Boeien, als je dit af en toe geeft is dat prima toch. Hoeft niet gelijk zo’n toon bij.
@Kusjessoldaat ik heb nu toevallig yoghurt melts die gevriesdroogd zijn dus dat smelt ook niet. Vind het zelf ook vet lekker haha. Wel in het buitenland helaas.
Boeien, als je dit af en toe geeft is dat prima toch. Hoeft niet gelijk zo’n toon bij.
@Kusjessoldaat ik heb nu toevallig yoghurt melts die gevriesdroogd zijn dus dat smelt ook niet. Vind het zelf ook vet lekker haha. Wel in het buitenland helaas.
Niemand heeft het toch over gezond?
Gewoon meer variatie en gemak.
Ik trok die conclusie ook doordat het gaat over ‘food swaps’ in een post van iemand die zichzelf ‘mini me dietitian’ noemt. Dat suggereert in mijn ogen dat de onderste keuzes op het plaatje gezondere keuzes zijn.
Maar het is allemaal rotzooi eigenlijk
Ja ik ben dit helemaal met je eens, maar soms wil ik ook gewoon makkelijk om mee te nemen. Thuis krijgt ze op de wafels na deze snacks en die vindt ze top hoor. En voor vanmiddag heb ik ook weer een half dozijn druiven gesneden om mee te nemen en daar maak ik haar blij mee.
Maar op die rozijntjes en mandarijn na is niks hiervan voorverpakt te krijgen en dus zit ik iedere keer weer de hele dag met tupperware te slepen. En het is ook niet allemaal te koop en dan dat 't voor eeuwig goed blijft in m’n keukenkastje.
@Discopony oh ja die kwam nu toevallig op m’n voorgesteld pagina op instagram, zowel met bovenste als onderste snacks zou ik blij zijn haha.
@Calypso oh leuk! We gaan in de buurt van Duitsland op vakantie in de zomer dus kan dan iig voor de vakantie even inslaan (vakantie is dus zo’n moment dat ik wil dat m’n tas leger is nadat de snacks op zijn)
@lightbox veel van de fruit knijpfruitjes bestaan bijna alleen maar uit appelmoes en dat vind ik stom want zou het graag voedzamer zien. Ik koop nu altijd die van organix of eentje waar ook yoghurt door zit.

Ja dat vooral. Niet als commentaar op @Kusjessoldaat maar op iemand die zich diëtist noemt in die instapost ![]()
Om half 12 2 crackers
Beetje slechte dag om het bij te houden want ze heeft niet echt geluncht.
Savonds heb ik pasta pesto gehaald bij Julias en daar heeft ze stuk of 15/20 pennes van gegeten.
Savonds nog wat likjes van m’n ijsje. En met naar bed gaan een fles melk van 180+6.
Ongevraagde tip: ik koop altijd die van Demeter Holle op de site Piccantino. Je hebt daar echt heel veel fruitcombinaties en vaak ook met iets van groente (ook al is het natuurlijk vooral fruit) en ze kosten maar 1 euro per stuk!
Wow zij hebben dus ook allemaal variëteit in snacks! Heb net een bestelling van 55 euro geplaatst daar
. Zal volgende week even een foto plaatsen.
Ik ben wel benieuwd naar het recept van de ontbijttaart, als je die wil delen!
Het is deze. Ik vind zelf de structuur niet zo top maar het is heel makkelijk en m’n dochter vindt het heerlijk.
Wij doen het ook een beetje op de manier die jij beschrijft bij de oudste. Dingen waarvan ik weet dat hij het lust, dan zeg ik wel eet een gebakken aardappel/ paar boontjes bv. Dingen die hij niet kent vragen we wel eens om te proeven, maar als hij niet wil, maken we er geen ding van.
Dwingen zou ik het niet noemen, maar nu hij wat ouder wordt merk ik wel dat door wat aanmoediging af en toe wat nieuws proeft.
Na veel aandringen en haar beetje spelenderwijs laten blazen door de pasta(boursin) heeft ze die ook op. Met wat parmezaanse kaas erover en nog wat druifjes. Magere yoghurt na.
Mijn jongste (2 jaar en 2 maanden) heeft echt amper wat gegeten vandaag:
Ontbijt: half volkoren bolletje pindakaas
Tussendoor schaaltje aardbeien
Lunch: 2 hapjes croissant en een likje ei
Tussendoor: aan een koekje gelikt
Avond: 1 stukje broccoli, aan een ander stukje gelikt en 3 happen yoghurt
Morgen op de opvang eet ze vast weer als een bootwerker ![]()
Gister een makkelijk dagje gehad want hitte en mijn vriend was niet thuis.
