Ze eet meestal zelf met een vorkje en met de handjes, het liefst met een wat scherper vorkje (dat kinderbestek van Hema hebben we) want dan kan ze het er echt aan prikken. Een lepeltje gaat lastiger. Maar ze is sowieso een hele enthousiaste eter dus zou haar niet als vergelijkingsmateriaal gebruiken! Onze oudste had veel meer en langer onze hulp erbij nodig. Nog steeds wel eens, als we bij familie eten en ze kent het gerecht niet bijv.
Denk dat het echt niet raar is als dat op die leeftijd nog niet lukt! Komt vanzelf wel
Thnx voor je toelichting
Leuk!
Mijn kind is niet zo’n makkelijke eter maar we hebben inmiddels wel wat succesnummers gevonden.
Ontbijt:
- Haar lievelings is croissantjes maar dat doen we niet te vaak
- Brood met pindakaas of appelstroop
- Havermoutpap met sojamelk met een beetje kaneel
- Wentelteefjes
- Gebakken ei
Lunch:
- Vega saucijzenbroodje van de AH (wederom: niet te vaak haha)
- Eigenlijk wel alle soorten brood (maar brood met beleg eet ze dan weer amper 's middags). Indien wel beleg meestal humus, kaas of roomkaas
Tussendoor:
- Blauwe bessen (!!!) laatst geprobeerd en hier eet ze zo een hele bak van leeg
- Appel of banaan
- Waterijsjes (van die mini’s)
- Smoothies
- Cherrytomaatjes / komkommer / paprika
Avondeten:
- Tomatensoep (met ballen want anders blijft ze zoeken)
- Gebakken aardappeltjes / aardappelkroketjes / röstirondjes etc.
- Wraps met een beetje kaas en bonen
- Gepofte kikkererwten met véél (pittige) kruiden
Ontbijt tips: havermout pannenkoeken, bananen pannenkoeken.
Tussendoor: bananen brood, wortelmuffins of met andere groente/fruit, popcorn die je zelf moet poffen in de pan
Lunch: courgette pannenkoeken, spinazie pannenkoeken.
Diner: kikkererwten uit de oven, zoete aardappel uit de oven,
Ik heb niet zoveel toe te voegen aan bovenstaande, alleen zelfgemaakte
waterijsjes in zo’n vormpje doen het hier goed. Een beetje griekse yoghurt met aardbei ofzo in de blender en kind vindt het helemaal geweldig.
O ja en bananenbrood van chickslovefood met havermout is hier een succes
Krentenbollen zijn hier altijd goed maar natuurlijk niet zo gezond. Zelfde geldt voor groentepannenkoeken (spinazie, wortel, courgette), maiskoekjes en groentemuffins (maïs, courgette, wortel). En verder absolute topper: gebakken rijst met veel kruiden (oa komijn, gember, gerookte paprikapoeder), tomatenpuree en boontjes. Pasta met tomatensaus, spinazie en kikkererwten gaat er hier meestal ook goed in, net als Mexicaanse bonenstoof met tomaat, kidneybonen, maïs, paprika etc met rijst.
Edit: vergeet ik helemaal pastasaus met tomaten, wortel en linzen. En natuurlijk niet te vergeten frietjes (uit de oven, met suiker- en zoutloze ketchup, dan staat hij de hele tijd ‘dippen dippen’ te roepen)
Dochter is 3.
Ontbijt altijd met havermout (overnight oats) met kaneel en fruit, vaak druiven. Alleen op zaterdag krijgt ze bananenpannenkoekjes en met bijzondere dag zoals Pasen hebben we vaak iets van croissantjes of afbakbroodjes. Havermout gaat er wisselend in. Meestal wel de helft, soms eet ze een heel bakje op.
Lunch:
Boterham met hagelslag en pindakaas is favoriet. Soms appelstroop. In het weekend wel eens tosti of een soepje erbij. Ze is geen super goede brood en eet langzaam. Soms heb ik geen zin er in en koop ik een kaascroissant die ze dan in de winkel opeet.
Avondeten:
- wraps gaat altijd goed. Vooral crème fraiche erbij om alles in te dippen is een hit.
- nasi en dan is kroepoek favoriet. We doen meestal paar happen nasi en dan weer een kroepoekje
- verspakket curry madras van de AH, is echt 1 van dr favo’s
- spaghetti maar tegenwoordig wilt ze het liefst kale pasta. Meestal meng ik het maar vist ze de groenten er uit
- gebakken aardappeltjes met groente (wortels, sperziebonen of broccoli eet ze het best) met een worstje
- meestal eten we in het weekend een keertje friet, dat eet ze ook best redelijk. Vaak een Kaaskroket erbij met doperwten.
