Werkende moeders

Ik moet binnenkort weer beginnen met werken, en op zich nu ook wel weer aan toe en zin in. Maar omg hoe doen mensen dat met 2 kinderen of meer als je ook allebei reistijd (hij 30 min, ik 1 uur) naar het werk hebt? Kinderen gevoed en er netjes uit moeten zien. En je er zelf ook fatsoenlijk uit wil zien. Daar zie ik dus nu al tegenop :sweat_smile: We hebben van de opvang ook de regel gekregen dat ze niet voor 9 uur kunnen voeden (begrijpelijk), maar we hebben vaak nog dat de baby om 4 Ă  5 uur wakker wordt voor een voeding. En stel we moeten half 8 de deur uit dan moet ze na 2 uur alweer de fles omdat ze met vol buikje bij de opvang moet komen :exploding_head::face_with_spiral_eyes:

1 like

Ik ben hier nu dus sinds drie weken mee aan het stoeien. Het is inderdaad echt wel pittiger en veel meer geregel en logistiek gedoe met twee kinderen, maar ik denk (hoop) dat dat ook een kwestie van wennen is. Ik merk dat ik wel energie krijg van het werken, dat helpt.

Wij hebben in de maand november allebei wekelijks een paar uur ouderschapsverlof opgenomen om het op die manier een beetje rustig te kunnen opbouwen, dat scheelt echt maar moet maar net kunnen met je werk natuurlijk. Verder werkte mijn man de afgelopen weken meer thuis.

Voor de school- en opvangdagen probeer ik zo veel mogelijk de dag van tevoren al voor te bereiden. Ik heb een apart flesje voor de opvang dus ik zorg dat dat al schoon is en in het tasje zit met een gevulde poedertoren. 's Avonds smeer ik een hele stapel boterhammen die ik in een bewaarbak in de koelkast zet. De volgende ochtend kan ik van daaruit dan zo ons ontbijt pakken en de lunchtrommels vullen. Ik heb op mijn werk ook altijd een pot pindakaas staan dus als ik geen tijd heb gehad om brood voor mezelf te maken hoef ik alleen maar wat losse boterhammen in een trommel te gooien.

Bij ons hebben ze ook de regel dat ze voor 9 uur geen flesjes geven, dat is inderdaad wel een puzzel. We komen nu steeds gunstig uit met het drinken maar anders zou ik denk ik toch een half flesje geven voor vertrek. Beter dat dan met honger op de opvang zitten denk ik dan maar

4 likes

Als ze straks een paar maanden ouder is en echt beter gaat eten en minder bv gaat drinken wordt het meestal echt beter! En echt heel vroeg naar bed gaan soms. Ik ben toen mijn kinderen echt baby waren regelmatig om 19u 's avonds naast ze in slaap gevallen en tot 7u de volgende ochtend geslapen met alleen wat onderbrekingen voor een voeding. Niet zo gezellig misschien maar dan heb je wel echt wat uren slaap te maken bij elkaar meestal.

@Atlas Nou, dat vind ik helemaal niet begrijpelijk van de opvang. Alsof het niet al genoeg gehaast is omdat alles op tijd overal te hebben moet je nu nog gaan uitrekenen hoe ze het vol kunnen houden tot 9?

3 likes

Herkenbaar. Ik vind het ook pittig en heb ook een poosje thuisgezeten. Merk wel dat het een wereld van verschil is dat mijn kind nu weer redelijk slaapt.

Zat je voordat je moeder werd nog wel op je plek? Wat voor mij nu redelijk werkt is de lat op werk wat omlaag, accepteren dat het een paar jaar aanpoten is en wat vaker sporten om mijn hoofd leeg te maken.

3 likes

Dat is heus geen onwil. Het zal er vooral mee te maken hebben dat alle kinderen voor 9 uur gebracht worden en dat de leidsters handen vrij moeten hebben om de kindjes over te kunnen nemen van de ouders en te bespreken of er nog bijzonderheden zijn etc. Dat kunnen ze niet goed doen als ze bezig zijn met flesjes geven.

1 like

Ja, dat snap ik ook. Maar ik vind wel dat de opvang daar eigenlijk een oplossing voor moet vinden en het niet bij de ouders moet neergooien. De opvang van mijn kinderen heb ik daar nog nooit over gehoord bijvoorbeeld, dus het moet wel kunnen.

1 like

Het klinkt echt heel invoelbaar. Weinig slaap en steeds aan moeten staan herken ik, ondanks dat ik niet in het VO werk. Heb je een idee wat je zou helpen? Wil je bespreken met collega’s hoe zij omgaan met boute uitspraken van studenten? Vind je je werk erdoor niet meer zo leuk of heb je behoefte aan wat tijd voor reflectie en rust? Ik denk dat jouw vak zo ontzettend belangrijk is, juist door de harde uitspraken die je tegenkomt, maar het lijkt me ook ontzettend lastig om het gesprek goed aan te gaan. Onderzoek onder volwassenen laat overigens zien dat er niet per se meer polarisatie is, maar mensen met extreme meningen harder roepen en meer podium krijgen. Naar dat jij dat zo hard ook terugziet in je lessen. Ik kan me helemaal voorstellen dat dat extra lastig voelt sinds je moeder bent geworden. Stekte!

3 likes

De oplossing zal meer personeel zijn en laat dat nou net een flink issue zijn in de sector.

