Werkende moeders

Ik vind het ook zo opvallend dat men ervan uitgaat (logisch want het is 9 van de 10 keer ook zo) dat de vrouw minder gaat werken en de man fulltime blijft werken. Waarom niet 50/50 of de man parttime? Is dit omdat een man nog altijd meer verdiend? Is dit vanuit een rolpatroon van vroeger? Of omdat het zo ‘hoort’? Interessant. Als iemand er meer over weet? :wink:

Ik ken dus een stel waarbij vrouw 4 dagen werkt en nu gaat naar 3. En man 5.
het zou veel gunstiger zijn wanneer ze beiden 4 zouden werken (qua belasting etc)
Maar ‘man vind het wel goed zo en wil fulltime werken’.
Andersom zou dit sociaal gezien veel reacties veroorzaken denk ik. Waarom vind de man het niet leuk om zijn gezin meer tijd te kunnen geven, als dit ook nog financieel gunstiger is? Zou toch een luxe moeten zijn ofzo? Ik snap er niks van.

2 likes

Ik ben een dag meer gaan werken en kreeg ook opmerkingen als: oh dat is wel pittig met een kleintje en vind je het niet leuk met je dochter?
Toen m’n vriend een halve dag meer ging werken was z’n baas blij, die had m daarvoor al aangemoedigd, moet je niet meer gaan werken.

Waarom zou het voor mij pittig moeten zijn en m’n vriend niet?

Ik werk sinds deze week een dag extra en vond m’n extra werkdag best wel chill. Dochter vroeg weggebracht, thuis nog tijd om beetje te rommelen. Na ophalen eten, bad en naar bed. Was helemaal niet zo moe als een dag met haar.

1 like

Hier ben ik ook benieuwd naar!

Ik heb een oudere collega die niet snapt dat ik fulltime ben blijven werken en dit na de 2e ook van plan ben (werk 4x9). Ik wil niet minder werken financieel gezien en mijn ouderschapsverlofregeling is een stuk minder gunstig dan die van mijn man dus hij werkt nu minder dan ik. In mijn omgeving is het meestal dat beide 4 dagen werken maar uit het artikel blijkt dus dat dat niet zo vanzelfsprekend is als ik dacht.

1 like

Ja dit wel hoe het in de meeste gevallen gaat. Het partnerverlof is al wel ietsjes beter maar zeker nog niet hoe het zou moeten zijn.

Hier werd juist vaak wel aan mijn man gevraagd of hij minder ging werken. Ook aan mij maar ik werkte al 32 uur.

Ik ben echt blij dat mijn man onze baby 100% kent en ik echt geen aanwijzingen hoef te geven als ik een dag weg ben. Anders had ik echt geen kind met hem gehoeven.

5 likes

Dit is voor ons ook op deze manier gelopen. Moet wel zeggen dat ik sowieso niet fulltime wil werken. Ik vind het helemaal niets om meer dan 24 uur te werken. Dus ben wel blij dat mijn vriend zich opoffert. Toen ik geen kinderen had wou ik ook maar 24 uur werken maar toen zei mijn ex-werkgever steeds dat ik lui was want ik kon makkelijk fulltime werken. Uiteindelijk mezelf om laten lullen om naar 32 te gaan. Toen ik zwanger was deed ze vet moeilijk om me uren terug te schroeven want ja zij werkte ook fulltime met haar kinderen.

4 likes

Dit was gisteren bij Met het oog op morgen: Inkomens vrouwen dalen hard na geboorte eerste kind: 'Zolang ons systeem niet verandert, verandert er niets' | NPO Radio 1

Ik heb het nog niet geluisterd, maar mijn man vond het heel goed. Blijkbaar vertellen ze erin over de cultuur die er ook nog steeds is dat 5 dagen opvang gek gevonden wordt. Zolang dat niet de standaard wordt, gaan vrouwen ook geen 5 dagen werken. En wat ik het allerbelangrijkste probleem vind: zolang de overheid vindt dat een vader niet bij zijn kind hoeft te zijn, gaan werkgevers en mannen zelf dat ook nooit inzien. Het móet echt van bovenaf komen, die verandering.

6 likes

Wat ik ook raar vind is dat er in bepaalde branches, waar veel mannen werken of bij functies voor hoger opgeleiden, bijna geen parttime vacatures te vinden zijn. Terwijl in de zorg of functies als receptioniste/secretaresse etc (de meer typische vrouwen functies) bijna allemaal parttime(of een mogelijkheid tot) zijn. Of misschien zie ik spoken.

