Wow zij hebben dus ook allemaal variëteit in snacks! Heb net een bestelling van 55 euro geplaatst daar . Zal volgende week even een foto plaatsen.
Ik ben wel benieuwd naar het recept van de ontbijttaart, als je die wil delen!
Het is deze. Ik vind zelf de structuur niet zo top maar het is heel makkelijk en m’n dochter vindt het heerlijk.
Wij doen het ook een beetje op de manier die jij beschrijft bij de oudste. Dingen waarvan ik weet dat hij het lust, dan zeg ik wel eet een gebakken aardappel/ paar boontjes bv. Dingen die hij niet kent vragen we wel eens om te proeven, maar als hij niet wil, maken we er geen ding van.
Dwingen zou ik het niet noemen, maar nu hij wat ouder wordt merk ik wel dat door wat aanmoediging af en toe wat nieuws proeft.
Na veel aandringen en haar beetje spelenderwijs laten blazen door de pasta(boursin) heeft ze die ook op. Met wat parmezaanse kaas erover en nog wat druifjes. Magere yoghurt na.
Mijn jongste (2 jaar en 2 maanden) heeft echt amper wat gegeten vandaag:
Ontbijt: half volkoren bolletje pindakaas
Tussendoor schaaltje aardbeien
Lunch: 2 hapjes croissant en een likje ei
Tussendoor: aan een koekje gelikt
Avond: 1 stukje broccoli, aan een ander stukje gelikt en 3 happen yoghurt
Morgen op de opvang eet ze vast weer als een bootwerker
Gister een makkelijk dagje gehad want hitte en mijn vriend was niet thuis.
O: pap met koude sojamelk en een half boterhammetje jam van Love my Veggies
T: halve appel en halve banaan en glas kefir
T: speltwafel met boter
L: 1,5 boterham met zoete aardappelspread en pindakaas + komkommer
T: handje witte druiven, cracotte met vega smeerworst + half glas kefir
A: pompoensoep met broodje + paprika reepjes
Verder hele dag water, thee en een glas dunne limo van diksap.
P.S. mijn kind is trouwens echt obsessed met kefir haha. Sinds ze dat kent wilt ze geen normale halfvolle melk meer drinken en altijd als ze het drinkt gilt ze heel hard KEEEFFFERRR
@Polly nog bedankt voor de tip ooit hier!
Ik merk dat ik mega zoekend ben in hoe ik t vaste voedsel van mijn zoontje moet opbouwen. Hij is nu 9 maanden (7 maanden gecorrigeerd). Ik heb het idee dat hij meer wil eten, maar als ik hem meer geef dan gaat hij drastisch minder melk drinken. En melk is tot 1 jaar nog hoofdvoeding toch? Dus durf daar niet te snel teveel in te minderen eigenlijk. Hij dronk altijd 900ml en nu sinds start hapjes ongeveer 700-800ml en ik weet eigenlijk niet of het oké is als dat nog minder wordt? Want aan het begin gaf ik wel eens meer hapjes maar dan wilde hij maar 500ml drinken op een dag…
Vooral avondeten vind hij heel lekker. Ik maak dan 2 blokjes uit zo’n icecubetray van gepureerde zoete aardappel en twee blokjes diepvriesspinazie, maar dat wordt echt in 3 seconden geinhaleerd. Is dat dan te weinig? Moet ik gewoon geven tot hij vol zit, en dan accepteren dat de volgende fles kleiner is/overgeslagen wordt?
Hoe oud is je kindje? In principe is melk de hoofdvoeding, maar dat switcht natuurlijk niet vanaf 364 dagen oud naar 1 jaar opeens, maar gaat gelijdelijk. Als hij het zo lekker vindt zou ik inderdaad meer geven. Er zijn voorbeeldschema’s van menu’s te vinden met wat een baby van x maanden op een dag eet, maar daar staat altijd bij dat elk kind anders is en andere behoeftes heeft.
Misschien zit hij ook weer in een groeispurt?
Als je je zorgen maakt om de fles kan je er ook proberen voor te zorgen dat er voldoende tijd zit tussen eten en fles? Dus bijv avondeten eerder geven?
Oja sorry hij is 9 maanden nu. Even toegevoegd aan de originele post, sorry! Ik snap dat het een opbouw van voedsel en een afbouw van melk is, maar ik vind het zo ingewikkeld want ben bang dat ik hem overvoer met vaste voeding waardoor hij te weinig melk krijgt of zo. Beetje zoeken nog. Misschien is eerder avondeten geven nog wel een idee ja
Snap ik hoor! En in voeding zit natuurlijk ook vocht. Als je ze zorgen maakt dat hij te weinig vocht/melk binnen krijgt sowieso op plasluiers letten. Anders misschien een voeding opsplitsen? Halve fles voor eten en andere helft daarna?
