What my kid really eats

Ik herken wat je schrijft @Yzile, heb dit zelf ook. Wel de ene dag meer en de andere dag compleet schijt. Maar juist dat wisselende maakt dat ik ook weer erg het gevoel heb van ‘ik doe maar wat’.
Ik vind het best stom dat wij moeders (en vaders) zo onzeker worden gemaakt door alles wat niet goed zou zijn. Geen zout, geen suiker, alles bio, niet teveel of geen vlees, niet teveel of geen koemelk, etc etc. Pff ik heb daar allemaal de tijd en energie niet voor, soms zijn ze gewoon lastig en dan is het hier heb je een liga en klaar (eigenlijk… elke dag wel).

8 likes

Ja dat sommetje had ik ook al gemaakt dus dacht dat het wel kon maar kwam op een ander forum terecht waar mensen tot 3 jaar niks kant en klaar gaven want ze krijgen ook zout binnen via brood en zelfs fruit bevat natrium…
toen dacht ik oh shit geen idee hoeveel brood en fruit ze op heeft bij oma vandaag.
Ze vond het ook zó lekker en likte het hele bakje uit terwijl ze normaal amper wat eet savonds haha

Maar bedankt voor jullie woorden @Freedom . Je moet er eigenlijk gewoon niet te moeilijk over doen en alles kan met mate geen kwaad denk ik

1 like

Huh, kinderen eten geen smeerkaas en leverworst meer? En hoezo mogen kinderen geen suiker? In een appel zit ook suiker…

(Smeer)leverworst bevat veel vitamine A. Een teveel daarvan kan schadelijk zijn voor kinderen. Een te grote inname kan bijvoorbeeld leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid. Bij kinderen jonger dan 4 jaar raden we daarom af om (smeer)leverworst en paté op de boterham te geven.

Gewone (smeer)kaas bevat te veel zout. De nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Hüttenkäse en zuivelspread kan wel worden gegeven.

Staat op Voedingscentrum… en qua suiker; gaat niet om fruit maar om toegevoegde suikers aan bv pastasaus en danoontjes

2 likes

Geweldig, dankje! Je wordt zo bang gemaakt soms!!

3 likes

De verpleegkundige van het cb zei tegen ons ook: ja je moet gewoon wat afwisselen met beleg. Want zeker met smeerbaar beleg kun je overal wel iets op aanmerken. Te zout, te vet, te zoet… Dan blijft er niks over wat je je kind kan geven haha.
Alles met mate en dan komt het vast wel goed denk ik. Volgens mij hebben bijna alles ouders ook het gevoel van: ja ik doe maar wat, en mijn kind doet het nog steeds goed :sweat_smile:

4 likes

Afspraak buiten de deur dus lunch meegenomen.

En omdat ze zo lief was in de stad nog even een beloning gehad.

Van de banaan maak ik straks pannenkoekjes denk ik.

11 likes

Ochtend

En avond +5 stukken kibbeling. Oranje is pompoen puree, vond ze echt heel lekker.

7 likes

Ik wilde een keer een eetdagboekje doen maar ik vergeet het steeds. Van zn avondeten heb ik wel foto’s. Kindje van 13 maanden. Maar 1 nafoto want mn vreetzakje eet altijd alles op :see_no_evil:

Vanavond: kabeljauw met kruiden, pasta met een beetje pesto en boontjes.

Couscous met restjes groenten

Vegaballetjes en zoete aardappel

Pastaatje

Wij eten geen vlees (wel vis) en maak me ook wel zorgen om ijzerinname. Iemand daar een goede tip voor? Hij eet wel linzen en spinazie maar verder geen heel ijzerrijke producten denk ik?

13 likes

Wauw wat knap dat hij dit zo goed kan eten al! Heb je de rapley methode gedaan? Of gewoon elke keer wat grover gaan aanbieden?

Ik stamp de hapjes nu die ik voor ‘m maak i.p.v. pureren, dat gaat prima. Maar echt zo in stukken aanbieden (nog) niet.

Ben benieuwd hoe jij dat hebt gedaan. Mijn zoontje is nu 12 maanden.

3 likes

Geef je hem wel eens rozijnen, gedroogde abrikozen of volkoren boterham met appelstroop? Ook onwijs ijzerrijke voeding!

2 likes

Ik ging in het begin gewoon even goed opzoeken wat allemaal plantaardige bronnen van ijzer waren, en zorgde dan dat ze dat vaak op dr bord kreeg. Ook met iets van vitamine C erbij (bijvoorbeeld paprika), want dan wordt het beter opgenomen.
Havermout bevat redelijk wat ijzer en dat gaat er hier goed in. Kikkererwten ook trouwens.

2 likes

Nee ik heb geen rapley gedaan, maar inderdaad steeds grover! Ipv stampen kun je overgaan op de groente klein snijden en goed garen en bijvoorbeeld macaroni, zoete aardappel en parelcouscous wat zachter te bereiden dan je voor jezelf zou doen! Ik zou ook eens experimenteren met iets dat je kindje graag eet en dat iets grover (veilig) aanbieden, wie weet lukt dat al prima!

@Dr.Watson oh dat is een goede tip, om te combineren met vitamine c!

@Mrs.Fraser dat eet ie inderdaad ook! Ik wist niet dat rozijnen en abrikoos een goede bron zijn. Met al die kleine beetjes heb ik het gevoel dat er veel meer ijzer in moet haha.

1 like

Een kind tot 6 jaar heeft ongeveer 8 mg ijzer per dag nodig en in een boterham met appelstroop zit al snel een derde van de benodigde ijzer. Uit de test van de consumentenbond is gebleken dat Frutesse of Hero Rinse Appelstroop extra ijzer toevoegen aan hun appelstroop, misschien kan je dat proberen? Overigens ook belangrijk om bij ijzer uit niet dierlijke bronnen voldoende vitamine C binnen te krijgen om de opname van ijzer te versterken en juist zuivel vermijden bij de maaltijd, want dat remt de opname van ijzer weer.

Je hebt ook nog roosvicee ferro, met extra ijzer, maar dat zou ik je zoontje niet aan doen. Ik vind dat zelf echt heel goor en heeft een sterke ijzer smaak.

1 like

8 milligram wel, scheelt weer wat haha

2 likes

Eetdagboekje! Ze had best veel gegeten vandaag!

Ontbijt (wentelteefjes)

Tussendoortje

Lunch was overgebleven fried rice die we samen van 1 groot bord hebben gegeten.
Na het dutje heeft ze nog wat komkommer gegeten en 2 crackers met pindakaas.

Avondeten was vegetarische kippensoep van unox (beviel heel goed! Heb er nog extra champignons en bulgur in gedaan) was helemaal op + nog 2e portie beetje.

Hierna nog een volle beker plant melk en vegan gummybeertjes van de laidol.

11 likes

Wat een onwijs leuk bord!! Waar is die van?

1 like

Die met die kat denk ik dat je bedoelt? Van Liewood!

3 likes

Ziet er leuk uit allemaal!
Hoe oud is jouw dochter?

2 likes

Ja die! Super leuk :heart_eyes:

2 likes