Bij de eerste al voordat de baby er was omdat mijn contract niet verlengd werd en er wat meer druk achter zat, maar toen had ik heel erg geluk dat ik in contact kwam met een paar bedrijven die me na de bevalling alle ruimte en tijd gaven om zelf aan te geven wanneer ik de procedure wilde hervatten.
Bij de tweede twijfelde ik al langer over mijn baan en vond ik mijn collega’s heel leuk, maar het werk an sich echt niet en ik merkte dat ik er daardoor heel erg tegen op zag om weer aan het werk te gaan en heb ik mezelf voorgenomen om niet druk te gaan solliciteren tijdens verlof, maar wel in de gaten te houden of er iets interessants voorbij kwam en dat is gebeurd. Het is bij mij allemaal nooit een probleem geweest dat mijn kinderen ziek waren en ze wisten dat ik vanuit verlof kwam dus er werd echt niet verwacht dat ik binnen een week al volop meedraaide.
Maar goed, dat zijn wel dingen die mee moeten zitten. Bij de tweede had ik de luxe van het niet ‘moeten’ en toen heb ik die dingen gewoon tijdens de sollicitatieprocedure al besproken.
Ik denk dat er voor een ander heel moeilijk iets over te zeggen valt en dat je heel erg moet uitgaan van wat je zelf wil en ziet zitten. Het hoeft helemaal geen issue te zijn om na je verlof bij een nieuwe baan te beginnen, maar het is ook heel erg logisch dat je liever de zekerheid van een vast contract en de voorwaarden die je al hebt wil behouden.