Maar in dit geval kan je partner toch inspringen als jij dit al maanden uitstelt?
Het is namelijk niet wettelijk vastgelegd dat je tijdens werktijd naar de dokter oid mag, dus dat moet dan iets in jouw CAO zijn.
Naar de fysio nam ik mijn kind altijd gewoon mee, tandarts net zo.
Ik vond het zonde van mijn tijd alleen om die voor afspraken te gebruiken.
Misschien kan je op zoek naar een fysio/tandarts met ruime openingstijden⊠ik doe het altijd begin of einde van mijn werkdag of op de zaterdagochtend⊠ik neem mijn zoontje mee naar de tandarts, dan hebben we allebei een controle en mondhygieniste ga ik alleen, want dat duurt toch vaak een half uur.
Ik nam kind ook mee naar alle fysio-afspraken. Maar dat ging de ene keer beter dan de andere. Of ik bracht haar naar een vriendin op haar vrije dag.
Is er een familielid of vriendin vrij op een van jouw vrije dagen? Ik wil je anders ook wel uit de brand helpen! @Vloeistof
Op de dag dat je partner met kind vrij is. Of je moet het âgewoon doenâ: hee schat ik moet naar de fysio. Welke dag komt jou uit om wat later te beginnen? Dan ga ik een afspraak maken
Ik neem wel eens een halve dag vrij en combineer het met kapper en wat shoppen op een dag dat mijn kinderen op de opvang zijn.
Maar eigenlijk ben ik teamgewoon melden op je werk en gaan, vind het stom dat je daar geen recht op hebt tijdens werk.
Ik heb mijn kind vanaf vrij jong eigenlijk gewoon overal mee naartoe genomen. Ging meestal prima. Alleen lange afspraken bij de tandarts zijn minder handig, maar een korte controle ging altijd wel. Ik ben lange tijd wekelijks bij de fysio geweest, daar kenden ze mijn dochter ook goed op een gegeven moment. Alleen tijdens corona heb ik een tijdje oppas voor haar gezocht tijdens die afspraken.
Ze is ondertussen ouder, maar ze is afgelopen weekend zelfs meegeweest naar mijn sportschool. Ik wilde hoe dan ook gaan, zij kan dan prima even ergens zitten en zichzelf vermaken. Als ik haar maar wel in het oog heb. Absoluut afhankelijk van het karakter van je kind of dit kan natuurlijk.
Opa en oma of als ze op school zitten. Heb wel het geluk dat ik flexibel werk heb en 1 van mn ouder met pensioen is. Dus plan het op vrije dag onder schooltijd en hoeft jongste alleen oppas.
Tandarts doen we samen.
Bedankt nog voor alle reacties!
Naar tandartscontrole ga ik mijn kind inderdaad gewoon meenemen! Alleen ik heb wat tandvlees issues waardoor ik in korte tijd 3 langere behandelingen nodig heb. Dat is gewoon niet te doen met hem erbij. Maar ik vind het zelf dan vervelend dat ik mijn vriend moet vragen. Hij doet er nooit moeilijk over maar zoals nu heeft hij ook een vrij drukke periode en moet dan toch de tijd ergens inhalen.
En ik ga gewoon een afspraak maken bij de fysio en even kijken hoe lang de afspraken duren. @Jeezlouiz of inderdaad ook even kijken naar een fysio met ruime openingstijden!
@matroos lief aanbod! Dankjewel
Zit je kind dan tussen de apparaten of in een soort voorportaal/bij de balie? Gebeurt dat vaker in jouw sportschool?
Ligt ook aan de leeftijd van het kind, maar ik zou bang zijn dat het zichzelf bezeert of dat iemand het kind ondersteboven loopt omdat niemand een kind verwacht in de sportschool. Bekende nam zijn kind wel eens mee maar dan bleef het achter glas bij de balie maar dan moet je dus ervoor zorgen dat je vanaf elk apparaat zicht hebt op je kind, een hele taak erbij.
Bij de fysio is je kind in ieder geval in dezelfde ruimte en kun je je kind misschien installeren met speelgoed (of de ipad met een koptelefoon)
Nee, in mijn sportschooltje is een aparte ruimte met een aantal apparaten in een circuit. Daar staat ook een tafel, dus daar kon ze prima zitten. De grote zaal zou wat ingewikkelder zijn inderdaad, die doe ik wel zonder haar. Ik zie het niet vaker, maar het was dit of niet gaan. Ik wilde graag wel en het ging prima zo! Ik heb ook geen hippe sportschool, de gemiddelde leeftijd ligt wat hoger.
