Werkende moeders

Los van bovenstaande discussie, zou ik een werkdag van 6 uur voor mensen in de opvang niet gek vinden. Ik vind het nogal een baan om 8 uur per dag te doen. Ik begrijp dat dat vanwege kosten waarschijnlijk niet kan, maar het is natuurlijk behoorlijk fysiek en met veel verantwoordelijkheid.

6 likes

Dank voor jullie reacties allemaal!

@Karga Ik hoop ook dat het beter wordt als ze beter gaat slapen. Ik heb wel altijd mn werk leuk gevonden, maar ook zwaar. Ik leg de lat overigens ook vrij hoog en ben/was wel goed in mijn werk, maar nu lukte dat totaal niet dus o.a. daarom ook uitgevallen.

@Marquez 3,5 in 3 dagen was ook veel te zwaar. Ik had eigenlijk ouderschapsverlof voor die halve dag opgenomen maar ja geen vervanging dus toen ben ik akkoord gegaan met 3,5 in 3. Dat ga ik dus ook niet meer doen en wordt ook niet meer verwacht of gevraagd. Ik hoop maar dat ik belangrijk werk doe, je ziet dat soms gewoon helemaal niet terug een jaar lang en dat vind ik ook zwaar. Soms krijg je nog wel waardering van bepaalde leerlingen, maar de leerlingen die je het liefst wil bereiken zijn juist het lastigst bereikbaar.

@Krekel normaal kan ik wel met zulke uitspraken omgaan maar uit vermoeidheid (en hormonen?) ben ik gewoon niet scherp en daardoor lukt dat dan niet. Dan baal ik weer van de dag en dat is ook vermoeiend en dan kom ik in een negatieve spiraal. Ik vind het werk overigens ook steeds minder leuk met de Andrew Tatisering van mijn doelgroep.

Voorlopig hoef ik nog niet te werken van de bedrijfsarts dus kan echt even rust nemen dus dat scheelt wel.

Het is niet realistisch helaas maar 6u lijkt mij ook heel redelijk bij zo’n baan.

Ik heb echt zo’n respect voor de PM’ers. Ik ben na 5 minuten al helemaal overprikkeld als ik mijn kind ophaal en zij behouden zo goed de rust en structuur.

Wat mij met een kind thuis al vaak niet lukt :joy:.

4 likes

Ik vind het eerlijk gezegd dus wel echt vreemd als je een kind een uur honger laat hebben omdat het organisatorisch niet uitkomt. Thuis is dat (ivm bezig met andere kinderen) max een kwartier ofzo. Maar agree to disagree natuurlijk

@Junebug85 bij mijn opvang zijn er volgens mij meerdere shifts, dat is voor ons als ouders dus goed geregeld, maar dat lijkt me voor het personeel ook geen pretje. Want als je vijf dagen werkt heb je nog steeds geen fulltime uren/salaris.

@Vloeistof ik verwacht geen 1-op-1 zorg en als er op een opvangdag even geen tijd/aandacht voor mijn kind is omdat een ander kind op dat moment voor gaat, dan is dat natuurlijk prima. Maar als er structureel geen tijd voor eten is voor 09:00 en na 16:30 dan vind ik dat wel iets anders. Ik vind dat persoonlijk echt niet kunnen (nogmaals, niets ten nadele van de pm’er maar tegenover de organisatie/bestuur dus)

Maar ik zou dus ook niet goed weten hoe dat op te lossen is anders dan personeel werven dmv betere voorwaarden enzo maarja, dat kost de organisaties geld natuurlijk

4 likes

Ik vind het ook niet gek dat je even moet wachten hoor met brengen of halen. Als ze hun handen even vol hebben dan wacht je even. Zou het echt raarder vinden als er een baby ligt te krijzen van de honger en zou dan ook echt met een naar gevoel weggaan. Mijn kind wilt graag even geknuffeld worden door de leidster en uit het raam kijken naar de schaapjes. Dus als ik binnen kom en er staan al 2 andere ouders en ik moet een kwartier wachten, jammer dan. Ik vind het veel fijner om te zien dat ze de tijd nemen om de kindjes te troosten dan dat het snel snel snel moet.

3 likes

Ik vind dit zo krom en oneerlijk aangezien ze er ook geen problemen mee hebben om alle ouders structureel 11u per dag af te laten neme n. Dan moet je als organisatie ook zeggen oke, we zijn onderbezet waardoor we niet alles kunnen leveren wat je zou willen, dus je betaalt ook maar tot het tijdstip dat je ze ophaalt. Dit zou je dan wel vast kunnen leggen, dat je bijv maar 10 uur afneemt als je ze altijd om 17.30 ophaalt. Maar iedereen laten betalen tot 18.30 en tegelijkertijd zeggen ja zo laat voeden we eigenlijk niet meer dus kom ze dan maar eerder halen: nee. Schandalig.

