Ik werk al een tijdje voor een bedrijf waar ik het altijd naar m’n zin heb gehad, maar door een reorganisatie op mijn afdeling is dat omgeslagen. Ik kan inhoudelijk niet meer doen wat ik leuk vind, heb te maken met slecht management, gedemotiveerde sfeer bij collega’s, etc. Het is duidelijk dat mijn beste tijd hier erop zit en dat ik toen ben aan iets nieuws. Dit alles viel ongeveer tegelijk met het begin van mijn zwangerschap.
Ik ben toch (zwanger) gaan solliciteren maar tot nu toe zonder succes. Dat komt deels doordat ik erg selectief ben. Het vakgebied waarin ik werk is vrij specifiek en zijn niet altijd vacatures in. Bovendien ben ik hele goede voorwaarden gewend op mijn werk: weinig reistijd, flexibel in werktijden, thuis werken en privé dingen tussendoor kunnen plannen, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, en luxe verlofregeling voor ouders. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik alleen zou overstappen als ik er echt op vooruit ga.
Ik zat in een procedure voor een leuke functie, maar heb helaas gehoord dat ik het niet ben geworden. Dat voelde als mijn laatste kans. Inmiddels ben ik zo dichtbij de start van mijn verlof dat het geen zin meer heeft om verder te zoeken (ik zou met opzegtermijn niet meer voor het verlof kunnen beginnen), dus heb besloten het solliciteren voor nu stop te zetten.
Aan de ene kant baal ik dat het niet is gelukt om op tijd iets te vinden, omdat ik zo graag meer plezier wil hebben in mijn werk. Aan de andere kant ben ik steeds meer gaan twijfelen of ik het wel moet willen, een baby en nieuwe baan tegelijk. Ik besef me dat het al zwaar genoeg zal worden straks om werk en baby te combineren, en dat mijn huidige baan daar wel de ideale setting voor is. Bij een nieuwe werkgever zou ik veel meer energie willen steken in het werk eigen maken, een netwerk opbouwen, mezelf bewijzen en daardoor misschien wat meer druk voelen. Misschien is het maar goed dat ik even wat meer de focus heb op thuis de komende periode, en dan weer verder storten op (nieuw) werk straks als ik daar klaar voor ben.
Ben benieuwd of iemand anders hier ervaring mee heeft en iets over kan zeggen!