What my kid really eats

Ziek kind (15 maanden) dus een gekke dag:

O: meergranen pap met volle melk
L: 2 boterhammen met boter en appelstroop
T: komkommer, ham (wilde verder niks eten dus ben al blij als ie iets binnen krijgt)
T: volle melk (drinkt ineens water niet goed dus dan maar melk)
A: spaghetti van ella’s kitchen (altijd een hit)
T: fles melk voor het slapengaan

Veel melk :sweat_smile: normaal max 2x per dag. Wil nu gewoon dat ie iets binnen krijgt aan vocht dus dan maar melk

1 like

Niet de mooiste foto maar ik moest snel zijn. We hadden hartige dierentaartjes gemaakt. Vulling van spinazie, geitenkaas en walnoot. Hij heeft 1,5 dier en een worstje gegeten.

40 likes

Ik heb wel een hele andere associatie als je ‘dierentaartje’ zegt eigenlijk… :sweat_smile:

Hoezo?

Andere associatie, iets vleesachtigs of taartjes voor dieren :joy: ‘hij heeft 1,5 dier gegeten’ leest heel anders dan

2 likes

Mijn kindje van 19 maanden at vandaag:
O: anderhalve boterham met roomboter en een paar happen appel.
T: stukjes banaan, rozijntjes, paar plakjes komkommer.
L: halve tosti met kaas, bakje havermoutpap en nog wat overgebleven appel van het ontbijt.
T: half worstenbroodje op de markt, tros druiven.
A: soort rösti met aardappel en venkel (die liet hij liggen) met cottage cheese en bieslook. Nog een tweede keer aardappel en cottage cheese opgeschept.
En als toetje nog borstvoeding.

Hij heeft echt een groeispurt, want hij at tot voor kort ongeveer niets van warm eten.

Wat stop je allemaal in die smoothie? :blush:

1 like

Hier een hongerige dag voor de 1,5 jarige

O: 220 ml melk en 40 gr brinta
T: 3/4e peer, plakje kaas
L: 2 boterhammen met roomboter en pindakaas, omelet van 2 gebakken eitjes, 2 plakjes grillworst en een banaaan
T: Geknaagd aan een theebiscuitje, paar plakjes komkommer en stukjes paprika
A: Stuk of 10 olijven, paar krieltjes, paar stukjes gerookte kip, paar stukjes feta, paar plakjes komkommer en wortel. Als toetje wat druiven.

En toen ging ik nog even een blokje om met haar en belandde ik op de buurt bbq waar mevrouw nog een paar plakjes komkommer, een half bekertje fruitsalade, een paar friet en een paar hapjes van een raketje at. Alsof ze niks gegeten had :sweat_smile:

4 likes

Leuk om te lezen wat ongeveer even oude kindjes eten! De mijne staat de hele dag op de voorraadkast te meppen. Echt een bodemloze put. Vind foto’s ook leuk om te zien dus ga daar weer eens aan denken.

17 maanden:
Ontbijt: 2 belegde boterhammen met zuivelspread en groentenspread, klein bakje yoghurt met een grote aardbei erdoor en beker karnemelk
Tussendoor: 1 peer, een kiwi en halve beker karnemelk
Lunch: 3 boterhammen met hummus, een klein plakje kaas, een stukje van mijn pistoletje, een paar aardbeien en cherrytomaten
Tussendoor: doosje dadeltjes en een cracker
Avond: halve avocado, grote eetlepel huttenkase, rijst met courgette/wortel/tomaat/bonen.

En dan heeft ze dus nog honger.

6 likes

Peuter van 1,5. Goed gegeten, maar als ik het vergelijk met hierboven van vergelijkbare leeftijd lijkt het weinig :sweat_smile: ze is een bolle baby dus we maken ons zeker niet druk dat ze iets zou ontbreken haha.

O: driekwart boterham met notenpasta, halve banaan, half bekertje sojamelk
T: rijstwafel, stukje 85% chocolade
L: halve tomaat uit het vuistje (dat was niet de bedoeling), driekwart boterham met kaas, beetje komkommer, kommetje yoghurt
T: 1,5 mandarijn, maiswafel, 1 oreokoekje
A: half vegiburgertje, zelfgemaakte ovenfrietjes, beetje tomaat, gebakken ui en appelmoes
Flesje sojamelk

1 like

Leuk dit!! Bijna 2 jaar, sinds kort heeft ze weinig concentratie om te ontbijten, maar eet daarna wel veel fruit.

O: halve boterham met hummus (de rest laten liggen) + beker melk
T: aardbeien, druiven en 1 peer
L: 1,5 boterham met appelstroop/hummus/pindakaas + beker melk
T: snack komkommer en tomaten. 2 mini soepstengels + thee
A: rode kool (dit is haar favo, eet ze echt veel van), aardappel (nauwelijks gegeten), 1/3 vega carré, en nog erbij: cherry tomaten, avocado en paprika.
T: Vlak voor bed klein flesje melk. Baby flesje noemt ze het zelf🤣

Beetje offtopic maar ook wel weer passend denk ik. Mijn baby is bijna 7 maanden. Eet groente en fruithapjes. Gaat er best goed in en nog 4 x 180cc en 1 x 150cc in de nacht (kv). De laatst fles van 180cc is met fijne granen pap. Nu heb ik van het CJG een voorbeeldschema gekregen en ik staar me daar zeker niet blind op maar ben toch benieuwd hoe anderen het hebben aangepakt met de overgang van flessen naar vast voedsel? Mijn baby is echt gek op zijn fles en laat nooit wat staan haha.

