What my kid really eats

Hoe oud is je kindje? Soep is hier in elk geval een groot succes, ook courgette-, aardappel-, bloemkool- en zelfs kerriesoep vindt ze heerlijk.

Ik moet zeggen dat ik misschien wel het andere uiterste ben hoor, ik heb nooit heel erg rekening mee gehouden met zout. We gaven ons kind eigenlijk al redelijk snel hetzelfde als wij aten (ze is wel een hele slechte eter dus veel krijgt ze er niet van binnen haha). Leuk om nieuwe dingen te proberen!

3 likes

Bijns 16 maanden! Volgens het CB moet je vooral tot 12 maanden heel goed opletten, maar mag je ‘t daarna wat meer loslaten.
Ik ben best perfectionistisch, dus merk dat ik dat lastig vind. Maar het is nu bijna geen keuze meer want hij MOET en zal eten wat er op ons bord ligt :sweat_smile:

3 likes

Turkse rode linzen soep is hier favoriet bij beide. Is ook een dikke soep dus makkelijker om te eten.

1 like

Hier het recept wat ik heb gebruikt voor het pompoenbrood!

Recept

150 gram pompoenblokjes
3 bananen (zo rijp mogelijk)
3 eieren
100 gram amandelmeel
50 gram boekweitmeel

1 theelepel bakpoeder
1 eetlepel amandelpasta
1 eetlepel koekkruiden
150 ml amandelmelk

1. Snijd de pompoen in blokjes. Verwarm de oven op 180°C en rooster de pompoen in 20 minuten gaar. Je kunt ook diepvriespompoen gebruiken, gebruik dan minder amandelmelk.
  2. Is de pompoen gaar? Mix de pompoenblokjes tot een puree met een staafmixer.
  3. Pak een mengkom en doe daar het amandelmeel en het boekweitmeel erin. Voeg de koekkruiden en het bakpoeder toe en meng goed.
  4. Doe de 3 bananen met de 3 eieren in een kom en mix met een staafmixer fijn.
  5. Voeg het banaan-ei mengsel toe aan het meel en roer goed door.
  6. Voeg dan de pompoenpuree, de amandelmelk en de amandelpasta toe en meng tot een geheel.
  7. Bekleed een cakevorm met bakpapier en giet het beslag erin. Voeg tot slot *pecannoten toe in het beslag en druk aan met een lepel.
  8. Zet ongeveer 45 minuten in de oven. De pompoencake is klaar als deze goudbruin is.
8 likes

Wat leuk dat je kindje een beetje dezelfde leeftijd heeft! En oh dit is zo herkenbaar! Ik hield me ook heel erg vast aan o.a. zo min mogelijk zout maar nu ze ouder wordt, word ik er wel iets makkelijker in (met vlagen blijf ik het lastig vinden haha). Het geeft wel echt meer rust om je kleintje gewoon mee te laten eten (in ieder geval bij mij merk ik). Op Facebook volg ik de groep van de Kleintjes methode en daar word ik soms ook zo onzeker van omdat daar natuurlijk alleen wordt gepost wat er binnen de methode past. Dus nu heb ik gewoon besloten de groep alleen te bekijken als ik een recept o.i.d. zoek en verder gewoon niet :smile:.

4 likes

Ik heb volgens mij hier op het forum wel eens gelezen als tip om het brood met kaas erop even kort in de magnetron te doen, dan plakt het er meer aan.

1 like

Zeker leuk!

En heel slim om niet meer zo vaak te kijken, haha. Het kan je soms zo onzeker maken dan hè?
Ik vind de balans tussen gezond/ongezond best lastig. Want tegenwoordig lijkt alles wel ongezond. Waardoor ik snel het gevoel heb “slecht” bezig te zijn. Maar dan denk ik aan hoe wij groot geworden zijn, toen kon er zooooveel meer en dat is toch ook allemaal goedgekomen?

Ik vind dat mee eten met ons ook zo leuk! Hij genoot altijd al van eten, maar nu nog meer. Gaat gewoon giechelen als hij iets met meer smaak proeft i.p.v. zoutloze groentes, haha.

1 like

Heerlijk om zulk soort reacties te lezen! Doet me goed!

Mijn moeder vertelde ook dat ze vroeger gewoon wat gekleurde hagelslag in de box strooide zodat we even zoet waren (letterlijk, haha). Dat is toch geweldig!
En Yoghi werd getipt door het CB, net zoals Danoontjes en appelsap.
Vind ‘t bijna bizar, het verschil met nu.

Maar fijn om te lezen hoe jij ermee omgaat. Ik laat ‘t ook steeds meer los en geniet er dan ook echt van (gister bijvoorbeeld toen hij een paar slokjes van mijn milkshake kreeg - dat koppie!).

