Leidinggevende en directe collega’s al rond de 7/8 weken (kon ook bijna niet anders, was zo beroerd). De rest rond de 12/13 weken.
Dit ook @Tessje2, maar ik denk dat het heel erg afhangt van je soort baan, je werkzaamheden en hoe je je voelt wanneer je het vertelt
2 collega’s al bijna meteen, leidinggevende rond de 9 weken en de rest rond 13 weken.
Aangezien ik via een medisch traject zwanger ben geworden en ze op werk op de hoogte waren van dit traject heb ik het best snel verteld. 2 naaste collega’s al met 5 weken (die vroegen hoe het met het traject ging en ik kon niet liegen), mijn leidinggevende een week later en de rest van mijn naaste collega’s met 7 of 8 weken. De rest van kantoor met 13 weken verteld.
Met 9 of 10 weken aan mijn leidinggevende. Ik werk in de kinderopvang en vervanging regelen is lastig + ik wilde mijn eigen kind ook ‘inschrijven’ haha.
Na de nipt test heb ik het mijn collega’s verteld. Was toen 13 weken
Oh en om deze reden wist een collega van de afdeling van plaatsingen het ook al heel snel, haha.
Ja, dat is zeker waar. Ik zal het inderdaad even laten afhangen van hoe ik me voel.
Rond 14 weken. Kwam 2x zo uit. 1e keer na de vakantie.
En 2e keer aan einde van mn functioneringsgesprek en was toen net na mn proeftijd. Kon wel eerder vertellen maar ben uitsteller en werkte er net.
Mag ik van een paar andere moeders met meerdere kinderen horen hoe jullie het geregeld hebben op de dagen dat je oudste kind(eren) op de basisschool is en de jongste kind(eren) op de opvang?
Wie haalt en brengt, heb je bso of werk je halve dagen? En is bso en opvang dan op dezelfde plek?
Werk je dan veelal thuis of combineer je het met werk op locatie?
Ik weet nog niet echt hoe we het straks moeten gaan doen en mijn man werkt veelal bij klanten door het hele land en gaat met de motor om geen/minder last van files te hebben en werkt dan gewoon een dag bij de klant.
Nu ben ik bang dat dan veel bij mij neerkomt omdat ik in de buurt werk en nooit bij een klant. Maar ook geen zin dat er altijd als er iets is met een kind ik de pineut ben. Maarja je gaat ook niet zeggen kom maar met de motor naar mijn werk zodat je de auto kan pakken en een kind van de opvang kan halen en en haal mij dan na werk ook op en ga vanavond je motor nog maar even halen.
Die motor maakt wel dat we het allemaal zo kunnen doen maar ontslaat je gelijk van je kind-verantwoordelijkheden haha
Vaak regelen we het zo dat één van ons beide kinderen brengt en de ander beide kinderen haalt. Dan kan je of vroeg beginnen met werken of langer door.
Basisschoolkind heeft twee dagen in de week vso, dus dan kunnen we haar ook vroeg wegbrengen. Op onze werkdagen heeft ze ook bso.
Vso/bso is bij ons 1 dag op dezelfde locatie als kdv. De andere dagen is het een andere locatie. Ik werk 4 dagen in de week op locatie (30-45 minuten reistijd enkele reis), mijn vriend werkt 2-3 dagen op locatie (90-100 minuten reistijd enkele reis).
Op de dagen dat ik dag dienst heb brengt mijn partner de kinderen (KVD en school, op twee verschillende locaties) want mijn dienst begin al om 7.30. Ik ben daardoor ook weer vroeger klaar (16.00) en haal ze op van KVD/BSO, ook op twee verschillende locaties.
Als ik avonddienst heb dan breng ik ze. Ophalen doet mijn partner dan omdat ik dan aan het werk ben.
Die verschillende locaties zijn irritant en kosten extra tijd, maar BSO en KVD op 1 locatie was er simpelweg niet. Ik zal blij zijn als ze beiden naar de basisschool gaan en we nog maar 1 haal/breng locatie hebben.
Op de dagen dat wij beide werken breng en haal ik de jongste op de ene locatie en mijn man de oudste op de andere locatie.
Bij ons verschilt het een beetje of we het druk hebben op werk en of we vaker thuis werken of niet. In rustige tijden beslissen we het in de ochtend, in drukkere periodes plannen we het wel zo dat een iemand bijvoorbeeld eerder begint en dan het kind naar het kdv brengt (begint vroeger dan school). School/bso en kdv zijn 10 minuten fietsen van elkaar vandaan, maar precies in een andere richting tov van ons huis, we brengen en halen dus bijna nooit 2 kinderen tegelijk. Ik moet zeggen dat ik geluk heb met een korte reistijd (15 min) en mijn partner vaak thuis werkt. We maken ook zelden onze officiële 8 uur, heb eerlijk gezegd geen idee hoe het zou moeten als we aanwezigheidsplicht of vaste diensten oid zouden hebben.
