Ik vind de lasten ook behoorlijk hoog van de opvang. We willen geen tweede kind, maar ik denk dat het ook maar net aan financieel haalbaar zou zijn met de opvangkosten, de andere vaste lasten en prijzen van boodschappen. En dan moeten we er echt dingen om gaan laten. Nogmaals, het zou kunnen, maar het leven wordt er (financieel) niet denderend van.
Overigens hebben wij nu gezeik met de belastingdienst omdat we kennelijk iets niet goed hebben doorgegeven bij het switchen van opvanglocatie. Wij moeten nu van afgelopen jaar alle facturen en contracten opsturen. En dat moet ook per post en kan niet online. Vind het zo achterlijk geregeld weer.
Als je daadwerkelijk 700 euro voor een gekwalificeerde oppas voor één kind bij jou thuis zou betalen wel ja. Maar dat is toch totaal niet een vergelijkbare situatie met je kind naar de opvang brengen. Ten eerste krijgt de opvang niet alleen die 700 euro die je zelf betaalt maar een heel stuk meer. En dan niet voor één kind maar voor een stuk of 18 op een dag in een groep. Op basis van meer uren dan dat je ooit erheen zal gaan, want 52 weken contract voor 11 uur op een dag dus een heleboel dienstverlening waar je wel voor betaalt en niet afneemt. Met tarieven die het vergoede tarief met het jaar meer te boven gaan.
We mogen echt blij zijn dat de opvang in de meeste gevallen van zo’n hoge kwaliteit is en de out of pocket kosten meestal beheersbaar zijn, mede omdat er toeslagen zijn. Maar vind doen alsof de opvang geen scheet kost én het oordeel over andermans situatie en portemonnee nogal wereldvreemd.
Onze opvang heeft dit jaar zelf in de brief gezet een regeling te willen treffen met ouders in de (lagere) middeninkomens, omdat die er ondanks de toeslagen financieel op achteruit gaan ipv vooruit gaan. Het gaat om.die groep he. Niet om de groep die heel veel toeslagen krijgt of de groep die het volgens sommige berichten hier toch wel makkelijk kan missen.
Goede post! En wat goed ook dat de opvang daar in meedenkt!
En wie zijn wij om te beslissen of iemand het wel of niet goed kan missen? Je weet nooit wat voor (vaste) lasten iemand nog heeft.
Ik schat zo in dat ik niet bij deze groep hoor, maar ik vind het vreselijk ingewikkeld allemaal die verschillende inkomens en bedragen. Niet alleen dit, maar ook met de (voorlopige) aanslag. De ene keer gebruik je je toetsingsinkomen en dan weer je bruto inkomen. Weet ik veel met welke bedragen ik moet rekenen.
Ik kreeg vorig jaar ineens de laatste maanden heel veel minder kinderopvangtoeslag omdat ik een loonsverhoging kreeg en ik dan in verhouding de rest van het jaar te veel had gehad. Ergens snap ik die beredenering, maar de voorbeeldberekeningen die ik erbij kreeg waren complete abracadabra. Vervolgens krijg ik dit jaar het overzicht van vorig jaar en krijg ik ineens weer het dubbele terug van wat ze die laatste maanden hebben verminderd. Fijn om onverwachts zo’n bedrag te krijgen hoor, maar schiet mij maar lek over hoe het nou precies zit.
Plus, wanneer je die rekenhulp aanhoudt van de Belastingdienst zelf kun je er vanuit gaan dat je te veel krijgt en het jaar erop moet terugbetalen. Terwijl ik me zo kan voorstellen dat mensen er vanuit gaan dat die betrouwbaar is, maar eigenlijk moet je er dan voor de zekerheid nog wat bij optellen.
Het zijn zulke gigantische bedragen meteen, ik werd ook even zenuwachtig toen ik voor volgend jaar ruim €25.000 zag staan, ook al weet ik dat dat gewoon allemaal klopt.
Dit heb ik ook gehad, laatste 3 maanden niets gekregen doordat we allebei een verhoging hadden. Maar dat komt ook met zulke gebrekkige informatie, echt niet te doen. Uiteindelijk aan de telefoon wel op kunnen helderen, maar snap niet dat ze dat niet wat duidelijker uit kunnen leggen in een brief (ja alles is vast gestandaardiseerd). Maar als je de toeslag nodig hebt om de eindjes aan elkaar te knopen is dit toch echt heftig, konden het gelukkig wel opvangen nu. Probeer nu toetsingsinkomen maar hoger te zetten aan het begin van het jaar en dan liever later wat terugkrijgen, want dit was echt onhandig.
