Dat kan je toch gewoon benoemen bij je beoordelingsgesprek?
Ja dat sowieso maar die manager neemt die feedback elk jaar heel serieus en dat leest die dan allemaal door van te voren en dan heeft die eigenlijk al een mening gevormd
Ik vind het eigenlijk wel raar dat wat jij zegt supervreemd gevonden wordt. Echt nooit bij stil gestaan dat het niet zou kunnen. Mijn kind ging om half 8 naar de opvang en daar moest dan sowieso voor 9 uur alweer een fles in (durf het bijna niet te zeggen maar ze moest ook lange tijd al voor 9 uur haar bed weer in). Maar misschien scheelt het dat het een 0-4 groep is met vrijwel altijd al twee leidsters die er om half 8 zijn.
A zo. Dat is wel vervelend. Wij geven feedback in een systeem (dialog) en dan kan je zelf ook nog reageren op de feedback van je collega’s. Dat zie je leidinggevende ook trouwens dus dan omzeil je dat. Maar misschien eens tijdens een overleg aankaarten?
Moet je wel een beoordelingsgesprek voeren dan? Dat is hier alleen als je minstens 6 maanden aan het werk bent geweest in het jaar. Dus ik ben volgend jaar sowieso maar 5 maanden aan het werk en heb dan geen beoordelingsgesprek (extra zuur dat ik geen promotie heb gekregen dit jaar, bedenk ik nu)
En zou gerichte feedback vragen stellen. Je ziet vanzelf wel wat eruit komt en kan dat met de feedbackgever of je leidinggevende nuanceren in een persoonlijk gesprek. Feedback betekent niet dat jij het er mee eens hoeft te zijn of iets mee moet doen.
Ik vind dit helemaal niet begrijpelijk eerlijk gezegd? Ik breng de kinderen ook vaak vroeg, meestal zo rond half 8. Als ze rond half 6 nog een fles hebben gehad dan ga ik niet om 7 uur nog een fles geven, dan wordt dat waarschijnlijk rond half 9. Ik kan me van mijn eigen opvang niet voorstellen dat ze dat zouden weigeren ook.
Dit is wel een goede ik ga dat ook eens bij HR nazoeken
Maar het gaat hier toch niet om mensen die dit niet wíllen maar waar het gewoon niet kán doordat de kinderopvang kampt met onderbezetting? Als ze daar de luxe hadden van meer dan genoeg personeel op de groep zou dit denk ik helemaal niet nodig zijn.
Andere kant is dat ze zeggen er kunnen maar zoveel kinderen voor 9 uur gebracht worden want er moet gevoed worden en dan kunnen we niet nog zoveel andere baby’s alleen laten. Dan zou de wereld toch ook te klein zijn?
De opvang kan dus kennelijk niet zoveel kinderen aannemen als ze binnen de contract uren dus niet de volledige zorg kunnen bieden. Maar is niets ten nadele van de pm’ers maar meer slechte organisatie
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips!
En @Coco @Zonnestraaltje Ja ik moet ook even wennen aan deze regel. Bij onze eerste hadden ze dat niet (zelfde organisatie, andere locatie) waardoor ik hier eigenlijk nooit eerder bij stil heb gestaan. De pm’ers beginnen inderdaad hier alleen, en dan zit je dus soms met heel veel baby’s tegelijk waardoor ze niet voor 9 uur en na 5 uur kunnen voeden. Dus in die zin begrijpelijk dat ze het niet kunnen aanbieden. Nou maar hopen dat onze baby snel weer gaat doorslapen, weer een zorg minder ![]()
Wij hebben dit probleem einde van de dag gehad… na 16:30 niet meer voeden. En ondanks dat ik het vanuit de medewerkers snap, vind ik het voor het geld wat ik neertik niet oké.
Onze dochter sliep vaak einde van de dag en tegen de tijd dat wij haar ophaalde (18:00) zat ze dan 4-5u zonder voeding (want dat was dan om 13/14u geweest en daarna was ze gaan slapen voor het 2e dutje) en was ze al een hele poos huilerig etc. Ja de enige oplossing was dat wij haar dan maar eerder haalden.
Uiteindelijk hadden we gelukkig de afspraak dat ze wel een fles wilde opwarmen en ze die zelf mocht drinken (dat lukt rond 7-8mnd)…
Nogmaals: vanuit de medewerkers snap ik dit en alle begrip, ik zou ook niet bij hen klagen. En er zijn tekorten dus het is roeien met de riemen die je hebt. Maar ik heb niet echt het idee dat en organisatie als bijv Partou hogerop überhaupt interesse heeft in een oplossing zoals hierboven met een tussen dienst oid.
