Ik heb wel gesolliciteerd op een functie voor 32 uur en ik werk 28 uur nu. Overigens wel een beroepsgroep waar chronische tekorten zijn dus ze hadden ook niet de luxe om te weigeren eerlijk gezegd ![]()
Oja, ja dat is bij mij ook wel zo! Heb je dat al aangegeven toen in je brief of tijdens het gesprek?
â
Ik vind het solliciteren naast werken en een gezin wel een onderneming zeg. En ik vind het ook allemaal traag gaan. Soms krijg je vrij snel reactie en dan opeens is het stil en moet je erachteraan.
Herkent iemand een toenemend schuldgevoel t.o.v. werken sinds de start van school?
Nu mijn oudste begonnen is met school heb ik ineens moeite dat ze 3 dagen BSO heeft. We werken beiden 4 dagen (32h) dus voorheen ging ze ook 3 dagen naar KDV. Ook met vakanties hebben we in eerste instantie 3 dagen, maar dit gaan we wel terugschroeven want we kunnen zelf ook verlof opnemen. We hebben daarnaast vrijwel geen hulp van naasten.
Ik merk dat ik liever meer thuis zou zijn voor haar, maar dit is wellicht de eeuwige struggle van een werkende moeder.
Nou in het begin voelde ik wel iets meer âschuldgevoelâ over de BSO ten op zichte van het kinderdagverblijf. Kan nog steeds niet de vinger erop leggen waardoor dat precies kan.
Maar ik moet zeggen dat juist door jouw post ik besef dat dat eigenlijk wel gesleten is. Ze hebben het naar hun zin op de BSO en spelen met veel vriendjes daar. Maar we zijn ook wel makkelijk met incidenteel de BSO afzeggen.
Laatst wilde de oudste op maandag bij een vriendin spelen (die zelf niet naar de BSO gaat). Nou dan zeg ik de BSO af en dan mag ze lekker daar spelen.
Ja, maar mijn kind kon er echt niet aan wennen dus daardoor versterkte dat voor mij wel. Na een paar maanden zijn wij om die reden ook gestopt met de BSO. Ik zet daar nu ouderschapsverlof voor in. Weet nog niet wat ik doe als dat op is. Bij het kdv had ik dat gevoel nooit, maar daar ging ze ook altijd met veel plezier heen.
Ja ik voelde me in het begin ook echt wel schuldig. Zeker omdat mijn zoontje de BSO in het begin niet leuk vond. Voor hem was het echt een kwestie van wennen want we zijn nu een paar maanden verder en nu gaat hij graag spelen bij de BSO zoals hij dat zelf zegt.
In de vakanties of tijdens studiedagen voelt het wel extra lullig om hem te brengen moet ik zeggen. Maarja het is niet anders, we kunnen niet altijd vrij nemen natuurlijk.
Ik heb het tijdens het gesprek gezegd. En dat vonden ze meteen helemaal prima. Ze wilden wel voorkomen dat er dan mensen solliciteren die bijvoorbeeld maar 16 uur willen werken, want dan redden ze het echt niet.
Heel herkenbaar, heb dit ook heel erg! Speelt wel mee dat mijn dochter de bso op dit moment niet leuk vindt (ze is eind augustus gestart met school en bso). Baal ook onwijs dat het niet haalbaar is haar maar 2 dagen naar de bso te doen ipv 3.
Ja zeker, BSO vond ze in het begin ook echt niet leuk. Nu met vlagen vindt ze BSO soms nog niet leuk, met name de langere vakantiedagen. Maar helaas niet in de positie om alle vakanties vrij te nemen.
Ja ik vond het ook allemaal veeel moeilijker te combineren. Want toen wilde er een op een specifieke sport (turnen) en dat was alleen op donderdag en eigenlijk was de boodschap ds dat ze niet op turnen kan⊠want dat was BSO dag en donderdag was nou net een dag dat wij beide ook echt de drukste dag van de week hebbenâŠ
(Misschien heb je dat in een stad minder omdat je dan meer opties hebt trouwens).
En idd ze vonden het gewoon echt echt niet leuk om na een hele dag school nog eens met een busje naar de BSO te gaan (waar dan maar een paar klasgenootjes waren enz). Maarja was al blij dat we het gebolwerkt hadden dat er geen VSO nodig was ![]()
Mocht je 3 kinderen of meer hebben: en gastouder aan huis is net zo duur als opvang voor 3 kinderen haha.
Maar heel herkenbaar dus @Applepie
Blij dat er zoveel erkenning is! Zelf ben ik wel aan het overwegen om 28 uur te werken. Dan is er een goede balans (2 dagen BSO/2 niet), ook met het oog op (toekomstige) speelafspraken. Mijn oudste zal binnenkort ook met zwemles beginnen en dat zou dan eventueel op een doordeweekse middag kunnen.
Ja wel herkenbaar, ik vind 3 dagen BSO + een middag oma wel veel. Mijn dochter zit pas sinds de zomervakantie op school, maar ze wil graag spelen en daar is maar één middag voor.
Ik ben nu vrijdag vrij, maar als mijn zoon over 2 jaar naar school gaat dan ga ik 2 ochtenden werken, zodat ik 2 middagen vrij ben en dat vind ik een fijn idee, zeker omdat er dan ook iets van sport bij komt denk ik.
Scheelt wel dat mijn man haar vaak op tijd ophaalt, dus ze zit er 2/2,5 uur en de meisjes met wie ze graag speelt zitten er ook, dat maakt het wel makkelijker.
