Nee ze zullen een wazo uitkering aanvragen icm je uitgerekende datum en jouw wens om 6-4 weken vooraf met verlof te gaan. Die datum wordt na een bevalling weer indien nodig bijgesteld. Betaald ouderschapsverlof vraag je volgens mij als werkgever pas aan nadat het is opgenomen, dus daarvoor heeft jouw werkgever deze info in elk geval nog niet nodig.
Wat ik heb gedaan: achter mijn huidige verlof plak ik een aantal maanden “extra” door inzetten ouderschapsverlof en vakantiedagen. Ik heb bij mijn werkgever aangegeven dat mijn plan is om t/m september thuis te zijn, tenzij het met niet bevalt (dan kom ik in de lucht). Er is nu een interim vervanger met een maand opzegtermijn, die in principe tot mijn aangegeven datum een opdracht heeft - maar evt dus eerder kan stoppen als ik toch eerder terug ben. Mocht ik nou toch een week of 2/3 later willen starten is er vast geen man overboord, want je kunt normaal immers ook met vakantie.
Ik zou je dus niet pinnen op “definitief”, vertel wat je ongeveer van plan bent. Dat lijkt me het meest eerlijke scenario. Je weet toch niet hoe het bevalt, hoe het loopt en/of wat moederschap met je doet. Als je HR of leidinggevende een specifieke datum willen, dan moeten ze die vooral prikken met de kennis die je nu hebt.