Pasta pesto met kip, avg en risotto zijn ultiem favoriet hier
Hier ook een moeilijke eter (tot 2 at hij alles). AVG wordt idd hier goed gegeten, maar vind ik zelf echt niet lekker en wil ik ook niet elke dag eten, dus probeer wel andere dingen. M’n zoontje heeft een afkeer voor “saus” dus alles waar saus op zit dat moet hij niet. Het was vaak droge pasta met kaas of droge noodles met stukjes kip en rauwe paprika.
Wat soms kan helpen is idd zeggen “dat het voor grote mensen is” (werkt natuurlijk wel maar een paar keer) of ik zeg dat het “Spider-Man pasta” is oid. Zou trouwens wel een hit zijn als ze allerlei vormen pasta zouden uitbrengen op de markt haha.
Borrelplank in het weekend zoals hierboven genoemd werkt ook goed! Denk ook omdat er minder druk op zit aan tafel oid en ze gewoon lekker kunnen snaaien? Ik doe dat eigenlijk best vaak in het weekend
maar goed moet mezelf ook makkelijk maken en als hij dan goed eet, why not.
(Ben stiekem wel ‘blij’ om te lezen dat dit dus bij meerdere kids zo is)
Pokebowl en taco’s was hier een uitkomst ineens! Samen alles snijden, alles in aparte bakjes doen en tijdens het eten gewoon zelf alles laten kiezen. Niks geforceerd en ook losgelaten dat alles gegeten moest worden. Uiteindelijk werd er steeds meer geproefd (in de keuken, tijdens het eten). En wat wij kozen werd ook steeds interessanter. Je maakt er ook wat gezelligs van als je diverse kleuren aan ingrediënten hebt, (wauw een regenboog in je bakje
)
Dus ja, stukje autonomie en ook echt geduld. Mijn frustratie gaf hem ook frustratie. Het avondeten was echt niet meer gezellig daarvoor
Ohja, hoe kon ik pokebowl vergeten. Dat eten ze hier ook heel goed! Als toppings hebben we vaak dingen als mais, komkommer, stukjes kip, mango.
Gevolg is wel dat ze nu alles met veel bakjes ‘pokebowl’ noemen. Zo wilden ze laatst dus ‘pokebowl tortilla’s’. Ofwel, je wrap zelf beleggen met toppings.
Nog een post, maar mijn kinderen houden ook van sushi! Weet niet of het per se gezond is of een maaltijd die je iedere week wil voorzetten, maar voor de variatie is het wel goed. Ik rol het dan zelf/samen met ze en doe er dan mango, komkommer of zalm in. En de restjes van de vulling eten ze dan uit bakjes. Valt een beetje in de trend van pokebowl die hierboven genoemd wordt misschien, maar dan kan de oudste het makkelijk meenemen naar school. Brood eet ze dan vaak niet op ![]()
Mijn oudste eet ongeveer alles (sinds hij naar school gaat heeft hij zo veel trek) behalve als het pittig is. De jongste eet niks behalve gekookte wortels
met aardappels. Gelukkig wel rauwkost dus dat krijgt ze er altijd bij en humus om te dippen.
Het zal wel een fase zijn denk ik dan maar.
Mijn kind at alles en heel veel, maar tegenwoordig alleen rauwkost en bonen/kikkererwten uit blik en met geluk vega kip, vega balletjes van de Ikea, aardappels en de korst van een quiche. Soep gaat er ook nog weleens in. Ze groeit goed, eet overdag prima en wordt ook niet wakker van de honger ofzo. Het zal wel, ze zal vanzelf een keer avond gaan eten. Daar ga ik niet speciaal voor koken.
Wraps uit de oven met een bonenprutje van Hak en daarbij avocado en tomaat eet ze overigens wel. Grappig dat dat voor meer kindjes geldt!
Die gekookte wortels (of erwtjes) gaan er hier ook goed in ja… met appelmoes ![]()
Goede tips die pokebowl en die taco’s! Ga het vanavond meteen proberen
Ja ze eet gelukkig wel goed overdag en als ze echt niks eet in de avond krijgt ze een banaan als toetje. Af en toe een groene smoothie erin en dan komt het vast goed. Apart koken doe ik gewoon niet, geen tijd voor ook.
