What my kid really eats

De bak yoghurt deelt ze met mij, daarom is dat zoveel.

7 likes

Ik moest wel even lachen om het feit dat de aardappeltjes letterlijk alleen maar verschoven zijn.

1 like

Ontbijt: pap met wortel en walnoot + paar blauwe bessen
Tussendoor: mandarijn + beetje van mijn ontbijt (kwark)
Lunch: 2 boterhammen zuivelspread, boterham appelstroop, paar mini dadels en smoothie van banaan, blauwe bes en melk
Tussendoor: maispops (evt cracker)
Avond: pasta met tonijn, tomaat en olijven

Voor slapengaan: fles 200 ml melk

2 likes

Dwingen jullie je kinderen om iets te eten? Dochter lust zeker weten aardappel en boontjes (op de BSO eet ze alles op), maar ze heeft overduidelijk geen zin om het te eten. Nu moet ze van ons een x aantal happen nemen, omdat we weten dat het geen lust-ik-niet-kwestie is. Ergens gaat het tegen m’n gevoel in, maar aan de andere kant is ze oud genoeg om met tegenzin iets te eten. Ze eet de gestelde hoeveelheid dan ook wel keurig op en we zullen haar niet dwingen iets te eten wat echt buiten haar comfortzone ligt.

1 like

Hoe oud is je dochter? Als mijn kind iets niet wil eten wat normaal wel lekker wordt gevonden is er meestal iets aan de hand (moe, niet lekker voelen, nieuwe tanden, geen honger, gewoon geen zin, …) en dan laten we het gewoon gaan. Wel een beetje aanmoedigen maar nooit dwingen. Komt vanzelf wel weer goed. Mijn kind is 2,5.

1 like

Ze is ruim 6. En juist door de leeftijd vind ik dat ik wat meer mag verwachten. Heb het idee dat het echt een machtsspelletje is. Maar wil ook niet te dwingend zijn. Als het aan haar ligt eet ze iedere avond pasta pesto met geraspte kaas.

2 likes

Kun je er dan niet met haar over praten? En dan misschien niet op het moment zelf maar op een ander moment, als er niet zo’n druk op het eten ligt.

3 likes

Geen tips maar wel wat vragen. Niet dat je ze aan mij hoeft te beantwoorden maar wellicht helpt het je om voor jezelf duidelijker te krijgen hoe je hiermee om zou willen gaan.
Waarom zou het vanuit je kind een machtsspel zijn? Is macht (“jij eet X omdat ik het zeg”) wat je wilt inzetten rondom het eten? Want als je eten beschouwt als een machtsspel dan is hoe dan ook een van jullie twee de verliezer.
Eet je zelf wel eens met tegenzin iets op en waarom wel/niet?
Kan het ook andersom het geval zijn en speelt de setting mee, dat ze het eigenlijk niet lekker vindt maar vanwege bvb (impliciete) groepsdruk het op de BSO wel eet omdat alle kinderen het doen? Vermoeidheid?

3 likes

Wij dwingen nooit, maar als we willen dat hij iets proeft proberen we het leuk of interessant te maken. (Spelletje van maken, van wortels krijg je goeie ogen).

Maar meestal zetten we een bord neer met wat we eten en verdelen we oog nog de dingen apart. Zoals bijvoorbeeld als we nasi eten: 1 schepje nasi met kip, 1 klein schepje droge rijst, 1 klein schepje kip, toetje en eventueel een klein bakje kroepoek. Zo heeft hij altijd iets wat hij lust (hier kroepoek en toetje) en kan hij op zijn manier kiezen wat hij eet. Als hij dan nog meer wil van iets, moet hij eerst 4 hapjes proeven van het hoofdgerecht.

2 likes

Ik vind het zo jammer dat we in Nederland niet zoveel babysnacks keuzes hebben. Had echt graag ook die yoghurt melts gewild en meer soorten puffs en koekjes.

3 likes

Dit account kan best interessant zijn om eens door te nemen. Veel tips over hoe een eetmoment minder beladen te maken en hoe om te gaan met “selectieve/moeilijke” eters.

1 like

Yoghurt melts kun je ook makkelijk zelf maken :slight_smile:

2 likes

Ja deze zijn echt lekker. Heb ze laatst gemaakt met die van mij en dat was een succes.
Heb wel meer van haar recepten gemaakt en die zijn altijd goed ontvangen eigenlijk. Leuke site vind ik het.

1 like

Maar dit smelt toch als je het bijvoorbeeld mee wil nemen naar een dagje weg? Dus dan is het nog steeds niet echt een snack voor onderweg.

1 like

Dit is net zo goed zwaar bewerkt voedsel.

Dus?

3 likes

Snap niet waarom je dat graag zou willen want het is niet beter dan wat er hier verkocht wordt. Of denk je dat je kind dit beter zal eten?

Ik zou graag meer diversiteit willen in de schappen.
Maispuffs zijn zo snel taai dus die koop ik liever niet, die appel rijstwafels lust ze niet. Van organix lust ze wel de sticks en de draakjes, maar de kaaskoekjes weer niet.
Nu krijgt ze eigenlijk vooral deze “koekjes”.

En soms knijpfruitjes (maar daar heb ik al eerder over geklaagd dus die laat ik nu achterwege).

Wat valt er te klagen over knijpfruitjes? Zijn echt mn lievelings snack voor mn zoon :joy: lekker makkelijk

2 likes

Gewoon rozijntjes? Normale rijst/maiswafel? Cracker. Soepstengels. Druiven. Mandarijn. Boterham.

Die zgn gezonde babysnacks zijn vooral geldklopperij

3 likes