Werkende moeders

Op de dagen dat ik dag dienst heb brengt mijn partner de kinderen (KVD en school, op twee verschillende locaties) want mijn dienst begin al om 7.30. Ik ben daardoor ook weer vroeger klaar (16.00) en haal ze op van KVD/BSO, ook op twee verschillende locaties.

Als ik avonddienst heb dan breng ik ze. Ophalen doet mijn partner dan omdat ik dan aan het werk ben.

Die verschillende locaties zijn irritant en kosten extra tijd, maar BSO en KVD op 1 locatie was er simpelweg niet. Ik zal blij zijn als ze beiden naar de basisschool gaan en we nog maar 1 haal/breng locatie hebben.

1 like

Op de dagen dat wij beide werken breng en haal ik de jongste op de ene locatie en mijn man de oudste op de andere locatie.

2 likes

Bij ons verschilt het een beetje of we het druk hebben op werk en of we vaker thuis werken of niet. In rustige tijden beslissen we het in de ochtend, in drukkere periodes plannen we het wel zo dat een iemand bijvoorbeeld eerder begint en dan het kind naar het kdv brengt (begint vroeger dan school). School/bso en kdv zijn 10 minuten fietsen van elkaar vandaan, maar precies in een andere richting tov van ons huis, we brengen en halen dus bijna nooit 2 kinderen tegelijk. Ik moet zeggen dat ik geluk heb met een korte reistijd (15 min) en mijn partner vaak thuis werkt. We maken ook zelden onze officiële 8 uur, heb eerlijk gezegd geen idee hoe het zou moeten als we aanwezigheidsplicht of vaste diensten oid zouden hebben.
Misschien toch eens alles uitschrijven en kijken of jullie toch wat kunnen plannen als je man of jij wat aanpassen? Of misschien heb jij wel kinderduty, maar kan hij dan alvast met koken beginnen?

2 likes

Hier best wel een uitzondering. Ik heb nooit mijn kinderen afgezet bij de KDV of school. Ze zijn nu 8 en 3 jaar. Dat doet mijn man al vanaf het begin. Hij heeft dit ook als eis gesteld bij zijn banen dat hij hiervoor de tijd krijgt. En daar is elke werkgever mee akkoord gegaan (!). Dat betekent dat hij later, dus rond 8.45 start met zijn werk en later klaar is. Ophalen is wisselend, want ze zitten nu helaas op 2 verschillende locaties. Meestal haal ik de oudste op en hij de jongste.

3 likes

Hoe ver is jullie school/kdv van huis? Kan dat niet met de fiets, zodat hij eerst thuis zijn motor dropt en dan de fiets pakt?

Mijn man brengt altijd, die werkt twee dagen in Amsterdam maar hoeft eigenlijk pas om 10 uur te beginnen, dus file is dan niet erg, school is ook vroeg open. Ik kan daardoor lekker vroeg beginnen, en dus ook vroeg ophalen. Onze school is best ver en ook ver van het kdv dus ik doe er minstens een uur over om ze op te halen (ook nog even praatje maken met pm’ers en andere ouders). We eten dan om half zeven of later, dan is mijn man ook weer thuis.

Als mijn man thuis werkt haalt hij ze vaak op bij ziekte, en soms ook uit Amsterdam afhankelijk van z’n afspraken op werk. Andere dagen ik, het is ook net wat uitkomt. En vaak werken we dan allebei samen thuis door, dus dan komt hij ook thuis maar is hij een uurtje later.

Het is wel meer gedoe geworden, ik kijk er ook echt naar uit dat mijn jongste naar school gaat zodat we niet naar twee locaties hoeven.

3 likes

Maandag is partner vrij en werkt van di tm vrijdag 9-17. Hij brengt altijd.

Ik ben woe en do vrij
Dinsdag halen opa en oma mijn dochter van school. En vrijdag bso. Zoontje dinsdag en vrijdag kinderopvang en over half jaar ook constructie zoals hierboven maar gaan opa en oma zelfs bij ons thuis oppassen na school.
Ik werk tot 1630 en haal de kinderen 17u op.
Mn partner werkt op vrijdag thuis en heeft dan al gekookt. Echt enorme luxe en fijn zo. Alleen de dinsdag is voor ons “druk”.

1 like

Toen de oudste naar school ging en de jongste 2 nog naar kdv zette ik eerst de jongste af en daarna de oudste. 'S avonds haalde ik eerste de oudste van de BSO en daarna de jongste 2 van kdv. Heb dit altijd alleen moeten doen, dus ik weet niet beter :sweat_smile:
Op maandag en dinsdag werk ik hele dagen. Woensdag halve dag, thuis (en destijds dus met 2 kleintjes thuis). De andere 2 dagen waren ze bij hun vader.

1 like

Gescheiden maar we doen het zo.
Hij haalt 2 dagen jongste op bij mij en brengt die naar kdv. 1x beide tegelijk op zn papadag.
Ik breng de oudste 4 dagen naar school.
Halen doe ik 3x en hij 2x. Soms vraag ik mn ouders te helpen

Ik begin altijd met werk rond 9u (soms iets later ivm reistijd) en werk langer door. Zeker als ik thuiswerk op de niet haal-dagen, haal ik veel tijd in.
Mn werk weet mn situatie en het is niet anders. Ben net zo flexibel terug buiten reguliere werktijden.

