What my kid really eats

Dat gaat uiteindelijk toch vanzelf. Mijn baby had lang heel weinig interesse in vast voedsel, daar kon echt geen fles door vervangen worden. Maar ze ging vanzelf meer eten en minder fles drinken.

Maar ik lees al deze lijstjes met verbazing. Mijn kind van 2 eet echt lang zo veel niet. En zeker als er wat is (ziek, moe, bezoek, tandjes) is het echt lastig met eten. Dus misschien is ze sowieso een slow adapter met voedsel.

2 likes

Dit was vandaag voor mijn 2,5 jarige, soms denk ik wel eens waar laat je het allemaal:
O: schaaltje amandelmelk met Brinta (op gevoel) met beker melk
T: een peer, een halve appel en later een cracotte
L: twee boterhammen waarvan één met appelstroop en pindakaas. Stiekem gebedeld voor plakjes kaas bij mij.
T: monkey platter met: schijfjes komkommer, stukjes rijstwafel, handje blauwe bessen, aardbeien en rozijntjes. Dit werd lief gedeeld met papa en mama
T: weer tussendoortje: knijpfruitzakje
A: wraps, maar peuter at alleen de stukjes “kip” eruit. De rest was niet lekker volgens hem.
T: klein bekertje yoghurt.

Damn beetje jaloers op al die eetlijstjes hierboven. Onze dochter van 21 maanden vraagt de hele dag door om melk. We proberen echt constant andere dingen aan te bieden maar ze wordt dan gewoon boos. Dus ja uiteindelijk is het toch gewoon melk en af en toe een knijpzakje. Oké er zijn gelukkig wel dagen bij dat ze wel iets eet maar dat is echt bijlange niet wat jullie omschrijven. Ik mag al gelukkig zijn als ze een halve boterham eet.

6 likes

Wow ja, interessant dat het zo erg kan verschillen. Mn dochter van 16 maanden eet amper 2 happen brood op een dag :o iets anders wil ze ook vaak niet, maar ze krijgt nog borstvoeding, dus dat zal wel vullen ofzo :woman_shrugging:t2:

1 like

@Finko @whosthatgirl Mijn kind weigert dan weer al sinds 10 maanden de fles, dus krijgt sindsdien geen fles meer. Alleen melk in de ochtend door de pap dus. Zoveel kinderen, zoveel wensen :sweat_smile:

1 like

Nouja ik vind het dus ook vrij veel wat mijn dochter eet. Vooral ook omdat ze steeds om eten blijft vragen. Maar ik weet ook niet wat ik anders kan doen? Volgens mij krijgt ze al genoeg vetten/eiwitten/koohydraten. Ze zit echt geen seconde stil en loopt net goed dus dat zal ook wel energie kosten.

Herkenbaar hoor! Mijn dochter van 10 maanden krijgt nog 4 flessen van 210ml per dag aangeboden, maar we merken nu langzamerhand dat ze ze niet meer allemaal opdrinkt. Vooral die van 16u wil ze soms helemaal niet meer. En de overige flessen blijft ook vaker wat van over, soms de helft en soms 20ml ofzo. Bij het vorige cb bezoek schrok ik ook wel dat ze zeiden dat ze met 1 jaar nog maar 180ml per dag zou “mogen”. Al neem ik dat absoluut niet letterlijk hoor.

Naast haar flessen krijgt ze 1,5 tot 2,5 boterham per dag, een stuk fruit en ongeveer 150 gram warm eten. En soms nog een snackje tussendoor zoals een maisgeval. Ik vind dat best wel veel? Vind het ook moeilijk om te bepalen wanneer we moeten stoppen met eten aan te bieden, ze kan blijven eten al lijkt het soms ook wel alsof ze graag met de lepel wil spelen en het eten dan maar op de koop toeneemt.

2 likes

Hier wisselt het nog heel erg bij de baby van bijna 7 maanden. Hou een beetje een schema aan maar het wijkt best nog wel vaak af.

08:00 - 150+5 met speltpap of rijstebloem pap
10:00 - fruit
12:00 - fles 180+6
14:00 - brood
16:00 - groente
18:30 - fles 180+6
23:00 - fles 180+6

Maar het gebeurt regelmatig dat hij amper brood en groente eet en dan geef ik hem toch nog een extra fles tussendoor omdat hij het anders niet redt tot de volgende fles. Of hij krijgt ‘s nachts honger en rond 3 uur een extra fles. Mijn baby is ook echt gek op z’n fles maar zodra hij meer ging eten ging die overgang echt wel vanzelf.

4 likes

Hier een baby van 10 maanden in een sprongetje denken we

7:30 150+5 melk
9:00 fruithapje met Brinta en water door elkaar geprakt
12:00 boterham gedrenkt in verse jus
14:00 150+5 melk
17:00 ongeveer 200 gram groente
19:00 150+5 melk
22:00 180+6 melk

En ondertussen heeft hij best vaak honger en ben ik echt inspiratieloos, geef hem ook van die snack staven van maïs maar dat vult niet echt.

1 like

Wat ik rond de 10 maanden wel deed was wat olijfolie of boter door het avondeten, om het vullende te maken. En volle Griekse yoghurt geven na het avondeten, dat ze ook als ze weinig at nog met een volle buik van tafel (en naar bed) ging.