Dat is namelijk dezelfde organisatie waar ze geen kaas en kipfilet meer kopen want dat is te duur… Tja ![]()
Vanuit de medewerkers snap ik het ook helemaal, die moeten roeien met de riemen die ze hebben (onderbezetting). Maar de commerciële clubs zoals o.a. Partou zouden dan eens beter moeten kijken naar wat ze aan kunnen ipv groepen volgooien.
Helemaal eens. Ik werk zelf voor zo’n grote organisatie als pm’er en dit is één van de redenen dat ik dit werk eigenlijk niet meer wil doen. Je doet dit werk omdat je het leuk en fijn vindt om voor kinderen te zorgen, maar in deze omstandigheden kun je kinderen soms niet goed bieden wat ze nodig hebben en dat frustreert enorm, het maakt me ook soms echt verdrietig op mijn werk.
Jeetje ja, wat onwijs frustrerend lijkt me dat ook voor jullie als medewerkers! Nog niet eens bij stilgestaan. Wij zitten inderdaad bij een grote organisatie, Partou, private equity…
Ik zit bij een kleinschalig (1 vestiging met 3 groepen) kdv maar bij ons is het net zo. Wij staan soms met meer personeel dan nodig maar alsnog is de druk hoog. Het gaat niet alleen om een voeding geven in de ochtend maar ik moet ook een poepluier verschonen, een baby in slaap wiegen/helpen, een overdracht doen terwijl mijn collega op de wc zit met een peuter omdat deze in zijn broek heeft geplast want ‘zindelijk’ terwijl onze groepshulp de groep met dweilen want overal plas en fruit moet klaar maken.
Hoe moet je dat oplossen? Ik vind het makkelijk gezegd : ‘de organisatie moet het oplossen’ ja dat gaat niet gebeuren
Als iedereen het blijft accepteren verandert het inderdaad niet. Ik weet alleen niet zo goed bij wie dit wel neergelegd kan worden want pm’ers kunnen er niets aan doen, de directie boeit het kennelijk niet en politiek gaat er ook niet over omdat het privaat is natuurlijk. Misschien een massaclaim ofzo, want als je niet voor alle contracturen volledige zorg krijgt betaal je als klant dus eigenlijk teveel?
Ik schrik trouwens wel echt een beetje van de verhalen die ik hier hoor, ik realiseer me eigenlijk nu pas dat ik echt gezegend ben met de opvang die ik nu heb (ondanks dat het een drukke locatie van grootschalige opvang is) ![]()
Ik schrik vooral dat sommigen verwachten dat je kindje op ieder moment van de dag op maat gemaakte individuele zorg krijgt bij een opvang. Dat is toch niet reëel, dat lukt jezelf ook niet als je meer dan 1 kind hebt en op een opvang kan dat ook niet en helemaal niet met de tekorten aan krachten? En van een uurtje honger ga je als baby van een paar maanden ook niet dood hè. Ik wil natuurlijk ook goede zorg voor mijn kindje op de opvang en ik denk dat ze daar een hele hoop goeds meekrijgt maar tegelijkertijd denk ik dat bepaalde dingen thuis beter zijn en dat is oké.
Ik probeer te bedenken hoe dit dan geregeld zou moeten worden. Dan zou je dus gedurende de volledige openingstijden een volledige personele bezetting moeten hebben. De volledige openingstijden zijn meestal van 7:30 tot 18:30, dat is veel te lang om als 1 volledige dienst te moeten draaien. Dus dan zou je de dag bijvoorbeeld in tweeën moeten hakken, maar dan zou iedere pm’er maar 5 a 6 uur per dag kunnen werken. Of je zou mensen moeten hebben die maar 3 uurtjes op een dag werken, naast een volledige dienst.
Ook drukte op de groep (ik heb wel eens met 4 of 5 man op 1 groep gewerkt want stagiaires en boventallige collega’s erbij en dat is echt echt niet fijn want veel teveel gekakel en je loopt elkaar in de weg) en veel verschillende gezichten (een paar vaste gezichten is veel wenselijker voor het vertrouwen/de hechting van de kinderen en ook het vertrouwde gevoel voor de ouders) zijn ook zaken waar je mee op moet passen. Er zitten meer haken en ogen aan dan je denkt volgens mij.
Edit: wat misschien nog een oplossing zou zijn is als ouders van tevoren afspraken maken over hoe laat ze brengen/halen, en dat daar in het aantal personeelsleden rekening mee gehouden wordt. Maar dan raak je als ouder een hoop flexibiliteit kwijt, dus als je dan een keer in de file staat, of thuis toch nog ff die was wilt ophangen dan heb je een probleem.
En dan heb jij nog een groepshulp, dat is ook een behoorlijke luxe.
Maar volledige zorg is sowieso niet haalbaar als je kiest voor een kinderdagverblijf. Een kinderdagverblijf is en blijft groepsopvang.
@Junebug85 er zijn kinderdagverblijven die van 8:00 tot 18:00 open zijn en al het personeel een volledige dag laten werken.