Ik herken de struggle van mijn eerste. Mijn tweede is nu 5,5 maand en ik geef hem 4 flessen (180+6) waarvan laatste met pap en daarnaast fruit en groentehapjes. Ik heb hem gisteren 4 blokjes gegeven (10 gram per blokje) en ging ook in no time op. Hij krijgt dus ook minder dan 900 ml op een dag. Ik vond het schema van het Voedingscentrum ook wel fijn om de hoeveelheden te bepalen. Misschien kun je wat meer tijd laten tussen de hapjes en de fles zodat hij wel zijn flessen leegdrinkt?
We zijn begonnen met in principe elke avond met ons mee eten. Tenzij dat met werk of wat wij willen eten echt niet handig is. Eerder at ze 3-4 avonden zelf maar nu haar bedtijd later is, is dit wel handiger.
Vanavond shakshuka met volkoren pita’s, voor mijn kind 1 ei iets langer laten doorbakken en avocado en rijst erbij. Ging redelijk goed op!
De ‘hele grote honger’ piek lijkt trouwens weer voorbij. Ze is ook flink gegroeid afgelopen weken! Vandaag at ze:
O: kwart sinaasappel, klein bakje yoghurt, boterham met groentenspread, beker karnemelk
T: banaan
L: boterham met pindakaas, boterham met zuivelspread, beker karnemelk, stuk komkommer
T: rijstsnackje dat we van vakantie mee terug namen, is wel vergelijkbaar met een flinke rijstwafel. En tijdens het koken een beetje gepofte spelt maar dat belandde vooral op de grond.
D: bovenstaande foto
Ze is helemaal fan van thee opeens en komt steeds met haar beker aanzetten en roept dan thee thee thee ![]()
O: borstvoeding, omelet en 5 reepjes mango
L: volkeren boterham met pindakaas en halve banaan
T: borstvoeding, soepstengel en half baby koekje
A: zoete aardappel, twee kipburgertjes en 1 keer gelikt aan de broccoli om vervolgens op de grond te gooien
Vandaag een hele goede eet-dag bij mijn baby! Naast ook een oké hoeveelheid melk ook steeds na de fles nog heel goed gegeten. Met de lunch 3/4 van een boterham met boter en als avondeten het bordje van de foto!
was eigenlijk bedoeld om van alles een beetje te proeven maar hij was niet te stoppen, werd heeeeel boos als ik m niet een volgende hapje gaf haha
Het zijn 4 minikrieltjes, een stukje van ongeveer 2cm van een dunne zalmmoot, een kwart avocado en theelepeltje ricotta. Lijkt veel meer vind ik op zo’n kinderbordje haha
Avondeten van mijn 4jarige. Heeft moeite met proeven, maar soms lukt het. Mijn partner en ik aten een eenpansgerecht met kip, rijst en salami. Wij geven hem dan het gerecht zoals wij het eten, en onderdelen los van het gerecht en een toetje, normaal yoghurt maar in het weekend doen we vaak een ander soort toetje.
Dit was voor, we geven hem niet zo veel, dan gaat het hem tegenstaan.
En dit was na, hij vond de salami heel lekker dus toen dat op was heeft hij de stukjes uit het gerecht gepakt. Uiteindelijk overal wat van gegeten. Toetje en salami was een succes. Oh en hij wilde een beetje saus bij zijn kip, dus een klein beetje mayo toegevoegd.
Meegenomen bij de boodschappen omdat ik hier steeds aan moet denken
ben benieuwd of kind het lekker vindt!
Mince Pie gegeten met wortels erin (en ernaast).
Before
After
Hij vond de gehakttaart (zoals we het voor hem noemde) heel lekker, en heeft bijna het hele stuk op. Hij had om half 5 bij een vriendje nog fruit op, dus had niet zoveel honger. Wortels buiten de taart om zijn niet aangeraakt.
O: pap + gedroogde dadels
T: stukje ontbijtkoek
L: 2 boterhammen appelstroop + banaan
T: rijstwafels met kaneel
A: friet, falafel, appelmoes (en asperges maar niks van geproefd). Yoghurt na
Niet perse een gezonde dag maar goed tis weekend ![]()
Voor het slapengaan nog een fles warme melk 150 ml
Wat een onnodige opmerking.
Die rijstwafels met kaneel, doe je dan boter en kaneel op een rijstwafel? Of is dit iets kant en klaars?
Klinkt lekker namelijk ![]()
Kant en klaar! Op de babyafdeling bij AH hebben ze het (kleine rijstwafels). Maar zie nu dat ze van zonnatura ook iets soortgelijks hebben (grote variant). Vind ze zelf ook lekker haha
Edit: van organix zie ik nu!
Ontbijt: drie happen yoghurt met havermout en banaan + beker melk
Tussendoor: cracker
Lunch: pannenkoek met appelstroop + 2 boterhammen zuivelspread
Tussendoor: kaneel rijstwafels
Avond: spaghetti (ellas kitchen, altijd een hit), appelmoes, toen nog mais, avocado en komkommer (klein beetje)
Voor het slapengaan flesje melk. We gingen koffie op bed doen vanochtend en kind kreeg beker melk. Toen hoefde ie dus geen ontbijt meer
niet handig
Review: kind nam een paar slokjes en ging daarna zitten geinen (wel de beker willen maar niet echt drinken). Toen kwam een vriendin met haar kind van net 1 en dat kind heeft de beker leeggedronken ![]()
Voor de peuter en de kleuter. Salade met restjes van de salade die ik gisteren voor ons bezoek maakte. Mozerella-bolletjes en een ‘Mac & Cheese’ van orzo + geitenkaas + geraspte kaas en wat hamblokjes.
De orzo was een groot succes, hebben ze beide helemaal opgegeten en de oudste wilde nog een extra portie. De jongste heeft alle hamblokjes eruit gevist want die zit in haar vlees-weiger era.
De mozerella bolletjes werden zoals altijd nog net niet geinhaleerd, zo dol zijn ze daarop.
Salade is nauwelijks aangeraakt ![]()
Mama Deli pasta zakje
Beetje Parmezaanse kaas erover
Cherrytomaatjes
Stukjes wrap
Medium gegeten voor haar doen, komt ook door de warmte denk ik. Cherrytomaten zijn normaal favo, maar nu niet aangeraakt.
Water eerst op en toen bij het 2e glas vooral haar vieze pasta vingers erin gedaan ![]()
Haha ik vind dit niet inspiratieloos hoor. Leuke variatie toch ![]()
Van gister. Vega balletjes, broodje zuivelspread. Appelmoes na. Alleen de balletjes niet helemaal opgegeten.
En daarna nog flink gesnackt van de pombeer en watermeloen wat op tafel stond tijdens voetbal ![]()
Pompoenrisotto
Komkommer, paprika, avocado en 2 cherrytomaten (al bijna op toen ik de foto kon maken
)
Lekker! Ben zo trots op haar dat ze de pompoen gegeten heeft (vindt ze spannend)