What my kid really eats

Over die mensen gaat het dus ook niet? Het gaat om degenen die het beleid bedenken aka zelf het meeste geld opstrijken. Met eigenaren van kinderopvan hoef je echt (financieel) geen medelijden te hebben hoor…

Edit: sorry was al gezegd, reageerde iets te snel

3 likes

Krieltjes, groenteballetjes, knoflooksaus (met kwark gemaakt) en rauwkost. Jup en een vieze tafel van vanochtend

Edit: er is geproefd van de balletjes en uitgespuugd. Knoflooksaus opgelepeld met een stuk paprika. En uiteindelijk nog komkommer gegeten :sweat_smile:

Daarna nog mandarijn, banaan en een cracker (en een fles melk)

5 likes

9 maanden was hier de piek van slecht slapen. Bij ons hielp meer eten geven niet (hebben zelfs nog kunstvoeding geprobeerd s avonds). Bij 10 maanden waren we zelf helemaal kapot en hebben we met hulp van een slaapcoach heel strak een wakkertijden ritme aan gehouden. Toen verbeterde het wel vrij snel maar dat kan ook toeval zijn geweest.

Mijn kind kreeg wel vaker melk op een dag nog. Bij 9 maanden was hier het schema (even in de opvang en borstvoeding app gezocht):

6 uur borstvoeding, beetje yoghurt of stuk brood
9 uur fruit
10 uur borstvoeding of gekolfde melk 100ml
13 uur borstvoeding of gekolfde melk 100ml
14 uur groenten, thuis kreeg ze in plaats daarvan wat brood en groenten/fruit bij onze lunch
16 uur borstvoeding of gekolfde melk 100ml
18 uur groenten met rijst/orzo/macaroni/aardappel
19 uur borstvoeding
En dan tussen 19 en 6 ook nog wel 1 of 2 keer borstvoeding, gaf haar niet elke keer de borst als ze wakker was.

Bij 10 maanden kreeg ze overdag een voeding minder en ging ze ook doorslapen met nog 1 voeding laat op de avond/begin van de nacht.

Heb hier een keer bij 9 maanden gedeeld, zonder de avond/nachtvoedingen

2 likes

Hier een baby van net 10 maanden en borstvoeding. Ze is wel een heel makkelijke eter en slaapt door sinds ze meer vaste voeding krijgt. Vandaag zag er zo uit:

08.30 borstvoeding
10.30 1 banaan
13.00 borstvoeding
15.00 1 hele boterham met 100% pindakaas
17.00 maisfinger
18.00 kipfilet, broccoli, aardappels gepureerd (gewoon ons avondeten maar dan dus gepureerd). We wegen al een tijdje niet meer standaard af maar ongeveer 200 gram. Vaak eet ze haar bordje leeg, soms ook niet.
20.00 borstvoeding

Ik ben verre van een expert hoor dus wellicht een stom advies maar je zou kunnen proberen om de borstvoeding van 18.00 over te slaan en dan kijken hoeveel ze van haar boterham eet of eventueel iets aanbieden van aardappels/pasta oid zodat ze een stevige bodem heeft en dan voor het slapen weer borstvoeding zoals je nu ook al geeft.

Drie keer per nacht nog voeden is echt pittig. Wij zagen hier echt een fikse verbetering in toen ze meer ging eten.

2 likes

Baby 9 maanden als we thuis zijn:

Vaste voeding
rond 07:30: cracker met beleg
12:00: ei/broodje, tomaat, komkommer etc.
15:00 → tussendoortje iets van fruit
18:00 avondeten

We doen rapley dus we doen veel.moeite maar er gaat nog niet superveel in🫠

Borstvoeding eigenlijk elke 2-3 uur wel overdag.

1 like

Dan is ze misschien ‘s nachts ook die vocht / melk behoefte aan het inhalen? Kan ze niet op de opvang nog wat krijgen? Als ze het zelf drinkt bijv

Edit: krijgen ze tussen 1030-1530 helemaal niks? Geen snack/drinken oid :sweat_smile:

3 likes

Wat erg eigenlijk hè? Onze opvang kon ik altijd eten meegeven van huis. Dat kreeg hij dan rond 16:30. We halen hem rond 18:00 op en thuis eet hij nog een hele portie met ons mee.
Inmiddels is dat afgeschaft. De jongste krijgt om 12:00 boterham en dan om 16:00 een cracker (en rauwkost maar hij is net een dus daar eet hij nauwelijks wat van). Zo gaar. Waarom vinden we dit normaal in nederland???

Ahw haha, begrijpelijk dan! Zou wel heel goed kunnen wat @Fishing zegt. En als je dan probeert die 18.00 voeding uit een fles te geven met granen erin om het wat te verzwaren? Geen idee of dat mogelijk is voor je hoor en of het überhaupt iets zou schelen voor de nacht. Hebben jullie een droomvoeding rond 22.00 weleens geprobeerd?

