Hoe krijg je dat je kind dit allemaal op eet? Ik zou willen dat dit lukt, dochter van 2,5 leeft hier op lucht
Uhm ja weet ik niet haha. Hij eet het allemaal maar ik denk dus nu ook een soort groeispurt. Want gisteren at hij echt alles op maar soms is hij ook wel klaar met zijn zijn cracker of groente halverwege.
En in heb een héél actief kind. Hij weet niet wat lopen is bijvoorbeeld.
Haha nee hier ook nooit. Klinkt als een lekker dagmenu, brengt mij ook weer op ideeën ![]()
Wat voor zuivelspread/fruitspread gebruiken jullie? Ben soms wat inspi loos voor wat hij op zn boterham eet. En hij wil vaak vooral ons broodbeleg… maar dat is niet perse gezond (oude kaas bevat veel zout).
Philadelphia light, vega smeerworst, huttekaas, mozzarella. Hummus (wel even checken welke weinig zout heeft). Jam minder zoet, van Hero maar je hebt ook huismerk (zonder zoetstoffen). Geprakte banaan (met beetje pindakaas) of geprakte avocado. Een eitje.
Jam van de Kleine Keuken lust m’n kind niet. Je had vroeger ook een jam van Love my Veggies (of zoiets), maar die is volgens mij uit de handel. Jammer, want die was wel lekker!
Wij geven ook jonge 30+ of 20+ kaas. Nog steeds vrij zout, maar wel minder dan de normale belegen/oude kaas.
En je hebt ook kinder smeerkaas van Eru. Ik heb er zelf niet zo’n fan van dus wij hebben het niet zo vaak. Maar het is wel minder zout en vet van de “grote mensen variant”.
Kindje 2 jaar: Notenpasta, hagelslag, pindakaas, roomboter, honing (met boter/pindakaas). Hij ziet alles al bij zijn zus dus meestal krijgt hij hetzelfde met iets kleinere hoeveelheden
Philadelphia, cottage cheese, fruit&groente spreads van kleine keuken, pindakaas, hummus minder zout, avocado of soms wentelteefjes (ei, kaneel, melk en even bakken, soms met banaan nog erbij)
Zo random die augurk haha maar hij vindt het lekker. En een wrap met 30+ kaas. Plakje kipfilet (wil verder nooit warm vlees eten). At ook nog de boontjes uit de boontjes (ja heel specifiek
Hebben jullie tips voor voedzame gerechten die jullie kinderen heel lekker vinden en vrijwel altijd wel willen eten?
Ik heb momenteel heel veel moeite om mijn peuter een beetje voedzaam te laten eten, ze weigert echt bijna alles. Vanavond had ik een (tomaten)pastasaus gemaakt waarbij alle groenten gepureerd werden, maar het was weer een enorme strijd. ![]()
Weet dat het weer een fase is en dat dat hopelijk snel weer over gaat, maar ik wil even wat succesrecepten van anderen proberen.
Hier is een agv’tje tegenwoordig helemaal het ding, maar daar moet je zelf ook maar net van houden…
Geprakte aardappels, spinazie/bloemkool/broccoli/rode kool en een stukje vlees.
Een bordje met “van alles” doet het hier altijd goed. Een vakjes bord (!) met in elk vakje wat anders: vlees, aardappels, groente en rauwkost.
Of vers gemaakte en gepureerde soepen. En een verse pastasaus met heel veel groente en Boursin (ook gepureerd).
Wij hebben eigenlijk nooit strijd gehad (en gemaakt), dus geen idee of dit werkt. Maar wordt hier altijd goed ontvangen in ieder geval.
Risotto wordt hier altijd goed gegeten. Denk doordat het ook glad/zacht is. En avg ook. Vooral met zoete aardappel, wortel of broccoli en gehaktballetjes ![]()
Het gaat hier echt met fases maar 9/10 keer wordt er ook weinig gegeten. Inderdaad ook ineens geen pasta(saus) meer. Zelfs geen kale met kaas ![]()
Hier werken ‘draken’ pannenkoeken goed. En ja niet meest voedzaam maar als je 50/50 met volkoren meel doet en dan dus met spinazie dan ben ik allang blij dat hij iets eet. En smoothies. Daar gooi ik dan ook spinazie/wortel/avocado door.
