Werkende moeders

Hahah mijn man heeft dit dus ook, maar dan een uurtje later en ik ben ook echt jaloers soms dat hij in alle rust op kan staan en alles kan doen. Maarja dan zegt die ja dan sta je toch ook op, maar das niet hetzelfde.
Hij vindt het dan weer heel leuk als ons dochter rond half 7 wakker wordt zodat die dr nog heel even kan zien.

2 likes

Die ‘luxe’ zou ik ook wel willen hoor. Een uur eerder opstaan maar niet meteen alles voor iedereen hoeven doen. Ik doe al lange tijd de ochtenden in mijn eentje, man is om 6.15 de deur uit. Normaal gesproken toch. De laatste tijd blijft hij tot 7.00 liggen en staat tegelijk met ons op maar is dan al aan de late kant dus helpt niet. Vroeger deed hij dat wel, maar sinds hij eerder moet starten niet meer.

Onze routine is:
7.00 wekker, ik start met ontbijt en lunch maken.
7.10 kinderen eten en ik pak de rugzakjes in. Daarna probeer ik mezelf aan te kleden en make up.
Kinderen probeer ik aangekleed te hebben voor 7.40 volgorde van kinderen en ik verschilt met de dag, hangt af van wie het snelste eet en geen tantrums heeft.
Om 7.50 iedereen schoenen en jassen aan laten doen want dat duurt zo lang
8.05 vertrekken naar school
8.15 parkeren en nog een stuk wandelend naar de poort
8.20 richting werk rijden als ik geen afspraak om 9.00 heb.

Als ik wel een afspraak om 9.00 heb moet ik zorgen dat we 7.50 kunnen vertrekken zodat ik ze om 8.00 bij de voorschoolse kan afzetten. Dan gaat de wekker een kwartier eerder.

3 likes

Ik ben alleen met m’n kind (4j) op de dagen dat hij hier is en wij doen het zo, school begint om 08:35 uur (eerste bel):
07:00 gaat mijn wekker en ga ik me aankleden en make-up en maak ik ontbijt voor mij en m’n kind en doe ik zijn beker, fruit en broodtrommel in z’n tas
07:30/40: maak zoon wakker en gaan samen ontbijten, doen we op de bank voor de tv
08:00 zoon aankleden en samen tandenpoetsen
08:15 jassen en schoenen aan
08:20 naar beneden en de deur uit

Ik pak mijn werktas avond van te voren in en maak ook zijn broodtrommel, fruit etc al klaar. Ik douche ‘s avonds en leg mijn kleren ook al klaar, m’n zoon wil in de ochtend zelf kiezen maar dat gaat altijd goed.

School is 10 min lopen en als ik hem heb gedropt dan loop ik terug en stap ik de auto in naar werk. Meestal kom ik rond 9u aan, maar op de dagen dat hij bij z’n vader is begin ik eerder.

Werkt voor ons top :pray:t3: ik trakteer mezelf wel vaak op een lunch op werk als ik deze morning runs heb haha

2 likes

Ik zat hier vanmorgen in de auto nog even over na te denken. Dit stopt gewoon volgende maand als de basisschool begint. :sob:

Want dan moet ik op m’n vrije dagen de kinderen doen en dan is m’n vriend al naar het werk.

Nu heb ik nooit verplichtingen op mijn vrije dagen maar dan natuurlijk wel. Shit. Nog een nadeel aan school.

1 like

Tanden poetsen:

• Meteen na het opstaan
  • Na het ontbijt

0 stemmers

En als je stemt op
Meteen na het opstaan; poets je dan 2x de tanden?

Ik zie dat eerder opstaan niet als luxe hoor? :joy: mijn kinderen zijn uiterlijk om 6 uur wakker en vaak eerder, dus ik sta gewoon nóg vroeger op. Maar goed, dat is de keuze die ik maak om bepaalde dingen dan gedaan te krijgen. Als ik naar kantoor ga zit ik ook om half 7 in de auto.

Nee niet twee keer.
Ik heb ‘geleerd’ dat het het beste is om meteen te poetsen na het opstaan. Anders ‘moet’ je minimaal 30 minuten tot een uur wachten na het eten om te poetsen.

Ik neem zelf een smintje nog voor ik de deur uitga en ik heb niet het idee dat mijn kind uit zijn mond stinkt na pap/havermout?

2 likes

Vind zo vroeg opstaan om de kinderen voor te zijn echt heel knap haha. Hoe laat lig je er ‘s avonds in? Ik zou om 4 uur al helemaal gesloopt zijn gok ik.

