Dan ben je ook niet zo geschikt als leidinggevende/goed in je werk. Hoef jij je niet bezwaard over te voelen.
Dat is echt zo stom. Bij ons is dit ook zo. Wij hebben niet eens een pauzeruimte
. Mag ik vragen hoe jij wordt vervangen als je gaat kolven? Komt er dan wel iemand (groepshulp of leidinggevende) jou overnemen?
Ik word alleen vervangen als mijn collega’s extra handen nodig hebben tijdens mijn kolfmoment (dus tijdens de spitsuren zeg maar), en verder valt het onder de 3 uren norm (die je per dag mag afwijken van het BKR) aldus mijn leidinggevende. En als het vervangen moet worden is het indd iemand vanaf kantoor of een bbl-er die er ad hoc bijgehaald wordt, er wordt verder niet op geroosterd ofzo.
Ik moet dus ook heel bewust dat van me afhouden dat ik niet degene ben die dit zo bedenkt en dat de eventuele bezwaren van mijn collega’s en de last die zij nu extra dragen doordat ik kolf, dat dat niet bij mij ligt.
Ja precies, het hoeft niet meteen met dreigementen, haha. Hopelijk is er dan snel iets geregeld.
Hier ook, de spreekruimte dient als kantine/kolfruimte/spreekruimte en belruimte (voor bijv discrete gesprekken). Hij is dus heel vaak bezet als ik moet kolven.
Alternatief is het washok van 1 bij 1.5 meter. Dan zit ik tussen de emmers en moppen, maar voldoet wel ivm wasbakje
. Het is naast het glazen kantoor van de grote baas, dus ook niet erg prettig.
Maargoed uiteindelijk doe ik dit wel al bijna een jaar, en het voldoet opzich ook wel voor mij. Een alternatief is er gewoon niet dus ik kan dat dan ook niet echt afdwingen ofzo.
Zijn jullie lid van een vakbond? Misschien kunnen zij meedenken? Iemand moet binnen jullie bedrijven (zeker in de kinderopvang?!) toch de eerste zijn om voor een geschikte ruimte te strijden.
Wat ik trouwens fijn vond toen ik kolfde is thuis nog voeden en dan later beginnen en ook eerder naar huis om weer live te kunnen voeden. Het kolven of voeden hoeft niet allemaal op werk te gebeuren!
Ik snap dit soort adviezen nooit zo goed. Je kunt toch prima eerst zelf het gesprek aangaan? Er wordt notabene gezegd dat de lg waarschijnlijk geen weet van de regels heeft. Even daar gelaten hoe slecht dat is, maar als je ze er op wijst is het misschien wel heel snel opgelost? Je kunt daarna altijd nog de vakbond inschakelen
Heb je gelijk in hoor! Was meer een algemene reactie misschien op de meerdere mensen die zeiden dat ze in een spreekruimte of klein hokje zonder slot moesten kolven. Maar als je de eerste zwangere of kolvende op jouw locatie bent is het natuurlijk veel beter om het eerst vriendelijk te bespreken.
Het gaat sowieso niet makkelijk opgelost zijn want er is op mijn werk gewoon geen ruimte die in te richten is tot kolfruimte die aan de eisen voldoet. Dus hoogstwaarschijnlijk gaat dat het antwoord zijn als ik met mijn leidinggevende in gesprek ga hierover, en dan vraag ik me af of ik het zo ‘hard’ moet spelen dat ik daarop dan reageer in de richting van ‘niet mijn probleem dat die ruimte er niet is, ik heb er recht op dus je regelt het maar’.
Ik ben ook niet de eerste kolvende, toen ik met verlof ging was er al een collega die kolfde en die zonder morren akkoord ging met die pauzeruimte.
@Plum Als je bijvoorbeeld op kantoor werkt is dat vast een fijne oplossing, maar als ik in mijn eentje en groep moet openen waar vanaf half 8 kinderen worden gebracht door hun ouders, of van 17:00 tot 18:00 in mijn eentje een groep moet sluiten waar kinderen worden opgehaald is dat natuurlijk niet echt een optie.
Ik weet niet of je het hard moet (willen) spelen @Junebug85 maar je staat wel in je recht. Er zijn zelfs momenteel heel veel (radio) reclames van de Rijksoverheid over moeders/zwangerschap/kolven en hun werk en wat hun rechten zijn.
Als jij je niet fijn voelt in de ruimte om te kolven, zouden ze het moeten aanpassen. Het zijn simpele dingen om het al een stuk prettiger te maken. Een goede stoel/bank, goede raambekleding en een slot op de deur zou al veel verschil maken denk ik?
