What my kid really eats

Geen tips maar wel wat vragen. Niet dat je ze aan mij hoeft te beantwoorden maar wellicht helpt het je om voor jezelf duidelijker te krijgen hoe je hiermee om zou willen gaan.
Waarom zou het vanuit je kind een machtsspel zijn? Is macht (“jij eet X omdat ik het zeg”) wat je wilt inzetten rondom het eten? Want als je eten beschouwt als een machtsspel dan is hoe dan ook een van jullie twee de verliezer.
Eet je zelf wel eens met tegenzin iets op en waarom wel/niet?
Kan het ook andersom het geval zijn en speelt de setting mee, dat ze het eigenlijk niet lekker vindt maar vanwege bvb (impliciete) groepsdruk het op de BSO wel eet omdat alle kinderen het doen? Vermoeidheid?

3 likes

Wij dwingen nooit, maar als we willen dat hij iets proeft proberen we het leuk of interessant te maken. (Spelletje van maken, van wortels krijg je goeie ogen).

Maar meestal zetten we een bord neer met wat we eten en verdelen we oog nog de dingen apart. Zoals bijvoorbeeld als we nasi eten: 1 schepje nasi met kip, 1 klein schepje droge rijst, 1 klein schepje kip, toetje en eventueel een klein bakje kroepoek. Zo heeft hij altijd iets wat hij lust (hier kroepoek en toetje) en kan hij op zijn manier kiezen wat hij eet. Als hij dan nog meer wil van iets, moet hij eerst 4 hapjes proeven van het hoofdgerecht.

2 likes

Ik vind het zo jammer dat we in Nederland niet zoveel babysnacks keuzes hebben. Had echt graag ook die yoghurt melts gewild en meer soorten puffs en koekjes.

3 likes

Dit account kan best interessant zijn om eens door te nemen. Veel tips over hoe een eetmoment minder beladen te maken en hoe om te gaan met “selectieve/moeilijke” eters.

1 like

Yoghurt melts kun je ook makkelijk zelf maken :slight_smile:

2 likes

Ja deze zijn echt lekker. Heb ze laatst gemaakt met die van mij en dat was een succes.
Heb wel meer van haar recepten gemaakt en die zijn altijd goed ontvangen eigenlijk. Leuke site vind ik het.

1 like

Maar dit smelt toch als je het bijvoorbeeld mee wil nemen naar een dagje weg? Dus dan is het nog steeds niet echt een snack voor onderweg.

1 like

Dit is net zo goed zwaar bewerkt voedsel.

Dus?

3 likes

Snap niet waarom je dat graag zou willen want het is niet beter dan wat er hier verkocht wordt. Of denk je dat je kind dit beter zal eten?

Ik zou graag meer diversiteit willen in de schappen.
Maispuffs zijn zo snel taai dus die koop ik liever niet, die appel rijstwafels lust ze niet. Van organix lust ze wel de sticks en de draakjes, maar de kaaskoekjes weer niet.
Nu krijgt ze eigenlijk vooral deze “koekjes”.

En soms knijpfruitjes (maar daar heb ik al eerder over geklaagd dus die laat ik nu achterwege).

Wat valt er te klagen over knijpfruitjes? Zijn echt mn lievelings snack voor mn zoon :joy: lekker makkelijk

2 likes

Gewoon rozijntjes? Normale rijst/maiswafel? Cracker. Soepstengels. Druiven. Mandarijn. Boterham.

Die zgn gezonde babysnacks zijn vooral geldklopperij

3 likes

Boeien, als je dit af en toe geeft is dat prima toch. Hoeft niet gelijk zo’n toon bij.

@Kusjessoldaat ik heb nu toevallig yoghurt melts die gevriesdroogd zijn dus dat smelt ook niet. Vind het zelf ook vet lekker haha. Wel in het buitenland helaas.

3 likes

Niemand heeft het toch over gezond?
Gewoon meer variatie en gemak.

8 likes

Ik trok die conclusie ook doordat het gaat over ‘food swaps’ in een post van iemand die zichzelf ‘mini me dietitian’ noemt. Dat suggereert in mijn ogen dat de onderste keuzes op het plaatje gezondere keuzes zijn.

Maar het is allemaal rotzooi eigenlijk

3 likes

Ja ik ben dit helemaal met je eens, maar soms wil ik ook gewoon makkelijk om mee te nemen. Thuis krijgt ze op de wafels na deze snacks en die vindt ze top hoor. En voor vanmiddag heb ik ook weer een half dozijn druiven gesneden om mee te nemen en daar maak ik haar blij mee.
Maar op die rozijntjes en mandarijn na is niks hiervan voorverpakt te krijgen en dus zit ik iedere keer weer de hele dag met tupperware te slepen. En het is ook niet allemaal te koop en dan dat 't voor eeuwig goed blijft in m’n keukenkastje.
@Discopony oh ja die kwam nu toevallig op m’n voorgesteld pagina op instagram, zowel met bovenste als onderste snacks zou ik blij zijn haha.
@Calypso oh leuk! We gaan in de buurt van Duitsland op vakantie in de zomer dus kan dan iig voor de vakantie even inslaan (vakantie is dus zo’n moment dat ik wil dat m’n tas leger is nadat de snacks op zijn)
@lightbox veel van de fruit knijpfruitjes bestaan bijna alleen maar uit appelmoes en dat vind ik stom want zou het graag voedzamer zien. Ik koop nu altijd die van organix of eentje waar ook yoghurt door zit.
Organix_Pouches_BOL_1080x1080px

2 likes

Ja dat vooral. Niet als commentaar op @Kusjessoldaat maar op iemand die zich diëtist noemt in die instapost :sweat_smile:

1 like

Ontbijt om 8 uur, wat overbleef heeft ze op om 11 uur.
Om 9 uur heeft ze een sinaasappel op

De gozleme was te pittig dus die wilde ze niet. Wel nog 2 stukjes ontbijttaart en een stukje brownie, dit was half 11.

Om half 12 2 crackers

Beetje slechte dag om het bij te houden want ze heeft niet echt geluncht.

Over de middag verdeeld wel een bak druiven, blauwe bessen en frambozen opgegeten.
Rond 4 uur nog een koekje van de kleine keuken op, en ze heeft best wat aronia bessen op (had ik per ongeluk ingepakt ipv rozijnen).

Savonds heb ik pasta pesto gehaald bij Julias en daar heeft ze stuk of 15/20 pennes van gegeten.
Savonds nog wat likjes van m’n ijsje. En met naar bed gaan een fles melk van 180+6.

1 like

Ongevraagde tip: ik koop altijd die van Demeter Holle op de site Piccantino. Je hebt daar echt heel veel fruitcombinaties en vaak ook met iets van groente (ook al is het natuurlijk vooral fruit) en ze kosten maar 1 euro per stuk!

6 likes