Werkende moeders

Dankjewel voor het delen, fijn dat je het zo kan oplossen(en ook @broodrooster)l! Fijn om deze ervaringen te lezen.

N.a.v. alle berichten dat kinderen 3/4 dagen BSO slecht trekken begon ik een beetje te stressen hoe ik dat ga doen. Maar het is natuurlijk ook even kijken hoe het tzt zal gaan.

Nou even een tegenbericht dan, mijn kinderen van 4 en 6 gaan 3 dagen naar de bso en ze hebben het heel erg naar hun zin. Zeker bij de oudste, als ik daar aankom zijn ze altijd hutten aan het bouwen en in bomen aan het klimmen. En als we dan weglopen roepen er nog allemaal kinderen die ik zelf niet ken ‘doeii pietje!’. Ik denk dan elke keer weer wat ziet het er heerlijk uit!

15 likes

In augustus ben ik bijna 6 weken te vroeg bevallen ivm ernstige zwangerschapsvergiftiging / HELLP syndroom. Nu zou ik officieel over zo’n 4 weken weer moeten gaan werken, maar ik had vooraf al bedacht dat ik deels betaald ouderschapsverlof en deels vakantiedagen wil inzetten om 2 maanden langer verlof op te nemen.
Nu kamp ik met de restklachten van HELLP waardoor ik over 4 weken echt nog niet zou kunnen gaan werken. Op dit moment moet ik alles wat ik doe afwegen en vooral heel veel laten omdat ik nog nauwelijks energie heb, daarnaast heb ik snel last van prikkels en kan ik me niet lang concentreren. Daarnaast begin ik nu pas aan de verwerking van alles wat er is gebeurd en de heftige ziekenhuisperiode met onze baby op de NICU (waar nu gelukkig alles goed mee gaat :pray:t2:).

Ik heb een vrij stressvolle baan waarin je snel moet kunnen schakelen en veel ballen tegelijk hoog moet houden. Het voelt op dit moment heel ver weg wanneer ik dit weer kan.

Nu sprak ik de HR manager en heb dit aangegeven. Zij reageerde met joh, maak je niet druk. Nog niet teveel aan werk denken. Komt allemaal in het nieuwe jaar wel. (Met als achterliggende gedachte, we lossen het tzt wel op als je in maart nog niet kan starten. Mijn werkgever is gelukkig wel heel meedenkend.)

Maar, is het niet nadelig voor mij als ik me na mijn officiële zwangerschapsverlof niet ziekmeld? Als ik vooraf niet had bepaald dat ik langer verlof op zou nemen had ik me waarschijnlijk over 4 weken ook ziek moeten melden, ik kan me niet voorstellen dat ik binnen die tijd ineens magisch weer alles kan. Daarbij vind ik het best gek als ik hier ouderschapsverlof voor zou moeten inzetten.

En stel ik meld me nu niet ziek en kan in maart nog steeds niet (volledig) werken, krijg ik dan geen problemen met UWV omdat er te lang tijd zit tussen einde zwangerschapsverlof en de ziekmelding? Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en mij kan adviseren voordat ik met mijn werkgever in gesprek ga, en zij misschien uit onwetendheid iets adviseren wat nadelig uit kan pakken?

Als je wilt dat de ziekmelding gerelateerd is aan je zwangerschap (wat ook zo is), moet je je volgens mij meteen ziekmelden. Waarom zou je dat nĂ­et doen? Ik lees alleen maar redenen om het wel te doen.

10 likes

Ik zou je idd ook meteen ziekmelden. Ook al heb je je ouderschapsverlof al ingediend, een ziekmelding gaat boven ouderschapsverlof en kost je dan dus geen uren. Daarnaast lijkt het me heel terecht dat je nog niet kan werken en dus ziek gemeld wordt. Ouderschapsverlof is om meer met je kindje te zijn en niet om ziek te zijn/herstellen van een ziekte/bevalling in dit geval

6 likes

@Freedom @o0Lin0o

Goed punt. Ik denk dat ik het vooral zelf nog heel moeilijk vind om te accepteren dat ik van een heel fit persoon naar iemand met heel weinig energie ben gegaan die een beetje aan huis gekluisterd zit. Het helpt niet echt dat je veel reacties krijgt van ‘oh ja ik was ook nog lang wat moe na de bevalling’ waardoor ik aan mezelf ga twijfelen.
Dus dank voor deze bevestiging waar ik blijkbaar naar op zoek was!

1 like

Ja meteen ziekmelden. Ik heb dat niet gedaan helaas, en dan is een latere ziekmelding een reguliere en afhankelijk van je cao kan dat maar iets van 70% betaald zijn.

Overigens moet je ouderschapsverlof wel zelf stopzetten volgens mij (als je al aangevraagd hebt). In ieder geval even checken. Bij een reguliere langdurige ziekte moet je dat namelijk zelf doen/aangeven.

5 likes

Ahh kijk dat is goed om te weten. Ga ik checken, thanks!

