En verschil tussen of je de woensdag en vrijdag van 12;30-18:30 hebt of de dinsdag en donderdag van 15:15-18:30.
En of je studiedagen erbij in zitten, of je vakantie of schoolweken contract hebt… BSO is zo moeilijk te vergelijken haha
Het is bij mij idd gebaseerd op basis van één inkomen en de BSO dagen zijn bij ons kort omdat de school pas om 15:30 uit is. Dus ik betaal 2x 3 uur per week, uurtarief was dit jaar nog onder de 10 euro. Ik heb wel 52-weken pakket en er zitten 2 studiedagen bij, de rest moet je bijkopen of kan via ruiluren.
Ik ga maandag na een heerlijk verlof weer aan het werk en heb daar mega veel zin in. Ik heb bewust mijn verlof 8 weken verlengd en dat is precies goed geweest, ben er echt wel aan toe weer te werken.
Alleen is er het afgelopen half jaar super veel veranderd op werk, dat ik het ook spanned en lastig vind. Zo hebben we een nieuwe directeur, op mijn afdeling een nieuwe manager en een nieuwe collega met een, voor ons, nieuwe functie. Ik merk dat ik dit toch wel lastig vind, om dan weer mn plek in het team te moeten krijgen. Ook is het zo dat die nieuwe collega een deel van mijn werkzaamheden gekregen heeft en ik die niet terug krijg, maar ik ook nog niet weet wat ik dan wel erbij krijg.
Ook zit zij nu op mijn plek en vind dat dus ook lastig, waarschijnlijk omdat dit dan verandering nummer zoveel is op werk en ik dan steeds gedacht heb, maar ik zit straks wel gewoon nog op mn plekje ofzo.
Ik had niet verwacht dat de boel een half jaar stil zou staan, maar zoveel verandering had ik nou ook weer niet verwacht. En ik ben al geen ster met veranderingen, dus had toch wel gehoopt dat werk nog enigzins hetzelfde zou zijn met alle prive veranderingen. Ik heb wel veel positieve verhalen gehoord over alle nieuwe mensen (op alle afdelingen is beetje stoelendans geweest) en dingen die doorgevoerd zijn, maar toch.
Ik hoop maandag iig dat ik wel op mn eigen plekje kan gaan zitten. (Had bij 1 collega laten vallen dat ik dat wel heel fijn zou vinden en dat het bureau sowieso weer op de juiste hoogte moet, waarna ik ook de enige ben die daar past, haha).
Waar ik wel naar uitkijk is het nieuwe koffiezet apparaat, want slechter dan we hadden kan niet.
Vanaf volgende week behoor ik ook weer tot de wekende moeders, zo spannend! Ik zit helemaal t bedenken hoe we het sochtends moeten doen, wekker zetten, haasten met kinderen die niet eten, etc etc.
Na de geboorte van mijn tweede (maart 2024) een postnatale depressie gekregen en na mijn zwangerschapsverlof geprobeerd weer te werken, maar het lukte niet dus sinds mei 2025 ontslag genomen en werk ik helemaal niet meer (alweer 9 maanden!). Kindjes wel naar de opvang , dus zo veel tijd voor mezelf gehad. Nu voel ik me beter dus heb ik een nieuwe baan gezicht, die begint volgende week.
Hoe doen jullie het ochtendritueel? Hoe laat wegbrengen, ophalen etc etc?
Hier ben ik ook benieuwd naar!
Ik ben gelukkig redelijk flexibel qua werktijden, maar ik ben ook degene die altijd moet brengen en halen, dus moet even gaan puzzelen en ervaren.
Ik heb het voor mezelf nu zo bedacht;
Tassen sowieso 's avonds klaarmaken, kleding voor mezelf en baby vast klaarleggen, lunch maken en ook zelf 's avonds gaan douchen ipv 's ochtends.
Dan 's ochtends:
6.30 zelf opstaan en mezelf klaarmaken (dit is nog de grootste uitdaging met mn ochtendhumeur)
7.15 kind uit bed halen en aankleden (dan maakt mn man de fles of andersom)
7.30 fles geven
8.00 de deur uit
Dan is het voor mij even kijken of ik ontbijt voor ik mn kind uit bed haal of als ik op werk aankom.
Maar wat doe je s ochtends dat je 45 minuten nodig hebt om jezelf klaar te maken en niet ook zou kunnen ontbijten in die tijd? Kan je dan niet een deel s avonds doen?