Ik denk dat wij het gewoon erg oneens zijn met elkaar. Ook rondom de volle uren betalen etc. Het is gewoon best goed geregeld in Nederland en we mogen blij zijn dat we zulk competent personeel hebben die voor onze kinderen kunnen zorgen van grotendeels belastinggeld (waar mensen zonder kinderen net zo aan mee betalen).
Ik denk dat het werkelijke probleem die toeslagen is, ik begrijp niet dat dit niet al integraal geregeld is met de kinderopvang en je als ouder alleen je eigen deel betaalt per maand, zodat die toeslag niet op je eigen rekening komt. En dat die verrekening niet wat ruimer genomen wordt zodat het niet achteraf terugbetaalt moet worden.
Volgens mij zeggen en vinden we hetzelfde maar vind ik jouw vergelijkin met/stel je voor het was een particuliere, even goed geschoolde oppas thuis, voor 700 euro nergens op slaan.
Dit was vroeger zo!
In ons eerste jaar opvang (2019) betaalden wij alleen de opvang het netto bedrag, maar dat doen ze niet meer omdat het vee administratieve rompslomp voor de opvang is als dan de toeslag veranderd. Begrijpelijk wel.
Allee veel opvangplekken willen dit dus niet meer omdat zij dan de administratieve last hebben
Ja het zou ook gewoon per jaar moeten als je het mij vraagt, echt een gek systeem!
Ja maar dan moet iemand het voorschieten.
Ofwel als ouders bruto betalen en einde vh jaar je toeslag krijgen of de opvang moet alles voorschieten.
Zo iets kan alleen als het systeem echt over de kop gaat (bijv IEDEREEN krijgt hetzelfde percentage terug). Want anders blijf je met dat wisselende bedrag zitten afhankelijk van als je salaris veranderd of bij je een bonus krijgt in december.
Ja wat mij betreft het systeem op zijn kop, als je ziet hoe erg het mis is gegaan ent de toeslagenaffaire al genoeg reden.
Toeslagen zijn idd heel onoverzichtelijk omdat je maandelijks 1/12e deel van je geschatte toeslag op jaarbasis als voorschot krijgt. Maar achteraf kan pas berekend kan worden waar je écht recht op had. En veranderingen in loon kan je ook niet altijd voorzien natuurlijk.
Misschien een tip: Ik heb zelf bij de belastingtelefoon toeslagen gewerkt en sindsdien vul ik altijd een ruim te hoog toetsingsinkomen in bij de aanvraag voor toeslagen. Dan krijg je als voorschot minder dan waar je recht op hebt. En bij de naberekening gebruiken ze je wérkelijke inkomen van dat jaar (van je belastingaangifte) dus dan krijg je als nog terug wat je te weinig hebt gekregen. Scheelt ons veel zenuwen.
Maar goed, het is natuurlijk een luxe als je dit kan doen, want dat betekent dat je nog wel een buffertje hebt. Mensen die echt financieel in de knel zitten kunnen dit niet zomaar doen, terwijl het juist voor hun echt erg is als ze achteraf moeten terugbetalen.
Ja n het duurt echt lang voor je het terug krijgt… wij doen dit wel, want we kunnen wel voorspellen wat bijv de onderwijs CAO qua verhoging doet.
Maar over 2025 kregen we nog 2000€ terug, dat kregen we medio oktober pas terwijl we echt vet vroeg onze aangifte hadden gedaan…
Als je weinig toeslag krijgt omdat je partner veel verdient, kan zij/hij ook minder gaan werken. Krijg je meer toeslag en heb je minder opvang nodig. Kan soms gunstiger zijn dan als de minder verdienende partner minder gaat werken.
Mensen lijken dat wel eens te vergeten dat dat een optie is
Of gaan scheiden, nee grapje. Maar sinds de scheiding wel veel meer toeslag omdat maar op 1 loon is.
Nog even en de jongste gaat ook naar de bso 2 dagen ipv kdv. Ik hoop dat dat veel gaat schelen.
Ik vul altijd hoger in, maar afgelopen half jaar gewisseld van baan en niet aangepast. Ben benieuwd, hoop dat half jaar niet zoveel uitmaakt.
Hier nu 2 dagen BSO ipv KDV en het is van netto 265 naar netto 70 gegaan en volgens mij wordt het vanaf 2026 zelfs 40 euro
het is volgens mij voor mij ook nog goedkoper om nog een extra dag BSO af te nemen ipv eerder stoppen op werk, maar vind weer ongezellig dat ik mn kind dan zo weinig zie door de week dus dat is ook wat waard
Ja dat is waar, netto zegt natuurlijk niet zoveel, excuus! Bruto is rond de 1100 volgens mij
Excuus: vorige post weggehaald want sloeg nergens op, we hebben ons inkomen expres ook nog wat hoger ingeschat. Het is te vroeg
Of een uurtarief dat hoger ligt