1 like

Dit is ook iets dat ik merk. In mijn job (waar heel wat mannen zitten) is het eigenlijk not done om minder te werken en ik ken ook zo goed als niemand die ouderschapsverlof oppakt om een dag in de week minder te werken bvb. Rond mij zie ik echter heel veel vrouwen minder werken, maar idd vooral in de ‘zachtere sectoren’.

Ik heb ook een aantal ambitieuze vriendinnen die eigenlijk graag minder willen werken maar schrik hebben dat dit bvb promotie in de weg staat. Dus is er nu eentje van hen full time aan het werken, met een huilbaby (of toch in elk geval een hele slechte slaper) én tussendoor nog kolven en nachtvoedingen. Ik ben echt bang dat ze richting burn out gaat :slightly_frowning_face: .

Dit is denk ik wel waarom ik ervaar dat in ons gezin ik niet 4 of 5 dagen zou kunnen werken en met mijn man wel.

In combinatie met de “opvoed idealen” die wij hebben, die samen slapen, “lang” en op verzoek borstvoeding inhouden bijv. Daardoor komt in praktijk gewoon meer op mijn schouders de eerste levensjaren van een kind. En met 2 niet doorslapende kinderen die nog zeker 2-3x drinken langere tijd, is het voor mij denk ik gewoon veél pittiger om fulltime of 4dgn te werken?
Ik denk dat ik dan echt volledig op zou raken en echt niet beter van zou worden… als ze allemaal op school zitten wil ik best Ri 4 dagen. Maar nu écht niet.

3 likes

En dan kom je weer terug natuurlijk dat als je iedere vrouw 9-12-14-15 whatever (fors meer) maanden verlof zou geven, je dit wel compenseert. Maar goed dat is nu niet de situatie, dus in het huidige nu, denk (of ervaar) ik het dus als voor mij als vrouw veel zwaarder.

(& het dus ook geen oplossing zou zijn als m’n man 2 dagen gaat werken ofzo. Want dat veranderd niets aan mijn energie level)

Dit ook inderdaad. Bij ons komt er ook meer op mijn schouders terecht omdat ik alle nachten doe en alle voedingen. Zou eventueel wel kunnen kolven maarja dan moet er weer gekolft worden. Kan dan net zo goed gewoon voeden.

Ja kolven kost me meer moeite (& m’n bed uit en omspoelen en rechtop zitten) haha. No thanks! :see_no_evil:

1 like

Ik vind het heel fijn dat ik meer tijd met haar kan doorbrengen omdat ik minder werk.
Ja, een dag met haar is zwaarder dan een werkdag maar het is me wel veel meer waard om haar te zien opgroeien.
Verder verdelen we alles naar rato dus ik ben er eigenlijk heel erg happy mee. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

28u maar incl 16u onbetaalde stage, en voorheen studie.

Maar… voor kinderen werkte ik 25u en voltijd studie (3 jaar in 2), dus dat was geen gezonde situatie haha. Daar had ik sowieso mee gestopt na die studie, wel of geen kind. Maar dat ging nu zo gelijk op haha.

1 like

Ja dat is dus hier ook zo.

Ik wil echt niet fulltime werken, zou het ook niet willen zonder kinderen.

Mijn man zijn job is zijn passie dus gaan werken is voor hem echt heel leuk.

Wij hebben er al over gesproken, maar beslist dat hij fulltime zou blijven werken omdat hij het meeste kan verdienen / zijn job liever doet dan ik / ik gewoon niet fulltime wil werken.

5 likes

Maar zo klinkt het alsof mensen die 40 uur of meer werken hun kind niet zien opgroeien.

7 likes

Minder uren per week dan wanneer iemand helemaal niet werkt toch?
(& dat hoeft dus niet erg te zijn als je dat zelf fijn vind, maar is toch wel een feit?)

En zelfde geldt voor mannen. Hoe meer niet bij kind (door werk sport kroeg klushuis shoppen ziekte idk) hoe minder uren je je kind ziet opgroeien toch?

Edit; ziekte kan ook ziekte van kind zijn & sport kan ook door topsport van kind zijn natuurlijk

2 likes

Zijn er hier ook moeders die soms minder willen werken maar het niet doen omdat ze dan minder gaan verdienen? (zonder dat je dat geld echt nodig hebt). Ik merk dat ik het heel moeilijk vind om een stukje salaris in te leveren. Ik werk zelf 4x9.

6 likes