What my kid really eats

Hier is alles wat op DE SCHAAL gaat een hit. Ze vragen ook om “een schaal” en hebben dan echt het gevoel dat ze mogen borrelen haha.

Dit is de beruchte schaal, maar dan van de wibra of zeeman.

Daar doe ik dan komkommer, bessen, appel, druiven etc in. En in 1 of 2 vakjes ook gewoon wat lekkers (bijv chipjes of mini koekjes of popcorn). De verhouding gezond / ongezond is dan echt wel 80/20, maar voor de kinderen voelt het fantastisch :sweat_smile:
Ik kookte op die leeftijd 1.5-2.5 ook vaak wat extra pasta bij het avond eten en gooide dat ook erbij (gewoon in de koelkast in een bakje bewaren). Van die kleine soepstengels (piccos ofzo?) doen het ook goed er op. Plakjes of blokjes kaas. Augurkjes vind de middelste ook lekker.
Rolletje vleeswaren, paprika friet (gewoon gele paprika dunne reepjes). En dan zelf ook lekker mee snacken, dat maakt het extra interessant natuurlijk.

12 likes

Hier precies hetzelfde! Ik heb het idee dat ik m’n zoon eten kan blijven geven de hele dag door. Is bijna op 2 handen te tellen als hij iets heeft laten staan

3 likes

Heb je een recept van de hartige muffins?

1 like

@Feline heb 'm hier al eens gedeeld, zie bericht waar ik op reageer!

@Autumn eet hij op de opvang ook zo veel? Ik heb 't eens nagevraagd en ze eet daar gewoon evenveel als de andere kindjes en over de dag heen krijgt ze minder dan thuis. Ze komt ook altijd super uitgehongerd thuis dus lijkt wel een inhaalslagje ofzo.

Op de opvang eten ze rond 9 uur 1 portie fruit, half 12 warme lunch en in de middag rauwkost en een soepstengel. Vind dat wel echt weinig in vergelijking met thuis ook.

2 likes

Hij gaat meestal maar een half dagje naar de opvang, dan krijgt hij meestal alleen nog een cracker en een flesje maar komt vaak ook uitgehongerd thuis! Als hij wel eens een hele dag gaat geef ik altijd z’n broodjes mee (hij kan niet tegen melkeiwit dus voor de zekerheid geef ik het dan zelf mee). hier doen ze helaas geen warme maaltijd in de middag. Maar dat komt eigenlijk zelden voor dat hij er een hele dag is helaas haha.

2 likes

Bij ons is dat ook ongeveer zo, fruit om 9.30, lunch om 11.30 (brood) en dan om 15/15.30 rauwkost. Vind de tijd tussen die laatste twee wel erg lang en rauwkost vult toch ook niet echt.

1 like

Wij hadden ook ongeveer dit mee voor een reis van 25u, maar hadden ook de avond van tevoren wat pannenkoeken gebakken en in aluminiumfolie gewikkeld en daar is nog het allermeest van gegeten! Pannekoeken, bananen en rozijntjes (goed tijdverdrijf ook om ze één voor één uit het doosje te halen en in je mond te stoppen) waren hier favoriet.

3 likes

Krijgt ze geen (soja)yoghurt na de lunch? Vind het ook best weinig.
Bij de opvang waar ik werk eten we:
9:30 fruit
11:30 warme lunch + yoghurt
15:00 twee cracottes/rijstwafels met beleg + rauwkost (babygroep 1 cracker)
16:30 soepstengel met rozijnen (eerst was dit zelfs een boterham maar dat vonden we weer te veel).

1 like

Dat is bij onze opvang ook zo ongeveer en kind komt vaak ook hangry terug. Overigens is hij daar nog wel helemaal content, maar eenmaal in de auto naar huis is het een en al gezeur. Sinds ik m dan gewoon een peperkoek, cracker of rijstewafel en drinken geef is ie wel blij. Na hele dagen opvang vreet ie ook een dubbele portie avondeten. Dus dat haalt ie imo ook in. Wel handig, want dan eet ie dus veel minder kieskeurig. Verder is het wel een bodemloze put, maar ik vind het soms ook wel sneu dat ie blijkbaar zo moet inhalen. :smiling_face_with_tear:

1 like

Hier dezelfde ervaring op de opvang qua te weinig eten. Heb wel eens gezegd dat hij best wat meer kan eten omdat ie gewoon altijd veel eet. Maar daar wordt echt niks mee gedaan :sweat_smile: vind het gewoon een beetje zielig want idd zodra we em ophalen is ie boos en moet er dírect gegeten worden.