4 likes

3,5 dagen werken in 3 dagen lijkt me wel onmogelijk om lang vol te houden, is daar niet iets in te veranderen met school? Als daar niet iets in aangepast kan worden snap ik wel dat je ander werk wil zoeken maar wat maakt dan dat je dit niet meer wil en wat zoek je in een andere job.
En ik dacht zijn het alleen de uitspraken van de leerlingen die je zo raken? Ik kan me voorstellen dat het hele idee van een kind opvoeden pittig is want je weet niet wat de toekomst brengt en je kan er geen controle op uit oefenen. Je kind kan je maar tot op zekere hoogte beschermen en dat lijkt me best een ding om je te realiseren. De verantwoordelijkheid ook van wat je hebt voor een kind dat helemaal van jou afhankelijk is. Het lijkt me best logisch dat dingen dan harder binnen kunnen komen maar je doet belangrijk werk wat ook voor positieve invloed zorgt in oa debatten en ideeën over het leven. Wat jonge mensen nu zeggen betekend echt niet dat ze dit ook blijven denken. Misschien helpt het nog dat je zelf in deze wereld kan leven en dat je kind dat ook van je leert.

1 like

Ze geven het toch netjes aan. Ik weet ook niet beter dan dat dit gebruikelijk is en ik vind het een bizarre opmerking om dan te zeggen dat ze het bij de ouders neergooien. Wat neergooien? De verantwoordelijkheid voor hun eigen kind?

10 likes

Ja, vind ik wel een beetje. Als jij op een bepaalde tijd op je werk moet zijn vind ik het wel een beetje raar om dan je baby een extra keer wakker te moeten maken voor een extra voeding omdat ze bv om 0700 dan nog een keer gevoed moet worden zodat ze het tot na 09:00 vol moeten houden. Ik snap best dat het onhandig is als je je kind rond 09:00 brengt dat ze dan gelijk een fles moeten hebben. Maar als jij je kind om 07:30 brengt en je voedt hem rond 06:00. Ja, dan vind ik wel dat de opvang hem gewoon zijn volgende voeding hoort te kunnen geven als dat rond 09:00 is.

3 likes

Ben het met je eens hoor. Daarnaast moeten we niet vergeten dat de kinderopvang gewoon een commercieel bedrijf/betaalde dienst is die goud geld verdient. Dat de mensen die er werken matig betaald worden, betekent niet dat de bedrijven die er achter zitten niet goed verdienen. Anders zou het echt niet massaal door private equity worden aangekocht.

3 likes

Maar daar kan ik al pm’er niks mee/aan doen toch? Ouders betalen veel geld maar dat betekent niet dat ik opeens wel een fles kan geven.
Ik heb soms om 8 uur al 7 baby’s binnen en dan ben ik nog ‘alleen’.

Wij hebben de regel ook en vind het niet meer dan normaal. Het is echt niet haalbaar om te zitten met een fles.

@atlas ik weet niet of je kv of bv geeft maar anders misschien een kleiner flesje in de nacht en de rest dan in de ochtend?

@Coco Ik vind dit ook echt een stomme opmerking? Echt het probleem bij het kdv neerleggen. Zo van zoek het maar uit maar ik ga lekker werken joejoe

Door dit soort druk op het personeel hebben we straks helemaal niemand meer over die in de kinderopvang wil werken :+1:

10 likes

Ja dus is het iets wat jij met je werkgever moet regelen en niet met de opvang.

4 likes

Ik ben benieuwd of jouw opvang dit wel kan of dat ze het gewoon niet zeggen dat er pas na 9uur wordt gevoed. Volgens mij is dit namelijk super gebruikelijk en is het bij hoge uitzondering als een kindje echt niet kan wachten dat ze dan proberen eerder te voeden. Er mag ook al snel vier uur minimaal tussen de voedingen zitten dus als je kindje om 6u of later wakker is, dan is het ook geen probleem.

De wereld en die kinderopvang draait toch niet alleen om jou? Maar om alle kinderen en gezinnen? Vind dit weer echt zo’n individualistischer kijk op kinderopvang.

8 likes

Dit is ook helemaal niet tegen de pm’ers hĂ©. Dat is de organisatie die er rekening mee moet houden.

@Frambozentaartje Nee hoor, ik heb er ook nooit last van gehad. Want ik bracht/breng mijn kinderen pas om 0900 en deed ze altijd op locatie nog even aan de borst omdat ze beter live dronken dan fles. Maar kan me voorstellen dat als je niet de luxe hebt om het rustig aan te doen sochtends dat dit echt vervelend kan zijn.

3 likes

7 baby’s alleen mag toch ook helemaal niet?

6 likes

Je mag per dag 3 uur afwijken van het ratio en dat gebeurt meestal voor 9 uur, na 17 uur en tijdens pauzes.

Overigens ben ik het niet gewend dat er gezegd wordt voor 9 uur geen flessen, maar dat komt denk ik ook omdat waar ik op de groep werkte we meestal ook een tussendienst hadden en dan lukte het wel.

1 like

Hoe zouden jullie omgaan met deze situatie. Ik ben sinds 2 maanden weer aan het werk na half jaar verlof van 3e kind. Geef nog borstvoeding, werk 4 dagen en heb vrij intensieve kantoorbaan met regelmatig overwerk. Nu heb ik afgelopen 2 maanden niet overgewerkt want moest naar huis voor creche, voeden. Daarnaast heb ik nog gebroken nachten, creche uitval, zieke kinderen, en ben ik echt nog minder scherp. Maar nu moeten we al weer feedback opvragen voor beoordeling gesprekken in december. Maar ik baal nu een beetje als ik dat uitvraag en collegas beoordelen me in de feedback op projecten zonder rekening te houden dat ik net terug kwam en 2 uur per dag mag voeden (wat nooit lukt) en dat ik gewoon minder scherp was bij opstart en daarom gewoon iets minder goed dan normaal (zag ik zelf)