4 likes

Mijn nu 6 jarige at altijd prima, maar het groentenrepertoire was erg beperkt vanaf peuterleeftijd (lees: tomaat en komkommer). En geen idee wat er gebeurd is, maar de afgelopen maand wil ze opeens van alles proberen en vindt ze het ook nog lekker :flushed:
Broccoli, champignons, sojaboontjes, paprika, spinazie, avocado, aubergine en asperges… haar lievelingseten is nu quiche met champignons, en dan krijg ik nog opmerkingen over dat er te weinig champigons in zitten.

Voor iedereen hier die denkt ‘dit komt nooit meer goed’, er is inderdaad hoop!

20 likes

Griekse yoghurt was hier ook altijd standaard in huis om ‘af te toppen’. Dat at hij altijd wel en vulde goed. We eten nooit toetjes, maar dit gebruikten we als tussendoortje of als hij ‘s avonds niet goed gegeten had, dan boden we het daarna aan. Ook vaak als bakje naast het eten bij de lunch of avondeten.

Wij zitten hier nu in een fase dat het avondeten (en soms de lunch ook) niet geweldig gaat. Hij is net 4 en altijd een heel goede eter geweest, twee maanden geleden nog een behoorlijk bodemloze put. Nu is hij echt aan het zeiken ‘s avonds. En als ik ergens niet tegen kan is dat het. Probeer er zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden en te negeren, prima als je het niet eet. Maar hij zeurt vooral de hele tijd dat alles vies is. En vlak voor hij naar bed moet heeft hij ineens honger, joh :neutral_face:

Vooral alles wat maar enigszins exotisch en met name Aziatisch is lust hij niet. Terwijl hij eerder wel gewoon curry enzo at. Wij eten redelijk gevarieerd en hebben dat ook altijd aangeboden. Hollandse pot AGV gaat er wel in, maar ben ik niet kapot van en zeker niet om 5x per week te eten. Iemand tips? Gaat dit weer over en hoort het bij kleuteren en wennen aan school enzo? Of ben ik de komende tien jaar gedoemd bloemkool, aardappels en worst te eten?

Ik heb nog geen ervaring met een kind van 4, maar dit klinkt wel heel logisch. Grote veranderingen hebben vaak wel invloed op eten en slapen.

1 like

Ja leuk, ik vind deze lijstjes leuker dan alleen een foto van het avondeten eigenlijk. Haal er direct wat inspiratie uit (huttenkase bijvoorbeeld) :bulb:

2 likes

Misschien wat meer bij het ontbijt? Een boterham of ipv alleen melk er pap van maken?
Of wat extra bij het avondeten en niet alleen groenten? Wat koolhydraten en/of eiwit?

Dat doe ik iig bij mijk baby van die leeftijd, + idd griekse yoghurt als toetje.

4 likes

Je kan ook smiddags kiezen voor een soepje, omelet gesneden in reepjes of bijvoorbeeld cracker met wat boter/spread of pindakaas. Mijn zoontje eet de cracottes best goed omdat het een beetje smelt in de mond

1 like

Wat bij ons hielp: baby’s zijn nog helemaal niet gewend aan een ‘ritme’ met ontbijt, lunch en avondeten dat uit vaste componenten bestaat. Dus je kunt ze bij het ontbijt ook gewoon pasta geven of rijst als je dat toevallig als kliekje hebt, of inderdaad reepjes gebakken ei of tofu als tussendoortje, of allerlei gekookte groentes met pindakaas erbij. Dan wennen ze ook aan veel dingen en er hangt niet zoveel af van alleen het avondeten.

2 likes

Mijn dochter is 2.5 en at dit vandaag:

O: bananenpannenkoek met jam en blauwe bessen
T: halve banaan
L: 2 bruine bol, 1x pindakaas en 1x smeerkaas (ze heeft die bollen helemaal uitgehold en de buitenkant laten staan :ok_hand:t3:)
T: knijpfruit
D: zelfgemaakte pizza, waar ze eigenlijk alleen het deeg en de kaas gegeten heeft. Misschien 1 blokje paprika en courgette. En een bakje appelmoes.

1 like

O: pap met volle melk
T: mandarijn
L: 2 boterhammen appelstroop (en avocado en komkommer maar niks van gegeten)
T: knijpyoghurt + banaan
A: pap + mandarijn + maispops
T: klein flesje

Nog steeds een ziek kind. Had asperges gemaakt ook voor hem maar wilde geen hap :joy: normaal geven we dan alleen kwark na zodat hij wel wat vulling heeft voor de nacht maar ja nu ziek dus dan zijn we wat milder (15 maanden)

Hier een mega rommelige dag.

O: 200 ml melk met 40 gr brinta
T: Banaan
L: 1 boterham met pindakaas
T: Halve wortel (plakjes gekookt), knijpzakje aardbeienkwark, half pakje cheez’ dippers, handje bugles en nog een paar kleine zoutjes. In de auto een theebiscuitje en ongeveer 2 xl maisvingers.
A: Paar plakjes komkommer, paar stukjes tomaat, plakje kalkoenfilet, klein stukje wrap. Toe een stuk of 10 happen volle Griekse yoghurt.

Denk dat ze na al het snacken bij oma in de middag geen honger meer had 's avonds :smiling_face_with_tear:

2 likes