Ik herken het ook heel erg. Ik heb de laatste paar maanden enorm de behoefte om bij mijn gezin thuis te zijn. Dat herken ik totaaaal niet van mezelf hiervoor (en ik denk ook dat ik gek zou worden als ik daadwerkelijk elke dag thuis ben) maar het voelt heel cru om niet naar dat gevoel te luisteren. Ik werk nu 32 uur en zou heel graag een dag minder werken maar dat is helaas niet mogelijk. De BSO vindt mijn dochter ook echt niet leuk en na een schooldag (ze gaat twee dagen) vind ik dat nog wel te overzien maar in de vakanties voel ik me daar wel regelmatig schuldig over. Wel even als kanttekening daarbij dat ik denk dat BSO prima en leuk kan zijn voor kinderen maar dat het voor mijn dochter vanwege selectief mutisme gewoon een enorme opgave is na een lange schooldag.
Ik zat hier ook heel erg tegen aan te hikken. Heb er toen gelukkig voor kunnen kiezen om geen gebruik maken van de BSO. Maar nu moet ik dus om de week bij een klant op locatie werken en zit ik dus steeds met oppas. Heel irritant, vooral omdat ze zelf echt absoluut niet willen en er een mega wachtlijst is. Ik denk dat mijn oudste al een uurtje alleen thuis kan blijven tegen de tijd dat er eindelijk plek is. Dus ik twijfel nu wel.
Oh het duurt nog even maar maak mij al een beetje druk nu hoe dat zal gaan de berichten lezende.
Mijn dochter gaat nu 4 dagen naar de opvang (ik werk 4 dagen, man 5), en hebben geen hulp van familie. 4 dagen opvang gaat gelukkig goed,
maar had er nog niet echt overna gedacht dat de BSO wel wat vermoeiender is dan de opvang, want ook nog na school.
Iemand die jn een soortgelijke situatie zit en hoe lossen jullie dit op?
Lossen wat op?
Mijn zoontje gaat 4 dagen naar BSO en dochter gaat 4 dagen naar KDV. Ik werk 4 dagen doordeweeks (en soms weehendev) en man werk 5 dagen. Mijn kinderen zijn de âlangeâ dagen gewend. Het scheelt dat wij geen VSO hebben en ze pas half 9 naar opvang of school gaan. We halen de kids rond 18.15 op of eerder. Sportdagen zijn op onze vrije dagen of op vrijdagmiddag dan haalt mân man ons zoontje eerder op voor de hockey.
Ik zeg niet dat dit altijd het geval is, maar ik denk dat de houding van een ouder/ouders tov de BSO ook wel deels bepalend is voor hoe wel/niet leuk een kind het vindt. Dat je dit bewust of onbewust ook wel een beetje doorgeeft aan je kinderen.
Ik ging vroeger 3 middagen naar de BSO (en in de vakanties dus 3 hele dagen) en ik heb er eigenlijk alleen maar leuke herinneringen aan. Vooral in de vakanties deden we allerlei leuke activiteiten, eigenlijk meer dan mân moeder thuis zou doen met ons. En we hadden daar speelgoed en vriendjes die we niet thuis of op school hadden. Mijn dochter gaat volgend jaar, maar heeft er nu heel veel zin in. Dat moet natuurlijk ook nog maar blijken, maar als we het erover hebben is de lading wel positief en ik denk dat dat ook wel helpt.
Disclaimer: als je kind gauw overprikkeld is of ergens last van heeft, kan ik me best voorstellen dat én school én BSO op 1 dag veel is. Zeker in het begin en ieder kind is anders blabla. Maar eerst een dag school en vervolgens ook nog spelen met een vriendje/vriendinnetje vraagt ook energie.
Het scheelt denk ik ook of je in een plek/plaats woont waar BSO aan scholen is gekoppeld. Bij ons is dat dus niet zo. Dus er komen op alle BSOâs eigenlijk kinderen van alle 10 de scholen. Daardoor zit je vrijwel nooit bij bekenden of klasgenoten. Op de BSO met vriendjes en vriendinnetjes is al heel anders.
En sommige BSOâs hebben bijv ook de mogelijkheid een kind naar sport te brengen of sport BSO. Of als je in een stad woont de optie om te kiezen op welke dag je sport (omdat er meerdere teams / verenigingen zijn). Dat maakt de BSO alweer een stuk minder âlastigâ.
En of je BSO ook wat organiseert⊠het is er al wel vaker over gegaan, maar sommige BSOâs organiseren niks extra in de vakanties. Gewoon. Entertain je zelf maar van 8-18 ![]()
Mijn gastouder zei vandaag dat ze erover nadacht om op mijn dochter haar dag bso aan te bieden. We staan eigenlijk op de wachtlijst voor enkel vakantie bso maar dit zou het wel makkelijker maken qua planning. Ook rekent mân gastouder niet zulke absurde bedragen. Maargoed het voelt gek om over te denken want ik ben al maanden niet aan het werk door ziekte.
Mijn dochter ging ook 4 dagen kdv en 1 dag oma. Ik werkte 4 dagen en studeerde 1 dag.
Mijn man werkte toen volgens mij 5 dagen.
Nu ze op school zit wilde ik geen bso, ik vind dat te veel voor haar en dat blijkt tot nu toe een goede inschatting want t kind is echt wel moe na een dag school. Ik werk nu dus 5 dagen ipv 4 maar hetzelfde aantal uren. Ik kan dus eerder stoppen icm een beetje ouderschapsverlof en dat mijn man nu wel de woensdag vrij is kunnen we het dus op deze manier oplossen. Ik kan 4 korte dagen en 1 lange dag werken en zo 4 middagen om 13.45 stoppen. Heb je hier wat aan?