Werkende moeders

Ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe baan. Bij mijn vorige werk kon ik dubbele diensten draaien waardoor ik makkelijk aan 36 uur kwam zonder in de knoop te komen met de opvang. Helaas wordt het nu iets lastiger.
Mijn vriend werkt 36 uur (ipv 40).

We hebben nu de opvang op woensdag en vrijdag, dit willen we ook zo laten omdat er fantastische leidsters zijn op die dagen.
In februari gaat onze oudste naar school. Dat zou dus betekenen dat ze op woensdag en vrijdag naar de bso moet. Maar dit vind ik nogal heftig voor haar (vooral in het begin) omdat dit juist de korte dagen zijn tot 12 uur en ze dan eindelijk wat kan bijkomen. Dus dat hebben we liever niet.

De baby zou ik dan wel naar de opvang willen laten gaan op die dagen.

Ik kijk nu vooral naar functies waar je ook gedeeltelijk thuis kan werken. Maar is dit een optie met een kind van 4 die vanaf 12 uur thuis is? Er zouden eventueel soms opa’s/oma’s kunnen helpen maar die willen niet standaard een vaste dag oppassen.

We zouden dan uiteindelijk uitkomen op:
Maandag - thuis (vriend ene week vrij, ik de andere)
Dinsdag - thuis (vriend vrij)
Woensdag - opvang (ik thuis werken?)
Donderdag - thuis (ik vrij)
Vrijdag - opvang (ik thuis werken?)

1 like

Ik zou zeggen van niet. Je collega’s verwachten dat je dan gewoon beschikbaar bent om te werken, dus ook je telefoon opneemt en online kunt vergaderen eventueel. Ik heb familie die het om de week oplost met een ouder die thuiswerkt, maar dat is op een dag dat de school om 15.00 uit is en dat gaat nog wel. Maar twee hele middagen een kind van 4 zichzelf laten vermaken is echt te veel gevraagd denk ik. En ik vind zelf thuiswerken en voor een kind zorgen (heb ik noodgedwongen een tijd moeten doen op partner’s dag met kind) enorm stressvol en heb dan het gevoel dat ik op beide fronten tekort schiet. En dan had ik nog zorgverlof dus hoefde niet m’n normale uren te werken.

Ik zou er dan eerder voor kiezen om de opvangdagen van zowel je jongste als de bso dagen van de oudste te schuiven naar maandag en dan nog een woensdag of vrijdag opvang/bso als dat kan.

14 likes

Tijdens de lockdowns bij vriendinnen gezien dat werken + kind entertainen niet echt lekker samen ging.

9 likes

Ik heb een baan waarbij thuiswerken nooit een optie is, dus ik kan het misschien niet helemaal goed beoordelen allemaal, maar ik vind het altijd grappig dat niemand zich dit andersom afvraagt.
Je leest nooit ‘ik werk op kantoor maar m’n kind is eigenlijk op woensdag ook vrij, kan ik die gewoon meenemen, met een bak lego en een pakje appelsap in de hoek gooien en dan hopen dat het goed komt?’.
Blijkbaar voelt iedereen wel aan dat je op kantoor je werk niet gedaan krijgt als je ook een kind entertaint tegelijkertijd, maar als dat kantoor zich dan in je eigen huis bevindt zou het ineens wel kunnen?

49 likes

Dat is toch echt niet fair tegenover je werkgever en ook niet tegenover je kind? Mijn kind van 4 kan zich echt nog niet zo lang zelf vermaken en moet ook nog geholpen worden met eten pakken. Lijkt me heel kut en eigenlijk onmogelijk als je dan eigenlijk ook geconcentreerd wilt werken. Misschien kun je wel op school contact maken met andere ouders die in een soortgelijke situatie zitten en dan een uitruil doen: ene week allebei de kinderen bij jou, andere week andersom.

9 likes

Ik denk dat er genoeg werkplekken zijn waar dit kan, natuurlijk niet de meerderheid maar het is niet onmogelijk lijkt me. Ik heb mijn kinderen wel eens met een filmpje op in een vergaderzaal gezet en mijn man heeft ze ook wel eens meegenomen voor een halve dag. Hangt wel van de leeftijd af, een baby is lastiger dan een basisschoolkind natuurlijk.

Mijn kinderen zijn sinds corona geregeld ook thuis terwijl ik werk, maar vermaken zich dan zo goed als zelf. Heel kind afhankelijk ook.

1 like

Wel eens bij hoge nood is natuurlijk wel iets anders dan structureel 2 dagen in de week, elke week.
Ik heb (ondanks mijn totaal niet geschikte werkplek) ook mijn kind wel eens gedropt in de armen van een collega als mijn vriend en ik 10 minuten overlap in werk hadden waar we niks anders voor geregeld kregen, maar dat is incidenteel.

8 likes

Ik zou gewoon de opvangdagen en vrije dagen wisselen, heel leuk dat er nu leuke leidsters zijn op jullie dagen maar die kunnen ook weggaan. Dat zou voor mij nooit een reden zijn om dan maar zelf te gaan klooien met ‘thuiswerken’. Mijn 4jarige kan zich echt niet een middag zelf vermaken. Ik krijg wel wat werk gedaan maar zou dat nooit structureel doen.

17 likes

Ik vind thuiswerken met kind echt een illusie, haha. Incidenteel kan het weleens maar eigenlijk is het niet te doen.
Overigens hebben wij de bso ook op een korte schooldag (vrijdag) en dit bevalt juist heel goed! Omdat het dan heel rustig is (5 kindjes) itt op de lange dag. Ze gaan met veel plezier naar de bso op vrijdag, die op dinsdag gaan ze met tegenzin. Denk ook dat bso vermoeiender is voor ze na een lange schooldag dan na een korte schooldag. Moet wel zeggen dat de bso op vrijdag bij ons tot 15.30 kan (kan ook langer maar dit is een optie) en dat voor ons echt perfect is.

