What my kid really eats

Ik heb ze van Twistshake die zijn fijn, kunnen ook in de afwasmachine. Maar denk dat ik nu voor siliconen zou gaan zoals van @KleineJan ivm microplastics.

4 likes

Ik heb deze gezien in de winkel en ook aan mn kind gegeven, wel al iets van twee maanden geleden en sindsdien niet meer gezien, denk dat t uit assortiment is van mijn ah

3 likes

Ik kan de Squeasy Snacker aanbevelen.

1 like

Van gister. Alles werd gegeten (vooral de mais en wraps) behalve het gehakt mengsel. Kind houdt gewoon niet van vlees :sweat_smile: zelfs de belegde wraps werden geproefd! Maar uitgespuugd, want vlees haha

7 likes

Stamppot rode kool met geitenkaas

Bovenste bord: baby 7m
Onder: peuter 2,5 jaar. Had tijdens het koken nog meer geitenkaas gesnackt.
Als toetje yoghurt, daarvan schoof de peuter twee schaaltjes naar binnen.

6 likes

haha dit verschil is zooo typisch
mijn kind van 14 maanden vreet ook als een bootwerker, soms grotere borden dan ikzelf :eek:
maar weet ook dat hij straks, als hij 2 is, soms/vaak/waarschijnlijk niks meer gaat aanraken en de fase aangebroken is dat ze op lucht gaan leven. grappig om zo bij jou die bordjes naast elkaar te zien

6 likes

Ja mega herkenbaar dit. Ons kind at altijd zo goed en lekker. Nu is ie bijna 2 en eet bijna niks meer :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik dacht dus heel naïef: onze peuter wordt echt niet zo’n kieskeurige eter want als dreumes at ze alles. Little did I know :joy: ze lust nog steeds heel veel maar avondeten gaat er momenteel amper in.

8 likes

Pasta die we zelf ook eten maar dan door de blender gehaald + wat extra melk toegevoegd. Is een pastasaus met bio venkel worst, tomaat, spinazie, knoflook, ui parmezaan en room

Waarschijnlijk wordt het alsnog kale pasta :joy:

Eindstand; ei helemaal op, avocado 50%, pasta 40%

Fruitzakje na

Wij hebben weer een slechte eetperiode achter de rug. En de manier waarop deze is gestopt is nogal raar. :joy:

Ze heeft ooit pasta (haar favoriet) gegeten met spinazie. En de dag erna had ze spinazie poep. Toen we haar dit vertelden vond ze dit helemaal hilarisch. En wilde ze het natuurlijk zien.

En nu eet ze alle soorten AVG, terwijl ze dit echt verschrikkelijk vond, want dan heeft ze bloemkoolpoep, brocollipoep, etc.

Wat een motivatie. :joy:

29 likes

Whatever floats your boat meid :sunglasses::+1:t3:

Haha, maar serieus: Ik ga dit ook proberen, want onze dochter zit ook in een “hoef ik niet” fase maar is óók heel gefascineerd door alles in haar luier :yum:

3 likes

Alles op. Ze eet het liefste de hele dag.

9 likes

Ik ben weer helemaal onzeker gemaakt door het consultatiebureau :smiling_face_with_tear: Mijn kind is vrij groot (weggehaald) en ze vinden dat veel te zwaar. Volgens mij doen wij niks geks maar ben benieuwd hoeveel andere tweejarigen eten. Bij ons is het gemiddeld:

O: bakje yoghurt met fruit (we delen bv een appel en banaan met z’n drieen en zij krijgt dan minder dan 1/3e van het totaal)
T: 0.5 stuk fruit + cracker of 1 stuk fruit
L: 2x boterham met plantaardige boter en hummus/pindakaas. Ze eet meestal niet alles op, er blijven vaak een paar stukjes of alle korstjes liggen. We geven af en toe een krentenbol met boter in plaats van een boterham en af en toe een gekookt ei als broodbeleg.
T: rozijntjes of 5 kleine dierenkoekjes (en nu 5 pepernoten)
Tijdens het koken: bakje rauwkost
Avondeten: met de pot mee en dat is over het algemeen heel gezond (rijst met dahl of curry, AVG, pita’s met falafel en veel groenten). Ze eet ook niet zoveel 's avonds.

Is dat dan heel veel of de verkeerde dingen? Op de opvang krijgen ze als tussendoortjes precies hetzelfde: fruit, rozijntjes, cracker, koekje, rauwkost. Hoe vaak geven jullie zoiets op een dag?

3 likes

Is dit altijd haar lijntje geweest? Want als ik in de grafiek van de GroeiGids kijk, is 93cm en 15 kilo gewoon prima “binnen de marge”.

