What my kid really eats

Heeft iemand nog fijne, makkelijke, snelle succesrecepten voor doordeweekse avonden na opvang / werk? Ben een beetje inspiratieloos…

1 like

Ik maak eens in de zoveel tijd een mega portie bolognesesaus (eet er vaak 6 keer van). Deze vries ik dan in ziplockbags in. Op zulke dagen grijp er daar vaak naar, met verse pasta erbij die maar 3 minuten hoeft te koken ben ik dan zo klaar. AH heeft heel vaak 1+1 gratis op verse pasta. Zit ook lekker veel groente in die saus. Als ik het nog makkelijker wil en de vriezer is leeg dan pak ik zo’n potje verse pastasaus mee en warm ik die erbij op.

Ik ben vaak met het avondeten alleen met m’n zoontje dus wat ik ook vaak doe is voor 2 dagen koken. Vooral met dingen die makkelijk te bewaren zijn in de koelkast zoals macaroni of nasi.

Heb ik een beetje tijd dan maak ik iets gebakken aardappels + groente en vlees(vervanger).

Soms probeer ik hem iets later op te halen van de opvang zodat ik tijd heb om iets voor te bereiden. Dat scheelt ook een hoop gestress, maar dat is niet altijd haalbaar.

3 likes

Ziet er goed uit! Gaat op de lijst.

We proberen idd altijd de vriezer vol te hebben, @DahliaDavin, maar we zijn net verhuisd en ivm klussen even geen tijd om de vriezer weer vol te koken, haha. Komt wel weer!

Hoe gaat het met jouw zoontje met eten inmiddels, @Printemps?

2 likes

Ik maak vaak een soort leftover omelet. Dit was dan voor ontbijt maar kan prima als avondeten: overgebleven spaghetti en snijbonen bakken in de pan, en 2 eitjes erdoor.

Bijna de helft was op.

Je kan ook een grotere pan soep maken van tevoren of invriezen en wat ik dan doe om hem meer te vullen is vermicelli of kleine macaroni achtige dingen erin.

3 likes

Wat hier ook altijd wel een succes is zijn wraps wij doen dan volkoren wraps (gewoon ff 1 minuut opwarmen in de oven), iets van gehakt (kip of groente maar kan ook prima vega) bakken, zak voorgesneden groente bakje en potje medium tacosaus opwarmen (ook 1 minuut in mangnetron) en dan alles op tafel en kan iedereen zelf maken. K. eet ze inmiddels echt als wrap, R. eet alles los.

Of het ultieme kindermaal zoals mijn man zegt: vissticks, spinazie a la creme uit de vriezer en dan aardappelkroketjes of gebaken aardappels erbij. Ook prima met pasta trouwens.

Verder maak ik vaak voor 2 dagen: risotto, nasi, pastagerecht. Ovenschotel op basis van aardappels of lasagne. Of bv zoete aardappelsoep en dan de ene dag als soep met brood erbij en de andere dag rijst erin mee koken, dan wordt het een soort saus achtig iets bij de rijst. Bij echt geen zin/lege vriezer is kant-en-klare lasagne hier het antwoord. Die van de Lidl is niet duur en echt prima. Die van de Aldi vind ik geen aanrader iig :stuck_out_tongue:

3 likes

Bij ons ook beetje hetzelfde, L blijft aan de lichte kant en wat ze niet wil eten eet ze ook echt niet. Maar we maken er maar gewoon geen strijd van, soms verrast ze ons: ze lijkt rijst nu ineens lekker te vinden terwijl dat altijd uit den boze was :woman_shrugging:t3:. We houden idd ook wat minder rekening met haar; hier het eten en Joe succes!

2 likes

Als er hier even minder gegeten wordt maak ik altijd pasta met zalm en courgette, ui en knoflook.
Echt heel simpel courget ui en knoflook bakken en dan pureren tot een sausje. Zalm bakken en in blokjes snijden alles door elkaar met de pasta , mijn kinderen vinden dit heerlijk!
Ook inderdaad pasta met veel groenten en rode saus. Of kikkererwten met een sausje van paprika, tomaat, wortel, ui wat je maar wil en daar dan orzo bij laten koken.

Ik lees en zie hier vaak dat kinderen alles los eten, maar hier eten ze juist het liefst gerechten zoals hierboven.

3 likes

Wij eten vaak keer soep met brood.
Pasta, een beetje tomatensaus houd ik apart en dan eten we later in de week Magionni bloemkoolbodem pizza.
Keertje Avg (vega), wraps.
Roerbak mie.

Soms echt inspiratieloos en hetzelfde.