4 likes

Ik vind het zielig voor een kind als ouders er wel zijn maar geen aandacht kunnen geven omdat ze moeten werken. Dat snapt een kind van die leeftijd toch niet, en ĂĄls ze het snappen wil je dan echt die boodschap meegeven?
Voor onze kinderen ziet alle schermtijd van ouders er hetzelfde uit.

Dus nee ik zou dat zeker niet structureel doen. Zou dan gewoon woensdag en vrijdag bso doen, dat lijkt jullie goed te passen.

13 likes

Ik heb zelf totaal geen ervaring met thuiswerken (kom uit de zorg/gevangeniswezen) dus ik wist niet zo goed wat ik me er bij voor moet stellen qua drukte e.d.
Om me heen werkt er ook niemand thuis.

Maar ik hoor al wel dat dit dus geen optie is haha, bedankt voor alle reacties.

Dan gaan we er nog even goed over nadenken hoe we dit gaan doen. Gelukkig hebben we nog tot eind februari en is er niet echt een wachtlijst bij onze opvang dus het wisselen van dagen zal wel makkelijk zijn (maar wel erg jammer, die kleine groepjes icm de leidsters zijn zo fijn op de woensdag en vrijdag)

1 like

Waarom zou je t niet eerst proberen op de woensdag en/of vrijdag? Als je toch makkelijk kunt ruilen hoef je ook niet meteen de opvangdag van je andere kind te wisselen

De bso heeft helaas een grotere wachtlijst dus daar moeten we gelijk een goede keuze in maken omdat ruilen daar heel moeilijk is.

Edit; Ik zie nu dat het wat verwarrend leest. De bso is op school, de opvang is op een andere locatie.
En om het nog lastiger te maken. De vakanties gaan we de bso wel op de opvang afnemen omdat we daar zo blij mee zijn.

Bso na schooltijd op de opvang kan helaas niet vanwege de lange reistijd.

1 like

Ik vind het soms met katten al een uitdaging :laughing:

3 likes

Veel dank voor het meedenken allen! Ik heb weer wat meer informatie. Ga nu alleen nog even met HR overleggen, maar ik neig wel naar definitief 32 uur.

Hoi! Een vraagje. Ik moet bij HR aangeven wanneer ik weer wil gaan starten na mijn zwangerschapsverlof. Maar je weet vooraf natuurlijk helemaal niet wanneer je bevalt, en hoe je je daarna voelt, hoe je kind het doet etc.
Moesten jullie vooraf ook al een harde datum doorgeven waarop je weer begint? Of pas na de bevalling? Ik wil graag langer opnemen dan het standaard verlof, maar weet nog niet precies hoeveel langer.
En hoe doe je het dan met degene die jou vervangt. Want de vervanger krijgt een tijdelijk contract en daar moet ook al een einddatum op staan.
Merk dat ik hier heel erg mee aan het worstelen ben dus ik was benieuwd naar ervaringen van anderen. :blush:

1 like

Ik had zelf een indicatie gegeven van half augustus begin ik weer en dan wil ik tot januari maar de helft van m’n contracturen werken en daarna heb ik ook pas opvang.
Ik heb nu een collega die met verlof is en zij heeft hetzelfde gedaan en je hebt er als werkgever gewoon niet zoveel in te zeggen.
Dus nu kan je een indicatie geven maar als je eenmaal moeder bent en het voelt anders dan hebben ze het daar ook maar mee te doen. Waarbij ik trouwens niet zomaar eerder dan de afgesproken termijn zou starten en ook zodra je het gevoel hebt dat je je verlof wil verlengen het zsm aangeven. Dat vind ik ook wel vallen onder goed werknemerschap/collegialiteit. Hoe zij het doen met jouw vervanger is niet jouw zorg.

2 likes

Ik heb uitgezocht hoe lang ik verlof kon krijgen en heb die datum laten vastleggen. Uiteindelijk kwam dat neer op precies 5 maanden na haar geboorte dus dat leek me toen wel OK.

1 like

Op zich is het wel logisch dat je werk ook wel enigszins wil weten waar ze aan toe zijn toch?

Je hebt een wettelijk zwangerschapsverlof en als je niet langer dan 40 weken zwanger bent, ga je normaal gesproken na die periode dus weer aan het werk. Als je langer ouderschapsverlof op wil nemen, zou ik er toch alvast over nadenken of je dat aansluitend of deels op wil nemen. En ja, dat is lastig als je niet weet hoe je jezelf tegen die tijd voelt.

Ik vind de opmerking van @Kusjessoldaat dat je werk het maar met je keuze te doen heeft wel heel star. Tenzij je een hele vreselijke werkgever/baan hebt, neem ik aan dat je die relatie ook graag prettig wil houden en dat werkt twee kanten op.

8 likes

Ik heb bij mij op werk aangegeven wanneer ik denk dat ik terug wil komen, maar ook dat het afhankelijk is van veel factoren. We hebben bij mij op werk nu iemand aangenomen als mijn vervanger, die begint een maand voor ik met verlof ga en is er toch een maand nadat ik nu van plan ben terug te komen met het idee dat we het contract nog kunnen verlengen mocht ik langer weg blijven. En bewust gekozen voor een maand voor en en na, zodat we een goede overdracht kunnen doen.

2 likes