En niets ten nadelen van de pm’ers, deze rant is puur richting de organisatie die er dik dik dik aan verdient.

11 likes

Ja dat zou opzich geen slechte zijn geweest in ons geval… sowieso, bij ons heb je ook de optie om verlengd af te nemen (dus vanaf 7u en tot 19u ipv 7.30-18.30). Waarom niet verkort ;)?

Maar goed, zal wel niet financieel interessant zijn idd

1 like

Ja, dat snap ik ergens nog wel. Dan zit je steeds met lege plekken op een aantal uur van de dag.

Op de meeste kinderdagverblijven zijn er meerdere shifts, namelijk een vroege en een late (en evt een tussendienst als je met 3 pm’ers op de groep werkt). Dat is het hele punt dat er dan voor 9 uur en na 5 uur maar 1 pm’er op de groep staat.
Fulltime in de kinderopvang is ook ā€˜maar’ 36 uur en dat is 4 dagen, soms 4,5 dag. Je draait diensten van 9 a 10 uur dus 5 dagen werken is dan sowieso geen optie (ja kan natuurlijk wel maar lijkt me al helemaal niet verantwoord).

1 like

Herkenbaar. Bouw het vooral rustig op straks, niet te snel gaan! Re-integreren in het onderwijs is best lastig (vind ik) omdat je voor de klas staan nu eenmaal niet half kan doen, dus beter wat te veel tijd nemen dan te weinig… en dan merk je vanzelf hoe het straks voelt als je weer in rustiger vaarwater zit.

Deprimerend om te lezen dat je Andrew Tate zo direct terugziet in je klaslokalen trouwens, ik kan me voorstellen dat dat ook iets met je doet.

Tuurlijk zou dit wel mogelijk kunnen zijn als het welzijn van de kinderen en de leidsters voorop stond maar uiteindelijk is het doel natuurlijk de winst van de aandeelhouders en daarbij sneuvelt dan toch de rest. Ik bedoel je zou prima shifts van 6 uur kunnen draaien en daarmee een fulltime salaris bij kunnen uitbetalen, dit is gewoon onwil.

7 likes

Ja precies dit

Eigenlijk is het heel krom. Alle ouders betalen bij onze opvang voor 11 uur per dag. Maar als alle kinderen van de groep ook daadwerkelijk 11 uur per dag komen dan is er een probleem. Dat is toch vreemd. Wel innen maar niet de zorg waarvoor betaald wordt kunnen leveren. Eigenlijk zouden er 11 uur lang 2 leidsters aanwezig moeten zijn zodat je geen problemen hebt met dat er voor 9 uur of na 16:30 uur niet meer gevoed kan worden maar dat de zorg gewoon structureel geleverd kan worden.

16 likes

Ja dit was precies mijn punt idd, jij omschrijft t beter. Ik ben nu uit de opvangleeftijd gelukkig maar ik erger me hier wel nog steeds onwijs aan

4 likes

Hebben jullie geen flexibele contracten? Ik lees er hier nooit over. Ik betaal alleen voor de uren die ik in plan.

En de kindjes die later dan 17:00 blijven krijgen een warme maaltijd.

Kan me niet voorstellen dat mijn opvang in zuid limburg zo hip en vooruitstrevend is :face_with_monocle::joy:

1 like

Blijkbaar wel, hier ken ik dat niet hoor! Bij ons is het officieel tot 18:00 maar alles na 17:30 wordt niet gewaardeerd :upside_down_face: en niks qua flexibele uren oid. Gewoon vaste uren per maand en als je een keer afmeld heb je een ruildag, alleen is er noooooit plek.

3 likes

Wij bieden wel een flexibel contract aan maar dat is alleen voor wisselende dagen. Je betaalt wel voor 11 uur en het uurtarief is ook hoger.
Wij hebben ook een 40 weken contract (dus schoolvakanties geen opvang)

Maar hoe doe/deed jij dat met je toeslag? Of nam je elke maand wel het gelijke aantal uren af? Of kreeg je jaarlijks geld terug of juist betalen?

Vriendin van me woont in een mini dorpje in de Liemers en zij betaalt ook alleen de uren die ze afneemt voor echt een schijntje. Heb het verder nog nooit van iemand gehoord dus misschien juist iets dorps.

1 like

Ze hebben het hier in Dordrecht ook. Je betaalt daar wel een hoger uurtarief maar als je dan 8 ipv 11 uur afneemt heb je het er al uit.
Ik heb zelf een gastouder en betaal dus ook alleen de uren die ik afgesproken heb en eerder / later / extra is op het moment geen probleem :heart_eyes:

1 like

Nee dat hebben wij helaas niet maar klinkt wel ideaal! En die warme maaltijd na 17 uur ook. Bij ons krijgen de kindjes om 17 uur een droge cracker of een soepstengel. Ze eten wel ā€˜s middags warm.