2 likes

Wij doen drie keer per week Hello Fresh. Voorheen hield ik er rekening mee dat ik recepten koos die mijn kind misschien lekker vindt, maar daar ben ik mee gestopt. Ik geef haar gewoon wat wij eten. Ze lust weinig dus als er niet minstens één onderdeel tussen zit dat ze lust, vul ik dat zelf aan met: kikkererwten, gebakken aardappels, wrap met een beetje kaas, komkommer, cherrytomaatjes, gebakken ei of vissticks (dat is zo’n beetje alles wat ze eet).

1 like

Hier veel pasta’s. Want dat eten de kids graag en is snel klaar.

• Macaroni
  • Spaghetti met zalm, spinazie, boirsin etc
  • Fusili met kip, broccoli, room, pesto, parmezaan etc

En verder vaak nasi, stampotten. Vooral andijvie en dan neem ik die voorgeschilde aardappels :see_no_evil:.

En mijn vriend kookt regelmatig uitgebreid op zondag en dan eten we dat maandag ook.

2 likes

Dat is ook de reden. 18uur eten redden we vaak niet ivm werk dus moet snel en makkelijk.
Soms kook ik wel uitgebreid voor haar en dan is het 1 hap en klaar. Zo zonde.

1 like

Ik liet m’n kind gister ravioli en pastasaus uit pot proeven en ze vond het heerlijk. Ik weet dat kinderen geen zout en suiker mogen maar ik dacht ja hoeveel eet ze er nou van en vroeger kregen kinderen ook smeerkaas of leverworst op brood. Of danoontjes. Die zijn ook allemaal groot geworden.

Voel me nu de hele dag wel een soort van “schuldig” alsof ik haar nu verpest. Ze heeft 1 ravioli op en 1 eetlepel pastasaus. En een wortel.

6 likes

Ik herken wat je schrijft @Yzile, heb dit zelf ook. Wel de ene dag meer en de andere dag compleet schijt. Maar juist dat wisselende maakt dat ik ook weer erg het gevoel heb van ‘ik doe maar wat’.
Ik vind het best stom dat wij moeders (en vaders) zo onzeker worden gemaakt door alles wat niet goed zou zijn. Geen zout, geen suiker, alles bio, niet teveel of geen vlees, niet teveel of geen koemelk, etc etc. Pff ik heb daar allemaal de tijd en energie niet voor, soms zijn ze gewoon lastig en dan is het hier heb je een liga en klaar (eigenlijk… elke dag wel).

8 likes

Ja dat sommetje had ik ook al gemaakt dus dacht dat het wel kon maar kwam op een ander forum terecht waar mensen tot 3 jaar niks kant en klaar gaven want ze krijgen ook zout binnen via brood en zelfs fruit bevat natrium…
toen dacht ik oh shit geen idee hoeveel brood en fruit ze op heeft bij oma vandaag.
Ze vond het ook zó lekker en likte het hele bakje uit terwijl ze normaal amper wat eet savonds haha

Maar bedankt voor jullie woorden @Freedom . Je moet er eigenlijk gewoon niet te moeilijk over doen en alles kan met mate geen kwaad denk ik

1 like

Huh, kinderen eten geen smeerkaas en leverworst meer? En hoezo mogen kinderen geen suiker? In een appel zit ook suiker…

(Smeer)leverworst bevat veel vitamine A. Een teveel daarvan kan schadelijk zijn voor kinderen. Een te grote inname kan bijvoorbeeld leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid. Bij kinderen jonger dan 4 jaar raden we daarom af om (smeer)leverworst en paté op de boterham te geven.

Gewone (smeer)kaas bevat te veel zout. De nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Hüttenkäse en zuivelspread kan wel worden gegeven.

Staat op Voedingscentrum… en qua suiker; gaat niet om fruit maar om toegevoegde suikers aan bv pastasaus en danoontjes

2 likes

Geweldig, dankje! Je wordt zo bang gemaakt soms!!

3 likes

De verpleegkundige van het cb zei tegen ons ook: ja je moet gewoon wat afwisselen met beleg. Want zeker met smeerbaar beleg kun je overal wel iets op aanmerken. Te zout, te vet, te zoet… Dan blijft er niks over wat je je kind kan geven haha.
Alles met mate en dan komt het vast wel goed denk ik. Volgens mij hebben bijna alles ouders ook het gevoel van: ja ik doe maar wat, en mijn kind doet het nog steeds goed :sweat_smile:

4 likes

Afspraak buiten de deur dus lunch meegenomen.

En omdat ze zo lief was in de stad nog even een beloning gehad.

Van de banaan maak ik straks pannenkoekjes denk ik.

11 likes

Ochtend

En avond +5 stukken kibbeling. Oranje is pompoen puree, vond ze echt heel lekker.

7 likes