Heee wat voor groentesticks zijn dat?
Iglo Green Cuisine uit de vriezer.
Wel 0.26 gram zout per stick maar denk dat dat voor een vleesvervanger af en toe ook best okee is?
Denk het ook? Ik blijf het ook lastig vinden wat ik m’n baby nu wel en niet geef als eiwitbron. Vaak toch een eitje, geprakte bonen, paddenstoelen, dat soort dingen, en af en toe tofu maar dat eet-ie niet zo goed (en hij is verder een goede eter). Ik heb ‘m één keer een vega-visstick van de Lidl gegeven en dat vond hij GEWELDIG.
Dat is echt heel weinig. Ik geef die ook vaak maar had niet eens naar het zout gekeken ![]()
@Geranium tofu en alle soorten bonen gaan er hier goed in, ei alleen als het hardgekookt en goed verstopt is, deze groentensticks dus ook. Ik heb ook nog de iglo green cuisine falafel in de vriezer liggen daar zit ook niet veel zout in (1.5gr per 8 en zou er dan 2 of 3 geven maar nog niet geprobeerd). Ik zou het verder ook niet goed weten, eten zelf ook nauwelijks vleesvervangers. Wat geef jij verder nog @Kusjessoldaat ?
En geven jullie helemaal geen vlees/vis? Wij in ieder geval tot 1 jaar niet maar vind het daarna lastig. Thuis gaat ze het niet krijgen want ik eet het niet en mijn man thuis niet, maar twijfelen of we het dan op de opvang wel laten aanbieden zodat ze het leert eten en later zelf een keuze kan maken. Vind het alleen zo onnodig ofzo om vlees/vis te eten.
Wij geven tot nu toe inderdaad helemaal geen vlees of vis. Ik eet beide zelf ook niet, man eet wel af en toe vlees maar wil dat voor de baby niet. Ik zou het niet zo’n punt vinden als hij later buitenshuis af en toe vlees of vis eet (denk dat radicaal verbieden het juist aanlokkelijker maakt) maar mijn man is daar wel heel stellig in. Ik zat trouwens net nog even de foto’s van @Croky terug te kijken (zulke leuke foto’s!) en die zalm ziet er bv. lekker uit en ook als iets wat makkelijk door een baby te eten is. Maar goed.
Waar komt bij jullie de grens van 1 jaar vandaan?
Ik ga die green cuisine eens uitchecken, fijn om wat meer variatie-opties te hebben. Ik probeer vanwege het zout een beetje weg te blijven van de vleesvervangers maar af en toe weet ik het ook even niet ![]()
Sorry voor het moeien, maar wij hadden/hebben dezelfde situatie (ik eet geen vlees/vis, partner thuis ook niet). We hebben daar ook best lang over nagedacht, en hebben er uiteindelijk voor gekozen om kind op de opvang/grootouders etc mee te laten eten met wat er aangeboden wordt, dus niet per se vega. Voor een deel uit praktische overweging (vooral bij grootouders), voor een deel zodat hij later zelf kan kiezen idd (en we zijn zelf ook niet allebei strikt vegetarier want partner eet dus wel af en toe vlees). Maar ergens vind ik het ook nog steeds lastig. Je beslist immers zo veel voor je kind/geeft zoveel mee, waarom dit dan niet 100%?
Wij doen het inderdaad hetzelfde. Thuis geen vlees (wel vis, eet ik zelf ook wel), maar bij opa en oma wat wordt aangeboden. Toen ik zelf kind was vond ik het een traktatie om bij m’n oma kip te krijgen, maar thuis nooit gemist (mijn ouders eten ook geen vlees). Vond het als ik er nu op terugkijk vooral fijn dat ik zelf de keuze kreeg, en op latere leeftijd er dus voor gekozen om ook geen vlees meer te eten
Bij ons eet ze alle vleesvervangers die wij eten mee, dus vooral balletjes, cordon bleu en burgers. Als ik weet dat het pittig is oid gooi ik dat iglo ding in de airfryer want anders is het huilen.
Ze krijgt tegenwoordig ook een beetje jus. Het enige wat ik d’r niet altijd geef is mayonaise want dan geef ik d’r gewoon yoghurt om in te dippen.
