What my kid really eats

Hier wisselt het nog heel erg bij de baby van bijna 7 maanden. Hou een beetje een schema aan maar het wijkt best nog wel vaak af.

08:00 - 150+5 met speltpap of rijstebloem pap
10:00 - fruit
12:00 - fles 180+6
14:00 - brood
16:00 - groente
18:30 - fles 180+6
23:00 - fles 180+6

Maar het gebeurt regelmatig dat hij amper brood en groente eet en dan geef ik hem toch nog een extra fles tussendoor omdat hij het anders niet redt tot de volgende fles. Of hij krijgt ‘s nachts honger en rond 3 uur een extra fles. Mijn baby is ook echt gek op z’n fles maar zodra hij meer ging eten ging die overgang echt wel vanzelf.

4 likes

Hier een baby van 10 maanden in een sprongetje denken we

7:30 150+5 melk
9:00 fruithapje met Brinta en water door elkaar geprakt
12:00 boterham gedrenkt in verse jus
14:00 150+5 melk
17:00 ongeveer 200 gram groente
19:00 150+5 melk
22:00 180+6 melk

En ondertussen heeft hij best vaak honger en ben ik echt inspiratieloos, geef hem ook van die snack staven van maïs maar dat vult niet echt.

1 like

Wat ik rond de 10 maanden wel deed was wat olijfolie of boter door het avondeten, om het vullende te maken. En volle Griekse yoghurt geven na het avondeten, dat ze ook als ze weinig at nog met een volle buik van tafel (en naar bed) ging.

4 likes

Mijn nu 6 jarige at altijd prima, maar het groentenrepertoire was erg beperkt vanaf peuterleeftijd (lees: tomaat en komkommer). En geen idee wat er gebeurd is, maar de afgelopen maand wil ze opeens van alles proberen en vindt ze het ook nog lekker :flushed:
Broccoli, champignons, sojaboontjes, paprika, spinazie, avocado, aubergine en asperges… haar lievelingseten is nu quiche met champignons, en dan krijg ik nog opmerkingen over dat er te weinig champigons in zitten.

Voor iedereen hier die denkt ‘dit komt nooit meer goed’, er is inderdaad hoop!

20 likes

Griekse yoghurt was hier ook altijd standaard in huis om ‘af te toppen’. Dat at hij altijd wel en vulde goed. We eten nooit toetjes, maar dit gebruikten we als tussendoortje of als hij ‘s avonds niet goed gegeten had, dan boden we het daarna aan. Ook vaak als bakje naast het eten bij de lunch of avondeten.

Wij zitten hier nu in een fase dat het avondeten (en soms de lunch ook) niet geweldig gaat. Hij is net 4 en altijd een heel goede eter geweest, twee maanden geleden nog een behoorlijk bodemloze put. Nu is hij echt aan het zeiken ‘s avonds. En als ik ergens niet tegen kan is dat het. Probeer er zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden en te negeren, prima als je het niet eet. Maar hij zeurt vooral de hele tijd dat alles vies is. En vlak voor hij naar bed moet heeft hij ineens honger, joh :neutral_face:

Vooral alles wat maar enigszins exotisch en met name Aziatisch is lust hij niet. Terwijl hij eerder wel gewoon curry enzo at. Wij eten redelijk gevarieerd en hebben dat ook altijd aangeboden. Hollandse pot AGV gaat er wel in, maar ben ik niet kapot van en zeker niet om 5x per week te eten. Iemand tips? Gaat dit weer over en hoort het bij kleuteren en wennen aan school enzo? Of ben ik de komende tien jaar gedoemd bloemkool, aardappels en worst te eten?

Ik heb nog geen ervaring met een kind van 4, maar dit klinkt wel heel logisch. Grote veranderingen hebben vaak wel invloed op eten en slapen.

1 like

Ja leuk, ik vind deze lijstjes leuker dan alleen een foto van het avondeten eigenlijk. Haal er direct wat inspiratie uit (huttenkase bijvoorbeeld) :bulb:

2 likes

Misschien wat meer bij het ontbijt? Een boterham of ipv alleen melk er pap van maken?
Of wat extra bij het avondeten en niet alleen groenten? Wat koolhydraten en/of eiwit?

Dat doe ik iig bij mijk baby van die leeftijd, + idd griekse yoghurt als toetje.

4 likes

Je kan ook smiddags kiezen voor een soepje, omelet gesneden in reepjes of bijvoorbeeld cracker met wat boter/spread of pindakaas. Mijn zoontje eet de cracottes best goed omdat het een beetje smelt in de mond

1 like

Wat bij ons hielp: baby’s zijn nog helemaal niet gewend aan een ‘ritme’ met ontbijt, lunch en avondeten dat uit vaste componenten bestaat. Dus je kunt ze bij het ontbijt ook gewoon pasta geven of rijst als je dat toevallig als kliekje hebt, of inderdaad reepjes gebakken ei of tofu als tussendoortje, of allerlei gekookte groentes met pindakaas erbij. Dan wennen ze ook aan veel dingen en er hangt niet zoveel af van alleen het avondeten.

2 likes

Mijn dochter is 2.5 en at dit vandaag:

O: bananenpannenkoek met jam en blauwe bessen
T: halve banaan
L: 2 bruine bol, 1x pindakaas en 1x smeerkaas (ze heeft die bollen helemaal uitgehold en de buitenkant laten staan :ok_hand:t3:)
T: knijpfruit
D: zelfgemaakte pizza, waar ze eigenlijk alleen het deeg en de kaas gegeten heeft. Misschien 1 blokje paprika en courgette. En een bakje appelmoes.