Mijn kind heeft denk ik een vergelijkbare bouw (iets kleiner maar wel vergelijkbaar gewicht). Wij zijn al een tijd niet meer naar CB geweest, ben nu wel benieuwd wat ze er bij ons van zouden zeggen. Mijn dochter zit altijd al op die bovenste lijn, maar nooit iets over gehoord.

En om antwoord te geven op je vraag: mijn dochter eet vergelijkbaar. Maar ja, heeft dus ook dezelfde bouw :stuck_out_tongue:

4 likes

Ik zie eigenlijk niks geks in jouw verhaal.
Ook lengte/gewicht lijkt me niet uit verhouding eigenlijk? Misschien is je kind gewoon langer en daardoor ook wat zwaarder dan gemiddeld voor de leeftijd.

Eetpatroon vind ik ook heel gemiddeld. Wij doen ook in de ochtend en in de middag een tussendoortje. En volgens mij doet bijna iedereen dat wel!
Lijkt me een heel normaal eetpatroon :blush:

4 likes

Volgens mij weet een klein kind heel goed wat ze nodig heeft en wat je beschrijft is alleen maar gezond. (Zou willen dat mijn kind zo goed zou eten!) Ik zou me dus geen zorgen maken. Wat is het alternatief ook, je kind honger laten lijden?
Tenzij je kind ineens drie lijntjes omhoog is gegaan in gewicht, lijkt dit me helemaal normaal. Straks heeft ze misschien periode dat ze weinig eet of ineens flink groeit en dan is het ook weer anders. Volgt ze gewoon ongeveer haar eigen lijn? Mijn kind is ook groter en zwaarder dan gemiddeld en met 2 jaar hadden ze het ineens over bmi (al was die gewoon keurig), maar mijn kind volgt precies haar lijn, dus dan is het logisch dat je altijd groter en zwaarder dan gemiddeld bent. Gewoon zo doorgaan hoor :hugs:

6 likes

Ik zie niks gek qua eten. Maar volgt ze inderdaad haar lijn?

Mijn zoontje van 3 was ook iets aan de zware kant tov zijn lengte. Maar wel binnen de groene lijnen. Maar ze maakten zich geen zorgen, zeker niet nadat we zeiden wat hij op een dag eet. Ze zei dat het gewoon een momentopname is. Vaak krijgt een kind weer een groeispurt en ziet er weer anders uit.

Edit: het voelt soms vervelend dat ze al zo naar gewicht kijken, maar ik had het er met de jeugdverpleegkundige over en die vertelde dat het vaker dan je denkt voorkomt dat kinderen alleen maar snoep, koek en chips eten en alleen maar taksi drinken en nauwelijks gezonde dingen. En daarom letten ze erop. Zodat ze ouders kunnen helpen. Maar dan hadden ze bij jou gewoon even moeten vragen naar wat ze eet enzo.

7 likes

Wat vervelend dat ze je zo onzeker maken op het consultatiebureau. Mijn kind eet ongeveer hetzelfde (behalve dat ze hier ook een warme lunch krijgt op de opvang), lijkt me juist een gezond en gevarieerd lijstje?Kinderen maken zoveel ontwikkeling door als tweejarige (groei, motoriek, spraak etc) - geen wonder dat dat energie kost. Denk dat je dochter heel goed zelf aanvoelt hoeveel ze nodig heeft en meer dan voedzame, gezonde opties aanbieden hoeven jullie dan niet te doen, toch?

Zeggen ze op het CB dat soort dingen ook waar je dochter bij is trouwens?

Edit: en @Mexi idd, ze kunnen toch beter naar het eetpatroon vragen ipv zo de nadruk leggen op het BMI van een peuter. Kan me zo voorstellen dat er ook ouders zijn die daar hulp bij kunnen gebruiken maar ik vind het echt van de zotte dat @Feather zo’n schuldgevoel aangepraat krijgt, zeker als je de context niet erbij vertelt.

8 likes

Ja vind dat ook bizar, maar bij ons pakken ze dat dus ook heel anders aan, gelukkig

3 likes

Bij ons zeiden ze op het CB ook dat mijn dochter overgewicht had (op basis van bmi ook), waar ze bij was. Daar heb ik toen wel wat van gezegd. Ze was voor een één- en later tweejarige wat zwaar, maar ook heel sterk/gespierd en had ook een heel normaal eetpatroon. Zij ging trouwens iedere keer weer iets naar beneden op haar lijn en is nu ‘normaal’.
Ik herinner me ook nog dat ze toen de ‘tip’ gaven dat ik haar ook fruit als tussendoortje kon geven terwijl mijn kind tot haar tweede nooit koekjes, sap of chips ofzo kreeg. Ze vroegen dus helemaal niet naar wat ze at.