What my kid really eats

Ik wilde een keer een eetdagboekje doen maar ik vergeet het steeds. Van zn avondeten heb ik wel foto’s. Kindje van 13 maanden. Maar 1 nafoto want mn vreetzakje eet altijd alles op :see_no_evil:

Vanavond: kabeljauw met kruiden, pasta met een beetje pesto en boontjes.

Couscous met restjes groenten

Vegaballetjes en zoete aardappel

Pastaatje

Wij eten geen vlees (wel vis) en maak me ook wel zorgen om ijzerinname. Iemand daar een goede tip voor? Hij eet wel linzen en spinazie maar verder geen heel ijzerrijke producten denk ik?

13 likes

Wauw wat knap dat hij dit zo goed kan eten al! Heb je de rapley methode gedaan? Of gewoon elke keer wat grover gaan aanbieden?

Ik stamp de hapjes nu die ik voor ‘m maak i.p.v. pureren, dat gaat prima. Maar echt zo in stukken aanbieden (nog) niet.

Ben benieuwd hoe jij dat hebt gedaan. Mijn zoontje is nu 12 maanden.

3 likes

Geef je hem wel eens rozijnen, gedroogde abrikozen of volkoren boterham met appelstroop? Ook onwijs ijzerrijke voeding!

2 likes

Ik ging in het begin gewoon even goed opzoeken wat allemaal plantaardige bronnen van ijzer waren, en zorgde dan dat ze dat vaak op dr bord kreeg. Ook met iets van vitamine C erbij (bijvoorbeeld paprika), want dan wordt het beter opgenomen.
Havermout bevat redelijk wat ijzer en dat gaat er hier goed in. Kikkererwten ook trouwens.

2 likes

Nee ik heb geen rapley gedaan, maar inderdaad steeds grover! Ipv stampen kun je overgaan op de groente klein snijden en goed garen en bijvoorbeeld macaroni, zoete aardappel en parelcouscous wat zachter te bereiden dan je voor jezelf zou doen! Ik zou ook eens experimenteren met iets dat je kindje graag eet en dat iets grover (veilig) aanbieden, wie weet lukt dat al prima!

@Dr.Watson oh dat is een goede tip, om te combineren met vitamine c!

@Mrs.Fraser dat eet ie inderdaad ook! Ik wist niet dat rozijnen en abrikoos een goede bron zijn. Met al die kleine beetjes heb ik het gevoel dat er veel meer ijzer in moet haha.

1 like

Een kind tot 6 jaar heeft ongeveer 8 mg ijzer per dag nodig en in een boterham met appelstroop zit al snel een derde van de benodigde ijzer. Uit de test van de consumentenbond is gebleken dat Frutesse of Hero Rinse Appelstroop extra ijzer toevoegen aan hun appelstroop, misschien kan je dat proberen? Overigens ook belangrijk om bij ijzer uit niet dierlijke bronnen voldoende vitamine C binnen te krijgen om de opname van ijzer te versterken en juist zuivel vermijden bij de maaltijd, want dat remt de opname van ijzer weer.

Je hebt ook nog roosvicee ferro, met extra ijzer, maar dat zou ik je zoontje niet aan doen. Ik vind dat zelf echt heel goor en heeft een sterke ijzer smaak.

1 like

8 milligram wel, scheelt weer wat haha

2 likes

Eetdagboekje! Ze had best veel gegeten vandaag!

Ontbijt (wentelteefjes)

Tussendoortje

Lunch was overgebleven fried rice die we samen van 1 groot bord hebben gegeten.
Na het dutje heeft ze nog wat komkommer gegeten en 2 crackers met pindakaas.

Avondeten was vegetarische kippensoep van unox (beviel heel goed! Heb er nog extra champignons en bulgur in gedaan) was helemaal op + nog 2e portie beetje.

Hierna nog een volle beker plant melk en vegan gummybeertjes van de laidol.

11 likes

Wat een onwijs leuk bord!! Waar is die van?

1 like

Die met die kat denk ik dat je bedoelt? Van Liewood!

3 likes

Ziet er leuk uit allemaal!
Hoe oud is jouw dochter?

2 likes

Ja die! Super leuk :heart_eyes:

2 likes

Ze wordt in juli alweer 3!

4 likes

Ja vind ik ook @HotMomma, zo divers ook altijd!

3 likes

@Grey wat lief dankjulliewel haha. Ik vind het juist vaak eentonig want ik pas vaak gerechten aan/kook apart voor S. Wij eten zelf graag pittig en S houdt niet zo van saus (zoals op de pasta) waardoor ik al snel uitkom op iets makkelijks voor haar haha.

2 likes

Ben ik weerrrr

De lunch was in de stad, een krentenbroodje en een raketje lol.

Tussendoortje op poezenbord was zga op, op een paar paprika reepjes na.

Avondeten was wederom unox soep, erwtensoep met vega worst. Heb er ook extra vermicelli ingedaan. Beviel erg goed, 2 porties van op!

Volgens mij heeft ze een groeispurt ofzo want ze eet echt veel voor haar doen.

11 likes

Het brengt me wel op ideeën , ik kook ook best vaak apart voor ze maar ik ga vaak voor hetzelfde. Zo’n gevulde soep is ook een goed idee, ik ga het binnenkort eens proberen, de oudste wilde het eerst nooit maar misschien inmiddels wel.

Volgens mij raakt de oudste weer in een groeispurt want die wil de hele dag door eten de laatste tijd. De jongste eet altijd wel goed.

Snackbakje:

Ging helemaal op op een paar kleine stukjes komkommer na. Oudste kreeg daarna nog wat yoghurt want die had nog honger.

Avg maaltijd met vegan visstick:

Beide nog extra aardappeltjes gehad. Uur later vroeg de oudste om nog een boterham (ook opgegeten) :sweat_smile:

8 likes

Hoe oud zijn jouw kids?

De oudste wordt over een paar maanden vier en de jongste is één jaar en vier maanden.

Ahhh oke. Hoe eet jouw jongste, zelf met vorkje of met handjes, of voeren jullie hem/haar? Ik worstel hier echt mee :joy: (18 maanden)

1 like