Dit klinkt als een heel pittige start voor jullie, wat heftig allemaal. Ziek is ziek. Je “mag” ook geen ouderschapsverlof opnemen als je ziek bent. Ik weet niet wat de nadelen of voordelen zijn van ziekmelden maar ik weet wel dat het niet de bedoeling is dat je ouderschapsverlof opneemt als je ziek bent. Het klinkt alsof je leidinggevende dat niet weet?

Sterkte!

1 like

Dat is ook mega rot, en daarom zou je daar al helemaal niet voor moeten ‘boeten’ met het inleveren van verlof. Ziekmelden dus en extra verlof stopzetten, beide zwart op wit.

Hier jaren geleden alweer, ook ziek na de bevalling. Ziekgemeld en dat was maar goed ook, maand later moest ik eruit met een reorganisatie. Moest ik HR en mijn leidinggevende uitleggen dat dat niet kan als je ziek bent. De ziekmelding heeft mij uiteindelijk juridisch beschermd.

2 likes

Wat een heftige start is dat voor jullie! Dat moet je niet onderschatten en is niet zomaar vergelijkbaar met anderen die zeggen lang moe te zijn. Volgens mij zie je zelf ook al in dat ziekmelding op zijn plaats is, hopelijk voel je je gesterkt door de reacties hier om je ziek te melden je je verlof in te zetten waar hij voor bedoelt is (zoals tijd hebben om leuke dingen te doen met je mini zodra je je weer beter voelt!).

3 likes

Bedankt allemaal, dit zetje had ik inderdaad even nodig! Stom hoe dat werkt hĂš, eigenlijk weet je het vanbinnen al maar je moet het toch nog even van anderen horen. Ik realiseer me nu dat dit mij ook juridisch beschermt. En ik hoop inderdaad nog een paar weken Ă©cht van m’n verlof te kunnen genieten
 ben op mijn eerste verlofdag mega onverwachts bevallen dus heb letterlijk niks gehad.:smiling_face_with_tear:

14 likes

Ja dit is heel herkenbaar ook. Ik heb spijt dat ik me niet heb ziekgemeld maar per sé moest bewijzen dat ik heus gewoon kon werken om later alsnog uit te vallen, terwijl ik het eigenlijk dus wel aanvoelde. Beterschap!

Zie het maar zo: je OSV is om met je kindje te kunnen zijn terwijl je gezond bent. Je kunt nu sowieso niet werken, dus je bent ziek. Dit geeft je ook de vrijheid om je OSV nog in te zetten als je voor je werk weer beter bent, waardoor je dan met energie tijd kan doorbrengen met je kindje :slight_smile:

5 likes

Eens met alle mensen hierboven. Ik heb me wel tijdens verlof al ziekgemeld (volgens mij last minute omdat ik ook al gepland had om osv op te nemen) en de bedrijfsarts (want daar heb je dan contact mee) heeft me heel erg bevestigd in die keuze en ook steeds gemaand om rustig aan te doen. Je gaat pas weer opbouwen met werken als je zelf gezond bent.

3 likes

Idd meteen ziekmelden aansluitend aan je verlof. Omdat het zwangerschapsgerelateerd is, kan je werkgever je bij het UWV ziekmelden en krijgt dan ook ziektegeld vergoed.
Als je je pas later ziekmeld kan je werkgever deze ziekmelding niet meer bij het UWV melden, ook al zijn het zwangerschapsgerelateerde klachten. Krijgt dan dus ook niks vergoed. Nog een reden om je direct na je verlof ziek te melden

4 likes

Goed dat je je ziek meldt, hopelijk kun je nog even van je verlof genieten en herstellen na zo’n heftige periode.

Er is ook een regeling om je verlof te verlengen als je kind in het ziekenhuis heeft gelegen tijdens je verlof, geen idee of dat van toepassing is voor jou, maar wel goed om even te onderzoeken.

Staat onder extra bevallingsverlof bij ziekenhuisopname kind

2 likes

Ja die heb ik inderdaad gezien, “helaas” hebben we daarvoor te kort in het ziekenhuis gelegen. Toch bedankt voor de tip!:blush:

3 likes

Zijn er hier ook moeders met jonge kinderen die in het onderwijs werken? Ik sta voor de klas in het VO en ben uitgevallen na de geboorte van ons kind. Ik denk dat de oorzaak een combinatie is van hormonen, slaaptekort, continu aan moeten staan zowel thuis als op werk, en 3,5 dag werken in 3 dagen, en ook het vak dat ik geef speelt mee. Ik geef een maatschappijvak en wat ik ook merk is dat ik steeds meer moeite heb met uitspraken van sommige (veel) leerlingen over politiek (racisme, seksisme etc). Ik merk dat ik het me heel erg raakt dat mijn kind dus opgroeit in een wereld die steeds meer polariseert.

Hoe combineren andere moeders zulk werk met hun gezin? Ik twijfel al bijna om een ander type baan te gaan zoeken maar weet niet of ik daar nou echt gelukkig van zou worden.

1 like

Ik vraag me ĂŒberhaupt soms wel eens af hoe moeders het geven van borstvoeding, maandenlang slaaptekort combineren met werk? Ik vind het zelf heel pittig, werk sinds ze 3 maanden is weer en ze is inmiddels 6 maanden.

3 likes