What my kid really eats

Misschien zit je niet te wachten op tips, dan moet je dit gewoon negeren. Hier werkt het heel goed om samen te eten. Dus echt samen van hetzelfde bord of uit dezelfde kom. Als ik mijn zoontje in de ochtend zelf zijn brood laat eten neemt hij 3 hapjes en als we samen eten een hele boterham. Dreumes logica denk ik :woman_shrugging:

4 likes

Hopelijk helpt het! Het is gewoon heel lastig soms. Zo jammer dat iedereen tegen jullie zegt dat het een fase is. Als je ergens middenin zit is het gewoon super zwaar. Dan heb je niks aan dat soort opmerkingen.

2 likes

En, in aanvulling op bovengenoemde tips, naast het warme eten altijd een ‘safe food’ aanbieden? Het is makkelijker om iets te proberen als je er gelijktijdig ook zeker van bent dat er genoeg voedsel is wat je lust.Hier werkt het vaak best goed als we yoghurt samen met de warme maaltijd serveren. Eventueel wat cherrytomaatjes erbij als ze die tijdens het koken niet al heeft gehad.
We merken ook dat ze bij nieuwe tanden beduidend minder gevarieerd gaat eten. Ze krijgt nu alle hoektanden tegelijk en wil vooral zacht fruit, yoghurt, ijs, cherrytomaatjes, knijpfruit, pasta en een heel klein beetje brood. Ze schuift momenteel zelfs chips aan de kant :face_with_spiral_eyes: dus ik denk dat ze echt heel veel last van haar tanden heeft.

3 likes

Ik lees dat van het safe food aanbieden vaak. Ik vind dat echt een goed idee en mooi dat het bij vele werkt. Maar mijn kinderen eten dan gewoon alleen datgene wat ze lekker vinden, no way dat ze dan de rest nog aanraken :sweat_smile:

@Calypso Mijn jongste is ook van die leeftijd en doet ook vrij dramatisch met avondeten. We mogen niet meer helpen, maar zelf komt er ook weinig van terecht. Mijn oudste is 4.5 en begint nu pas af en toe dingen te proeven.
Ik weet dat het soms frustrerend is, maar ik zou er niet direct vanuit gaan dat je kind zo dramatisch eindigt als je partner. Het helpt misschien wel mee als je partner het goede voorbeeld probeert te geven (als hij dat nog niet doet).

2 likes

Hahaha mijn ouders zijn aan het oppassen, krijg ik een appje: Die luier broekjes zijn ook niet echt handig als ze poepen hè.

Heeft mijn vader niet de zijkanten kapot gescheurd maar die hele luier naar beneden getrokken hahaha. Ik had het nog uitgelegd maar dat gaat soms het ene oor in en het andere oor weer uit :’) Nouja, hij heeft er van geleerd.

Edit: Oeps echt totaal verkeerde topic haha.

7 likes

Maar ze kreeg het gewoon niet naar binnen. Eerst hele stukken geprobeerd zoals op de foto, toen klein gesneden en uiteindelijk maar in de hakmolen gegooid. Toen ging 't allemaal op maar grotere stukken glibberen zo uit haar mond. Hoe geven jullie pasta en vanaf welke leeftijd?

5 likes

Ik kook voor m’n kind meestal elleboogjes of orzo, die grotere pastasoorten die wij eten krijgt hij nog niet doormidden gekauwd volgens mij. Hij is nu een jaar, die kleine pasta’s eet hij vanaf een maand of 7 denk ik?

2 likes

Fusili geeft wat meer grip, in de handjes maar ik denk ook in de mond. Vanaf 6,5 maand ofzo.

3 likes

Meestal penne en in het begin sneed ik die dan in twee, zodat het goed in 1 keer in haar mond paste. Als ik ze heel liet, dan glibberde het ook uit haar mond. Nu is ze net 1 en snijden we niet meer. Misschien kan je helpen met het in de mond stoppen en dan wat verder, dan ligt het niet zo direct weer voor de uitgang zeg maar.

1 like

Zou je kindje een keer zijn/haar mond verbrand hebben aan het avondeten? Omdat eigenlijk al het warme eten afgekeurd wordt?
Bekenden van mij hadden dat met hun kindje, en die weigerde vervolgens (vrij logisch) al het warme eten.
Mijn dochtertje is iets ouder en wisselt erg qua eten. Soms helpt het halverwege een vorkje te bieden, dan gaat ze ineens weer lekker prikken haha. En gister wilde ze van tafel, ging ze kakken en wilde ze daarna weer eten :joy: :joy:

2 likes

In het begin vooral fusilli of farfalle, dat pakt wat makkelijker vast.

3 likes

Mini penne en anders spaghetti ging hier op jonge leeftijd al bij de baby in.

2 likes

Heb je de website/insta van Solid starts al bekeken? Daar delen ze veel praktische tips om kinderen te interesseren in eten. Heb er zelf veel aan gehad

1 like

Wordt niet per se aangeraden om eten in de mond van je kindje te leggen. Ben geen expert, maar wil er toch op wijzen dat het wordt aangeraden kinderen zelf iets naar hun mond te laten brengen. Dan zijn ze helemaal voorbereid op de textuur, grootte en het eten zelf

2 likes

Aangeraden door wie dan? Mensen die rapley goed vinden? Miljoenen mensen zijn opgegroeid met voeren (op lepel, vork, stukjes in mond doen), en eten gewoon als normale mensen nu.

11 likes

Nu ging het niet om puree, maar om een stuk pasta, toch? Maar met stukken eten bevordert het het goed te kauwen en door te slikken, om het zelf naar de mond te brengen. Rapley heb ik me niet in verdiept. Ik baseer me vooral op info van het team van solid starts, zij verwijzen uitgebreid naar referenties mocht dat je diepgaander interesseren.

Net zoals hierboven rondom een ander onderwerp gezegd; niet om moeders die het anders doen af te vallen. We hebben al genoeg oordelen aan alle kanten lijkt me zo. Maar wilde dit toevoegen als overweging omdat het iemand werd aangeraden.

Solid Starts gaat uit van Rapley! Ik vind het bij grotere stukken persoonlijk ook prettiger om het haar zelf te laten pakken en me zo min mogelijk te bemoeien met hoe het erin en eruit gaat. Maar dat is meer op basis van gevoel dan dat het een beter dan het ander zou zijn.

Denk dat die grote pasta nog even te lastig was, ze kreeg het idd ook niet doorgekauwd. Orzo gaat al wel goed en ik ga de andere suggesties eens proberen!

2 likes

En nog steeds is dat bij heel wat andere landen/ culturen hartstikke normaal. Ik doe het op beide manieren aanbieden en zie soms mensen van m’n achtergrond met grote ogen kijken, haha. Zij vinden de rapley methode echt zo vreemd. Denk dat alles gewoon goed is.

5 likes

Ah dat wist ik niet, al bedoelde ik het ook vooral helpend en niet overnemend. Meer dat ze even doorhebben wat ze nu precies krijgen. Ik ging er vanuit dat kauwen en slikken al bekend was/goed ging verder, maar had ik er misschien even bij kunnen zetten.

Plus nog een beker yoghurt en een klein waterijsje.

9 likes