Werkende moeders

Gelukkig heb ik hulp, mijn moeder komt af en toe een nachtje slapen dus dat is superfijn! Maar ik heb me wel echt verkeken hoe het is om altijd ‘aan’ te staan, ook al heb ik superlang nagedacht over bewust alleenstaand moederschap. Je weet pas echt hoe het is als je het ervaart :sweat_smile:
Gelukkig is hij mega schattig hahaha

8 likes

Ik vraag me wel eens af, ben ik nou de enige die dit zwaar overdreven vindt? Die angst voor een eigen toeslagaffaire maar ook dat doen alsof je hele inkomen naar de kinderopvang gaat. Dat is onzin, dat geldt voor niemand.
Ja, het is duur en ik herken zeker dat het je tweede grote vaste last is maar overdrijven is ook een vak.

10 likes

Het is niet bepaald onafhankelijk onderzoek dit, een belangengroep van werkende ouders heeft baat bij dit soort uitkomsten. Lijkt mij gewoon lobby met het oog op de plannen voor bijna gratis opvang die steeds worden uitgesteld.

2 likes

Ik begrijp dit ook nooit, het is echt onmogelijk dat ‘je hele salaris naar de kinderopvang gaat’. Als je bijna of geen toeslag krijgt verdien je zo teringveel dat je het ook makkelijk zou moeten kunnen missen en het dan ook maar een fractie van je salaris kost.
Heb altijd het idee dat mensen alleen met de bruto opvangkosten rekenen en even ‘vergeten’ hoeveel toeslag ze eigenlijk krijgen.

6 likes

Met een uurprijs 1,80 boven de maximale vergoeding schiet het behoorlijk op. Drie kinderen drie dagen op de dagopvang betekent 800 euro waar je sowieso geen vergoeding over krijgt, en dan nog het inkomensafhankelijke deel. Ik kan me goed voorstellen dat mensen dan gaan rekenen

5 likes

Lobby onderzoek idd. Ik zie juist het tegenovergestelde om me heen. Mensen die te weinig nadenken over de kosten van opvang van een eerste, tweede of derde kind waardoor er in de praktijk zwaar geleund wordt op opa en oma.

3 likes

Ik heb niet eens een kind en ik maak me er nu (al) zorgen om. Waarom vind je het zo gek dat mensen zich zorgen maken? Ik denk dat je je in een bevoorrechte positie bevindt.

7 likes

Nou een fractie… wij betaalden voor 2 kinderen 3 dagen op de opvang zo’n 1800/1900 euro netto per maand. Dat was ongeveer 1/3 van ons netto inkomen, dat is toch ook gewoon veel :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:
Maar gelukkig maar voor een kleine 4 jaar en nu BSO, scheelt zoveel geld :joy:

5 likes

Kan toch alsnog dat 1 ouder redelijk verdiend, en de andere ouder niet, en dat het salaris van de minst verdiende ouder bijna evenveel is als de kinderopvangkosten. Dan loont werken alsnog vanwege werkervaring, pensioen etc… en moet je natuurlijk je gezamenlijke inkomen samen pakken ipv zien als jouw geld dat naar kinderopvangkosten gaat. Maar ik snap die gedachte wel.

@Pininhetweb het is bekend dat toeslagen aanvragen voor veel mensen super ingewikkeld is. Waarom denk je dat er zoveel balies voor hulp zijn (bijv informatiepunt digitale overheid in de bieb). Dus snap dat er angst is, want het gaat om veel geld.

2 likes

Dat is zeker veel, maar dat is niet ‘je hele salaris op aan kinderopvang’…

2 likes

Dit is vaak de situatie ja als mensen dat zeggen. Dat was bij ons ook zo. Wij zouden er destijds (toen ik begon met werken) 75€ ofzo op achteruit gaan per maand als ik zou stoppen met werken. Omdat zijn hoge inkomen (in verhouding tot het mijne) zorgde voor relatief weinig toeslag.

Ik heb ook wel collega’s die daarom een dag minder gaan werken en vorig schooljaar een die stopte omdat het niet rendabel was (in het nu).
Op lange termijn zijn er idd veel meer voordelen aan werken dan alleen het “nu”.

4 likes

Uhm… mijn bevoorrechte positie houdt dan in dat ik geen extreem hoog inkomen heb in dit geval.

Precies om zulke reacties vind ik zulke artikelen echt jammer.
Je kan op internet heel makkelijk checken hoeveel procent toeslag je krijgt bij jouw (verzamel) inkomen, daar zul je zien dat het meevalt.

Ja precies, dat bedoel ik met overdrijven. Ik zie om me heen ook dat veel mensen bij voorbaat kiezen voor opa en oma omdat iedereen dit altijd roept, maar als ze het even checken valt het heel erg mee.

Maar dat is maar tot een bepaald uurtarief, toch? Wij zouden vanaf 2026 een iets hoger % terug krijgen, maar gaan toch netto flink meer betalen dan 2025 omdat onze opvang blijkbaar een stuk hoger zit straks qua uurprijs dan berekend wordt met de toeslagen.