Ik ga om 6 naar beneden met man en kind, ontbijten met z’n drieën, 6.30 allemaal naar boven + aankleden + tanden poetsen, incidenteel doucht er nog iemand s ochtends maar kind wel altijd in de avond, dan is er vaak nog tijd om even te spelen en lunch/eten maken en 7.20 lopen we naar de opvang. Opvangtas hangt altijd ingepakt aan de kapstok. Maar mijn werktas blijft ook altijd ingepakt en hoeft alleen nog iets te eten bij.
In de avond zorgt de een dat er rond half 6 begonnen wordt met koken zodat we om 6 aan tafel kunnen en de ander dat kind om half 6 wordt opgehaald. We werken wel allebei dichtbij huis (15min reistijd), hebben een flexibele baan en opvang is ook heel dichtbij.
Ik heb dit ruim genomen omdat ik geen ochtendmens ben en daardoor traag, haha. Het is ook kijken hoe t loopt, het is zo aangepast natuurlijk. Net als dat ik nooit een vroege ontbijter geweest ben, dus vandaar.
Wij hebben twee kinderen en doen het zo:
6.35 opstaan, kinderen wakker maken, tanden poetsen. De ene ouder gaat naar beneden om boterhammen te smeren en lunch te maken, de ander kleed de kinderen aan. Dan gaat degene die de kinderen brengt naar boven om te douchen, dat is vaak mijn man en die ontbijt dus niet. Degene die beneden blijft doet dan ook de vaatwasser en wat er nog meer moet gebeuren in het huishouden. De gedouchte is om 7.15 weer beneden en dan gaat de ander ontbijten/douchen. Om 7.30 gaan we de deur uit en dan hebben de kinderen zelfs nog een kwartier kunnen spelen.
Het klinkt allemaal heel gestrest en gehaast maar doordat we het elke dag doen gaat het heel harmonieus en ontspannen. Ik denk dat een routine het makkelijkst is maar je moet gewoon kijken wat werkt voor jou. Ik zou echt nooit een halfuur extra van tevoren opstaan want ik vind dit al te vroeg :’)
Pfoe 6uur, wat vroeg (in de winter)! Maar eigenlijk dus ook wel 5 kwartier nodig in de ochtend?
Misschien is dat een goede voor mezelf (en anderen); backward planning.
-8u weg naar opvang +door naar werk
-uiterlijk 07.15 aangekleed naar beneden en sochtends geen yoghurt met 611818 gesneden fruit eten
-06.45 wekker, kroelen en aankleden
Ik ben altijd alleen 's ochtends en moet om 08:20 uit huis voor school. Kan gelukkig daarna doorrijden naar de opvang en ben meestal iets na 9ne thuis om te werken.
06:15 - Wakker worden
06:30 - Naar beneden, broodtrommels maken en tassen inpakken. Ontbijt maken en klaar zetten.
06:50 - Douchen en klaarmaken
07:15 - Kids wakker maken als ze nog slapen en ontbijten met ze
07:40 - Naar boven met de kinderen. Ik poets de oudste 2 hun tanden en was hun gezicht. Ze kleden zich zelf aan en ondertussen doe ik de jongste aankleden en klaar maken. Daarna doe ik de oudste 2 hun haar.
08:15 - Schoenen en jassen aan en weg.
Pak de tas van mijn jongste wel al in 's avonds en leg alle kleding klaar. Hun douchen ook in de avond.
Als mijn kind tot 6 slaapt dan is dat uitslapen, dus het is ook noodgedwongen. Ivm de onderburen willen we niet eerder naar beneden. En kan vast ook sneller dan 5 kwartier maar die noodzaak hebben we niet: de opvang gaat pas 7.30 open en we hoeven/willen zelf ook niet veel eerder naar werk.
Als het wegbrengen en halen altijd op jou neerkomt, zou ik je man laten aankleden en fles laten doen. Kun jij iets langer liggen of rustig ontbijten, heel chill! Leg kleren evt klaar van tevoren in de avond en pak de tas voor de opvang ook in de avond al.
Yoghurt met gesneden fruit kan je juist heel makkelijk de avond van tevoren al maken. Ik heb mijn ontbijt (yoghurt met fruit of overnight oats) juist altijd al kant en klaar in de koelkast staan zodat het echt deksel eraf en eten is. Je kan dit zelfs voor een paar dagen vooruit maken (als je genoeg bakjes en koelkastruimte hebt).
In mijn geval: douchen, haar en make-up. Dat is toch niet zo raar in de ochtend in 45 minuten?
@Mrs.Fraser ik ontbijt op kantoor of wanneer de kinderen de deur uit zijn. Duurt altijd toch wel even voor ik trek krijg.