Misschien toch eens alles uitschrijven en kijken of jullie toch wat kunnen plannen als je man of jij wat aanpassen? Of misschien heb jij wel kinderduty, maar kan hij dan alvast met koken beginnen?
Hier best wel een uitzondering. Ik heb nooit mijn kinderen afgezet bij de KDV of school. Ze zijn nu 8 en 3 jaar. Dat doet mijn man al vanaf het begin. Hij heeft dit ook als eis gesteld bij zijn banen dat hij hiervoor de tijd krijgt. En daar is elke werkgever mee akkoord gegaan (!). Dat betekent dat hij later, dus rond 8.45 start met zijn werk en later klaar is. Ophalen is wisselend, want ze zitten nu helaas op 2 verschillende locaties. Meestal haal ik de oudste op en hij de jongste.
Hoe ver is jullie school/kdv van huis? Kan dat niet met de fiets, zodat hij eerst thuis zijn motor dropt en dan de fiets pakt?
Mijn man brengt altijd, die werkt twee dagen in Amsterdam maar hoeft eigenlijk pas om 10 uur te beginnen, dus file is dan niet erg, school is ook vroeg open. Ik kan daardoor lekker vroeg beginnen, en dus ook vroeg ophalen. Onze school is best ver en ook ver van het kdv dus ik doe er minstens een uur over om ze op te halen (ook nog even praatje maken met pm’ers en andere ouders). We eten dan om half zeven of later, dan is mijn man ook weer thuis.
Als mijn man thuis werkt haalt hij ze vaak op bij ziekte, en soms ook uit Amsterdam afhankelijk van z’n afspraken op werk. Andere dagen ik, het is ook net wat uitkomt. En vaak werken we dan allebei samen thuis door, dus dan komt hij ook thuis maar is hij een uurtje later.
Het is wel meer gedoe geworden, ik kijk er ook echt naar uit dat mijn jongste naar school gaat zodat we niet naar twee locaties hoeven.
Maandag is partner vrij en werkt van di tm vrijdag 9-17. Hij brengt altijd.
Ik ben woe en do vrij
Dinsdag halen opa en oma mijn dochter van school. En vrijdag bso. Zoontje dinsdag en vrijdag kinderopvang en over half jaar ook constructie zoals hierboven maar gaan opa en oma zelfs bij ons thuis oppassen na school.
Ik werk tot 1630 en haal de kinderen 17u op.
Mn partner werkt op vrijdag thuis en heeft dan al gekookt. Echt enorme luxe en fijn zo. Alleen de dinsdag is voor ons “druk”.
Toen de oudste naar school ging en de jongste 2 nog naar kdv zette ik eerst de jongste af en daarna de oudste. 'S avonds haalde ik eerste de oudste van de BSO en daarna de jongste 2 van kdv. Heb dit altijd alleen moeten doen, dus ik weet niet beter ![]()
Op maandag en dinsdag werk ik hele dagen. Woensdag halve dag, thuis (en destijds dus met 2 kleintjes thuis). De andere 2 dagen waren ze bij hun vader.
Gescheiden maar we doen het zo.
Hij haalt 2 dagen jongste op bij mij en brengt die naar kdv. 1x beide tegelijk op zn papadag.
Ik breng de oudste 4 dagen naar school.
Halen doe ik 3x en hij 2x. Soms vraag ik mn ouders te helpen
Ik begin altijd met werk rond 9u (soms iets later ivm reistijd) en werk langer door. Zeker als ik thuiswerk op de niet haal-dagen, haal ik veel tijd in.
Mn werk weet mn situatie en het is niet anders. Ben net zo flexibel terug buiten reguliere werktijden.
Ik vind vooral halen van de 2 locaties en uit werk stressvol. Volgend jaar zitten ze beide op school en dezelfde bso. Dat scheelt zoveel tijd.
BSO en kinderopvang liggen zo’n 6/7 minuten fietsen uit elkaar. Wie haalt of brengt hangt erg af van mijn rooster, ik werk namelijk onregelmatig. De ene week haal/breng ik meer, de andere weer mijn partner.
Hoe plannen jullie afspraken voor jezelf? Zoals doktersbezoeken/fysio/tandarts. Het is op mijn werk lastig (op dit moment zelfs niet haalbaar) om later te beginnen bijvoorbeeld. Terwijl je er volgens mij wel recht op hebt.
Mijn partner is wel flexibel maar omdat mijn werk zo niet flexibel is voel ik me soms schuldig dat hij veel op zich moet nemen. Ook als kind ziek is bijvoorbeeld.
Maar ik moet eigenlijk al maanden naar de fysio en stel het hierom steeds uit😅. Kind meenemen zie ik ook niet voor me