Hier helpt alles los aan bieden (dus ookal zit het in de saus, dan vis ik vaak alls er weer per soort uit…). Voor de rest zijn de meeste tips al genoemd: borrelplank in het weekend, soep met brood, sushi/pokebowl, avg (helaas haha), risotto, smoothies en pizza (daar neem ik nog weleens die magnioni bodems en dan zelf toppen met wat geaccepteerde groenten en kaas).
En meer buiten het avond eten om: meehelpen in de keuken helpt ook vaak goed, een ‘knabbelbakje’ tijdens een filmpje kijken gevuld met groenten en fruit en een crackertje en sinds deze week gaat ze naar school en stop ik groenten in de lunchtrommel. Die gaan ook iedere keer op (wel categorie tomaatjes, komkommer, paprika en wortel, maar toch).
Mijn kind had vanavond een culinair hoogstandje
Chipolataworstjes met paprika on the side hahaha
Oh ja dat is hier ook! Pasta en noedels zijn “grote slangen” haha. Thanks voor de suggesties, heel herkenbaar allemaal idd.
En voor mijn saushater (cc @Theekransje) wil het ook nog wel eens werken om de pasta door de (niet te dunne) saus te roeren en alles in één pan op tafel te zetten. Dus gister hadden we volkoren fusilli in een roomsausje met prei, doperwtjes en kastanjechampignons en daar is wel wat van gegeten. Gelukkig eet hij overdag ook wel goed net zoals die van jou @Feather maar ik mis de tijd dat hij met plezier een groot bord spaghetti mèt saus at
Dat maak ik eigenlijk nooit, dus dat recept komt niet bij mij vandaan hahaha. Misschien ook wel een goede om te proberen!
Bedankt voor de vele tips en ideeën allemaal!
Ik ga de komende tijd alles uitproberen.
O, dat was ik denk ik
Is hier nog steeds een hit!
@Chicago @Vloeistof
Zie dat AH de link heeft aangepast naar een ander recept met bietjes (en feta), dat is denk ik ook lekker. Maar ik gebruik altijd deze: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R697366/bietenrisotto-met-spekjes Door de (vega) spekjes wordt het extra goed gegeten ![]()
Plaattaart met biet is hier ook een hit trouwens!
Ooh super dankjewel! Ik ga dit proberen!
Oké het is wel een AVG-tip, maar vind dit best prima in deze tijd! Hutspot wordt hier dus ineens goed gegeten (kind ook zelf laten stampen). Met (Vega) worstjes erbij, appelmoes en kind had zo z’n bord leeg
was deze week ook 1+1 bij de Jumbo en ik pleur aardappelen (koop gewoon zo’n zak stamppot aardappelen) en die hutspot in 1 pan, dus ook echt binnen een kwartier op tafel ![]()
A win = a win
dit staat hier ook wekelijks op het menu en gaat het ook zo:
- worstjes
- appelmoes
- aardappeltjes
- boontjes
Weet niet hoe oud je kind is: heb je wel eens een “eetwedstrijdje” gedaan? Dan zeg ik: wie als eerste een hap bonen op heeft! En dan neemt hij snel een hap (hij wil dan altijd winnen). Werkt hier echt goed (disclaimer: of het pedagogisch verantwoord is om eet wedstrijd te houden, geen idee, maar het is gewoon speels ofcourse en soms doe je gekke dingen om je kind (groenten) te laten eten
).
Hij is net 2! Dus denk nog iets te klein. Ik heb vorige week wel een heel rollenspel uitgevoerd aan tafel met auto’s die de groenten heel lekker vinden!!! Het boeit hem niet haha.
Maargoed hij had in de middag wat paprika op. En ik hou mezelf maar voor dat ik ook (semi) groot ben geworden op wortels uit pot en spinazie a la crème met heeeeel veel appelmoes. En nu eet ik bijna alles ![]()
Ja same! Ik at als kind alleen spaghetti met ketchup als ik m’n ouders moet geloven en nu lust ik bijna alles haha