Werkende moeders

Nee, het zou dan een gebrek aan flexibiliteit zijn waarop het eventueel stukloopt. Zeker in een levensfase met klein(e) kind(eren) vind ik flexibiliteit in mijn werk zo belangrijk. Voor mij heeft mijn meedenkende werkgever op sommige momenten echt het verschil gemaakt tussen overspannen thuis komen te zitten en de ballen wél hoog kunnen houden.

Ik snap dat als je net nieuw bent je je in bochten wringt en meer van je partner verwacht bij een ziek kind, maar een bedrijf wat alleen maar strikter lijkt te worden ipv flexibeler zou voor mij snel verleden tijd zijn. Nadat je het gesprek erover bent aangegaan natuurlijk, maar de eigenaren klinken niet heel tof.

11 likes

Als je de mogelijkheid hebt om iets anders te zoeken zou ik het gesprek zo open mogelijk gooien en aangeven wat voor jou the bare minimum is om te blijven. Dat “we zien wel / het loopt wel los” niet voor jou werkt maar je graag nog het gesprek aangaat om te kijken naar afspraken die voor beiden werken. En anders opzoek naar wat anders of je zzp oppakken. Je klinkt echt niet onredelijk in je wensen.

2 likes

Ik ben het wel eens met @Tostibrood. Dit voelt voor mij als een recept voor een burn-out omdat het in conflict gaat met jouw normen en waarden (het belang en de voldoening die je lijkt te uiten over je rol binnen het ouderschap). Zonder enige mate van flexibiliteit zou het voor mij een no go zijn, zeker als vooraf een andere situatie is voorgespiegeld.

3 likes

Ik vind het al stressen als mn kinderen ziek blijken te zijn en ik dan thuis moet blijven (werk of verlof) terwijl ik een begripvolle manager heb. Laat staan in jouw situatie waarbij er 100% aanwezigheid wordt verwacht. En btw elke dag 10 min inleveren en gratis werken vind ik ook echt heel raar🫠

Hoop dat ze zullen meebewegen en anders op zoek naar iets anders denk ik :slight_smile:

8 likes

Zou hier ook stress van krijgen. Mega ouderwets inderdaad, maar zulke bedrijven en managers bestaan nog. Heb het regelmatig bij vriendinnen gezien: zelfs als ze het voor elkaar krijgen binnen zulke bedrijven, worden ze er constant op aangekeken door collegas en managers met ‘grapjes’ over uitslapen enzo. Vet vervelend en ik zou er voor bedanken als je in die positie bent.

Hier ook zzp, onder andere van wege dit soort fratsen. Nu kan ik -heel luxe- zonder gezeik altijd brengen, halen en vakanties thuis zijn.

3 likes

Bedankt voor jullie reacties! Heel fijn om andere perspectieven te lezen. Ik ga het er deze week over hebben en kijken of ze nog een bepaalde flexibiliteit hebben, en anders hoop ik wat anders te vinden.

2 likes

Wow ja dat is hier bij ons op kantoor ook, al is er dus ook wel veel verdeeldheid over. Er is een kamp met 2 oud gedienden, die beide al meer dan 20 jaar op dit kantoor werken. Die echt super veel waarde hechten aan het op kantoor werken, het liefst van 08:30 tot 16:30 stipt.

Maar er zijn nu dus ook een aantal jongere collega’s, ook met kids, die zich een beetje proberen los te vechten van deze (ouderwetse) tijden. De jongere generatie werkt in ons geval ook vaak nog even een uurtje in het weekend etc etc… wat de oude garde dus weer niet doet.

In het begin trok ik het mij ook zo ontzettend aan, maar nu na 3 jaar heb ik ook wel een beetje schijt hoor. Ik hoop dat ze bij jou ook iets flexibeler kunnen zijn…

1 like

Weet niet of dit het juiste topic is maar heb een vraag over het opnemen van ouderschapsverlof. Kreeg te horen van HR dat ik binnen de organisatie alleen maar structureel ouderschapsverlof op kan nemen. Maar dit is niet mijn insteek. Ik zou graag een aantal ochtenden later willen beginnen/eerder naar huis en daarnaast een keer een dag verlof opnemen. Dit omdat mijn partner afwezig is en dit normaal gesproken opvangt op mijn werkdagen.