Ik vind vooral halen van de 2 locaties en uit werk stressvol. Volgend jaar zitten ze beide op school en dezelfde bso. Dat scheelt zoveel tijd.

1 like

BSO en kinderopvang liggen zo’n 6/7 minuten fietsen uit elkaar. Wie haalt of brengt hangt erg af van mijn rooster, ik werk namelijk onregelmatig. De ene week haal/breng ik meer, de andere weer mijn partner.

1 like

Hoe plannen jullie afspraken voor jezelf? Zoals doktersbezoeken/fysio/tandarts. Het is op mijn werk lastig (op dit moment zelfs niet haalbaar) om later te beginnen bijvoorbeeld. Terwijl je er volgens mij wel recht op hebt.

Mijn partner is wel flexibel maar omdat mijn werk zo niet flexibel is voel ik me soms schuldig dat hij veel op zich moet nemen. Ook als kind ziek is bijvoorbeeld.

Maar ik moet eigenlijk al maanden naar de fysio en stel het hierom steeds uit😅. Kind meenemen zie ik ook niet voor me

1 like

Maar in dit geval kan je partner toch inspringen als jij dit al maanden uitstelt?
Het is namelijk niet wettelijk vastgelegd dat je tijdens werktijd naar de dokter oid mag, dus dat moet dan iets in jouw CAO zijn.

2 likes

Naar de fysio nam ik mijn kind altijd gewoon mee, tandarts net zo.

Ik vond het zonde van mijn tijd alleen om die voor afspraken te gebruiken.

1 like

Misschien kan je op zoek naar een fysio/tandarts met ruime openingstijden
 ik doe het altijd begin of einde van mijn werkdag of op de zaterdagochtend
 ik neem mijn zoontje mee naar de tandarts, dan hebben we allebei een controle en mondhygieniste ga ik alleen, want dat duurt toch vaak een half uur.

1 like

Ik nam kind ook mee naar alle fysio-afspraken. Maar dat ging de ene keer beter dan de andere. Of ik bracht haar naar een vriendin op haar vrije dag.

Is er een familielid of vriendin vrij op een van jouw vrije dagen? Ik wil je anders ook wel uit de brand helpen! @Vloeistof

1 like

Op de dag dat je partner met kind vrij is. Of je moet het “gewoon doen”: hee schat ik moet naar de fysio. Welke dag komt jou uit om wat later te beginnen? Dan ga ik een afspraak maken

2 likes

Ik neem wel eens een halve dag vrij en combineer het met kapper en wat shoppen op een dag dat mijn kinderen op de opvang zijn.

Maar eigenlijk ben ik teamgewoon melden op je werk en gaan, vind het stom dat je daar geen recht op hebt tijdens werk.

1 like

Ik heb mijn kind vanaf vrij jong eigenlijk gewoon overal mee naartoe genomen. Ging meestal prima. Alleen lange afspraken bij de tandarts zijn minder handig, maar een korte controle ging altijd wel. Ik ben lange tijd wekelijks bij de fysio geweest, daar kenden ze mijn dochter ook goed op een gegeven moment. Alleen tijdens corona heb ik een tijdje oppas voor haar gezocht tijdens die afspraken.

Ze is ondertussen ouder, maar ze is afgelopen weekend zelfs meegeweest naar mijn sportschool. Ik wilde hoe dan ook gaan, zij kan dan prima even ergens zitten en zichzelf vermaken. Als ik haar maar wel in het oog heb. Absoluut afhankelijk van het karakter van je kind of dit kan natuurlijk.

2 likes

Opa en oma of als ze op school zitten. Heb wel het geluk dat ik flexibel werk heb en 1 van mn ouder met pensioen is. Dus plan het op vrije dag onder schooltijd en hoeft jongste alleen oppas.
Tandarts doen we samen.

2 likes

Bedankt nog voor alle reacties!
Naar tandartscontrole ga ik mijn kind inderdaad gewoon meenemen! Alleen ik heb wat tandvlees issues waardoor ik in korte tijd 3 langere behandelingen nodig heb. Dat is gewoon niet te doen met hem erbij. Maar ik vind het zelf dan vervelend dat ik mijn vriend moet vragen. Hij doet er nooit moeilijk over maar zoals nu heeft hij ook een vrij drukke periode en moet dan toch de tijd ergens inhalen.

En ik ga gewoon een afspraak maken bij de fysio en even kijken hoe lang de afspraken duren. @Jeezlouiz of inderdaad ook even kijken naar een fysio met ruime openingstijden!

@matroos lief aanbod! Dankjewel

3 likes

Zit je kind dan tussen de apparaten of in een soort voorportaal/bij de balie? Gebeurt dat vaker in jouw sportschool?
Ligt ook aan de leeftijd van het kind, maar ik zou bang zijn dat het zichzelf bezeert of dat iemand het kind ondersteboven loopt omdat niemand een kind verwacht in de sportschool. Bekende nam zijn kind wel eens mee maar dan bleef het achter glas bij de balie maar dan moet je dus ervoor zorgen dat je vanaf elk apparaat zicht hebt op je kind, een hele taak erbij.
Bij de fysio is je kind in ieder geval in dezelfde ruimte en kun je je kind misschien installeren met speelgoed (of de ipad met een koptelefoon)

1 like