op mijn vrije middag gaat mijn kind ook nog regelmatig ergens anders spelen; dat voelt helemaal als 1,5/2 uur gratis tijd.

Moraal van het verhaal: ook dit verschilt weer per situatie/kind en ik zou hier zeker nu nog geen keuzes op gaan baseren

6 likes

Totdat de opvangorganisaties aangeven dat ze alleen opvang op de studiedagen waarborgen al er minimaal X aantal aanmeldingen zijn. En dat weet je dan 2 weken van te voren. Het wordt steeds moeilijker met het opvang/bso vind ik.

Maar het klopt wat je zegt hoor. Het verschilt per kind, per school, per bso hoe je het gaat ervaren.

3 likes

Ah ja, dat is wel echt vervelend! Gelukkig speelt dat bij ons niet - even afkloppen wel :sweat_smile:

Maar hier hoef je toch niet allemaal heen met de klas? Ik werk fulltime met basissschoolkind en ga max 1 keer per jaar mee op een uitje of knutsel mee met een lampion ofzo, op een dag waarop het mij uitkomt en ik vrij ben. Er zitten 30 kinderen in de klas en er zijn zo’n 60 ouders. Echt genoeg mensen die mee willen, althans bij ons. Je hoeft zelf niet overal bij te zijn.

2 likes

Dat hoeft inderdaad niet, maar ik merk dat mijn kind het erg leuk vind dat ik wel wat vaker langskom. Niet perse voor een uitje, maar bv ochtenduurtje mee kijken. Of bij het kerstmusical kom kijken. Of met hem cupcakes bak voor sinterklaas. Of in de ochtend in de regen sta te kijken hoe ze kimderboekenweek starten. Talloze dingen die niet echt duidelijk aangegeven worden in het kalander, maar ad hoc besloten worden. Dan is wat flexibiliteit wel handig.

4 likes

Nee hoeft zeker niet, maar op onze school worden echt veel zaken georganiseerd of bemand door ouders door het jaar heen, van avondvierdaagse tot schoolfeest en van kerst tot Sint en boekenweek tot klassen uitje. Ik vind het ook leuk moet ik zeggen, dus ben er altijd, maar dat is geen must.

En dan is school een factor, maar heb je ook nog de kinderfeestjes (andere kant van de stad, onhandige tijden), sport (midden op de middag), zwemles (duurt hier jaren) en dan dokter/tandarts/logopedie.

Maar zal vast per kind en gezin verschillen. Hier werkten we beide fulltime tot 3 jaar en nu elk jaar minder haha.

2 likes

Ik wil nog wel even toevoegen aan dit gesprek dat het ook heel fijn is om juist wat ademruimte te hebben als je kind naar school gaat. Ik ben op vrijdag vrij en was eerst de hele dag met m’n dochter in de weer en inmiddels moet ik haar pas om drie uur ophalen.

Dat geeft zoveel tijd en ruimte om ook iets voor jezelf te doen, in het huishouden te doen etc. Als je dan meteen weer meer gaat werken mis je ook enige relaxedheid.

5 likes

Wij hadden bedacht dat m’n man 2 middagen vrij zou nemen en ik 1 dag en 1 middag (hij werkt 36 uur, ik nu 28 en kan evt 32). Maar dit opruimargument is echt een hele goede waarom hij een vrije dag moet houden. Ik heb zo’n hekel aan opruimen en schoonmaken en hij doet altijd zoveel als die een dag zonder kind is.
Wij hebben heel veel schoolvakanties, 3 weken meer dan wettelijk en neigen daardoor heel erg naar vakantieopvang. Vorige maand een rondleiding gehad en de opvang wordt ook in de school geboden. Ze hebben 4 groepen dus dat zal sowieso wel altijd doorgaan in de vakanties.