Als toetje altijd Griekse yoghurt met blauwe bessen en honing. Heel soms een ijsje, als we visite hebben of op een hele zomerse dag ofzo.
Oh ja tussendoor:
- fruit. Ze lust eigenlijk al het fruit wel meer favoriet zijn mango en frambozen
- rijstwafels met een laagje pure chocola
- droge cracker
- soms wat lekkers, een chocolaatje of een koekje
- cheesedippers
- tijdens filmpje kijken, als we koken, dan krijgt ze altijd een schaaltje rauwkost (paprika, tomaat of komkommer).
Voor de rest wilt ze vrij weinig nieuws proberen en lustte ze tot een jaar of 2 veel meer maar ze is echt kieskeurig geworden.
Ik kan het recept niet vinden voor de bananenbrood met havermout van chickslovefood, weet jij waar ik die kan vinden of wat het recept is?
Ik maak het voor mijn kinderen vaak heel simpel met dit recept (wel voor kleinere vormpjes, voor een grote cake vorm moet dit recept x3)
- 1 banaan
- 1 ei
- 1 lepel honing
- volkoren meel (op gevoel, denk +/- 120 gram)
- 2 tl bakpoeder
Eerst de eerste 3 ingrediënten bij elkaar (banaan prakken en dan het ei en de honing), en dan meel en bakpoeder erop. Dan meng ik vaak eerst het meel en de bakpoeder en dan door het ‘natte’ mengsel.
Dan in de vormpjes en meestal doe ik er dan nog wat havervlokken op en daarover een beetje honing
Oven 200 graden 15-20 minuten.
Ik las laatst dat kinderen tussen de 3 en 5 erg kritisch worden op eten. Na die periode wordt het weer beter.
Ik maak heel vaak bananenbrood, maar ik ben op zoek naar andere gezonde baksels voor tussendoor. Misschien iets met zoete aardappel? Iemand tips?
Samenvatting
120 gram havermout
4 bananen
4 eieren
Kaneel
(Optioneel rozijntjes)
Mixen en 35 minuten op 180 graden
Deze is lekker! Ook makkelijk in muffin vormpjes tr maken.
Oe dat klinkt lekker, thanks voor de tip!
Het is al vanaf haar 2e haha, maar hopelijk is het rond dr 5e over dan.
Ontbijt flink bord brinta en meloen (vroeg ze zelf om)
Rest van de dag op de opvang.
En nu savonds flink bord soep (heeft mn moeder gemaakt, iets met aardappel, wortel, tarly graan, vermicelli en kipballetjes).
Die was dus heel lekker:
Verder gerechten die het altijd goed doen zoals hierboven gevraagd:
- alle soorten gevulde soep
- bananen pannekoekjes
- gewone pannekoeken
- bananenbrood/wortelcake (kan je ook courgette aan toevoegen idd)
- crackers met pindakaas/vega smeerworst
- hartige rijstepap met bijvoorbeeld wortel en of pompoen (zelfgemaakt)
- pompoenpuree, kan je ook bijvoorbeeld erwtjes aan toevoegen.
Had American pancakes gemaakt voor de lunch:
Oudste at er twee op, de jongste 1,5 (en liet de stukjes appel liggen)
Avondeten was spaghetti en een stuk van zo’n vega Griekse rondo. Ik weet nog dat ik die vroeger lekker vond maar vond het echt niks.
Oudste moest zoals verwacht niks van de groente en de vega burger hebben, ze at wel spaghetti met een beetje saus (meestal is dat ook een no go) en heeft nog wat extra spaghetti gehad.
Ik vind het zo grappig dat zoveel kindjes iets hebben tegen saus
Ja haha wat is dat toch he, en ook dat alles het liefst gescheiden van elkaar op het bord moet liggen, dat zie ik ook vaker.
Dit is mijn kind!
Verder nog:
-Wraps met rijst erin ( vraag niet waarom) en gehakt / kip / paprika en kaas en dan even tussen grill ijzer.
-Pasta pesto met kip ( alles wel apart)
-
Tosti met kaas
-
Kaasstengel
-alle vormen van yoghurt / kwark ( maar juist geen vla of andere zoete toetjes)
-
muesli choco met yoghurt, banaan en honing
-
Speculoos op brood ( dank aan Oma)
Aaah die laatste foto, dat is net onze oudste die is ook dol op soep. Onze jongste daarentegen… eet het gewoon niet. Afgelopen weekend heb ik letterlijk met een zeef het vocht uit de goed gevulde groentesoep staan zeven omdat ik geen zin had iets anders te maken en ze anders ook de vulling niet at stomme is dat ze het allemaal prima lust maar zodra het dus soep is… dan stopt ze 1x de lepel in haar mond en is het nee en klaar