2 likes

O wat sneu dat er zoveel kindjes zijn die (te?) weinig eten krijgen op de opvang. Of eten ze minder dan thuis omdat ze bijv afgeleid zijn?

Onze dochter (bijna 2) eet als een bootwerker op de opvang :rofl: en krijgt ook best veel haha. MEER is haar favoriete woord daar denk ik. En ik vind de porties daar ook niet mals, kindjes mogen vrij goed zelf bepalen hoeveel ze willen eten (zowel veel als weinig)

Gemiddelde opvangdag

07:30 (thuis): 1,5 volkoren boterham

09:30 fruit (denk normale tot grote portie)
11:30 warme lunch (meestal 2 bordjes, soms zelfs 3 :crazy_face:)
(Slapen)
15:00 crackermoment (ze houden een max van 3 crackers per kindje aan)
17:00 rauwkost platter, soms ook met wat kaas of worst

17:30 (thuis) medium warme maaltijd, meestal een opwarm restje van de vorige dag aangevuld met random dingen.

Als ik haar precies om 17u ophaal moet ik wachten tot die snackschaal leeg is, anders is het gegarandeerd brullen :sweat_smile:

3 likes

Ze krijgen ook yoghurt inderdaad!

Ik heb eigenlijk geen idee van portiegroottes. Ze heeft weleens wat mee naar huis gekregen toen we haar ziek hadden opgehaald voor de lunch en dat was niet veel. Maar misschien krijgen ze nog wel een tweede portie o.i.d. Ik moet de informatie er soms echt uittrekken maar woensdag is altijd een rustige dag op de groep dus ik ga de leidsters morgen eens uithoren :nerd_face:

Ik vind vooral de tijden ertussen zo lang lijken in de middag. Thuis luncht ze later ook.

1 like

Meestal slapen ze toch ook een lange tijd in de middag?

Bij ons eten ze ook net als bij @Kaasvlinder met ook portie yoghurt erbij.

1 like

Is ook echt een geldkwestie. Bij mijn vorige werk werd de boterham geschrapt want was te duur. De kinderen kregen toen 1 dadel of gedroogde abrikoos :sweat_smile:

1 like

Wat er bij ons op tafel stond vandaag (peuter van 3 en dreumes van 16 maanden):

O: bietenpannenkoekjes (restjes van het weekend) met notenpasta/zuivelspread
T: Blauwe bessen, banaan met gehakselde nootjes en aardbei
L: Twee volkoren boterhammen met pindakaas/kaas en komkommer
T: linzenwafel met kipfilet/paprika en wat druiven
D: Pasta (hamsters van de ah) met doperwtenpesto. Voor de 3 jarige met geraspte kaas erbij.

De jongste drinkt 's ochtends en 's avonds nog een fles melk.

1 like

Dit at mijn zoontje (16 maanden) gister

O: havermout met havermelk en wortel en pompoen, beetje lijnzaad
T: mandarijn en stukje maiswafel
L: twee volkoren boterhammen met boter, pindakaas en banaan en beker havermelk
T: stuk komkommer en 2 soepstengels met beetje hummus. En heeft de helft van m’n kiwi gepakt
A: rijst met gegrilde groente uit de oven (courgette paprika champignons) met hummus en basilicum.

1 like

Wow ik weet niet hoe groot die opvang was maar wat bespaar je daarmee over de hele breedte? €20 per dag? :sweat_smile:

1 like

Die van ons heeft altijd dorst vanaf de opvang… ook wel eens wat over gezegd en dan is het: ja we zullen er op letten… tja.

Ik vul mijn eigen drinkfles altijd met water op werk ( een Dopper) en tegen de tijd dat we thuis zijn ( circa 10 min later ) heeft ze hem nagenog leeg.

Het brood werd wel belegd met plakjes kaas en kipfilet onder andere en dat ging dus ook eraf. Dan scheelt het natuurlijk wel.

Dat dacht ik ook haha. Een boterham is toch relatief veeel goedkoper dan dadels? Zelfs icm beleg (bv appelstroop).

Bezuinigen op eten op een kinderopvang… werd dit ook gecommuniceerd naar de ouders toe? Sorry als het gemeen overkomt (ik bedoel jij had er vast geen inspraak over @Vloeistof) maar ik zou als ouder zijnde daar echt niet akkoord mee gaan eigenlijk :sweat_smile:

4 likes