Verder werkt samen koken hier ook bijna altijd. Als je zelf het goede voorbeeld geeft door alles te proeven. Onze peuter proeft dan echt bijna alles en ik probeer er dan geen oordeel aan te hangen zoals ‘lekker’ of ‘goed zo’. Maar meer feitelijk: je hebt paprika geproefd, was het zoet of zuur? Daarnaast werkt het ook nog wel eens om te doen alsof het mijn eten is en dan wil ie soms ook nog wel proeven. En soms werkt het ook niet want dan zet ik bijvoorbeeld het geproefde voor zn neus met avondeten en dan eet ie het ineens weer niet (ik denk toch ook dat dat dan met een bepaalde druk te maken heeft?).
Ik volg dit account op insta en veel van haar tips werken bij ons: tanyaclose.dpt
Orzo met (light) naturel zuivelspread er doorheen is hier echt een absolute topper.
Qua groenten voor er doorheen doen wij vaan cherrytomaatjes, erwtjes of heel fijn gesneden broccoli.
Voor de eiwitten nog wat mozerellabolletjes als topping.
Ook heel snel klaar!
Pasta ‘carbonara’ is echt een hit. Spaghetti met crème fraiche, ei (niet zo rauw, wel een beetje meegekookt), erwten/wortels uit de diepvries erdoor en wat kaas. En dan met een restje van vlees/(vega) spekjes of bijvoorbeeld linzen erdoor. En broccolisoep met crème fraiche en kaas erop!
Orzo inderdaad
Dit recept eten wij bijna elke week wel. Meestal met een vis erbij of vissticks, of met vega kipstukjes. Meestal met erwtjes zoals in het recept maar net als @Keroppi ook soms met kleingesneden broccoli of courgette. Voor ons doe ik er ook nog wel eens snijbiet, spinazie of boerenkool doorheen nadat de kinderen opgeschept hebben.
Het enige wat hier op dit moment gegarandeerd gegeten wordt is wraps. En dan wel zo dat hij tijdens het koken een bakje koude bonen (zwarte en kidney) en mais wegsnaait, soms nog met wat paprika erbij, en dan daarna een paar kale (volkoren)tortilla’s besmeerd met zuivelspread of crème fraiche. Dit benadert in ieder geval een uitgebalanceerde maaltijd
Als dreumes at hij echt alles in ruime hoeveelheden but joke’s on me I guess
Edit: die drakenpannenkoeken moeten wij ook maar een proberen @Chicago! Maak je die met verse spinazie of diepvries? En maak je dat dan een beetje fijn voor het in het deeg gaat?
Voor de leuk in het weekend… onze kinderenzijn enorm fan van borrelen haha.
En alles wat je op de plank flikkert is ineens goed.
Spiesjes met tomaat en mozzarella: top. Komkommers, paprika, kipspiesjes, volkoren wrap stukjes, fruit, maar ik hebber ook wel eens droge gekookte pasta bij gedaan en ineens is alles lekker en top. Zij blij, want borrelplank. Ik blij want ze eten dan ineens 5x zoveel groenten als bij gewoon gekookt of in saus oid
Heel herkenbaar die wraps. Dat wordt hier ook nog wel gegeten met kaas. En dan inderdaad van te voren al mais weg snaaien en heel soms paprika (rauw). Bonen eet ie helaas niet. Zelf avocado uitlepelen is soms ook een hit. Oh en wraps besmeren met tomatensaus en kaas. Ook een hit (lijkt op pizza, niet dat echt pizza gewaardeerd wordt haha). Pompoensoep wordt ook soort van gegeten (dippen met brood voornamelijk haha). Alle andere dingen die hier genoemd worden, wordt hier echt niet gegeten. Niks met stukjes en/of zichtbare groente helaas.
Ik maak meestal eerst het beslag en dan doe ik er vaak 3 á 4 blokjes diepvries spinazie doorheen. Volledig geblenderd!
Wat ook nog helpt bij ons kind die van diertjes houdt: slangenpasta (spaghetti), vlinderpasta en wormen noedels ![]()
alles moet gerelateerd aan diertjes haha.
En bietjes waar je een rode tong van krijgt wil ik binnenkort nog proberen. Alles dus spelenderwijs. Dus mocht iemand daar nog creatieve tips voor hebben, kom maar door
Volgens mij had @Foucher een goed recept van een bietenrisotto? En je hebt ook hamsterpasts bij de ah!