Oe dat klinkt lekker, thanks voor de tip!
Het is al vanaf haar 2e haha, maar hopelijk is het rond dr 5e over dan.
Ontbijt flink bord brinta en meloen (vroeg ze zelf om)
Rest van de dag op de opvang.
En nu savonds flink bord soep (heeft mn moeder gemaakt, iets met aardappel, wortel, tarly graan, vermicelli en kipballetjes).
Die was dus heel lekker:
Verder gerechten die het altijd goed doen zoals hierboven gevraagd:
- alle soorten gevulde soep
- bananen pannekoekjes
- gewone pannekoeken
- bananenbrood/wortelcake (kan je ook courgette aan toevoegen idd)
- crackers met pindakaas/vega smeerworst
- hartige rijstepap met bijvoorbeeld wortel en of pompoen (zelfgemaakt)
- pompoenpuree, kan je ook bijvoorbeeld erwtjes aan toevoegen.
Had American pancakes gemaakt voor de lunch:
Oudste at er twee op, de jongste 1,5 (en liet de stukjes appel liggen)
Avondeten was spaghetti en een stuk van zo’n vega Griekse rondo. Ik weet nog dat ik die vroeger lekker vond maar vond het echt niks.
Oudste moest zoals verwacht niks van de groente en de vega burger hebben, ze at wel spaghetti met een beetje saus (meestal is dat ook een no go) en heeft nog wat extra spaghetti gehad.
Ik vind het zo grappig dat zoveel kindjes iets hebben tegen saus ![]()
Ja haha wat is dat toch he, en ook dat alles het liefst gescheiden van elkaar op het bord moet liggen, dat zie ik ook vaker.
Dit is mijn kind!
Verder nog:
-Wraps met rijst erin ( vraag niet waarom) en gehakt / kip / paprika en kaas en dan even tussen grill ijzer.
-Pasta pesto met kip ( alles wel apart)
-
Tosti met kaas
-
Kaasstengel
-alle vormen van yoghurt / kwark ( maar juist geen vla of andere zoete toetjes)
-
muesli choco met yoghurt, banaan en honing
-
Speculoos op brood ( dank aan Oma)
Aaah die laatste foto, dat is net onze oudste die is ook dol op soep. Onze jongste daarentegen… eet het gewoon niet. Afgelopen weekend heb ik letterlijk met een zeef het vocht uit de goed gevulde groentesoep staan zeven omdat ik geen zin had iets anders te maken en ze anders ook de vulling niet at
stomme is dat ze het allemaal prima lust maar zodra het dus soep is… dan stopt ze 1x de lepel in haar mond en is het nee en klaar ![]()
Ja ik lees dat hier dus veel, terwijl mijn kinderen juist niks los eten van elkaar. Maar alles met saus en door elkaar:
Ja mijn kind eet ook alles door elkaar en eigenlijk nooit los gegeten behalve als baby bij introductie van eten. Denk dat iedereen z’n eigen manieren heeft. Ons traditionele keuken is trouwens ook van alles door elkaar.
Wel handig @Roggebrood @Broodrooster! Dan hoef je er ook minder rekening mee te houden. Bij ons is het dus het ene kind wel en de ander niet.
Nou hier weer een foto (is het al duidelijk dat ik vakantie heb
)
Avondeten was parelcouscous met groenten uit de oven en wat geitenkaas en avocado. Was de bedoeling met kikkererwten maar die was ik vergeten te kopen. Voor de oudste de boel gescheiden en wat mais en komkommer erbij want de groente uit de oven eet ze toch niet. De omelet was over van de lunch, die hadden ze toen beide niet aangeraakt, dus dat er maar bij gedaan.
De ovengroenten bleven liggen maar verder ging het op. Met de lunch hadden ze weinig gegeten en daarna waren ze naar de opvang dus ik denk dat ze flink trek hadden.
Zondag, udon noodles met soya/honing en wat overgebleven groenten.
Heb ook besloten om gewoon meer met de pkt mee te laten eten en dus niks los van elkaar te geven en het ging vandaag heel goed! Farfalle met pangafilet in kokosroom, spinazie en kruiden. Was veel lekkerder dan het eruitziet overigens haha.
Ze heeft zelf nog een tweede keer opgeschept. Alleen spinazie liet ze links liggen.
En nu eet ze nog een hele hoop bananenpannenkoeken die ze vanochtend niet heeft gegeten.
Ik ben geen moeder maar ik was tot mijn 8ste ofzo een heeeeeeeele moeilijke eter. Lustte sommige dingen die we vaak aten gewoon echt niet en at heel traag. Omdat ik per se moest eten wat ik niet lustte werd dat echt uren aan tafel en een hyperfocus op hoe en wat ik at en continu hameren op door eten want het duurde te lang. Dat hebben mijn ouders écht uit liefde en bezorgdheid gedaan maar dat heeft zo averechts gewerkt (en nu nog kan ik me snel bekeken voelen als ik weinig of traag eet, verder absoluut geen problematische relatie met eten maar toch snel het idee dat mensen iets vinden van hoe snel ik bijv eet). Vanaf t moment dat ze zeiden; hier heb je kale pasta bij je groente en vlees en doe lekker 2 uur over eten, allemaal best ging het een stuk beter en begon ik beter en meer te eten. Mijn moeder zei laatst nog; had ik dat destijds maar eerder gedaan maarja je ‘moet’ zorgen dat ze x y en z eten en binnen afzienbare tijd. Dus dan doe je dat.
Ik ben geen ervaringsdeskundige maar heb een tijdje terug wel een stuk gezien van een kinderdiëtiste. Ze zei daarin dat het aanraken/proeven ook al een eerste deel van de acceptatie van het eten is. Dus als ze dat af en toe wel doet helemaal top!
Daarnaast is een ‘safe food’ aanbieden altijd een goede keus. Is dat elke dag pasta… tsja dan is dat pasta. Dat je er dan wat van jullie zelf bijlegt is alleen maar helemaal goed.
Mijn broertje at vroeger niks en mn ouders hebben echt alle technieken geprobeerd. Dat was echt van eerst 5 happen voor je van tafel mag tot, je blijft net zo lang zitten totdat je wat hebt geproefd. Tot niet dwingen en gewoon op zn beloop laten, verplicht wat proeven (maar daar moest hij van overgeven dus ook geen optie). En echt niks heeft geholpen. Om die reden maak ik er thuis ook geen strijd aan tafel van. Hier helpt eigenlijk het beste nog om het eten te negeren en gewoon zelf ons ding te doen en te praten en ook vooral geen focus te leggen als hij weleens wat proeft wat geen ‘safe food’ is.
Ik heb geen kinderen maar ben wel geobsedeerd met het instagramprofiel @solidstarts met vet goeie tips
Die heeft inderdaad ook heel goede tips voor moeilijke eters, ze heeft zelf thuis ook een moeilijke eter en vind het altijd mooi om te zien hoe ze heel respectvol naar haar kind blijft ondanks dat het me soms zooo frustrerend lijkt.