1 like

Ik ga meestal tussen 21:00 uur en 22:00 slapen en gemiddeld sta ik dan tussen half 6 en kwart voor 6 op. Gelukkig doet mijn man dus het meeste qua klaarmaken en kan ik mijn eigen routine doen. Maar zoals vanochtend is de jongste dan volledig doorgelekt ‘s nachts dus dan sta ik om 6:15 nog wel beddengoed uit te spoelen en een was aan te zetten zodat ik op tijd de deur uit kan :joy:.

Ik vind het allemaal prima te doen zo. Het is niet extreem vroeg volgens mij? Al denk ik als je dat 5 jaar geleden tegen me had gezegd ik spontaan in tranen was uitgebarsten dus ik denk dat het ook weer zo’n gevalletje is dat je referentiekader verandert zodra je kinderen hebt.

4 likes

Ik heb al moeite met om 8u beiden gevoed en schoon de deur uit zijn. Zoveel respect voor al deze vroege vogels.

1 like

Ja, dit heb ik dus ook. Ik wil altijd lekker zelf vast even douchen en klaarmaken, maar zodra ik op de gang sta en de vloer wat kraakt zijn de kids alert en krijg ik geen rust meer. Ik lig dus ook vaak drie kwartier wakker in bed voor de wekker gaat omdat ik weet dat zodra ik opsta ik toch niks gedaan krijg voor mezelf, terwijl ik genoeg te doen heb haha. Ze willen ook niet in bed blijven liggen of spelen ofzo, maar direct verschonen en aankleden en eten. Ik denk dat mijn kind het ook niet zou pikken als de slaaptrainer nog op slapen staat, maar ik wel vast opsta en naar beneden ‘mag’. :stuck_out_tongue:

Het klinkt bij iedereen heel gestructureerd en fijn. Bij ons thuis is het toch echt wel erg chaotisch, de routines krijgen we er maar niet in, net als samen ontbijten bijvoorbeeld. Wij hebben de badkamer beneden, dus alleen al douchen/aankleden/ontbijten loopt hier vaak door elkaar heen. Dan zitten de kinderen beneden al aan het speelgoed voor we bij de badkamer zijn aanbeland.

Als we het samen doen:

• We staan om 7 uur op
  • Ik ga met de oudste naar beneden voor wassen en aankleden. Mijn man doet de baby boven aankleden.
  • Mijn dochter wil direct ontbijten, en zit dus alleen aan het ontbijt als ik nog de tafel dek, koffie zet, mijn lenzen in moet doen, nog in mijn pyjama loop etc.
  • Baby komt binnen en we schuiven aan bij het ontbijt
  • Ondertussen wil peuter weg bij het ontbijt en gaat spelen
  • Wij gaan om en om douchen en aankleden en klaarmaken
  • Dan begint de grote ‘oja tandenpoetsen, haren kammen, plassen en de deur uit’ show

Op de ochtenden dat ik het alleen moet doen is het nog meer chaos :smiling_face_with_tear:

Adhv de verhalen hierboven denk dat ik 's avonds moet douchen, boven meteen moet aankleden, ontbijttafel vast klaarzetten. En de wekker wat eerder op werkdagen (en de slaaptrainer elke dag aanpassen, want geen zin in een wakker kind op de slaapkamer om 6:30 op een vrije dag).

2 likes

Ik zou willen dat vroegop staan bij me past maar… ik ben echt echt geen ochtend mens. Mijn man staat 6.45 op en maakt rond 7.15 de kinderen wakker. Dan heeft ie het ontbijt beneden klaar staan en de kleding in stapeltjes. Hij kleedt de 3 oudsten aan, fixt dat ze ontbijt eten en vult de tassen. Zelf voed ik meestal rond 7.15/7.30 de jongste en sta dan om 7.40 op en zit in 8u met de oudste en de 2 jongsten in de auto (hij zet ze er in) naar school :sweat_smile:. Hij brengt de jongste schoolgaande dan lopend (2 scholen vandaar).
Alleen als hij naar kantoor gaan brengt hij de oudste.

Ik heb nu verlof maar hiervoor deden we het precies zo. Zo lang mogelijk blijven liggen > relaxt opstaan :rofl:

3 likes

Dat was hier ook even schakelen, ook omdat opvang was brengen tussen 8 en 9 en op school moeten ze gewoon om half 9 in de kring zitten (en moet je gymspullen en eten voor heel de dag meegeven)
Maar mijn kinderen zijn nu groter en je went en vrij snel aan. En je vrije dagen zijn dan wel echt voor jezelf!

2 likes

:hot_face: ik word al moe als ik dit lees hahaha

1 like

Haha wat ik moet doen of wat hij moet doen :rofl:?

1 like

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe baan en de baan zelf is erg leuk, alleen moet ik stipt half 9 achter mijn computer zitten op kantoor en dit ben ik totaal niet gewend.