O: pap met koude sojamelk en een half boterhammetje jam van Love my Veggies
T: halve appel en halve banaan en glas kefir
T: speltwafel met boter
L: 1,5 boterham met zoete aardappelspread en pindakaas + komkommer
T: handje witte druiven, cracotte met vega smeerworst + half glas kefir
A: pompoensoep met broodje + paprika reepjes
Verder hele dag water, thee en een glas dunne limo van diksap.
P.S. mijn kind is trouwens echt obsessed met kefir haha. Sinds ze dat kent wilt ze geen normale halfvolle melk meer drinken
en altijd als ze het drinkt gilt ze heel hard KEEEFFFERRR
@Polly nog bedankt voor de tip ooit hier!
Ik merk dat ik mega zoekend ben in hoe ik t vaste voedsel van mijn zoontje moet opbouwen. Hij is nu 9 maanden (7 maanden gecorrigeerd). Ik heb het idee dat hij meer wil eten, maar als ik hem meer geef dan gaat hij drastisch minder melk drinken. En melk is tot 1 jaar nog hoofdvoeding toch? Dus durf daar niet te snel teveel in te minderen eigenlijk. Hij dronk altijd 900ml en nu sinds start hapjes ongeveer 700-800ml en ik weet eigenlijk niet of het oké is als dat nog minder wordt? Want aan het begin gaf ik wel eens meer hapjes maar dan wilde hij maar 500ml drinken op een dag…
Vooral avondeten vind hij heel lekker. Ik maak dan 2 blokjes uit zo’n icecubetray van gepureerde zoete aardappel en twee blokjes diepvriesspinazie, maar dat wordt echt in 3 seconden geinhaleerd. Is dat dan te weinig? Moet ik gewoon geven tot hij vol zit, en dan accepteren dat de volgende fles kleiner is/overgeslagen wordt?
Hoe oud is je kindje? In principe is melk de hoofdvoeding, maar dat switcht natuurlijk niet vanaf 364 dagen oud naar 1 jaar opeens, maar gaat gelijdelijk. Als hij het zo lekker vindt zou ik inderdaad meer geven. Er zijn voorbeeldschema’s van menu’s te vinden met wat een baby van x maanden op een dag eet, maar daar staat altijd bij dat elk kind anders is en andere behoeftes heeft.
Misschien zit hij ook weer in een groeispurt?
Als je je zorgen maakt om de fles kan je er ook proberen voor te zorgen dat er voldoende tijd zit tussen eten en fles? Dus bijv avondeten eerder geven?
Oja sorry hij is 9 maanden nu. Even toegevoegd aan de originele post, sorry! Ik snap dat het een opbouw van voedsel en een afbouw van melk is, maar ik vind het zo ingewikkeld want ben bang dat ik hem overvoer met vaste voeding waardoor hij te weinig melk krijgt of zo. Beetje zoeken nog. Misschien is eerder avondeten geven nog wel een idee ja
Snap ik hoor! En in voeding zit natuurlijk ook vocht. Als je ze zorgen maakt dat hij te weinig vocht/melk binnen krijgt sowieso op plasluiers letten. Anders misschien een voeding opsplitsen? Halve fles voor eten en andere helft daarna?
Ik zou er niet te veel over nadenken zolang je kindje goed blijft aankomen. Vanaf vaste voeding hier goed ging (ook tegen 8/9 maanden) hebben we eigenlijk meteen een melkvoeding vervangen.
En ondertussen is ze ruim anderhalf en heeft vanavond 3 erwten als avondeten binnen
maar nog steeds een vrolijk bol kindje dus komt wel goed.
Ik vind dit ook een struggle, maar kreeg van een vriendin het boekje van het consultatiebureau getipt (dat boekje wat je bij de geboorte hebt gekregen). Daar staan voedingsschema’s in per maand. Dat hou ik nu aan, hoewel ik zelf nog 1 borstvoeding extra gaf per dag (dus bovenop het schema in het boekje). Mijn baby was met 8mnd niet voldoende aangekomen. We waren vrij laks in vaste voeding geven (want borstvoeding = hoofdvoeding) en toen ben ik dat schema gaan volgen.