Dat een ander iets prima vindt/vond, betekend niet dat jij dat automatisch ook zo moet vinden hé ![]()
Ik snap @Plum haar reactie over de Vakbond wel. Je kan altijd informatie inwinnen over waar je recht op hebt en hoe je het het beste kan veranderen etc. Vaak met een goed, vriendelijk gesprek kom je al een heel eind
Ik ben echt nog steeds salty over de kolfruimte die ik destijds had. Een kantine zonder fatsoenlijke raambekleding, überhaupt geen slot en een manager die dacht grappig te zijn met dit bord.
Gelukkig was ik daar een paar weken later weg en kreeg ik bij mijn nieuwe baan een betere ruimte. Maar de stress van die eerste ruimte was ook echt niet goed voor mijn productie dus ik zou toch minstens om een degelijk slot en raambekleding vragen.
Ik zit op mijn werk bij de printer. Is gelukkig wel een aparte ruimte met tafel en stoelen, met de wc en koelkast om de hoek maar is ook niet ideaal.
Ander alternatief was op haar kantoor, dan ging zij wel even weg
Like wtf. Je werkt met alleen maar vrouwen en een verdwaalde kerel, hoezo heb je dit niet geregeld. Er is zeker weten wel plek in dit pand.
Dit was ook mijn kolfruimte (kamer van de directeur, enige in het gebouw die op slot kon) en ik vond het eigenlijk wel prima. Ik stemde af met zijn secretaresse wanneer ik erin wilde en hij was er dan ook echt niet of maakte gelijk plek als ik wide kolven. Vond het persoonlijk ook geen probleem om een paar meter naar de gezamenlijke koelkast te lopen (gewoon een la geclaimd) en in het keukenblok af te wassen. Ja, je hebt recht op een veel chillere situatie en vind het fijn dat het bij mijn huidige werkgever beter is geregeld maar ik vond dat ze bij mij wel echt goed hadden meegedacht in de mogelijkheden die er waren. Ik werkte met alleen maar mannen, misschien een handvol vrouwen maar die waren de kolffase al ruim gepasseeed.
Snap ik ja! Aan de andere kant: als jouw bedrijf geen goede kolfruimte heeft kun je misschien maar diensten van 7 uur draaien ipv 8 of 9, of moet er iemand anders eerder beginnen. Hopelijk lost het gesprek het gewoon op! Zeker als je leidinggevende zelf zwanger is heeft ze er ook belang bij ![]()
Die kolftijd is maar zo kort en al ingewikkeld genoeg, het is zonde als je geen comfortabele ruimte hebt en het daardoor nog moeilijker wordt.
Wat een lelijke actie met die koe ![]()
Ik moest kolven op het mindervalidentoilet en maar hopen dat er geen klant op zat. De filiaalmanager (een vrouw met baby) had twee oplossingen: flesvoeding of gewoon niet meer werken (0 uren contract). Achteraf heb ik er echt mega veel spijt van dat ik hier niets mee heb gedaan. Ik kreeg er ook nog eens geen tijd voor maar deed het in mijn pauze, terwijl ik sowieso maar 30 minuten pauze had. Ik kon dus helemaal niet normaal iets eten ook. Nu ik het typ ben ik weer boos dat iedereen en ikzelf dit maar normaal vond.
Heb vandaag dus mijn eerste werkdag na mijn verlof, dit is gewoon bijna niet te doen joh. Aan de hand van de laatste voeding voor ik de deur uit ging vanochtend moest ik om half 10 kolven (toen was mijn werkdag net 45 min bezig), toen weer om 12 uur, nu weer om half 3, en straks nog een keer om 16:30 want om 17u is mijn collega naar huis dus kan ik niet meer van de groep af. En tussendoor ook nog een half uur pauze. Ik weet dat ik hier allemaal recht op heb maar ik heb echt medelijden met mijn collega want ik ben voor mijn gevoel meer aan het kolven dan aan het werk, ze heeft volgens mij precies niks aan mij. Vind het voor haar ook echt zuur dat er niemand ter vervanging wordt ingezet.
Oh dat lijkt me ook echt geen doen. Kun je niet kijken of drie keer per dag niet voldoende is? Ik heb op dagen van 8 tot half 6 nooit meer dan drie keer gekolfd, ik kreeg dan ook net zoveel melk als wanneer ik vier keer kolfde.
Maar ik snap ook dat het voor jou lastiger is want je laat natuurlijk een collega achter en dat wil je wel een beetje op een tactisch moment doen.
Nou ik ben best bang voor de invloed die weer werken op mijn productie heeft. Ik wil wel echt even vaak kolven als mijn baby thuis zou drinken, dus vandaar. maar ja het is even zoeken wat het beste werkt, kan me voorstellen dat wat jij zegt qua opbrengst voor mij ook geldt.
Ik wilde ook elke twee uur maar dat leverde net zoveel op als 3 keer wat langer kolven.
Ja snap ik, ik vond het ook best spannend! Maar ik merkte echt snel dat ik meer kolfde dan m’n kind dronk, zolang ik voedingen buiten werk wel zoveel mogelijk ‘live’ deed.