Werkende moeders

Je moet het zien zitten, maar vanaf 3 is een gastouder aan huis veelal goedkoper of gelijk.
En relaxed want zij komt op jouw tijden en brengt je kinderen naar school, ze kunnen altijd afspreken en ze brengt ze naar sport etc indien nodig. Als ze ziek zijn komt ze ook.
Nadeel: je hebt iemand in je huis en je moet de vakanties afstemmen

Haha was dat maar zo. Tijd is gevlogen. Heel cliché.

1 like

Dit is toch gewoon hetzelfde als een au pair eigenlijk.

Vind dit ook nogal decadent :neutral_face:

Ik heb jarenlang gewerkt als nanny bij mensen thuis en het is echt heel leuk werk en fijn voor de ouders en kinderen, ze kunnen altijd thuis zijn en met vriendjes spelen enz. Ik bracht ze ook naar piano en hockey enz, deze mensen hadden voldoende geld maar wellicht idd niet eens duurder dan opvang als je een paar kinderen hebt.

6 likes

Ik dacht eigenlijk dat @Fishing meer een oppas bedoelde?

Ik zou hier zelf niet snel voor kiezen omdat ik echt voordelen zie van de kinderopvang. Mijn kinderen hebben daar zoveel geleerd en de juffen en meester zijn bij ons echt geweldig. En de bso is niet zozeer dat ze er veel leren maar ze kunnen er wel heerlijk spelen met vriendjes. Ik vind het nu ook wel echt een voordeel dat de 4 en 6 jarige op een aparte locatie zitten. Ze spelen zoveel samen, als water en vuur, en dan is het ook echt wel fijn als ze niet altijd samen zijn.

2 likes

Nee het is een gastouder die ipv in haar huis in ons huis werk tegen gewoon 3x gastouder tarief :slight_smile:

Een aupair is wel anders
 die woont bij je maar krijgt ook best wel een hongerloon als je het al loon mag noemen

@zonderslaap ja dat is wel fijn als je kinderen het fijn hebben op de opvang! Dat was bij on absoluut niet zo :sweat_smile:

@tskkie klopt, bij 3 kinderen zit het kantelpunt dat het net zo duur of goedkoper is dan de opvang.
In ons geval goedkoper omdat we nu maar 40wkn afnemen ipv 52 en dat kon bij ons opvang niet. Anders was het hetzelfde.
Omdat een gastouder natuurlijk niet voor 8€ per uur komt, is het met 3 kinderen pas goedkoper. Anders betaal je dus wel 25€ ofzo per uur, terwijl je maar voor 1 kind afneemt & toeslag krijgt. Dan moet je wel geld teveel hebben ja haha

2 likes

Wat doen jullie als de gastouder ziek is?
Mijn collega’s hebben ook gastouders gehad, maar niemand was tevreden. Te kwetsbare situatie, omdat bij een zieke gastouder en dan meteen geen opvang was voor 2-3 kinderen.

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ze in een jaar nog nooit ziek is geweest. En de kinderen wel in totaal 5-6 dagen. Waardoor er in feite wel 5-6 dagen ziekte van haar tegenover mogen staan voor het een probleem zou zijn zegmaar.
Want een ziek kind kan niet naar kdv = man neemt vrij. Dat is nu 6x voorkomen zegmaar.

Als zij een keer ziek zou zijn zouden we hetzelfde doen, man neemt vrij. En ik vervolgens de 2e dag indien nodig. Maar hij pakt altijd de eerste want hij vindt mijn wet maatschappelijk belangrijker haha. En kan thuis nog iets doen en ‘s avonds inhalen, ik amper tot niet

3 likes

Denk met werk regelen zoals je doet wanneer je eigen kinderen ziek zijn, ze komt blijkbaar wel als haar eigen kinderen ziek zijn. Dat scheelt wel. Zovaak zal de gastouder niet ziek zijn. Maar idd als ze langdurig zou uitvallen door iets
 ik zou er ook niet voor kiezen hoor. Maar weet wel dat bij @fishing haar kinderen het complex lag en echt heel ongelukkig waren op kdv/bso enzo. Dan moet je ook wat.