Samenvatting

Het lukt prima, ik heb maar een half uur reistijd van deur tot deur, ik vind het alleen heel jammer en voel me schuldig over het feit dat ik mijn kinderen niet meer kan brengen en ophalen, en dat mijn vriend dat 4 dagen per week moet doen. Hij vindt het geen probleem, maar ik vind het wel veel impact hebben dat ik vroeg de deur uit moet. Ik heb het altijd heel leuk gevonden om hen te brengen en/of halen.

Ik doe absoluut geen belangrijk werk wat per se om half 9 moet starten, en er heeft niemand last van als ik later begin. Alleen is het (kleine) team nu gewoon gewend om om kwart voor 9 te meeten en willen ze dat je om half 9 met je koffie en ingelogde computer klaarzit om al wat mail weg te werken enzo.

Nu heb ik al vanaf het begin aangegeven dat ik idealiter om 9 uur begin en ze zeiden steeds ‘we komen er wel uit’. Deze eerste weken was ik netjes om 2 voor half 9 op kantoor, prima. Maar vandaag had ik een gesprek over iets anders met een van de bazen en hij zei dat hij wilde dat we ten laatste 10 voor half 9 op kantoor zijn. Ik legde uit dat het voor mij al heel wat is om om half 9 op kantoor te zijn, maar hij bewoog niet mee. Verder was het gesprek positief en met alle andere aspecten van het werk zijn zowel zij als ik heel tevreden.

Ik voel me hier nu echt slecht over, want ik weet dat ik het hier volgende week over moet gaan hebben. Ik snap dat je op een bepaalde tijd moet beginnen, maar zo strikt om (10 voor half) 9 aanwezig zijn, is toch ook wel een beetje ouderwets? Ik wil niet vervelend of verwend doen, maar ik heb het er lastig mee. Ook omdat het niet mijn droombaan is misschien en ik twijfel of dat het dan wel waard is om mijn freelancewerk (wat ik altijd naast mijn parttimebaan deed) en tijd met kinderen opzij te zetten (ik werd ontslagen en moest op zoek naar een nieuwe baan). Ben altijd wel enige flexibiliteit gewend.

En dan speelt ook nog mee dat we in een weekend met mijn dochter naar het ziekenhuis moesten omdat ze benauwd was en ze nu al 2 weken herstellende is. Mijn vriend heeft, soms samen met mijn ouders, alles opgevangen zodat ik naar kantoor kon. Ik vond het heel moeilijk dat ik toen niet flexibel was en heb dat vandaag ook nog besproken, of en hoe ik dan verlof kon aanvragen voor het geval ik met een ziek kind zit.

Ze hebben nooit werknemers met kinderen gehad, dus ik probeer alles goed uit te leggen en te zorgen dat ze niet ‘merken’ dat ik kinderen heb ofzo, maar dat is natuurlijk gewoon niet mogelijk uiteindelijk.

Nog wat context: de eigenaren zijn enorme micromanagers, ze zien en weten alles, en werken zelf bijna 24/7.

Sorry voor dit essay, maar het zit me even hoog en ik baal er erg van dat ik me druk zit te maken over die 10 minuten, maar het is net de druppel. Ik hoopte juist dat ze flexibeler zouden worden, en nu wordt het juist lastiger.

2 likes

Je hebt natuurlijk gewoon bepaalde rechten zoals kortdurend zorgverlof dus daar heb ik het hier niet over, maar heel eerlijk klinkt dit alsof jij een bepaalde mate van flexibiliteit zoekt die er gewoon niet is bij dit bedrijf. Uiteindelijk moet zoiets ook matchen en als dingen als op een eigen tijd beginnen en thuis werken hier niet bestaan dan vind ik dat ook ouderwets maar zou zelf niet in de veronderstelling zijn dat je dat kan gaan veranderen.

6 likes

Ja, dat begin ik ook te denken. Ik was door de eerste gesprekken waarin we het hierover hadden in de veronderstelling dat er wel enige flexibiliteit zou komen, maar na het gesprek van vandaag vrees ik daar een beetje voor en denk ik: laat ik dit nu stukslaan op die werktijden?

1 like

Ik zou eerst maar eens het gesprek aan gaan over de verwachtingen die je had nav wat er in de sollicitatieprocedure tegen je is gezegd. En dat de praktijk nu anders blijkt maar dat voor jou wel essentieel is en je dit daarom toen ook hebt gevraagd. Dan merk je snel genoeg of men wil meedenken en er ruimte is. Die flexibiliteit zal nooit grenzeloos zijn, maar dan kan je voor jezelf besluiten of je hiermee kan leven of dan toch liever op zoek gaat naar iets anders.

12 likes

Ik vind vaste en stipte tijden - als je geen baan hebt waarbij je levens red of anderen op je laat wachten - echt niet meer van deze tijd. Maar het klinkt alsof je ergens al weet dat dit het niet is?

21 likes