Het liefst wil ik de nachtvoeding eraf maar de nachten gaan al niet top dus dat heeft ook weer niet echt prioriteit.

Dacht om binnenkort brood te geven rond lunchtijd en dan de fles van 11:00 te verminderen?

3 likes

Heel leuk idd om te zien wat andere kinderen van dezelfde leeftijd eten! Mijn kind (17 maanden) is een beetje ziek dus iets minder eetlust dan normaal.

O: boterham met boter en kleine keuken-jam
T: banaan
L: twee boterhammen met boter en hummus
T: knijpfruitje met banaan, abrikoos en havermout
A: kerrie-sperziebonen en -krieltjes, gekookt ei, paratha. Turkse yoghurt na

Voor het slapen nog een flesje melk en vannacht vast ook weer. Verder heeft ie goed water gedronken overdag.

1 like

Dat gaat uiteindelijk toch vanzelf. Mijn baby had lang heel weinig interesse in vast voedsel, daar kon echt geen fles door vervangen worden. Maar ze ging vanzelf meer eten en minder fles drinken.

Maar ik lees al deze lijstjes met verbazing. Mijn kind van 2 eet echt lang zo veel niet. En zeker als er wat is (ziek, moe, bezoek, tandjes) is het echt lastig met eten. Dus misschien is ze sowieso een slow adapter met voedsel.

2 likes

Dit was vandaag voor mijn 2,5 jarige, soms denk ik wel eens waar laat je het allemaal:
O: schaaltje amandelmelk met Brinta (op gevoel) met beker melk
T: een peer, een halve appel en later een cracotte
L: twee boterhammen waarvan één met appelstroop en pindakaas. Stiekem gebedeld voor plakjes kaas bij mij.
T: monkey platter met: schijfjes komkommer, stukjes rijstwafel, handje blauwe bessen, aardbeien en rozijntjes. Dit werd lief gedeeld met papa en mama
T: weer tussendoortje: knijpfruitzakje
A: wraps, maar peuter at alleen de stukjes “kip” eruit. De rest was niet lekker volgens hem.
T: klein bekertje yoghurt.

Damn beetje jaloers op al die eetlijstjes hierboven. Onze dochter van 21 maanden vraagt de hele dag door om melk. We proberen echt constant andere dingen aan te bieden maar ze wordt dan gewoon boos. Dus ja uiteindelijk is het toch gewoon melk en af en toe een knijpzakje. Oké er zijn gelukkig wel dagen bij dat ze wel iets eet maar dat is echt bijlange niet wat jullie omschrijven. Ik mag al gelukkig zijn als ze een halve boterham eet.

6 likes

Wow ja, interessant dat het zo erg kan verschillen. Mn dochter van 16 maanden eet amper 2 happen brood op een dag :o iets anders wil ze ook vaak niet, maar ze krijgt nog borstvoeding, dus dat zal wel vullen ofzo :woman_shrugging:t2:

1 like

@Finko @whosthatgirl Mijn kind weigert dan weer al sinds 10 maanden de fles, dus krijgt sindsdien geen fles meer. Alleen melk in de ochtend door de pap dus. Zoveel kinderen, zoveel wensen :sweat_smile:

1 like

Nouja ik vind het dus ook vrij veel wat mijn dochter eet. Vooral ook omdat ze steeds om eten blijft vragen. Maar ik weet ook niet wat ik anders kan doen? Volgens mij krijgt ze al genoeg vetten/eiwitten/koohydraten. Ze zit echt geen seconde stil en loopt net goed dus dat zal ook wel energie kosten.

Herkenbaar hoor! Mijn dochter van 10 maanden krijgt nog 4 flessen van 210ml per dag aangeboden, maar we merken nu langzamerhand dat ze ze niet meer allemaal opdrinkt. Vooral die van 16u wil ze soms helemaal niet meer. En de overige flessen blijft ook vaker wat van over, soms de helft en soms 20ml ofzo. Bij het vorige cb bezoek schrok ik ook wel dat ze zeiden dat ze met 1 jaar nog maar 180ml per dag zou “mogen”. Al neem ik dat absoluut niet letterlijk hoor.

Naast haar flessen krijgt ze 1,5 tot 2,5 boterham per dag, een stuk fruit en ongeveer 150 gram warm eten. En soms nog een snackje tussendoor zoals een maisgeval. Ik vind dat best wel veel? Vind het ook moeilijk om te bepalen wanneer we moeten stoppen met eten aan te bieden, ze kan blijven eten al lijkt het soms ook wel alsof ze graag met de lepel wil spelen en het eten dan maar op de koop toeneemt.

2 likes