Sommige sportscholen (zoals de mijne) hebben een kinderhoek met toezicht op bepaalde tijdstippen in de week. Je kan je kind dan daar brengen en dan spelen ze een uurtje, echt ideaal voor als je op je vrije dag toch wil sporten en je bent alleen thuis met je kind
Ik heb ooit als bijbaan gewerkt in zoân kinderopvang in een sportschool en vond dat vreselijk haha. Omdat de kinderen daar maar af en toe kwamen moesten ze echt vaak huilen ![]()
Wel vooral de kleintjes. Die grote vonden het wel prima.
Het is wel een fijne oplossing. Ik heb ook een tijd gesport bij David Lloyd maar de opvang daar zat al-tijd vol.
Ik ga waarschijnlijk van werkgever wisselen. Ik heb 0 vrije dagen meer bij mân huidige werkgever en ik zou graag een maandje vrij zijn in between jobs. Onbetaald dus ik stop per 1 oktober en ga 1 november weer werken bijvoorbeeld. Heb genoeg spaargeld daarvoor dus dat is het probleem niet. Mijn kinderen gaan 2 dagen in de week naar het kdv/bso. Ga ik problemen met de toeslag krijgen. Als ik 1 maand niet werk? Kan ze natuurlijk ook niet uitschrijven voor een maand (afgezien van het feit dat ik dat ook niet wil). Ik zie dat je na ontslag nog 3 maanden recht hebt op toeslag. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Je hebt 3 maanden recht op toeslag als je stopt met werken. Ik heb dit in 2023 ook gedaan (maand vrij tussen twee banen) en eerlijk gezegd niet eens nagedacht over de kinderopvang toeslag. Er is toch altijd een nacalculatie aan de hand van de jaaropgave van de opvang en je inkomen bij de belastingaanslag.
Ik ga volgende week weer werken nadat ik een baby heb gekregen. Ik geef borstvoeding en ik vind het zo irritant dat ik in de pauzeruimte moet gaan kolven op een krakkemikkig stoeltje, met twee deuren die niet op slot kunnen en waar een soort halfbakken luxaflexje voor het raam hangt (lang leve de privacy). En als ik toevallig tijdens pauzetijden moet kolven moet ik ter plekke âmaar even kijken waar ik dan terecht kanâ. Ik werk nota bene in de kinderopvang ![]()
Oh bah, wat stom. Je hebt wel recht op een kolfruimte met voldoende privacy en die vanuit binnen op slot kan. Kan me voorstellen dat je helemaal geen zin hebt om hier achteraan te gaan, zo aan het einde van je verlof, maar je staat echt in je recht.
Interpreteer ik dit nu goed als ik uit jouw afbeelding opmaak dat: als er geen kolfruimte is die aan de eisen voldoet, ik naar huis mag rijden om te kolven en dat de reistijd dan doorbetaald moet worden en geen deel uitmaakt van die kwart van de werkdag die je krijgt om te kolven? Als dat het geval is zou ik namelijk de hele dag wel thuis kunnen blijven ![]()
Edit: ja ik ben me ervan bewust dat ik hier recht op heb, met afsluiten van binnenuit en een bank enzo. Het stomme is dat mijn leidinggevende zelf ook zwanger is en binnenkort met verlof gaat en borstvoeding wil gaan geven.
Ik zou overigens ook niet weten via welke weg ik hier achteraan zou moeten gaan als ik hier iets mee wil.
Als je er iets mee wil, kan dat denk ik het best via je leidinggevende. Ik zou dan gewoon aangeven aan welke eisen de ruimte moet voldoen en dat je idd anders onder werktijd doorbetaald naar huis mag om te kolven. Ik denk dat de meeste werknemers zich dat niet realiseren. En als dat met reistijd erbij betekent dat je de halve werkdag hieraan kwijt bent, denk ik dat je werkgever ineens heel snel een ruimte voor je kan regelen. Wel super vervelend om hier zelf achteraan te moeten, je wil dat dit soort dingen gewoon goed geregeld zijn en dat je werkgever dit zelf ook begrijpt ipv dat je hem / haar de regels onder de neus moet schuiven.
Ja snap het. Vind het indd echt een lastige, want dat betekent in de praktijk dat ik dus eigenlijk gewoon een bank en een slot eis en als ik dat niet krijg dat ik dan gewoon mijn werk niet doe (en extra kilometers ga maken met de auto die ik niet vergoed krijg om maar een punt te maken).
Ik heb de indruk dat mijn leidinggevende zelf ook niet goed op de hoogte is van de regels, dus ik ga dat gewoon laagdrempelig nog wel eens met haar bespreken denk ik.