1 like

O: pap met volle melk
T: mandarijn
L: 2 boterhammen appelstroop (en avocado en komkommer maar niks van gegeten)
T: knijpyoghurt + banaan
A: pap + mandarijn + maispops
T: klein flesje

Nog steeds een ziek kind. Had asperges gemaakt ook voor hem maar wilde geen hap :joy: normaal geven we dan alleen kwark na zodat hij wel wat vulling heeft voor de nacht maar ja nu ziek dus dan zijn we wat milder (15 maanden)

Hier een mega rommelige dag.

O: 200 ml melk met 40 gr brinta
T: Banaan
L: 1 boterham met pindakaas
T: Halve wortel (plakjes gekookt), knijpzakje aardbeienkwark, half pakje cheez’ dippers, handje bugles en nog een paar kleine zoutjes. In de auto een theebiscuitje en ongeveer 2 xl maisvingers.
A: Paar plakjes komkommer, paar stukjes tomaat, plakje kalkoenfilet, klein stukje wrap. Toe een stuk of 10 happen volle Griekse yoghurt.

Denk dat ze na al het snacken bij oma in de middag geen honger meer had 's avonds :smiling_face_with_tear:

2 likes

Oh ja herkenbaar dat een rommelige dag dan s avonds drama is. Of in ieder geval, er minder gegeten wordt. Hoe gaan cheese dippers bij jouw dochter? Wordt dat een smeerboel of valt het mee? Mijn kind vindt dippen zo leuk en lijkt me een leuke vakantie verrassing maar als het echt een gesmeer wordt dan laat ik dat wel even thuis :grimacing:

2 likes

Haha ze kreeg ze bij mijn moeder en het werd een gesmeer. Dus uiteindelijk zat haar toet, kleding, mijn kleding en de bank eronder. Dat dippen in saus vindt ze fantastisch, maar ze schakelt altijd uiteindelijk over op haar eigen vingertjes om alleen de saus te eten en dan wordt het lekker smerig allemaal.

1 like

Haha dit sluit aan bij mijn verwachting, geen vliegtuigvoedsel dus.

Thuis geven we liefst gewoon fruit/dadeltjes/crackers/soepstengel maar heb nu voor onderweg ook wat nieuwe snacks: mini cheese crackers van Organix, gepofte spelt, gedroogd fruit van de Kleine Keuken, dadel reepjes van de Kleine Keuken en yoghurt knijpfruitjes van Organix. Zijn 24 uur onderweg dus hoop dat dit met een paar boterhammen, bananen en soepstengels haar wel even bezig houdt.

1 like

Hebben jullie nog tips voor gezonde snacks voor 2+ jaar die geen bereidingswijze nodig hebben? Nu is het vaak een stuk fruit, een koekje(volkoren biscuit) of een paaseitje. Maar eigenlijk zit daar allemaal zoveel suiker in.
Plakje kaas of kipfilet doen we ook nog wel eens, maar een stuk komkommer gaat er dan niet echt in.
Zou haar graag overdag meer groenten enzo laten eten. Maar dat moet je dan eerst wassen en snijden en maak ik haar niet zo blij mee als dat lekkere spul allemaal.

1 like

Paprika? Tomaatjes? Dit vindt onze (moeilijk etende) tweejarige iig heel lekker! Evt met een beetje hummus? Wat noten/gedroogd fruit? Maiswafel is hier ook favoriet. Dipstokjes/soepstengel. Bleekselderij, worteltjes, radijs (moet je ook voorbereiden maar zou je makkelijk kunnen voorbereiden en in water kunnen bewaren in de koelkast).

3 likes

Crackers evt belegd met zuivelspread, hummus of groentenspread, Soepstengels (en kan ze ook dippen in smeerbaar beleg), maiswafel. Ik geef vaak een stuk komkommer, paprika of tomaat in kwarten. Weet eigenlijk niet of noten al kunnen ivm verstikkingsgevaar, anders kleiner hakken en in een apart bakje voor haar bewaren. Voor af en toe een babybel kaasje.

Iets meer voorbereiding maar dan kan je het op het moment zelf wel snel pakken: Hartige muffin met groenten hebben we de vriezer vol mee liggen. Smoothie met groenten vond ik echt een super goed idee en kan je ook van tevoren snijden en in zakjes invriezen die je zo pakt. Hardgekookt eitje kan je een paar tegelijk van maken.

3 likes

Lekkere luie zondag gehad dus we hadden tijd voor iets uitgebreider “kokkerellen”.
Morgen weer naar de opvang, dus dan is het weer tijd voor boterhammen en opwarm-prakjes in de avond :grimacing:

O: overnight oats met soyamelk, havermout en honing en klein muesli-rozijnen bolletje met boter + water
T: ananas en mandarijn + thee, later nog een soepstengel
L: banaan ei pannenkoekjes (1 banaan, 1 ei, kaneel) en een volkoren boterham met Philadelphia light + 2 cherrytomaten en beker melk
T: cracotte met tahin + paar gedroogde abrikozen en komkommer + thee
A: bietenrisotto met broccoli en restje avocado + water
Bedtijd: klein bekertje melk

Toevoeging voor reality check: komkommer geef ik altijd met schil, dat werd vandaag niet gewaardeerd :stuck_out_tongue: dus ik kreeg het van haar in mijn mond geduwd :stuck_out_tongue: ik heb de schil eraf gegeten, zij het middenstuk opgegeten

Beetje broccoli laten liggen

4 likes