1 like

Ja het probleem is ook niet anders dan een gastouder niet-aan-huis denk ik haha. Als die uitvalt heb je tov kdv ook een probleem.
Denk niet dat dat afhangt van het concept gastouder aan huis. Maar gewoon aan het hele gastouder concept

2 likes

Klopt idd, met gewone gastouder moet je ook vakantie afstemmen etc. En weet niet of zieke kinderen daar wel mogen komen? Anders is aan huis wel echt chiller.

1 like

Het ging ook niet om een persoonlijk aanval ofzo. Ik ben oprecht benieuwd hoe het dan opgevangen wordt, want wij twijfelen erover om ook naar een gastouder te gaan kijken omdat de BSO mij steeds minder bevalt. BSO is samengevoegd op een grote locatie, met echt wel iets van 80 kinderen ofzo. Wel verdeeld over groepen met elk eigen PM en eigen ruimtes. Er zijn geen andere BSOs in de buurt dus zijn wel gewezen op die ene locatie, wat jammer is. Het is denk wel dat je het moet treffen met een gastouder, want bij mijn collega’s vielen de meeste langdurig uit.

2 likes

Jij hebt ook al een paar schoolgaande kinderen toch? Is het dan nog steeds rendabel als je overdag maar 1 kind thuis hebt? De andere 2 zijn pas om 3 uur uit.

2 likes

Lief dat je nog reageert. Gelukkig is mijn leidinggevende heel lief, steunend en meedenkend en mag ik ook eerst opstarten met het schrijven van een vernieuwd lesprogramma voor een vak dat meer uren krijgt over een paar jaar. En ik heb ook een mooie bos bloemen gekregen van mijn werkgever, echt ongelofelijk lief, dus ik voel me wel erg gesteund en dat is echt mega fijn, dat heb ik wel eens anders meegemaakt

Ik voel me ook een beetje een slapjanus dat het tot nu toe niet lukt om te combineren allemaal maar mijn psycholoog zegt juist dat dat negatieve gedachten zijn (en geeft me de positieve tegenhanger: wat goed dat je nu écht voelt wat belangrijk is, namelijk eigen gezin en gezondheid). Het is moeilijk om het zo te voelen, maar goed, misschien heeft het ook wat tijd nodig.

iig dank allemaal voor het reageren, heel lief. Mochten er nog meer moeders zijn die werk in het onderwijs/gezin moeten combineren dan waardeer ik het als je daarover een berichtje wil sturen!

3 likes

Ik ga het vanaf maandag combineren, ben benieuwd hoe het gaat zijn. Ik heb nu wel weer zin om te gaan werken denk ik.

2 likes

Ik werk ook in het onderwijs, maar wel als oop’er, dus wellicht wel anders!

3 likes

Hier ook onderwijs (32u) en gezin (4 tussen de 2 weken en 7), maar ik heb (net als hierboven) een OOP functie dus dat is wellicht anders.
En PO (of naja SO 4-21jr, maar dat valt onder PO)

1 like

Hier ook onderwijs (hbo) en alleenstaande moeder, ik vind het echt zo veel pittiger dan gedacht! Vooral de afgelopen weken, m’n kind (8 maanden) was ziek en op werk was het druk met nakijkdeadlines oa, ik voel me al dagen een zombie

2 likes

Hier ook onderwijs (PO), 4 dagen op contract maar ik werk er nu 3 (1 dag onbetaald ouderschapsverlof) kind van 6 en van 2,5. Ik heb met regelmaat moeite met balans werk/prive vooral in de drukke periodes ( toetsen/oudergesprekken/einde schooljaar).

2 likes

Het is echt loodzwaar he, ik zou mijn god niet weten hoe ik dit alleenstaand zou moeten doen (baby 11 maanden) dus ik neem mijn pet voor je af (en sowieso voor alle moeders met pittige banen en kinderen).