Ik ga er trouwens zomaar vanuit dat je iets aan die nachtvoedingen wil doen maar misschien ben je daar gewoon oke mee dus in dat geval sorry voor deze adviezen :joy:

2 likes

Maar waarom krijgt ze met 10 maanden geen melk meer op de opvang? Of wil ze geen afgekolfde melk drinken?

Ik probeer daarom begin van de avond wat uren bij te pakken, niet elke dag, maar wel einde van mijn werkweek want dan ben ik ook wel moe ! Succes

1 like

Ja, snap dat het je opbreekt hoor. Ik was er op een gegeven moment ook echt klaar mee.

Wat hier ook nog wel heeft geholpen om van 3 naar 1 nachtvoeding te gaan is de nachtvoeding steeds korter geven. Weet niet of je ze times maar als je merkt dat je baby tijdens een van die voedingen altijd wel korter drinkt zou ik die voeding gewoon elke dag een halve minuut korter geven (als ze dat pikt haha). De kans is dan aanwezig dat ze dan gaat denken laat maar zitten en niet meer wakker wordt voor die voeding.

1 like

Mijn kind is nooit een goeie eter geweest maar laatste dagen lijkt ze ineens een bodemloze put. Denk dat ze in een groeispurt zit of zo.
Dit was vandaag (ze is 2,5 jaar).

Ontbijt: Griekse yoghurt en een knijpfruitje. Onderweg nog een knijpyoghurtje.
Vroege lunch: ze had al vrij snel weer honger en waren op de kleedjesmarkt dus even een croissant gehaald. Daarvan 3/4e op.
Thuis een late lunch/snackbordje: plakjes kaas, Griekse yoghurt, tomaatjes en aardbeien. Tomaten en aardbeien wilde ze niet echt, kaas en yoghurt wel.
T: paar koekjes en nog een knijpfruitje
A: een ei en paar aardappels. Asperges wilde ze niet proberen.
Als toetje nog een danoontje.

Tussendoor heeft ze nog melk, zelf geperste sinaasappelsap en water gedronken. Vind wel dat ze weinig drinkt laatste dagen. En ze heeft echt een zuivelfase ineens.

3 likes

Mijn baby is 8,5 maand en krijgt borstvoeding. Toevallig ben ik afgelopen week naar het consultatiebureau geweest en was hij iets aan het afbuigen op het lijntje, dus we mogen meer vast voedsel geven. Ik doe nu dit:

07:00 bv
07:30 iets van vezels, bijv een half broodje met margarine en pindakaas. Mag ook een heel broodje zijn maar ben al blij als hij een halfje heeft gegeten.
11:00 bv
13:00 half stuk fruit + half broodje
15:00 bv
16:30 avondeten (4 eetlepels groente, 3 eetlepels zilvervliesrijst (o.i.d) en 1 eetlepel peulvruchten)
18:30 bv
22:00 bv

Als ik niet live kan voeden, krijgt hij 150ml gekofde melk.

De bak yoghurt deelt ze met mij, daarom is dat zoveel.

7 likes

Ik moest wel even lachen om het feit dat de aardappeltjes letterlijk alleen maar verschoven zijn.

1 like

Ontbijt: pap met wortel en walnoot + paar blauwe bessen
Tussendoor: mandarijn + beetje van mijn ontbijt (kwark)
Lunch: 2 boterhammen zuivelspread, boterham appelstroop, paar mini dadels en smoothie van banaan, blauwe bes en melk
Tussendoor: maispops (evt cracker)
Avond: pasta met tonijn, tomaat en olijven

Voor slapengaan: fles 200 ml melk

2 likes

Dwingen jullie je kinderen om iets te eten? Dochter lust zeker weten aardappel en boontjes (op de BSO eet ze alles op), maar ze heeft overduidelijk geen zin om het te eten. Nu moet ze van ons een x aantal happen nemen, omdat we weten dat het geen lust-ik-niet-kwestie is. Ergens gaat het tegen m’n gevoel in, maar aan de andere kant is ze oud genoeg om met tegenzin iets te eten. Ze eet de gestelde hoeveelheid dan ook wel keurig op en we zullen haar niet dwingen iets te eten wat echt buiten haar comfortzone ligt.

1 like

Hoe oud is je dochter? Als mijn kind iets niet wil eten wat normaal wel lekker wordt gevonden is er meestal iets aan de hand (moe, niet lekker voelen, nieuwe tanden, geen honger, gewoon geen zin, …) en dan laten we het gewoon gaan. Wel een beetje aanmoedigen maar nooit dwingen. Komt vanzelf wel weer goed. Mijn kind is 2,5.

1 like

Ze is ruim 6. En juist door de leeftijd vind ik dat ik wat meer mag verwachten. Heb het idee dat het echt een machtsspelletje is. Maar wil ook niet te dwingend zijn. Als het aan haar ligt eet ze iedere avond pasta pesto met geraspte kaas.

2 likes

Kun je er dan niet met haar over praten? En dan misschien niet op het moment zelf maar op een ander moment, als er niet zo’n druk op het eten ligt.

3 likes