5 likes

Ik kreeg chocolademelk ipv melk (omdat ik dat niet lustte)…

4 likes

Ik heb het al een keer eerder op het forum gepost; als ze 15 zijn zitten ze allemaal aan de frikandelbroodjes en energiedrank. En tot die tijd kom je met je gezonde boerenverstand best ver :relieved:

Misschien past het principe van Baby led weaning (in de volksmond Rapley) trouwens beter bij je dan Kleintjes. Verschillen zijn dat BLW geen methode is en geen hele strikte regels kent zoals met een schema wat je in welke maand heeft. Je kijkt naar wat je zelf eet en daarvan bied je iets aan aan je kind. BLW is daarmee in mijn ogen ook cultuursensitiever.

8 likes

Hier is avondeten momenteel een ramp, dochter van 2 j 10 mnd eet het liefst helemaal niets. Zelfs haar favorieten gaan er niet meer in. Zo’n rare fase. Soms lukt het door wedstrijdjes te houden wie het snelst een hapje weg kan kauwen :rofl::sweat_smile:

Oh ja hier ook. Volgende maand wordt ze 3. Protest zodra we aan tafel gaan, ze gaat gelijk haar bord wegduwen. Hoop gedoe vaak, soms dan begint ze pas te eten als wij klaar zijn. Soms brult ze alleen dat ze op schoot wil komen zitten en weigert ze alles. En soms eet ze weer wel iets wat ze nooit wil eten. Groentes raakt ze niet aan, alleen als het op een snackbord ligt. Ze at eerst prima, rond 1,5 begon ze voorkeur te krijgen en steeds meer dingen te weigeren. We blijven alles aanbieden, en geven niks anders ook al zeurt ze erom. Ik vind het wel vermoeiend af en toe :sweat_smile:

1 like

Nee hoor! Denk toevallig net een dag dat het bijna zo uitkwam!

Hier met die leeftijd ook. Begon zo rond 2,5 en wordt steeds erger (ze is nu 3,5). Dingen waarvan ze echt smulde wilt ze niet meer. Champignons vond ze mega lekker maar nu wilt ze niet eens meer proeven. We hadden een curry die ze mega lekker vond, at ze makkelijk 1,5 bord van weg maar nu 1 hap.

Ze wilt ook niet meer echt nieuwe dingen proberen, dat vind ik echt jammer. Ik weet dat het erbij hoort en we pushen niks. Leg wel eens wat op dr bord samen met een safe food maar helaas nooit succes.

Maar schijnt ooit wel goed te komen hopelijk. Ik was vroeger ook een slechte eter.

1 like

Wel bizar hoe dat ineens ontstaat. Ze was een hele goede eter.
Denk dat ik in ieder geval alles apart ga aanbieden zodat ze misschien wel weer íets eet.
Bij ons is het nog wel eens strijd aan tafel, mijn man vindt het heel lastig als ze niet eet en dan daarna wel yoghurt of een fles melk krijgt.
En het is ook lastig peilen omdat ze echt zo’n peuter is op t moment. Ze zegt ook rustig dat ze niet wil eten zodat ze door kan gaan met spelen. Wel moeilijk om daar je weg in te vinden.

Hier ook heel herkenbaar! Gekukkig heeft onze dochter wel wat reserves maar ze eet zó weinig de laatste tijd. Ontbijten doet ze niet of amper, lunch gaat dan nog enigszins en het avondeten is ook dramatisch. En inderdaad zelfs de ‘lekkere’ dingen die ze voorheen altijd prima at. En ik bied bijna altijd nog wel toetje of ijsje aan maar zelfs dat weigert ze. :exploding_head: Meestal wil ze meteen van tafel, als ik dan zeg dat ze één hapje moet nemen, propt ze snel een stukje vlees of aardappel in haar mond, dus ze ‘kan’ wel gewoon eten want ik was ook nog even bang dat ze pijn in haar mondje had of zo.
Herkenbaar ook van je man, dat heeft de mijne ook wel een beetje.

2 likes

Ja vind ik ook lastig! Ik wil het wel gezellig aan tafel houden maar wil zo graag dat ze een beetje normaal eet. Ik probeer het los te laten en het ene moment gaat dat beter dan het andere. Ze is ook best licht, zit op de -2 lijn dus als ze weinig eet maak ik me wel zorgen.

2 likes

Soja boontjes, zoete aardappel blokjes en vega pulled chicken

9 likes

@Madelief had jij nou laatst die borek? Waar had je die ook alweer gekocht? Denk dat mijn meiden daar dol op gaan zijn

@Unquestionable

1 like