In augustus ben ik bijna 6 weken te vroeg bevallen ivm ernstige zwangerschapsvergiftiging / HELLP syndroom. Nu zou ik officieel over zoân 4 weken weer moeten gaan werken, maar ik had vooraf al bedacht dat ik deels betaald ouderschapsverlof en deels vakantiedagen wil inzetten om 2 maanden langer verlof op te nemen.
Nu kamp ik met de restklachten van HELLP waardoor ik over 4 weken echt nog niet zou kunnen gaan werken. Op dit moment moet ik alles wat ik doe afwegen en vooral heel veel laten omdat ik nog nauwelijks energie heb, daarnaast heb ik snel last van prikkels en kan ik me niet lang concentreren. Daarnaast begin ik nu pas aan de verwerking van alles wat er is gebeurd en de heftige ziekenhuisperiode met onze baby op de NICU (waar nu gelukkig alles goed mee gaat
).
Ik heb een vrij stressvolle baan waarin je snel moet kunnen schakelen en veel ballen tegelijk hoog moet houden. Het voelt op dit moment heel ver weg wanneer ik dit weer kan.
Nu sprak ik de HR manager en heb dit aangegeven. Zij reageerde met joh, maak je niet druk. Nog niet teveel aan werk denken. Komt allemaal in het nieuwe jaar wel. (Met als achterliggende gedachte, we lossen het tzt wel op als je in maart nog niet kan starten. Mijn werkgever is gelukkig wel heel meedenkend.)
Maar, is het niet nadelig voor mij als ik me na mijn officiële zwangerschapsverlof niet ziekmeld? Als ik vooraf niet had bepaald dat ik langer verlof op zou nemen had ik me waarschijnlijk over 4 weken ook ziek moeten melden, ik kan me niet voorstellen dat ik binnen die tijd ineens magisch weer alles kan. Daarbij vind ik het best gek als ik hier ouderschapsverlof voor zou moeten inzetten.
En stel ik meld me nu niet ziek en kan in maart nog steeds niet (volledig) werken, krijg ik dan geen problemen met UWV omdat er te lang tijd zit tussen einde zwangerschapsverlof en de ziekmelding? Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en mij kan adviseren voordat ik met mijn werkgever in gesprek ga, en zij misschien uit onwetendheid iets adviseren wat nadelig uit kan pakken?