En nee, het is ook niet mijn gehele inkomen gelukkig, maar met 1 kind vind ik het al echt veel wat we betalen, eigenlijk. Ik vind €700 netto gewoon echt heel veel geld en dat is echt wel hap uit ons inkomen. Ik zou graag een 2e kind willen op termijn, maar in combinatie met dat alles duurder wordt met een extra kind en een nog wat grotere buffer ook belangrijk is met een groter gezin, is dat haast gewoon niet te doen met die extra opvangkosten wat je dan nog krijgt…

6 likes

Trouw meelezertje hier, maar ik herken me erg in je verhaal (ook docent vo). Je bent zeker geen slapjanus; het is gewoon zwaar omdat je inderdaad altijd aanstaat en nu zowel thuis als op je werk. Ik kon na mijn verlof ook niet meteen volledig starten, was volledig overprikkeld/overspannen. Langzaam weer opgebouwd en na een tijdje weer helemaal terug. Het blijft met tijden pittig, inderdaad de piekmoment zoals ik hierboven lees. Aan de andere kant heeft het moeder worden ook wel weer een verdieping gegeven in mijn werk merk ik; meer begrip voor leerlingen, het zelf erg waarderen wat opvang etc. voor je kind doen, dus ook wat meer waardering voor het nut van je eigen werk.

Sterkte, maar je komt hier uit en daarna kun je beslissen of dit iets is wat je wilt blijven doen!

1 like

@death_by_sexy Ik werkte tot voor kort ook in het onderwijs (mbo) en vond dat ook pittig met een jong kind thuis! Omdat je voor de klas er altijd 100% moet zijn en niet echt je eigen ritme/behoeftes kan volgen gedurende de dag, en dan heb je dat thuis op je vrije dagen opeens óók. Ik regelde daarom best regelmatig oppas op mijn vrije dag, dat was fijn.

Lang stuk over mijn persoonlijke ervaringen

Op mijn school was het sowieso niet zo goed geregeld, wel lieve mensen maar structurele problemen met werkdruk/uitval waar niks aan gedaan werd. Toen mijn kind net 1 was ben ik van baan gewisseld, denk achteraf dat ik toen overspannen was. Maar dat was echt een héle goede keuze! Ik zal even delen waarom, wie weet kan je er wat inspiratie uit halen. Ik ging van 3 dagen lesgeven + mentoraat + veel taken naar 2 dagen lesgeven + 1 dag studie (andere lesbevoegdheid). Het was echt een verademing dat ik alleen nog maar hoefde les te geven, veel overzichtelijker dus dat gaf veel rust. Op de nieuwe school waren de dingen ook beter geregeld, ik kreeg realistische tijd voor lesvoorbereiding en nakijkwerk en we hadden veel invloed op ons rooster. Na een tijdje miste ik de verdieping van het mentoraat etc wel, maar ach dat zou op z’n tijd wel weer komen. Studeren vond ik veel leuker dan verwacht en ook fijn dat ik daar wél meer m’n eigen ritme kon volgen omdat het veel thuisonderwijs was. En het was ook gewoon lekker om ergens te werken waar je geen oud zeer/oude irritaties hebt, haha.

Helaas ben ik uiteindelijk uitgevallen door ziekte en heb ik het lesgeven definitief vaarwel moeten zeggen. Als ik oud-leerlingen tegen kom word ik altijd heel verdrietig dat ik dit werk niet meer kan doen. Het is zwaar en soms ronduit vervelend, maar ook zulk leuk en waardevol werk! Als ik nadenk over maatschappelijke issues komen er nog zo vaak lesideeën in me op, haha. Ik vind het soms juist frustrerend dat ik hier niet meer met mijn groepen mee aan de slag kan, het was echt mijn manier om iets bij te dragen aan de wereld. Al realiseer ik me door jouw post ook wel weer dat dat in je hoofd soms leuker is dan in de praktijk… :sweat_smile:

Ik hoop voor je dat je een modus vindt waarin je deze tropenjaren door kan komen zonder dat het ten koste gaat van je gezondheid of je gezin. Fijn dat je nu in elk geval ruimte en hulp hebt om te herstellen en te ontdekken hoe je straks verder zou kunnen/willen.

3 likes

Nou dat is dus niet makkelijk om te checken voor veel mensen. Ze kijken naar je toetsingsinkomen. Wat is dat? Hoe kom je daarachter? Hoe je het kan berekenen is vaak ook onduidelijk, zelfs na uitleg. Als je loon elke maand wisselt, komt er ook weer van alles bij kijken. En dan wordt het ook opeens anders als 1 kind naar bso gaat. En dan heb je het max uurtarief, dus alles erboven zelf betalen, maar hoeveel is dan precies? Moet je allemaal zelf uitzoeken en berekenen.

Het is gewoon fucking ingewikkeld en een enorm privilege als je dit zelf makkelijk kan uitzoeken én snapt!

15 likes

Maar jij bent blijkbaar niet bang voor zoiets als toeslagenaffaire. Ik denk bij elke toeslag die ik krijg dat ik dat ooit moet terugbetalen. Ik heb ook eens Duo op inspectie gehad of dat ik wel echt op kamers woonde bijvoorbeeld. Dat heb ik nooit bij een ander gehoord :sweat_smile:

3 likes

Dit dit dit. Ik kom in mijn werk bij mensen met lage basisvaardigheden thuis en het is allemaal zo onnodig ingewikkeld. Alles wat je moet invullen, berekenen en in de gaten moet houden. Krab jezelf achter de oren, kijk eens of je vrijwilligerswerk kunt doen waarbij je mensen tegenkomt die dit niet snappen of loop een willekeurig ido-punt in een bibliotheek binnen. De Nederlandse digitale overheid is een dookhof voor mensen met lage basisvaardigheden (en dat zijn er vier miljoen!!!)

6 likes

Anderzijds: als je een oppas moet betalen voor je kind met dezelfde papieren als pedagogisch medewerkers is €700 voor een maand natuurlijk een lachertje.

1 like