Ik/wij doen het zo
6:45: opstaan: ontbijt + lunch klaarmaken
7:00: kinderen wakker maken
7 - 7:15: kind 1 douchen en kind 2 ontbijten
7:15 -7-30: kind 1 afdrogen + aankleden. Ondertussen kind 2 douchen. Daarbij laten we ze dus wel even alleen bij douchen en aankleden om de ander even te helpen.
7-30 - 7:45: kind 1 ontbijten, kind 2 afdrogen en aankleden.
Daarna gaan de kinderen spelen of tv kijken
En dan zelf klaarmaken. Eventuele douchen of anders alleen ff met de washand.
En dan tussen 8 en 8:10 de deur uit.
Zowel alleen als samen doen we het ongeveer zo. Als je alleen bent, is het natuurlijk iets gehaaster. Dus thee drinken terwijl je een kind aanspoort. Maar zonder zelf te douchen kan ik in principe binnen een uur en een kwartier klaar zijn met twee kinderen. En dat is dan beide kinderen douchen (inclusief haren wassen).
We worden hier om kwart over 7/half 8 wakker (nouja mijn wekker gaat half 7 maar i love snooze) en dan is het een soort rennende paniek tot we om 8 uur beide gevoed en aangekleed op de fiets zitten
. Ze is nu al 2 dagen om half 7 wakker en das wel rustiger. Maar als ze niet doorslaapt heb ik echt iedere minuut slaap nodig. (en ze slaapt nu door). Agh we zijn er ook niemand mee tot last, m’n man is al op werk dan. Als hij het alleen doet trekt die dik een uur uit en redt het alsnog niet.
Dat zou idd een goede optie zijn, maar hij moet wel echt op een bepaalde tijd op werk zijn en daarom bepaalde tram halen en dan red hij fles geven sowieso niet. Waarmee niet gezegd is dat ie het nooit gaat doen, maar de ochtenden zullen iets meer op mij komen. Dit hebben we ook ruim voor ik zwanger was al zo afgesproken, omdat we de opvang via mijn werk kunnen regelen en de locatie ook op de route ligt naar mijn werk.
En uiteindelijk gaat het bij ons maar om 2 dagen, want dan gaat ze naar de opvang. We zijn ook allebei een dag vrij en de 5e dag komen mijn ouders naar ons, dus hoeven we ons kind bijvoorbeeld al niet aan te kleden.
Hier doe ik het meestal zo:
7.00 /7.15 eruit en omkleden etc van mezelf. Als kinderen slapen, laat ik ze nog even liggen. Doe wel al lichten aan. 9/10 is de jongste al eerder wakker en die ligt in mijn bed of speelt boven.
7. 30/40 kinderen aankleden
7.45/50 kinderen ontbijten, terwijl ze dat doen dan maak ik de lunchtrommels etc en pak ik de tassen in. Ondertussen hun haren doen als ze eten.
8.15 deur uit naar school/opvang. (Als mn ex tenminste op tijd is om de jongste te halen)
Bij thuiswerkdagen ontbijt ik na het naar school brengen achter de laptop of in de auto naar werk. Eerder heb ik geen trek en drink ik gewoon wat water.
Ik kan eerder opstaan zodat ik meer tijd heb maar blijf liever in bed liggen ookal ben ik wakker. Ookal sta ik uur eerder op, ik blijf op een of andere manier altijd haasten.
Wat spannend!
Ik doe het zo ‘s ochtends.
6.50 wekker en allebei opstaan (dochter en ik)
Vervolgens maak ik ontbijt en dat eten we voor de tv.
7.20 ga ik mijzelf aankleden en dochter kleed ook zichzelf aan.
7.40 doe ik de haren van m’n dochter. Daarna ga ik de keuken in om haar schooltas te maken.
8.00 de deur uit.
Wij hebben allebei wat reistijd naar werk dus kunnen ons kind gelukkig al rond 7u naar de gastouder brengen. Onze dag begint wel wat eerder dan de meeste hier haha. We beginnen namelijk om 7.30/8u max.
Ik sta om 6u op en ga dan douchen en klaarmaken. Mijn vriend staat rond 6:30 op. Soms krijgt kind dat de fles. Als kind nog slaapt laten we hem nog even liggen, pak ik mijn tas in en haal ik hem daarna op om aan te kleden etc. Fles krijgt hij dan op de opvang. We ontbijten allebei op ons werk pas dus dat doen we niet s morgens.
Ik leg wel alvast zoveel mogelijk 's avonds klaar, tas voor de opvang en kleding voor mij en kind. En dan gaat het meestal vrij soepel. Opvang is gelukkig heel dichtbij dus wegbrengen doet mijn vriend meestal en ik haal hem dan weer op.