Ik zou er niet te veel over nadenken zolang je kindje goed blijft aankomen. Vanaf vaste voeding hier goed ging (ook tegen 8/9 maanden) hebben we eigenlijk meteen een melkvoeding vervangen.
En ondertussen is ze ruim anderhalf en heeft vanavond 3 erwten als avondeten binnen maar nog steeds een vrolijk bol kindje dus komt wel goed.
Ik vind dit ook een struggle, maar kreeg van een vriendin het boekje van het consultatiebureau getipt (dat boekje wat je bij de geboorte hebt gekregen). Daar staan voedingsschema’s in per maand. Dat hou ik nu aan, hoewel ik zelf nog 1 borstvoeding extra gaf per dag (dus bovenop het schema in het boekje). Mijn baby was met 8mnd niet voldoende aangekomen. We waren vrij laks in vaste voeding geven (want borstvoeding = hoofdvoeding) en toen ben ik dat schema gaan volgen.
Ik herken de struggle van mijn eerste. Mijn tweede is nu 5,5 maand en ik geef hem 4 flessen (180+6) waarvan laatste met pap en daarnaast fruit en groentehapjes. Ik heb hem gisteren 4 blokjes gegeven (10 gram per blokje) en ging ook in no time op. Hij krijgt dus ook minder dan 900 ml op een dag. Ik vond het schema van het Voedingscentrum ook wel fijn om de hoeveelheden te bepalen. Misschien kun je wat meer tijd laten tussen de hapjes en de fles zodat hij wel zijn flessen leegdrinkt?
We zijn begonnen met in principe elke avond met ons mee eten. Tenzij dat met werk of wat wij willen eten echt niet handig is. Eerder at ze 3-4 avonden zelf maar nu haar bedtijd later is, is dit wel handiger.
Vanavond shakshuka met volkoren pita’s, voor mijn kind 1 ei iets langer laten doorbakken en avocado en rijst erbij. Ging redelijk goed op!
De ‘hele grote honger’ piek lijkt trouwens weer voorbij. Ze is ook flink gegroeid afgelopen weken! Vandaag at ze:
O: kwart sinaasappel, klein bakje yoghurt, boterham met groentenspread, beker karnemelk
T: banaan
L: boterham met pindakaas, boterham met zuivelspread, beker karnemelk, stuk komkommer
T: rijstsnackje dat we van vakantie mee terug namen, is wel vergelijkbaar met een flinke rijstwafel. En tijdens het koken een beetje gepofte spelt maar dat belandde vooral op de grond.
D: bovenstaande foto
Ze is helemaal fan van thee opeens en komt steeds met haar beker aanzetten en roept dan thee thee thee
O: borstvoeding, omelet en 5 reepjes mango
L: volkeren boterham met pindakaas en halve banaan
T: borstvoeding, soepstengel en half baby koekje
A: zoete aardappel, twee kipburgertjes en 1 keer gelikt aan de broccoli om vervolgens op de grond te gooien
Vandaag een hele goede eet-dag bij mijn baby! Naast ook een oké hoeveelheid melk ook steeds na de fles nog heel goed gegeten. Met de lunch 3/4 van een boterham met boter en als avondeten het bordje van de foto! was eigenlijk bedoeld om van alles een beetje te proeven maar hij was niet te stoppen, werd heeeeel boos als ik m niet een volgende hapje gaf haha
Het zijn 4 minikrieltjes, een stukje van ongeveer 2cm van een dunne zalmmoot, een kwart avocado en theelepeltje ricotta. Lijkt veel meer vind ik op zo’n kinderbordje haha
Avondeten van mijn 4jarige. Heeft moeite met proeven, maar soms lukt het. Mijn partner en ik aten een eenpansgerecht met kip, rijst en salami. Wij geven hem dan het gerecht zoals wij het eten, en onderdelen los van het gerecht en een toetje, normaal yoghurt maar in het weekend doen we vaak een ander soort toetje.
Dit was voor, we geven hem niet zo veel, dan gaat het hem tegenstaan.
En dit was na, hij vond de salami heel lekker dus toen dat op was heeft hij de stukjes uit het gerecht gepakt. Uiteindelijk overal wat van gegeten. Toetje en salami was een succes. Oh en hij wilde een beetje saus bij zijn kip, dus een klein beetje mayo toegevoegd.
Meegenomen bij de boodschappen omdat ik hier steeds aan moet denken ben benieuwd of kind het lekker vindt!