Ik hoor graag of er iemand iets van weet en of dit inderdaad alleen structureel mag? Ik moet hier nog opnieuw over in gesprek met HR, over wat de mogelijkheden dan wel zijn.

1 like

Hoe is het bij jou gegaan?

2 likes

Volgens mij klopt dit. Je mag het niet als losse uren inzetten (of tenminste dat mogen ze weigeren).

Ik werk bijvoorbeeld in een 24 uurs rooster en dan mag ik alleen uren inzetten per week, maar niet op een vaste dag zodat ik die extra vrij ben, bijvoorbeeld. Soms wordt dat wel gedoogt.

1 like

Wat gaf HR zelf als reden? Als het vanwege een extra administratieve druk is: ik heb een tijdlang 2 uur per week ouderschapsverlof opgenomen terwijl ik 40 uur per week bleef werken. Daarmee spaarde ik 13 extra verlofdagen per jaar op die ik willekeurig inzette. Misschien zou dat nog een optie kunnen zijn?

1 like

Ik weet ook niet beter dan dat het alleen structureel mag…

1 like

Exacte reden weet ik niet… (hoorde het via mijn leidinggevende) ze wilden meteen al weten hoeveel uur ik per week ouderschapsverlof op wilde nemen. Moet nog met ze in gesprek, maar wil dit wel goed ingaan en voorbereiden.

Ja ook bij ons als structureel verlof en niet bedoeld om als vakantiedagen in te zetten (wat ik wel snap). Maar je kunt wel structureel 2 uur opnemen dan toch om later te beginnen?

1 like

Ja, begrijp ik ook hoor. Maar als ik het allemaal van verlof moet opnemen blijft daar niet veel van over op deze manier. Mijn aanvraag is niet structureel, dus dat gaat niet op dan toch? Of bedoel je wat anders?

Mm ik doe structureel altijd 1 dag in de week maar sporadisch wel eens een losse dag of halve dag omdat ik weet dat ik die dag geen opvang heb (bijv partner weg of studiedag kind) dat vraag ik dan wel al tijdig van te voren aan. Mocht een leraar ziek zijn of kind ziek, dan werk ik gewoon spontaan thuis (in hoeverre dat kan) ik dacht dat ouderschapsverlof juist staat voor inzetten voor je kind?

Ah nee, nu ik het nog een x lees is het inderdaad niet structureel. Evt een aantal weken achter elkaar opnemen ipv een vakantie, zodat je je vakantie uren overhoudt voor dit soort dingen?

Het gaat inderdaad om precies wat jij beschrijft! Bij mijn vorige werkgever kon ik het ook sporadisch opnemen. Mis voor mezelf ook wat wet en regelgeving wat dit betreft waar ik op kan terug vallen.

1 like

Ik moest ook structureel! Was wel echt shit want had tot X datum gezegd dat ik verlof op nam. Toen bleken de wendagen van de opvang opeens die 2 weken daarna te zijn, maar mocht geen ouderschapsverlof meer opnemen omdat het maar 2x was en niet structureel. Vind dat eigenlijk ook echt stom want je zou denken dat ouderschap daar voor bedoeld zou zijn. Moest immers thuis zijn voor m’n kind. Maar geen idee of dat per cao verschilt eigenlijk?

3 likes

Wat lief dat je er naar vraagt!

Het is weer enorm wennen, na een tijdje thuis nu weer ergens in komen (beetje ander vakgebied dus best moeilijk), wel leuk om mijn hersenen weer eens te gebruiken en de dag gaat best snel. De ochtendspits vind ik al minder stressvol, ik moet uiterlijk 0815 de deur uit en we douchen sochtends nooit. Heb gelukkig al wel gemerkt dat ze erg flexibel zijn en mijn directe collegas hebben ook kleine kinderen dus dat is wel heel fijn !

1 like