Verder eet ze thuis vegetarisch waarvan overwegend veganistisch (alleen afentoe ei en croissant). Mijn man geeft haar weleens vlees van de tapas afdeling of rookworst. Bij de opvang eet ze vegetarisch en bij mijn ouders eet ze met de pot mee maar dat is ook vrijwel altijd vegetarisch.
Ze heeft nog nooit vis op, soms dus wel vlees en ei en koeienyoghurt.
Ik weet dat mijn familie hierin mijn grenzen respecteert. Dus dat als ik over een jaar zou zeggen ze eet vanaf nu veganistisch dat ze daarin mee zouden gaan zonder mokken.
Kan jouw baby die gewoon eten? Bij mijn kind komen de maiskorrels er heel weer uit (en ze heeft al 2 kiezen) en daar heeft ze buikpijn van.
Zo jammer want dit leek me echt ideaal.
Oh wat fijn om te horen dat je blij bent dat je de keuze kreeg! Ik hoop dat mijn kind er zo ook op terug gaat kijken (en vegetarisch of vegan gaat eten natuurlijk :p).
Precies zo doen wij het ook! Ons avondeten is bijna altijd vegetarisch, een enkele keer stukje vis. Zalm eet ze al sinds ze een maand of 8 is, vindt ze heerlijk. Ze krijgt ook regelmatig een scheutje visolie door haar (soja)yoghurt en bij anderen eet ze wel eens wat vlees. Mayonaise krijgt ze wel, het liefst lepelt ze dat als yoghurt naar binnen
verder eet ik zelf weinig koemelkzuivel, maar ik geef haar wel een beker kefir of karnemelk bij de lunch, omdat ik niet alle plantaardige zuivelvervangers even volwaardig acht en ook niet alleen maar soja wil geven. Voor ons werkt dit heel goed, ik ben met heel veel zaken niet superstrikt en zo kan ze bij de oppasoma’s/familie/opvang ook gewoon met het gezin/groep meedraaien als ze daar een dag is. Geldt voor ons ook voor wegwerp/wasbare luiers, koekjes, vruchtensap etc. Thuis is het er in basis niet, maar ik doe er ook niet moeilijk over als ze het bij iemand anders wel krijgt.
Heel praktisch: ze zou alleen op de opvang vlees of vis krijgen maar daar eten ze tot ca 1 jaar veganistisch. En ik geloof ook dat proteine tot 1 jaar niet per see nodig is omdat melk dan nog de hoofdvoeding is, maar pin me daar niet op vast.
Nou, zo had ik het nog niet bekeken. Ik ging uit van zelf de keuze maken om vegetarisch te eten maar ze kan natuurlijk ook later zelf kiezen om vlees te gaan eten.
@Huismus hmm, dat is me niet specifiek opgevallen. Zal er morgen eens op letten!
Het is heel normaal dat maïskorrels er heel weer uitkomen omdat die onverteerbaar zijn! (Maar buikpijn is niet normaal natuurlijk.)
Ja, het ging me meer om de buikpijn. Nogal gevoelige darmen geloof ik. Vroeg me af of meer jonge kindjes dat hebben.
Wij geven geen vlees en ook niet op de opvang. Ze eet daar wel warm mee, geef af en toe eigen maaltijden mee maar meestal passen ze het eten een beetje aan voor haar. Is eigenlijk het enige waar we een beetje streng in zijn. We eten wel 1 of twee keer per week vis.
Maar eten zelf sinds een paar jaar geen vlees meer en dat kost (mij iig) zoveel moeite dat het me juist voor haar fijn lijkt als ze het nooit leert kennen.
Mijn dochter had dit ook bij mais en bijvoorbeeld tuinerwten.
De andere helft lag al op haar bord. Dit zijn de falafel balletjes van Iglo green cuisine en omdat die lager zijn in zout dan andere kant en klare falafel, echt een aanrader. Kind vond ze heel lekker maar ze zijn wat melig en smaakloos.
Stamppot met bietjes, ui en appel en in knoflook gebakken schijven portobello. Daarna was alles roze dus niet meer aan een na-foto gedacht ![]()
(Schaaltje ziet er een beetje vies uit maar dat is vocht van de paddenstoelen)